نکات خانه داری

۶ ترفند ساده برای تمیز کردن کفش‌ چرم

کفش‌های چرم، علاوه بر استحکام و زیبایی، نیاز به مراقبت و تمیز کردن منظم دارند تا ضمن ماندگاری و طول عمر بیشتر، ظاهر شیک و براق آن‌ها حفظ شود. تمیز کردن کفش‌های چرم به درستی، به شما اجازه می‌دهد از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید و به طور مداوم از جلوه و کیفیت بالای آن‌ها لذت ببرید. در این مقاله از اکالا بلاگ، تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی را برای تمیز کردن کفش‌های چرم به شما معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید به راحتی و با اطمینان کفش‌های چرم خود را تمیز کنید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید.

روش‌های تمیز کردن کفش چرم

تمیز کردن کفش‌های چرم با انجام چند مرحله ساده صورت می‌گیرد که در ابتدا با تمیز کردن کفش‌های چرم با استفاده از برس یا دستمال نرم، گرد و غبار روی آن تمیز می‌شود. این کار باعث می‌شود که ذرات گرد و خاک روی کفش‌ها که ممکن است خراش به چرم بزنند، از بین بروند. همچنین چنانچه روی کفش‌های چرم لکه‌هایی وجود دارد، می‌توانید از روش‌های مناسب برای پاکسازی آن‌ها استفاده کنید.

برای لکه‌های معمولی، می‌توانید با استفاده از یک دستمال نرم لکه را پاک کنید. اما در صورت بروز لکه‌های سخت‌تر مانند روغن یا رنگ، بهتر است از محلول شستشوی ویژه چرم استفاده کنید. بعد از تمیز کردن کفش، برای حفظ نرمی و انعطاف‌پذیری چرم، حتما از محصول مرطوب‌کننده چرم استفاده کنید. با انجام این مراحل، کفش‌های چرم تمیز، نرم و زیبا خواهند ماند. در ادامه به بررسی همه تکنیک‌هایی که به‌طور خلاصه بیان شد پرداخته‌ایم.

۱- تمیز کردن کفش چرم با استفاده از برس یا دستمال

در ابتدا گرد و غبار روی سطح کفش چرم را با کمک برس نرم یا دستمال پارچه‌ای تمیز کنید و برس را در جهت‌های مختلف بکشید تا کثیفی‌های روی کفش به طور کامل از بین برود. پس از پاک شدن گرد و غبار، سطح کفش چرم را خشک کنید. این کار را چند وقت یکبار انجام دهید ، در صورتیکه که کفش چرم از نوع پرزدار است می‌توانید از شانه‌های زبر تهیه و با استفاده از آن لکه‌های ایجاد شده روی سطح چرم را پاک کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری از محصولات چرمی

۲- پاک کردن کفش چرم با آب و سرکه

برخی افراد از ترکیب محلول آب و سرکه برای پاک کردن لکه‌های روی سطح چرم استفاده می‌کنند. هر چند استفاده از سرکه ممکن است ابتدا لکه‌ها را از بین ببرد اما موجب آسیب زدن به بافت کفش شده و به دلیل خاصیت اسیدی کیفیت کفش چرم را از بین می‌برد.

پاک کردن کفش چرم با آب و سرکه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- تمیز کردن با استفاده از روغن زیتون

    استفاده از روغن زیتون برای پاک کردن کفش چرم، ضمن تمیز کردن سطح چرم موجب نرم و براق شدن کفش‌ها خواهد شد. هر زمان که احساس کردید سطح کفش کدر شده می‌توانید از مقدار کمی روغن زیتون به جای واکس برای تمیز کردن کفش‌های چرم استفاده کنید و چند قطره از آن روی کفش‌ها ریخته، با استفاده از دستمال نخی و تمیز روی سطح چرم پخش کنید.

    ۴- از بین بردن لکه و چربی روغن روی کفش چشم با استفاده از پودر بچه

    لکه چربی و روغن پس ریختن روی سطح کفش چرم با استفاده از پودر بچه از بین می‌رود. برای این کار ابتدا نقطه‌ای که لکه چربی دارد را با دستمال نخی تمیز پاک کنید و سپس مقداری پودر بچه روی آن بریزید و مدت زمانی را بگذارید روی آن باقی بماند. سپس می‌توانید با تکاندن کفش پودر را از روی آن پاک کرده و با برس نرم پودرهای باقی مانده را نیز تمیز کنید.

    بیشتر بخوانید: چگونه لکه جوهر را از روی لباس پاک کنیم؟

    ۵- پوست موز برای تمیز کردن کفش چرم

    در این روش پوست موز را به قسمت داخلی کفش چرم بمالید، در ادامه با کمک یک دستمال نخی تمیز روی کفش چرم بکشید تا براق شود. در نهایت کفش‌های را مدت زمانی در فضای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

    ۶- استفاده از آب و صابون برای تمیز کردن کفش چرم

    قبل از استفاده محلول آب و صابون، ابتدا سطح کفش را با پارچه نخی تمیز کنید، در ادامه پارچه را به محلول آب و صابون آغشته کرده و روی کفش به آرامی بکشید. اگر کفش چرم از نوع پرزدار است پس از مرطوب شدن بلافاصله آن را خشک کنید.

    داخل کفش چرم را چطور تمیز کنیم؟

    داخل کفش چرم را چطور تمیز کنیم؟

    یکی دغدغه‌های افرادی که از کفش چرم استفاده می‌کنند تمیز کردن داخل کفش چرم است که در ادامه مراحل آن را توضیح داده‌ایم:

    • ابتدا داخل کفش را تمیز کنید و در ادامه برای از بین بردن بوی بد کفش و جلوگیری از ایجاد میکروب و قارچ در آن که بر اثر پوشیدن طولانی مدت کفش و عرق کردن پا ایجاد می‌شود می‌توان با استفاده از دستمال و چند قطره آمونیاک آن را تمیز کرد.
    • با دستمال آغشته به آب و آمونیاک، داخل کفش را تمیز کنید و آن را در فضای باز و خشک قرار دهید تا خشک شود.
    • پس از اینکه داخل کفش خشک شد، مقداری جوش‌شیرین داخل آن بریزید و در تمام سطح داخل کفش پخش کنید. سپس کفش را به مدت یک روز به همین حالت بگذارید.
    • صبح روز بعد می‌توانید کفش را بتکانید و جوش‌شیرین را خالی کنید.
    • همچنین می‌توانید برای از بین رفتن بوی بد کفش از اسپری یا پودرهای خوشبو کننده مخصوص کفش چرم استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: چگونه لکه روغن را از روی لباس پاک کنیم؟

    کفش چرم جیر را چطور تمیز کنیم؟

    یکی از انواع کفش چرم، چرم جیر است نحوه تمیز کردن آن نیز کمی متفاوت است. برای انجام درست و اصولی آن می‌توانید طبق راهکارهایی که در ادامه بیان شده است اقدام کنید:

    ۱- استفاده از برس مخصوص

    با استفاده برس نرم مخصوص، کفش را از گرد و غبار تمیز کنید. برش مخصوص کفش چرم جیر از دارای بافت نایلونی نرم است که به کفش آسیب نمی‌زند. با استفاده از این برس همه بخش‌های کفش را کاملا تمیز کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های خانگی برای از بین بردن بوی بد پا و کفش

    ۲- استفاده از پاک‌کن

    در این مرحله لکه‌های ایجاد شده روی سطح کفش را با استفاده از پاک‌کن تمیز کنید،به این صورت که پاک‌کن را به نرمی روی آن بمالید.

    روش تمیز کردن کفش چرم جیر

    ۳- استفاده از نشاسته

    نشاسته ذرت یکی از مواردی است که کمک زیادی به پاک کردن لکه و چربی‌های روی کفش چرم می‌کند. برای این کار مقداری نشاسته ذرت را روی کفش بریزید و مدت زمانی در حدود دو ساعت بگذارید روی آن بماند. در نهایت با کمک برس خیس نشاسته را از روی کفش پاک کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های از بین بردن لکه‌های زرد عرق لباس

    ۴- استفاده از اسپری ضدآب

    پس از تمیز کردن کفش چرم جیر، برای نگهداری بهتر از کفش با کمک اسپری مخصوص ضد آب آن را اسپری کنید تا از ایجاد کثیفی و لک روی کفش جلوگیری شود. برای اسپری کردن از فاصله ۳۰ متری این کار را انجام دهید تا سطح چرم آسیب نبیند.

