آشپزینکات آشپزی

۳ راهکار اساسی برای از بین بردن ترشی رب گوجه فرنگی

ترش شدن رنگ خانگی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که موجب تغییر طعم رب و گازدار شدن آن می‌شود. برای جلوگیری از ترش شدن رب راهکارهای مختلفی وجود دارد که در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا به آن‌ها می‌پردازیم.

روش‌های رفع ترش شدن رب گوجه فرنگی

رب‌های صنعتی معمولا به ندرت ترش و گازدار می‌شوند و کیفیت خود را از دست می‌دهند، اما در صورتی که از رب‌های خانگی به درستی نگهداری نکنید، خیلی زود مزه آن‌ها تغییر می‌کند و ترش مزه می‌شوند. هر چند ترش شدن رب در مراحل ابتدایی نشانه خراب شدن آن نیست اما اضافه کردن این رب به غذا موجب می‌شود تا طعم غذای شما تغییر کند.

برای رفع ترش شدن رب خانگی راهکارهای مختلفی وجود دارد. در ادامه این بخش می‌توانید با روش‌هایی برای رفع ترش شدن رب خانگی آشنا شوید.


۱- مقداری نمک به رب اضافه کنید

اگر برایتان سوال شده که با رب خانگی که ترش شده چیکار کنم، بهتر است از نمک کمک بگیرید. برای رفع گاز رب و کاهش طعم ترشی آن می‌توانید رب را در یک ظرف بزرگ خالی و بعد مقداری نمک به آن اضافه کنید. مقدار نمک باید به اندازه‌ای باشد که طعم رب شما بیش از حد شور نشود.

در ادامه رب را هم بزنید تا نمک کاملا با آن ترکیب شود و حباب‌های هوا از رب خارج شوند. حالا رب را با یک پارچه تمیز بپوشانید و آن را در یخچال قرار دهید. بعد از یک ساعت می‌توانید رب را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و دوباره در یخچال قرار دهید. در این روش ترشی رب به طور کامل برطرف نمی‌شود، اما مقداری کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر اضافه کردن نمک به رب از افزایش ترشی رب جلوگیری می‌کند.

اگر مقدار ربی که دارید زیاد است، برای اطمینان از سالم ماندن آن می‌توانید رب را در ظروف پلاستیکی یا کیسه‌های زیپ دار بریزید و سپس در فریزر قرار دهید. با این روش نه تنها رب شما ترش نمی‌شود، بلکه ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ۳ خاصیت رب گوجه فرنگی برای درمان سوختگی 

۲- رب را دوباره بجوشانید

راهکار بعدی برای رفع ترش شدن رب خانگی جوشاندن دوباره رب است. در این روش باید رب گوجه ترش شده را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

جالب است بدانید که مهم‌ترین علت گازدار شدن رب گوجه و ترش شدن طعم آن وجود آب در رب است. جوشاندن دوباره رب به از بین بردن آب اضافه و همچنین کاهش ترشی و گاز رب کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کنسرو گوجه‌ فرنگی پوست‌ کنده


در این روش باید مقداری نمک به رب اضافه کنید و سپس آن را روی حرارت قرار دهید. آن را چندین بار هم بزنید تا به طور کامل داغ شود. اگر رب شما شل است، می‌توانید چند دقیقه آن را بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد. مدام رب را هم بزنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا رب خنک شود و بعد آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که رب گوجه فرنگی سیاه نشود؟

۳- مقداری روغن به رب اضافه کنید

برای این که ترشی رب کاهش پیدا کنید، می‌توانید آن را در یک قابلمه بریزید و بعد کمی نمک به رب اضافه کنید. حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا رب بجوشد. در این مرحله می‌توانید چند ملاقه روغن به رب اضافه کنید.

این کار از کپک زدن رب جلوگیری می‌کند و مانع ترش شدن آن می‌شود. صبر کنید تا رب کاملا خنک شود و سپس آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی قارچ و زیتون

نکاتی که باید در مورد رفع ترش شدن رب خانگی بدانید:

  • برای جلوگیری از ترش شدن رب حتما از گوجه‌های سالم و گوشتی استفاده کنید.
  • در زمان تهیه رب خانگی حتما به آن نمک اضافه کنید تا ترش نشود و ماندگاری آن بیشتر شود.
  • اگر مقدار ربی که تهیه کرده‌اید زیاد است، بهتر است از همان ابتدا رب را در کیسه‌های زیپ دار بریزید و در فریزر قرار دهید.
  • قرار دادن رب در مکان گرم موجب ترش شدن مزه آن می‌شود. بهتر است پس از تهیه رب، آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید.
  • در صورتی که بعد از آماده شدن رب گوجه، آن را به صورت گرم در شیشه بریزید و درب ظرف را ببندید، در شیشه بخار جمع می‌شود و این موضوع موجب ترش شدن و گازدار شدن طعم رب می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید صبر کنید تا رب کاملا خنک شود و سپس آن را در شیشه بریزید.
  • استفاده از گوجه‌هایی که طعم ترشی دارند نیز موجب ترش شدن مزه رب می‌شود که کاملا طبیعی است و البته نمی‌توان آن را رفع کرد.
  • قرار دادن رب گوجه فرنگی در معرض آفتاب موجب ترش شدن رب می‌شود.
  • به خاطر داشته باشید که ترش شدن طعم گوجه با بوی ترشیدگی آن کاملا متفاوت است. در اکثر مواقع علت بوی ترشیدگی رب خانگی خراب شدن آن است و چنین ربی دیگر قابل استفاده نیست و باید آن را دور بریزید.

در این مقاله  از مجله اکالا به روش‌های کاربردی برای رفع ترش شدن رب خانگی اشاره شد. رب ترش شده هیچ مشکلی برای سلامتی ندارد و می‌توانید به راحتی از آن برای طعم دادن به انواع غذاها استفاده کنید. شما از چه روش‌هایی برای رفع ترشی رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنید؟

 

۴/۵ (۳ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا