آشپزیخواص مواد غذایی

۱۰ خاصیت مهم دارویی چای سبز که باید بدانید!

چای سبز سالم‌ترین نوشیدنی روی کره زمین است. این گیاه، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی که اثرات قدرتمندی در بدن دارد. چای سبز باعث بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بسیاری از مزایای چشمگیر دیگر است و یکی از انواع چای است که به طور روزانه مصرف می‌شود.. ما در وبلاگ اکالا از بهترین موضوعات روز میگوییم و برای آگاهی بیشتر شما سری به خواص مواد غذایی هم می‌زنیم.

خواص چای سبز:

  • چای سبز حاوی ترکیبات فعال زیستی است که باعث بهبود سلامتی می‌شود.

چای سبز چیزی بیشتر از فقط یک نوشیدنی است. بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در برگ‌های چای آن را به نوشیدنی تبدیل می‌کند، که نهایتاً حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مهم است. چای سبز سرشار از پلی فنول است که تأثیراتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان دارد. چای سبز حدود ۳۰ درصد وزنی پلی فنول دارد که شامل مقادیر زیادی کاتچین به نام  EGCG است. کاتچین‌ها آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کنند و مزایای دیگری هم دارند. این مواد می‌توانند تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش داده و سلول‌ها و مولکول‌ها را از آسیب محافظت کنند. این رادیکال‌های آزاد در پیری و انواع بیماری‌ها نقش دارند. چای سبز همچنین مقادیر کمی مواد معدنی دارد که برای سلامتی مهم هستند.

ما انواع مختلف چایی داریم ولی برای خرید سعی کنید یک برند چایی با کیفیت بالا انتخاب کنید، زیرا برخی از مارک‌های با کیفیت پایین می‌توانند حاوی مقادیر زیادی فلوراید باشد.

  • ترکیبات موجود در چای سبز می‌توانند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و شما را باهوش‌تر کند.

چای سبز نه تنها می‌تواند شما را بیدار نگه دارد بلکه حتی می‌تواند شما را باهوش‌تر کند. ماده فعال اصلی کافئین است که به عنوان یک محرک شناخته شده است. چای سبز به اندازه قهوه کافئین ندارد، اما به اندازه کافی برای ایجاد پاسخ بدن، بدون ایجاد تأثیرات منفی عصبی ناشی از مصرف زیاد کافئین از این ماده را دارا است. آنچه کافئین در مغز انجام می‌دهد مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام آدنوزین است. به این ترتیب، در واقع سرعت انتقال پبام عصبی در نورون‌ها و غلظت انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و نوروپینفرین را افزایش می‌دهد. کافئین قبلاً به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و می‌تواند به طور مداوم منجر به بهبود در جنبه‌های مختلف عملکرد مغز از جمله بهبود خلق و خو، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه می‌شود. با این حال، چای سبز فقط حاوی کافئین نیست. آن همچنین دارای اسید آمینه L-theanine است که قادر به عبور از سد خونی مغزی است.

بیشتر بخوانید: مصرف نرمال چای سبز چقدر است؟

L-theanine  فعالیت بازدارنگی انتقال دهنده عصبی GABA را افزایش می‌دهد که دارای اثرات ضد اضطرابی است. همچنین باعث افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که کافئین و L-theanine می‌توانند اثر هم افزایی داشته باشند. ترکیبی از این دو به ویژه در بهبود عملکرد مغز بسیار مؤثر است. به دلیل دارا بودن L-theanine و مقدار کمتری کافئین، چای سبز می‌تواند نوعی “اثر تحریک کنندگی” بسیار ملایم‌تر و متفاوت از قهوه به شما بدهد. بسیاری از مردم از داشتن انرژی پایدار و بسیار پربار هنگام نوشیدن چای سبز در مقایسه با قهوه خبر می‌دهند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چاى سیب

    • چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و بهبود عملکرد بدنی می‌شود.

    اگر لیست مواد تشکیل دهنده هر نوع مکمل چربی سوزی را ببینید، احتمال دارد که چای سبز را در آن مشاهده کنید. دلیل این امر این است که چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و افزایش میزان متابولیسم در آزمایشات کنترل شده توسط انسان شود. در یک مطالعه از ۱۰ مرد سالم، چای سبز ۴٪ میزان انرژی را افزایش داد.

    یک مطالعه دیگر نشان داد که اکسیداسیون چربی ۱۷ درصد افزایش یافته است، این نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است به طور انتخابی باعث افزایش چربی سوزی شود.

