آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه لواشک آلو؛ ملس و خوشمزه با نکات کپک نزدن آن

تابستان فصل لواشک‌های رنگارنگ و خوشمزه است. لواشک جزو تنقلاتی است که بزرگ و کوچک آن را دوست دارند و اگر در خانه تهیه شود کاملا بهداشتی و سالم است و حتی خواص زیادی هم دارد. میوه های رنگارنگ و متنوع تابستانی جان می دهند برای درست کردن لواشک های متنوع و خوشمزه. برای درست کردن لولشک می توان از یک میوه یا ترکیب چند میوه استفاده کرد در اینجا طرز تهیه لواشک آلو را به شما آموزش می‌دهیم که رنگ و طعم بی‌نظیری دارد و بسته به ذائقه میتوان آن را شیرین یا ترش یا ملس درست کرد.

در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم لواشک آلو:
آلو۲ کیلو
آبنصف لیوان
نمکنصف قاشق چای خوری
شکر (دلخواه)به مقدار لازم

مواد لازم لواشک آلو

آلوها را به خوبی شسته و با چاقو نصف کنید و هسته آن را جدا کنید.آلوها را به دو قسمت کرده و هسته ان را در بیاورید برای لواشک آلو

البته میوه ها را با هسته هم می توانید بپزید اما در این صورت در مرحله رد کردن از صافی کار کمی دشوار تر می شود و چون جدا کردن هسته آلو کار سختی نیست به راحتی میتوانید هسته ها را از ابتدا جدا کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشک شاه توت خانگی

آلوهای هسته گرفته را داخل قابلمه ای بریزید و نصف لیوان آب به آن اضافه کنید. نیازی به آب بیشتر نیست چون خود آلو به اندازه کافی آب میندازد، قابلمه را روی حرارت کم قرار بدهید.روی آلوها به اندازه کافی آب بریزید تا بپزد برای لواشک آلو سیاه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک زردآلو

    تا کم کم آب از پایین شروع به جوشیدن کند و آلوها آب بیندازند. بهتر است گاهی میوه‌ها را جا به جا کنید و هم بزنید تا میوه‌های رویی هم نرم شوند به تدریج قابلمه با آب پر می شود.آلوها را میگذارید تا بپزد و کاملا له شوداجازه بدهید میوه ها به آرامی بجوشند و کاملا بپزند و له شوند طوری که وقتی با قاشق فشار می‌دهید پوست و گوشت میوه به راحتی از هم جدا شود و میوه له شود.رنگ آلوها باید به این رنگ در بیایدحرارت را خاموش کنید واجازه دهید مواد کمی از داغی بیفتد در این مرحله صافی را داخل ظرف گودی قرار دهید و میوه ی پخته را داخل آن بریزید. آب میوه ها جدا می شود و از صافی رد می شود با پشت قاشق یا لیسک میوه ها را له کنید و فشار دهید تا گوشت میوه ها هم از صافی رد شود.

    بیشتر بخوانید: چگونه از کپک زدن میوه‌ها در یخچال جلوگیری کنیم؟!

    آلوها را از صافی رد کنید تا ناخالصی ها گرفته شود برای لواشک آلوبرای راحتی کار می توانید صبر کنید میوه های پخته کمی خنک شوند و از دست برای رد کردن میوه ها کمک بگیرید وقتی خالصی و گوشت میوه‌ها کاملا از صافی رد شد و فقط پوست آن باقی ماند صافی را کنار بزارید و مواد داخل ظرف را مخلوط کنید.

    آلوها کاملا باید پوستش کنده شود و مایه رقیقی مانند عکس درست شودو مجددا داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا دوباره به جوش بیاید و بعد نمک را اضافه و مخلوط کنید.

    نمک را به مایع آلو اضافه کنید برای لواشک آلو

    در این مرحله بسته به ذائقه خود می توانید شکر هم اضافه کنید. اگر دوست دارید لواشک شیرین باشد شکر اضافه و مخلوط کنید و با یک قاشق از مواد بچشید تا به شیرینی مورد نظر برسد اگر دوست داشتید لواشک ملس باشد شکر کمتری اضافه کنید و اگر دوست دارید لواشک ترش باشد شکر را حذف کنید (البته ترش و شیرینی لواشک به ترش و شیرینی آلو ها هم بستگی دارد)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک چند میوه

    اجازه دهید مواد کمی بجوشد و آب اضافی آن تبخیر شده و غلیظ تر شود در این بین هراز گاهی هم بزنید تا ته نگیرد بعد حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید کمی خنک شود و از دما بیفتد.شکر را اضافه کنید به مایه لواشک تا ملس شود

    داخل سینی های مورد نظرتان را با نایلون ضخیم بپوشانید. من از جلدهای شفاف و ضخیم استفاده کردم میتوان از سفره‌های یکبار مصرف یا نایلون فریزر یا سلفون و … هم استفاده کرد، از مایه لواشک داخل سینی ها بریزید و به صورت یکنواخت پخش کنید و سینی را چند بار روی سطح کار بزنید تا مواد کاملا صاف شود.

