آشپزیانواع دسرها

۲ روش طرز تهیه فالوده شیرازی (با نشاسته و رشته آماده)

فالوده یا پالوده یکی از دسر های یخی و خوشمزه ایرانی است. اصل واژه پالوده از پالودن است به معنی پاک و صاف کردن. فالوده شیرازی از قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در آب، یخ و شکر تهیه می‌شود. برای طعم و عطر بهتر فالوده، از عرقیاتی مثل نسترن، اسانس آلبالو و آبلیمو تازه استفاده می‌کنند. فالوده شیراز، کرمان و یزد معروف‌ترین نوع فالوده هستند که نوع شیرازی آن را معمولا با آب لیمو، عرق نسترن یا شربت آلبالو میل می‌کنند، اما پالوده کرمانی را با گلاب و نعناع مخلوط کرده و مصرف می‌کنند. فالوده خیلی طرفدار داره و در ایران و خارج از ایران هم می‌توان تهیه کرد.

فالوده یکی از بهترین دسرهای خنک در فصل گرم بهار و تابستان است. زادگاه اصلی این دسر بی‌نظیر شهر شیراز است البته فالوده کرمانی نیز کیفیت منحصر به فرد خود را دارد. اگر روزی میهمان یکی از این ۲ شهر بودید حتما فالوده را امتحان کنید. اگر طرز تهیه این دسر را در خانه یاد بگیرید می‌توانید در تمام روزهای گرم پیش‌ رو از سرو آن لذت ببرید. با ما همراه باشید تا یکی از بهترین روش‌های تهیه فالود شیرازی به روش خانگی را به همراه ۸ نکته طلایی شما آموزش دهیم.

در مجله اینترنتی کوروش اکالا بلاگ و بخش آشپزی طزر تهیه انواع دسرها را برای شما آماده کردیم.

طرز تهیه فالوده شیرازی در خانه

مواد لازم برای تهیه فالوده شیرازی
شکر١۵٠گرم
آب١۶٠گرم
گلاب٢ قاشق غذاخوری
لیمو تازه (اختیاری)۱ عدد
شربت آلبالو (برای تزیین)به مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه رشته فالوده
آب ولرم۴ پیمانه
نشاسته گندم١٠٠ گرم

طرز تهیه فالوده شیرازی به روش خانگی

تهیه فالود شامل ۲ بخش اصلی است یکی تهیه شربت فالوده و دیگری رشته‌گیری فالوه با ما همراه باشید تا این مراحل را با جزئیات دقیق به شما آموزش دهیم.

 مرحله اول | طرز تهیه شربت مخصوص فالوده

شکر رو در قابلمه بریزید، ۱۶۰ گرم آب رو اضافه کنید و هم بزنید تا شکر و آب با هم مخلوط شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مخلوط آب و شکر برای فالوده

     قابلمه را روی حرارت متوسط قرار بدید تا زمانی که به جوش بیاد. وقتی قل زد وجوشید، از روی حرارت بردارید و سریع گلاب رو اضافه کنید و مجدد هم بزنید.

    شربت رو داخل کاسه یا ظرف فلزی بریزید و ظرف رو در فریزر قراربدید.

    ریختن مایع فالوده در ظرف فلزی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالو

     بعد از دوساعت از فریزر خارج کنید؛ باید شربت حالت یخ زده داشته باشد. با چنگال هم بزنید و مجدد بعد از هم زدن، ظرف رو در فریزر قرار بدید و این کار رو دوباره بعد از یک یا دو ساعت تکرار کنید.

    ضربه زدن به فالوده با چنگالمرحله دوم | تهیه رشته فالوده

    نشاسته را درکاسه ای بریزید؛ یک پیمانه از آبی که برای تهیه رشته فالوده نیاز است رو روی نشاسته بریزید و نشاسته و آب رو بخوبی با هم مخلوط کنید تا نشاسته کامل در آب حل شود.

    نکته: حتما دقت کنید که نشاسته گلوله نشه و کامل در آب حل شده باشد.

    سه پیمانه باقیمانده آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ بشه. سپس محلول آب و نشاسته را داخل قابلمه حاوی آب داغ بریزید. و سریع هم بزنید.

    فالوده با رشته خانگی

     در این مرحله بخاطر ورود نشاسته به آب داغ، سریع نشاسته قوام پیدا میکنه. باید هم زدن را مداوم انجام دهید تا نشاسته ته نگیرد و گلوله نشود. حتما اینکار رو با حرارت کم انجام دهید تا زمانی که نشاسته کاملا غلیظ و خمیری بشه. (پروسه هم زدن نشاسته حدودا نیم ساعت باید طول بکشه تا بوی خامی نشاسته بر اثر حرارت ازبین بره و کاملا نشاسته پخته و غلیظ بشه و آب اضافی تبخیر شود.)

    وقتی خمیر نشاسته آماده شد، همانطور که داغه باید بصورت رشته ای در یخ ریخته بشه!

    برای رشته کردن نشاسته میتونید از چرخ گوشت، صافی یا آبکش و یا قیف و ماسوره‌ی مدل چمنی استفاده کنید. بهترین روش برای تهیه رشته فالوده در منزل استفاده از چرخ گوشت یا ماسوره است! من از ماسوره استفاده کردم که خیلی راحت و کم دردسر تر هست!

    ریختن رشته های فالوده در ماسوره

     ماسوره‌ای که چند سوراخ داره رو در قیف نسوز یا سیلیکونی قراربدید؛ نشاسته داغ رو داخل قیف بریزید. داخل کاسه‌ی گودی رو پر از یخ کنید. کاملا سرد و یخ باشه!

    حالا نشاسته‌ای رو که درقیف ریختید توسط قیف و ماسوره در کاسه ی حاوی یخ پایپ کنید. قیف داغ است و بهتر است به وسیله‌ی پارچه یا حوله قیف رو دردست بگیرید و کاملاً فشار بدید تا نشاسته به آب یخ منتقل بشه. فقط باید دقت کنید که زمانی که نشاسته رو در آب یخ میریزید، ماسوره درآب باشه تا نشاسته به هم نچسبد. مشاهده میکنید که نشاسته ها کاملا بصورت رشته ای در آب غوطه‌ور میشن.

    رشته های فالوده با ماسوره

    وقتی نشاسته‌ها به صورت رشته‌ای در اومد باید درشربت بریزیدj. شربتی که قبلا در فریزر گذاشتید رو از فریزر خارج کنید. کمی از شریت یخ زده رو درکاسه ای بریزید. البته باید حتما از کاسه استیل استفاده کنید و کاسه رو از دو ساعت قبل در فریزر قرار بدید تا کاملا خنک و یخ زده شود. بعد از فریزر خارج کنید و شربت یخ زده را داخل بریزید. مقداری از رشته های فالوده را روی شربت یخ زده بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی آلبالویی

     دوباره شربت بریزید و مجدد رشته های فالوده را روی شربت یخ زده بریزید و هم بزنید. دراین مرحله رشته‌های فالوده بصورت جامد میشن.

    بعد از این مرحله دوباره رشته‌ها رو باهمان شربت در فریزر قرار بدید تا کمی یخ بزند و بعد خارج کنید و برای سرو آماده است.

    آماده کردن فالوده برای سرو کردن

    مرحله سوم |سرو کردن و تزیین فالوده

    زمان سرو هم برای روی فالوده میتونید از آب لیموی تازه یا شربت آلبالو و توت فرنگی استفاده کنید. یا با بستنی سنتی میل کنید که بسیار خوشمزه و دلچسب می‌شود. بعد از سرو سریع باید مصرف شود تا رشته‌ها تردی خودشون رو از دست ندهند.

