آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه باقلوا ترکی استانبولی (لانه بلبلی) در خانه

باقلوای لانه بلبل (بلبل یواسی، Bülbül yuvası ) یکی از شیرینی‌های خیلی خوشمزه با بافت شنی خاص است که مناسب مهمانی و دور همی هاست و جزو” باقلوا شیرینی” ها محسوب می‌شود. طرز تهیه آسان و خوشمزگی آن باعث می‌شود خیلی راحت بتوانیم در منزل آن را تهیه کنیم و از خوردن یک شیرینی سالم و خانگی لذت ببریم. حتما همگی حداقل یکبار در منزل شیرینی پختن را تجربه کرده‌اید و می‌دانید طعم شیرینی خانگی بسیار متفاوت‌تر و دلچسب‌تر از شیرینی بازاری است. به علاوه اینکه می‌توانید در طی مرحله آماده سازی هم از آن لذت ببرید و با پختن شیرینی‌ها و پیچیدن عطر شیرینی در منزل بوی زندگی در آشپزخانه جریان می‌یابد.
 
 
مواد مورد نیاز برای باقلوا لانه بلبلی
تخم مرغ۲ عدد
کره۱۰۰ گرم ( به دمای محیط رسیده باشد)
روغن طعم و عطر دار(روغن کرمانشاهی)۱۰ گرم ( رسیده به دمای محیط)
روغن مایع۵ قاشق غذاخوری
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
بکینگ پودریک و نیم قاشق چایخوری
گردوبرای تزیین
آرد۲ پیمانه سر صاف

آرد ایرمیک یا سمولینا: ۳۰ گرم (ایرمیک یا آرد سمولینا که بیشترین مورد مصرف  آن در تهیه ماکارونیست نوعی آرد درشت است که از آسیاب کردن گندم دوروم (از انواع سخت گندم) بدست می‌آید. آرد سمولینا تیره‌تر و طلایی‌تر است و بافت مخصوصی به شیرینی میدهد که حالت شنی دارد و این بافت حتی در طی تهیه خمیر آن هم حس می‌شود، سمولینا در تهیه بعضی شیرینی‌ها و خاگینه‌ها استفاده می‌شود و باعث جذب بهتر شربت می‌شود و در این شیرینی جایگزینی ندارد و می‌توانید آن را از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید.)

بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلوا شعریه

مواد لازم برای شربت باقلوا:
شکریک و نیم پیمانه
آبیک و نیم پیمانه
زعفرانبه مقدار لازم
آب لیمو ترش تازه یا آبلیمو۱ ق غذاخوری
مواد اولیه برای تهیه باقلوا خونگی
از دو عدد تخم مرغ یک عدد کامل و سفیده دومی برای داخل شیرینی استفاده می‌شود و زرده آن برای رومال شیرینی به کار می‌رود.

طرز تهیه باقلوا ترکی لانه بلبلی

برای تهیه : شربت، شکر، آب، زعفران و آب لیمو ترش رو داخل ظرف گودی میریزیم و بدون مخلوط کردن روی حرارت قرار میدیم و اجازه میدیم ده دقیقه بجوشه و بعد کنار میذاریم تا در دمای محیط خنک بشه.

همه مواد به جز آرد یعنی تخم مرغ؛ وانیل، کره، روغن کرمانشاهی، روغن مایع، آرد سمولینا و بکینگ پودر رو داخل ظرفی با هم مخلوط میکنیم و بعد شروع به اضافه کردن آرد میکنیم. اول تا جایی که امکان داره با لیسک مخلوط میکنیم و بعد با دست ورز میدیم.

مخلوط کردن مواد در باقلوا لانه بلبلی
همه آرد رو یک‌ جا اضافه نمیکنیم ( کم کم اضافه و مخلوط می‌کنیم چون ممکنه همه آرد نیاز نباشه) وقتی خمیر لطیف و نرمی حاصل شد که به دست نچسبید کافیه! صفحه کار رو آرد پاشی می‌کنیم و خمیر رو به کمک وردنه به ضخامت نیم سانت باز میکنیم و با یک قالب دایره شکل قالب میزنیم و نصف دایره ها رو به کمک یک قالب کوچیکتر تو خالی می‌کنیم تا به تعداد دایره‌های کامل، دایره توخالی هم داشته باشیم.
قالب زدن خمیر در باقلوا لانه بلبلی

به کمک کاردک یا چاقو به آرومی دایره های کامل رو داخل سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی انتقال میدیم و هر دایره تو خالی رو روی یکی از دایره های کامل میذاریم تا وسط شیرینی بستری برای گذاشتن نصف گردو ایجاد بشه. زرده تخم مرغ رو با کمی زعفران مخلوط میکنیم و با یک قلمو روی شیرینی ها رو میزنیم و بعد نصف یک عدد گردو رو روی هر شیرینی قرار میدیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی

سینی رو در فر ۱۸۵ درجه قرار میدیم تا زمانی که زیر و روی شیرینی ها طلایی بشه. ممکنه حدود یک ربع تا بیست دقیقه زمان ببره اما حتما چک کنید. ( وقتی زیر و روی شیرینی ها طلایی شد کافیه)شیرینی ها رو از فر خارج می‌کنیم و داخل ظرفی میچینیم و شربت ولرم شده رو روی شیرینی های داغ میریزیم طوری که در شربت شناور باشند.

چیدن باقلوا لانه بلبلی در فراجازه میدیم بمونه تا خنک بشه و بعد از خنک شدن در ظرف رو میذاریم و دوازده ساعت استراحت میدیم تا دونه های ایرمیک شربت رو جذب کنه و شیرینی بافت شنی پیدا کنه. در نهایت میتونید باقلواها رو با گردو، پسته و یا هر مغزی که دوست دارید تزیین کنید.باقلوای ترکی خانگی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    امیدوارم باقلوای لانه بلبلی رو تهیه کنید و کنار یک لیوان چای از میل کردن آن لذت ببرید. هر سوالی داشتید در قسمت نظرات میتونید بپرسید.

     
    ۴.۱/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.