    سعی کنید ضخامت لواشک متناسب باشد چون اگر ضخیم باشد دیرتر خشک میشود و اگر خیلی نازک باشد سفت و لاستیکی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک توت سیاه و سفید خوشمزه

    لواشک را روی سینی تخت کنید و کامل روی نایلون صافش کنیدسینی های لواشک را مقابل آفتاب قرار بدهید تا کاملا خشک شوند بسته به ضخامت لواشک و میزان گرمی هوا و شدت تابش نور آفتاب ممکن است دو الی سه روز طول بکشد.

    لواشک داخل سینی های فلزی زودتر از سینی های پلاستیکی خشک می شود چون این سینی ها بخاطر جنس شان گرما را بیشتر به خود جذب می‌کنند.

    برای اینکه گرد و خاک روی لواشک ها ننشیند میتوانید از همان ابتدا روی آنها را با توری بپوشانید و یا اینکه اگر از این روش استفاده نکردید بعد از خشک شدن لواشک‌ها آن‌ها را با آب بشورید تا کاملا تمیز شوند و گرد و خاک‌شان پاک شود و بعد برای چند ساعت روی رخت پهن کنید تا خشک شوند یا اینکه با دستمالی تمیز و نم گرد و خاک را از روی لواشک پاک کنید.

    بعد از خشک شدن لواشک‌ها به دلخواه می‌توانید آنها را با قیچی در اندازه‌های دلخواه برش بزنید یا به صورت درسته داخل نایلون یا ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید لواشک ها تا یکسال داخل یخچال قابل نگه داری هستند.طرز تهیه لواشک آلو قرمز با نکات کپک نزدن ان

    این بود طرز تهیه لواشک آلو از طرز تهیه انواع لواشک.

    نکات تهیه لواشک آلو

    • بعضی از افراد از ابتدا و همراه با جدا کردن هسته پوست آلو را هم جدا میکنند و در نهایت میوه های پخته را با غذا ساز یا گوشت کوب برقی میکس می کنند که باعث راحت تر شدن کار میشود اما روش آموزش داده شده روش سنتی و قدیمی تهیه لواشک است که گفته می‌شود، خاصیت بیشتری دارد چون پوست بسیاری از میوه ها دارای ویتامین و مواد مفیدی هستند که در این روش راحت دور ریخته می‌شود.
    •  می‌توانید برای اینکه لواشک راحت تر جدا شود سینی یا نایلون را کمی چرب کنید.
    • اگر میوه های شما جزو میوه های ترش است و نمی خواهید لواشک شما ترش شود و دوست ندارید از شکر استفاده کنید می‌توانید از نبات استفاده کنید نبات برخلاف شکر طبع گرمی دارد و اگه دوست دارید از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید.
    • می‌توانید از شیره انگور یا شیره خرما یا خود خرما هم داخل میوه ها استفاده کنید.
    • تمبر هندی هم یک چاشنی ترش فوق‌العاده خوشمزه برای لواشک است و اگر جزو طرفداران لواشک‌های ترش هستید می‌توانید با اضافه‌ کردن تمبر هندی به میوه ها یک لواشک خانگی ترش و هوس‌ انگیز تهیه کنید.
    • بعضی افراد برای ترش‌تر شدن لواشک به آن جوهر لیمو اضافه می‌کنند ولی من این‌ کار را توصیه نمی‌کنم چون جوهر لیمو یک ماده شیمیایی است و مواد شیمیایی عوارض خاص خودشان را دارند پس تا جایی که ممکن است از مواد و چاشنی‌های ترش و شیرین طبیعی استفاده کنید.
    • رب انار یا رب آلو هم جزو چاشنی هایی است که برای تهیه لواشک های ترش یا ملس استفاده می‌شود.
    • اگر محل زندگی شما مرطوب است یا در فصلی هستید که آفتابی نیست و لواشک خشک نمی شود می توانید لواشک را داخل فر خشک کنید.
    • داخل سینی فر را با ورق نسوز بپوشانید و مایه لولشک را داخل سینی بریزید و در فر صد و بیست درجه سانتی گراد قرار دهید تا خشک شود.
    • اگر احساس کردید کناره های لواشک خشک شده و امکان تیره شدن آن وجود دارد اما قسمت هایی از لواشک هنوز خشک نشده، سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید یکی دو ساعت بماند و بعد دوباره داخل فر قرار دهید تا خشک شود.
    • بعد از خشک شدن از فر خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شود و بعد برش دهید.

    این بود طرز تهیه لواشک آلو. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۵/۵ (۱۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.