آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش آلو با قیسی زردآلو و آلو خورشتی؛ مخصوص روزهای سرد و بارانی?

آش آلو یکی از آش‌های سنتی ایرانی است که اصالت آن به شهر ساوه برمی‌گردد. همانطور که از اسمش پیداست از آلو بخارا یا خورشتی  تهیه می شود. آش آلو بیشتر در فصل پاییز و زمستان طبخ می‌شود و در این فصل ها طرفدار بیشتری دارد. آش آلو به خاطر حضور آلو در آن سرشار از فیبر است که به سیستم گوارشی بدن کمک بسیاری می‌کند و همچنین در درمان یبوست بسیار موثر است.

همچنین در آش آلو مقدار زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد که به سم زدایی و پاک کردن کبد کمک خواهد کرد. آش آلو بسیار خون ساز است و این به واسطه حضور آهن زیاد میوه بسیار خوشمزه و جذاب است. آش آلو خطر ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون را به دلیل حضور پتاسیم موجود در آلو کاهش می دهد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    میوه آلو طرفداران بسیاری دارد،مزه ملس و جذاب آن تجربه چشیدن طعم‌ بسیار خوبی را در غذاهای مختلف به شما می‌دهد.


    ما امروز در قسمت آشپزی مجله اینترنتی اکالابلاگ یکی از راحت‌ترین و خوش‌مزه‌ترین طرز تهیه آش آلو با قیسی را آموزش می‌دهیم پس تا انتهای این آموزش همراهمان باشید.

    مواد لازم برای تهیه آش آلو :

    آلو خورشتی۲۰۰ گرم
    قیسی زردآلو۵ عدد
    برنج۱ پیمانه
    پیاز۲ عدد
    لپهنصف پیمانه
    گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
    سبزی آش۵۰۰ گرم
    روغن مایعبه مقدار لازم
    پیاز داغبه مقدار لازم
    نعناع داغبه مقدار لازم
    نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شوربا 

    طرز تهیه آش آلو با قیسی

    دستور تهیه آش آلو:

    در این دستور پخت طی ۶ مرحله ساده می‌توانید این غذای خوشمزه را میهمان خانه خود کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کله گنجشکی

    مرحله اول | خیساندن حبوبات

    برای تهیه آش آلو بهتر است لپه ها را شب قبل در یک کاسه بریزید و با مقداری آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار باعث می شود که هم نفخ لپه ها از بین برود و هم زودتر پخته شوند و طعم بهتری به حبوبات شما دهد.

    برنج را نیز به همین صورت در آب بگذارید تا خیس بخورد. فقط هنگام شستشو آن ها را چنگ نزنید که باعث خرد شدن دانه های برنج می شود.

    مرحله دوم | سرخ کردن پیاز

    برای شروع، ابتدا یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید. در ادامه یک قابلمه که مقداری روغن در آن ریخته اید  بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خلالی شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه کمی پیاز ها نرم و طلایی شدند به آن ها نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید و با هم دیگر تفت دهید.

    مرحله سوم | پختن حبوبات

    سپس در ادامه لپه را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. همچنین برنج را نیز آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. و در ادامه مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا مواد نیم پز شوند.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش گوجه سبز مجلسی به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت

    مرحله چهارم | آماده سازی مواد گوشتی آش

    در حالی که مواد در حال پختن هستند، پیاز دیگر را پوست بگیرید و بشویید و با رنده ی ریز رنده کنید. سپس گوشت چرخ کرده را در یک کاسه بریزید و پیاز رنده شده را به همراه نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید و خوب مواد را با دست ورز دهید.

    در صورت تمایل می توانید گوشت چرخ کرده را به صورت قلقلی به آش اضافه کنید و یا همانطور به صورت معمولی اضافه کنید. این به سلیقه شما بستگی دارد. برای قلقلی کردن گوشت چرخ کرده اندازه یک گردو مایه بردارید و در کف دستتان به حالت دورانی بچرخانید تا شکل گرد مانند به خود بگیرد. دقت کنید که اندازه کوفته ها را زیاد بزرگ نگیرید که هم زمان بیشتری برای پخت لازم دارند و هم وسط آن ها پخته نمی شود. سپس یک تابه که مقداری روغن در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید و بعد از داغ شدن روغن گوشت قلقلی شده را سرخ کنید.

    مرحله پنجم | اضافه کردن سبزیجات معطر و قیسی

    برنج و لپه را امتحان کنید، بعد از اینکه نیم پز شدند. سبزی های معطر ( شامل جعفری، اسفناج، گشنیز، تره و ریحان می باشد) که از قبل شسته و خرد شده بودند را به همراه گوشت قلقلی سرخ شده و قیسی زردآلو به قابلمه اضافه کنید.

    مرحله ششم | پختن محتوای آش

    حرارت زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید که مواد به آرامی پخته شوند. به این نکته دقت کنید که قیسی های زردآلو را قبل از اضافه کردن به قابلمه به صورت ریز خرد کنید.