    ۸ نکته طلائی در تهیه فالوده شیرازی با نشاسته

    •  شما می‌توانید برای کاهش زمان تهیه فالوده شیرازی، از فروشگاه‌ها رشته مخصوص فالوده شیرازی به صورت بسته بندی شده و آماده خریداری کنید.
    • قبل از استفاده برای داشتن رشته‌های مناسب و ترد ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را بجوشانید.
    •  در هنگام تهیه رشته‌های فالوده، همیشه از حرارت پایین اجاق گاز استفاده کنید، تا آب به آرامی تبخیر شود و نشاسته‌ها به خوبی پخته شوند.
    • نشاسته را تا جایی که قوام بیاید کشدار باشد بر روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. چون اگر زمان برای این کار صرف نشود، هنگام ریختن رشته‌های فالوده در کاسه، یخ آن سفتی مد نظر که فالوده باید داشته باشد را ندارد.

    فالوده خانگی

    • بهترین گزینه برای نشاسته در تهیه فالوده شیرازی استفاده از نشاسته گندم است.
    • برای درست کردن رشته‌های باریک نشاسته می‌توان از چرخ گوشت نیز به جای آبکش استفاده کرد.
    • برای خوش طعم و خوش عطر شدن فالوده شیرازی می‌توانید در آخر کار مقداری اسانس هل را به فالوده اضافه کنید تا از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.
    • برای تزئین فالوده می‌تونین از برگ نعناع، انگور قرمز، لیموهای برش داده شده و یا آلبالو بی‌هسته به دلخواه انجام دهید.

    ۴ خاصیت باورنکردنی فالوده شیرازی

    • رفع اسهال با فالوده: خوردن فالوده برای رفع اسهال موثر است، خصوصا اگر تخم ریحان یا تخم شربتی به آن اضافه بشود، برای تقویت معده و قطع اسهال بهتر عمل می‌کند.
    • ایجاد نشاط و شادی: گلاب موجود در فالوده حس شادی در ما ایجاد می‌کند.
    • تقویت پوست و دندان: نشاسته موجود در فالوده برای استحکام دندان و جوانسازی پوست بسیار موثر است.
    • رفع یبوست: نشاسته بهترین ماده  کمکی برای درمان یبوست به‌حساب می‌آید.

    سوالات متداول تهیه فالوده

    با جواب سوالات تهیه فالوده شیرازی همراه ما باشید.

    انواع فالوده چیست؟

    فالوده شیرازی، فالوده یزدی، فالوده کرمانی، فالوده بستنی، فالوده هندوانه، فالوده چندمیوه از پرطرفدارترین فالودها هستند.

    تفاوت فالوده یزدی و شیرازی چیست؟

    فالوده شیرازی را با آب‌لیموی تازه یا آب‌ آلبالو سرو می‌کنند اما فالوده یزدی را پس از آماده شدن با شیره گلاب و سیاه‌دانه تناول می‌کنند.

    فالوده یا پالوده، کدام صحیح است؟

    پالوده نوعی دسر یخی است که از نشاسته تهیه می‌شود. نشاسته را پس از پخته شدن درون قابلمه‌ای می‌ریزند که ته آن سوراخ‌های متعددی است، روی آن را ظرف پارچه‌پیچ شده مناسبی قرار می‌دهند و به کمک پا به آن فشار وارد می‌کنند تا نشاسته پخته شده از سوراخ‌های ته قابلمه درون شربت سرد ریخته شود که به آن (پا)لوده گفته می‌شود. پس از حمله اعراب و جایگزین شدن حرف (ف) به جای (پ) نام این دسر نیز به غلط از پالوده به فالوده تغییر کرد.

    امیدواریم که از طرز تهیه فالوده که یکی از دسرهای تابستانی خنک و خوشمزه است، لذت برده باشد! برای مشاهده رسپی‌های بیشتر، به مجله آشپزی اکالا مراجعه کنید.