    ۵- جلا دادن و براق کردن کفش چرم

    تکنیک‌های مختلفی برای براق کردن سطح کفش چرم استفاده می‌شود که می‌توانید پس از تمیز کردن و زدودن گرد و غبار روی کفش، از آن استفاده کنید. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

    • وازلین: یکی از اولین روش‌ها استفاده از وازلین است که به نوعی مانند واکس برای کفش چرم عمل می‌کند، که در زمان استفاده مقداری از آن را روی کفش ریخته و با کمک دستمال نخی تمیز روی سطح چرم پخش کنید و در آخر با استفاده از حوله‌ی تمیز سطح کفش را خشک کنید.
    • روغن کتان: با چند قطره روغن کتان می‌توان سطح کفش را با استفاده از دستمال نرم پاک کرد که موجب براق شدن کفش چرم می‌شود.
    • روغن زیتون: علاوه بر وازلین و روغن کتان، می‌توانید از روغن زیتون نیز برای جلا دادن و براق کردن کفش چرم استفاده کنید. اما استفاده زیاد از آن موجب کدر شدن سطح چرم می‌شود.
    • کرم براق‌کننده چرم: این نوع کرم‌ها متناسب با رنگ چرم، وجود دارند که یکی از مطمئن ترین روش‌ها برای براق کردن سطح چرم بشمار می‌رود. برای استفاده از آن نیز مقداری کرم را با کمک برس نرم روی کفش مالیده و پس از چند دقیقه با پارچه تمیز سطح کفش را خشک کنید.
    • واکس کفش چرم: واکس مخصوص کفش‌های چرم نیز یکی از ایده‌آل‌ترین روش‌ها برای حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری کفش چرم محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید کفش‌ها را براق کنید.

    بیشتر بخوانید: نکاتی که باید درباره شستشوی لباس‌ رنگی بدانید!

    جلا دادن، براق کردن و تمیز کردن کفش چرم

    راهکارهایی برای تمیز کردن کفش چرم سفید

    در این بخش به چند راهکار طلایی برای تمیز کردن کفش چرم سفید اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    ۱- استفاده از خمیر دندان برای تمیز کردن کفش چرم سفید

    کفش چرم رنگ روشن یا سفید زود لک می‌گیرد که با استفاده از خمیردندان می‌توان سطح آن را تمیز کرد. برای این کار ابتدا روی کفش را با پارچه تمیز از گرد و غبار پاک کنید و در ادامه با استفاده از پارچه تمیز و مقداری خمیردندان روی سطح کفش چرم را پاک کنید و در نهایت آن را خشک کنید. البته توصیه می‌کنیم ابتدا خمیردندان را روی بخش کوچکی از چرم تست کنید و در صورت آسیب زدن کفش از آن استفاده نکنید.

    ۲- جوش‌شیرین برای تمیز کردن کفش چرم سفید

    استفاده از جوش‌شیرین نیز یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن سطح کفش چرم سفید است که به دلیل برخورداری از خاصیت سفیدکنندگی لکه‌ها را به خوبی از بین می‌برد.

    برای استفاده از جوش‌شیرین نیز ابتدا کفش‌ها را با تمیز کنید و یک قاشق جوش شیرین را با آب داغ مخلوط کنید تا به صورت خمیری شود و خمیر حاصل را روی قسمت‌های کثیف کفش بمالید و نیم ساعت روی کفش قرار دهید. در نهایت جوش‌شیرین را با استفاده از برس نرم از روی کفش تمیز کنید و سطح کفش چرم را خشک کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای پاک کردن لکه آدامس از روی لباس!

    ۳- تمیز کردن با محلول پاک‌کننده مخصوص کفش چرم

    کفش چرم رنگ روشن را می‌توان با محلول‌های پاک‌کننده مخصوص نیز تمیز کرد. در این روش نیز مثل همه روش‌های قبلی، ابتدا سطح کفش را با استفاده از دستمال تمیز و نرم پاک کنید. در ادامه مقداری از محلول پاک‌کننده را روی پارچه تمیز ریخته و به صورت حرکت‌های ملایم و دورانی روی سطح کفش بکشید تا لک‌های ایجاد شده از بین برود.

    راهکارهایی برای تمیز کردن کفش چرم سفید

    سخن آخر

    در این مقاله از مجله دانستنی اکالا در خصوص تمیز کردن کفش‌های چرم و راهکارهای مورد استفاده برای این کار صحبت کردیم که نیازمند مراعات و رعایت دقیق همه مراحل است. با استفاده از محصولات مناسب، مثل محلول شستشوی چرم و مرطوب‌کننده چرم، و اجرای مراحلی که در این مطلب بیان شد، شما می‌توانید کفش‌های چرم خود را درخشان و در حالت براق نگه دارید.

    تمیز کردن کفش‌های چرم از دو جنبه زیبایی و مراقبت از آن‌ها مسئله با اهمیتی است. با تمیز کردن منظم کفش‌ها، شما می‌توانید ظاهر شیک و جذاب کفش‌های خود را حفظ کنید و آن‌ها را در هر مناسبتی استفاده کنید. امیدواریم با رعایت نکات و راهنمایی‌های مطرح شده، بتوانید به راحتی و با اطمینان کفش‌های چرم خود را تمیز کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.