    برای اضافه کردن آلو های خورشتی آن ها را در یک ظرف آب مقداری بگذارید تا خیس بخورند. سپس آن ها را چند بار با آب بشویید. سپس هسته آن ها را جدا کنید و با مقداری آن ها را با قاشق له کنید و داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا با آش خوب پخته شود و جا بیفتد.

    در ۱۰ دقیقه آخر طبخ خورش آلو، مقداری از نعناع داغ را به داخل قابلمه بریزید و مواد را هم بزنید. اجازه دهید چند بار مواد جوش بخورند.

    بعد از تمام شدن پختن آش آلو آن را در یک کاسه زیبا بکشید و به همراه نعناع داغ و پیاز داغ تزیین کنید و آش را به همراه نان سرو کنید.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش جو جا افتاده و سنتی


    ۵ نکته مهم و کاربردی که در تهیه آش آلو با قیسی باید بدانید!


    1. در صورت تمایل می توانید به آش آلو رشته اضافه کنید. برای این کار در ده دقیقه پایانی پخته شدن آش رشته ها را اضافه کنید. تا رشته‌ها حالت خود را از دست ندهند و له نشوند همچنین ظاهر زیبای به آش شما دهند.
    2. ریختن مغز گردو در آش آلو طبع آش را گرم تر می‌کند.
    3. برای خوشمزه تر شدن آش آلو به جای اضافه کردن آب معمولی به لپه و برنج برای پخته شدن، به آن عصاره آب گوشت اضافه کنید.
    4. معمولا در تهیه آش آلو از گوشت قرمز چرخ کرده استفاده می شود. اما می توانید از مرغ نیز در تهیه آن استفاده کنید. برای این کار مرغ را بشویید و خرد کنید و هنگامی که لپه ها نیم پز شدند آن ها را به قابلمه اضافه کنید.
    5. برای تزیین آش آلو می توانید از مقداری زعفران نیز استفاده کنید.
    6. در صورت تمایل می توانید از مقداری آبلیمو تازه یا آبغوره به عنوان چاشنی در مراحل پایانی آماده شدن آش آلو به آن اضافه کنید.
    7. دستور تهیه آش آلو که به آموزش آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را با ضرب و تقسیم ساده ای تغییر دهید.

    برای مشاهده آشپزی های دیگر به اکالا بلاگ سری بزنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت اسپناساک

    آش آلو ترش است؟


    ماهیت اصلی آلو ملس و دومزه است، شما با ترکیب کردن مقدار مناسبی نمک و شکر می‌توانید طعم آش رامتناسب با ذائقتان تغییر دهید.

    آش آلو را بدون گوشت می‌توان پخت؟


    بله، اگر گوشت سفید و یا قرمز در برنامه غذایی شما جایی ندارد می‌توانید مرحله اضافه کردن گوشت را از این آش حذف کنید.

    برای آش آلو از چه گوشتی استفاده کنیم؟

    معمولا در تهیه آش آلو از گوشت قرمز چرخ کرده بصورت قلقلی سرخ شده استفاده می شود. اما می توانید از مرغ نیز در تهیه آن استفاده کنید. برای این کار مرغ را بشویید و خرد کنید و هنگامی که لپه ها نیم پز شدند آن ها را به قابلمه اضافه کنید

    برای آش آلو از چه آلویی استفاده کنیم؟

    معمولا برای آش آلو از آلوی خورشتی که هم درشت است و هم طعم ملس دارد استفاده می‌شود اما در صورتی که به آلوی خورشتی دسترسی نداشتید می‌توانید از آلوی جنگلی خشک شده که مقداری کوچک‌تر و ترش‌تر از آلوی خورشتی است استفاده کنید.

    برای آش آلو و قیسی می‌توانیم از برگه زردآلو استفاده کنیم؟

    بله این آش با میوه تازه و میوه خشک شده قیسی تهیه می‌شود.فقط دقت کنید اگر از برگه زردآلو استفاده می‌کنید یک ربع قبل برگه قیسی را در آب خیس کنید تا کیفیت آن بهتر شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی به روش فوری؛ با مخلوط کن

    برای لعابدار کردن و خوشمزه تر شدن آش آلو و قیسی چیکار کنیم؟

    برای لعابدار شدن آش آلو قیسی استفاده از برنج نیم دانه و آب قلم و زمان دادن کافی برای پخت آش توصیه می‌شود همچنین اضافه کردن مقداری رشته و مغز گردو طعم آش را فوق العاده می‌کند.

    سبزی مخصوص آش آلو و قیسی چیست؟

    معمولا برای این آش از سبزی های معطر شامل جعفری، اسفناج، گشنیز، تره و ریحان استفاده می‌شود اما شما می‌توانید با توجه به ذائقه غذایی سبزی های دیگری مانند برگ چغندر هم اضافه کنید.

    آش آلو و قیسی با کشک سرو می‌شود؟

    خیر معمولا این آش با پیاز داغ و نعنا داغ خورده می‌شود.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. سلام، دستتون دردنکنه، خداخیرتون بده، انشاءالله هرچی ازخدامیخوایدبهتون بده، من این آش وپختم عالی شد، سپاسگزارم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.