    با این حال، برخی از مطالعات در مورد چای سبز هیچ افزایش متابولیکی را نشان نمی‌دهند، بنابراین اثرات آن ممکن است به فرد بستگی داشته باشد. خود کافئین همچنین نشان می‌دهد که با جدا کردن اسیدهای چرب از بافتهای چربی و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان انرژی، عملکرد بدنی را بهبود می‌بخشد. در دو مطالعه مروری مجزا، نشان داده شده است که کافئین به طور متوسط ۱۱ تا ۱۲ درصد کارایی بدنی را افزایش می‌دهد.

    خلاصه: نشان داده شده است که چای سبز باعث افزایش متابولیسم و افزایش چربی سوزی در کوتاه مدت می‌شود، اگرچه همه مطالعات این را نشان نمی‌دهند.

    چای سبز-خاصیت چای سبز

    • آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

    سرطان در اثر رشد کنترل نشده سلول‌ها ایجاد می‌شود. این یکی از مهمترین دلایل مرگ در جهان است. طبق مطالعات انجام شده آسیب‌های بر اثر اکسید شدن به پیشرفت سرطان کمک می‌کند و آنتی اکسیدان‌ها ممکن است اثر محافظتی داشته باشند.

    چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدانهای قدرتمند است، بنابراین منطقی است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

    سرطان سینه: مطالعات نشان داده‌اند که زنانی که بیشتر چای سبز می‌نوشند، ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، که رایج‌ترین سرطان در زنان است هستند.
    سرطان پروستات: در یک مطالعه مشخص شد که مردانی که چای سبز می‌نوشند، ریسک ابتلا به سرطان پروستات که شایع‌ترین سرطان در مردان است در آن‌ها ۴۸٪ کمتر از سایرین است.
    سرطان کولورکتال: تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه نشان داد که افرادی که چای سبز می‌نوشند، تا ۴۲٪ کمتر از دیگران احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را دارند.

    بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که نوشیدنی‌های چای سبز احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان را کاهش می‌دهند. با این حال، برای تأیید این تأثیرات نیاز به تحقیقات بیشتری است. این نکته را باید در نظر داشته باشید که ممکن است اضافه کردن شیر در چای شما ایده خوبی نباشد، زیرا برخی از مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان را کاهش می‌دهد.

    خلاصه چای سبز دارای آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که می‌تواند شما را در برابر سرطان محافظت کند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که کسانی که چای سبز می‌نوشند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان در آن‌ها کمتر است.

    •  چای سبز می‌تواند از مغز شما در پیری محافظت کند و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

    چای سبز نه تنها می‌تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد بلکه ممکن است از مغز شما در سنین بالا نیز محافظت کند.

    بیماری آلزایمر شایعترین بیماری عصبی در انسان و عامل اصلی زوال عقل است.

    بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است و شامل مرگ نورون‌های تولید کننده دوپامین در مغز است.

    مطالعات متعدد نشان می‌دهد که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می‌توانند اثرات محافظتی زیادی بر روی نورون‌ها در آزمایشگاه‌ها و همچنین آزمایش بر روی حیوانات داشته باشند، به طور بالقوه خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.

    خلاصه: ترکیبات فعال زیستی موجود در چای سبز می‌توانند اثرات محافظتی زیادی روی مغز داشته باشند. آن‌ها ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را که دو اختلال شایع عصبی هستند، کاهش دهند.

    •  چای سبز  و سلامت دندان 

    کاتچین موجود در چای سبز اثرات بیولوژیکی دیگری نیز دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند باکتری‌ها را از بین برده و ویروس‌هایی مانند ویروس آنفولانزا را مهار کنند، به طور بالقوه خطر عفونت شما را کاهش می‌دهد. Streptococcus mutans  باکتری اصلی مضر در دهان است که باعث ایجاد پلاک می‌شود و در ایجاد حفره‌ها و پوسیدگی دندان نقش اصلی را دارد.

    مطالعات نشان می‌دهد که کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند رشد Streptococcus mutans  را مهار کند. مصرف چای سبز با بهبود سلامت دندان و ریسک پایین پوسیدگی همراه است. مطالعات متعدد همچنین نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند باعث کاهش بوی بد دهان شود.

    خلاصه: کاتچین موجود در چای سبز ممکن است رشد باکتری‌ها و برخی ویروس‌ها را مهار کند. این می‌تواند خطر عفونت‌ها را کاهش داده و منجر به بهبود سلامت دندان‌ها، خطر پوسیدگی کمتر و کاهش بوی بد دهان شود.