    ۴/۵ (۴۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۲۵ دیدگاه ها

    1. تبلیغ ساعت که زیر صفحه گذاشتین اصلا نمیذاره تمرکز کنیم روی متن و من فقط وایسادم کامنت بذارم بهتون بگم اینو

    2. افتضاحه کلی وقت گذاشتم بیشتر از نیم ساعت هم زدم حالا کاری به هزینش ندارم ولی بیشترش تو اب حل شد دوستان درست نکنید در نمیاد

    3. سلام من درست کردم ولی رشته های فالوده درست نسد و توی یخ وا رفت لطف کنید بگید مشگل کار کجا بوده ممنون میشم

      1. باید انقدر نشاسته را بپزید که موقع هم زدن در قابلمه مثل یک توپ بزرگ خودش را بگیرد و جمع کند. وگر نه وا میرود

    4. سلام .من با درست کردم ولی متاسفانه تو یخ ریختم رشته های فالوده درست نشد و وا رفت توی یخ میخواستم ببین مسگل کار کجا بوده ممنون میشم جواب بدید

    5. سلام خوشا شیراز وصف بی مثالش خوشا فالوده و رنگینک وشورو حالش من شیرازیوم از همه دعوت موکنوم که ای فالوده درس کنن و از خوردنشوم لذت ببرنو.

      1. بیو برو عامو سیرابی
        الان مثلا بااین طرز تایپت خواستی بگی لهجه شیرازی داری؟
        این به همه چی میخورد به جز لهجه شیرازی

    6. سلام ضمن تشکر از شما امیدوارم من هم فالوده خوبی درست کنم والبته داشتن مواد اولیه با کیفیت در داشتن محصول باکیفیت موثر است و از همه خانومهای ایران دعوت می کنم کار آفرین شوندو البته به صورت تعاونی و گروهی موفقیت بیشتر است.

    7. سلام من درست کردم خیلی خوب رشته ای در اومد فقط رشته هاش یکم ضخیم تر شد نازک در نیومد من با پلاستیک فریزر قیف درست کردم و ریختم خوب در اومد اصلا وا نرفت ممنون از آموزش فالوده که دادین

    8. دستور دسر ها خیلی خوب و کاربردی هستش و ممنون
      ضمنا این کدهای جایزه بین محتوا رو متوجه نشدم
      توضیح میدین
      ممنون

      1. دریک بطری رو چندداسو راخ بزنی با بطری مثل قیف بریزتویخ یابطری وایونزموشکی یکم ازعقل مصرف کنیم بجای غرغر

    9. سلام مهسا خانم من طبق اموزش هایی که دادید و چند تا جای دیگه نگاه کردم همه یکی هستند و و من همه مراحل رو با دقت انجام میدم درست مو به مو ولی در اخر فالوده های من نازک و شکننده قوام نداره میشه راهنماییم کنید ممنون میشم چون بچهای برادرم خیلی گیر میدن که درست کنم براشون؟؟ ممنون میشم بگید حتما یا کانال تلگرامی چیزی باشه که درست بتونم ببینم انجام بدم ؟

    10. من معذرت میخام چرا به شیرازی ها اهانت میشه این همه دکتر پروفسور استاد دانشگاه معروف داره شیراز من خودم شیرازیم مینازم به شهرم شیراز

    11. عالی بود بخصوص درست کردن رشته هاش اینقدر که گرونه الان بیرون با کمترین هزینه رشته اش رو درست کردم ممنون اکالا

    12. سلام. همه چیش خوب بود ولی یک مشکل داشت اونم این بود که اولش گفته بود که فالوده به دو دسته‌‌:شیرازی و کرمانی تقسیم میشه که اشتباه محضی است پس فالوده یزدی که از همه فالوده ها خوش طعم تر و سالم تر است چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!! ???