    • چای سبز احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

    دیابت نوع ۲ نوعی بیماری است که در چند دهه گذشته به صورت اپیدمی درآمده و اکنون در حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از آن رنج می‌برند. مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و قند خون را کاهش.

    یک مطالعه در مورد افراد ژاپنی نشان داد که افرادی که بیشتر چای سبز نوشیده‌اند، ۴۲٪ کمتر در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

    طبق بررسی ۷ مطالعه با تعداد ۲۸۶،۷۰۱ نفر، مصرف کنندگان چای سبز ۱۸٪ کمتر خطر ابتلا به دیابت را داشتند. خلاصه آزمایش‌های کنترل شده نشان می‌دهد که چای سبز باعث کاهش خفیف قند خون می‌شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

    خاصیت چای سبز-چای سبز

    • چای سبز ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

    بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله بیماری‌های قلبی و سکته مغزی بزرگترین دلایل مرگ در جهان هستند. مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند برخی از عوامل اصلی ریسک خطر این بیماری‌ها را بهبود بخشد. این شامل میزان کل کلسترول، کلسترول LDL و تری گلیسیریدها است. چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد، که باعث می‌شود ذرات LDL از اکسیداسیون که بخشی از مسیر بیماری‌های قلبی است، محافظت شوند.

    با توجه به تأثیرات مفید بر روی عوامل خطر، تعجب آور نیست که افراد نوشنده چای سبز تا ۳۱٪ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در خود کاهش دهند.

    خلاصه: نشان داده شده است که چای سبز باعث کاهش کلسترول کل و LDL  می‌شود و همچنین از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند. مطالعات تجربی نشان می‌دهد که کسانی که چای سبز می‌نوشند خطر کمتری در ابتلا به بیماری قلبی عروقی دارند.

    • چای سبز و کاهش وزن 

    با توجه به اینکه چای سبز می‌تواند در کوتاه مدت میزان متابولیسم را تقویت کند، منطقی است که می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

    مطالعات متعددی نشان می‌دهد که چای سبز منجر به کاهش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم می‌شود.

    یکی از این مطالعات یک کارآزمایی کنترل شده ۱۲ هفته‌ای تصادفی در ۲۴۰ زن و مرد بود. در این مطالعه، گروه چای سبز می‌نوشیدند از نظر درصد چربی بدن، وزن بدن، دور کمر و چربی شکم کاهش چشمگیری داشتند.

    با این حال، برخی از مطالعات از نظر آماری افزایش معنی داری در کاهش وزن با چای سبز نشان نمی‌دهند، بنابراین باید با دیده‌ای مشکوک به آن نگریست.

    خلاصه: مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز منجر به کاهش وزن می‌شود. این امر به ویژه در کاهش چربی‌های خطرناک شکم مؤثر است.

    • چای سبز و زندگی طولانی‌

    البته، همه ما در نهایت خواهیم مرد و این اجتناب ناپذیر است. با این حال، با توجه به اینکه کسانی که چای سبز می‌نوشند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان هستند، بنابراین منطقی است که چای سبز می‌توانند به شما کمک کند طول عمر بیشتری داشته باشید.

    در یک مطالعه ۴۰.۵۳۰ بزرگسال ژاپنی، کسانی که بیشترین چای سبز را نوشیده‌اند (۵ یا بیشتر فنجان در روز) به طور قابل توجهی کمتر در طی ۱۱ سال فوت شدند.

    یک مطالعه دیگر در ۱۴۰۰۱ فرد سالمند ژاپنی نشان داد که افرادی که بیشترین چای سبز را نوشیده‌اند ۷۶ درصد کمتر در طول دوره ۶ ساله مطالعه، فوت شده‌اند.
    خلاصه: مطالعات نشان می‌دهد که کسانی که چای سبز می‌نوشند به احتمال زیاد زندگی بیشتری نسبت به سایرین دارد.

    منبع: (www.healthline.com)

    ۳.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

      1. چای قرمز، مشابه به چای سبز عمل می کند حاوی ماده ای است که می تواند از جذب کربوهیدرات بکاهد، اما نمی تواند به تنهایی سبب لاغری شود، این چای در کنار رژیم غذایی و تحرک می تواند یک نوشیدنی رژیمی و کم کالری باشد. اما بیشترین علتی که استفاده از چای قرمز می تواند داشته باشد: کمک به تمدد اعصاب و ایجاد آرامش است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.