    13. سلام ممنون از راهنماییتون فالوده خیلی خوشمزه شد میشه فالوده ها را داخل قابلمه روی اجاق گاز نگذاریم مشکلیه؟

    14. سلام ممنون از راهنماییتون فالوده خیلی خوشمزه شد میشه فالوده ها را داخل قابلمه روی اجاق گاز نگذاریم مشکلیه؟

    15. سلام
      من مواد رشته را همانطور که گفتید درست کردم وقتی روی یخ میریزم نشاسته وا میره اصلا شکل نمی‌گیره ممنون میشم راهنمایی کنید اشکال از چیه؟

    16. آخه این چی بود خانوم یاد من دادی قابلمه اوردم توش شربت درس کردم یهو قابلمه چپ شد زمین کل آشپزخانه به هم زدم الان مامانم از خرید میاد وای اگه ببینه آشپزخونه رو به این روز انداختم…… چرا نگفتی خانم این کار پسرا نیس?????

      1. عجب عزیزم حواستون روبیشترجمع ک نندازگردن بقیه اوف?تجربه تودرست کردن هرچی ازانجام چندباتا ادم متوجه بشه چی کم یازیادکنه خوبتردرمیادش یکم حوصله همین جانم

    17. آخه خانم این چی بود یاد من چرا اولش نگفتی این کاردختراس من اومدم شربت توقابلامه هم بزنم چپ شد زمین اشپزخونه رو بهم ریختم الان مامانم از خرید میاد ببینه اشپزخونه رو…. خدا به دادم برسه چرا وس وسم کردی خانم اخه ???

    18. اخه بگو منو چه به فالوده درس کردن این کارا مال دخترا هس نه پسراومدم شربت درس کردم خواستم هم بزنم یهو قابلمه چپ شد زمین مامانم الان از خرید میاد بهتره نگم چک-:م میکنه اشپزخونه رو ببینه

    19. سلام
      من میخواستم فالوده درست کنم و از یک کتاب دستور رو گرفته بودم
      به هر کی که گفتم گفت فالوده درست نکن بد میشه
      اما من می خوام خودم درست کنم که سالم تر باشه
      آیا این دستوری که شما دادین خوب میشه ؟
      از بقیه هم میخوام که نظراتشون رو برام بزارن
      ممنون میششممم

    20. من الان درست کردم اصلا از ابکش رد نمیشه چون ژله ای هست.
      باید توی ظرفی مثل ظرف سس خرسی بریزید و فشار بدید
      خوب در میاد
      ولی هرچی ریز تر بهتر اونم ک نتونست درست کنه تازه کار بود دوباره امتحان کنه

    21. سلام ازتون ممنونم من فالوده شیرازی خیلی دوست دارم ولی ایران زندگی نمیکنم الان دیگه یاد گرفتم چی شکلی درست میشه واسه خودم درست میکنم یکساله فالوده شیرازی نخوردم امروز وسایلش رو میگیرم فردا درست میکنم???

    22. نمیدونم چرا اینطوری شد چون حسابی هم آب نشاسته تبخیر شد و حتی میشد با رنده رشته رشته شون کنم ولی تا ریخته میشدن روی یخ حل میشدن

    23. سلام من هر کاری میکنم نشاسته ک داخل آب کش رد میکنم خراب میش بهم میچسبه چکار کنم ؟
      نشاسته یخ باش ک از آبکش ردش کنم یا داغ و یه چیز دیگ نشاستع سفت خمیری باش ؟

    24. ای فالوده من چشاتو وا کن‌
      منو صدا کن
      دراومد شربت
      شد شتت آماده
      وای نازنین شیراز وای نازنین شیراز
      بیا رسید فصل گرما . فالوده منی از پیشم نرو
      بیا بریم اشپزخونه دربیاریم رشته هارو
      بیا نازنین شیراز وای نازنین شیراز
      تقدیم با عشق به طرفداران فالوده شیرازی

    25. وای خدای من مرسی من عاشق فالوده هستم پلی ایران نیستم بخورم اینطوری خودمم میتونم درس کنم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.