برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (یکشنبه ۱۲ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در دوازدهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی‌ای پیدا شود که عاشق آن نباشد. این غذای خوشمزه با چند قلم مواد ساده نظیر لوبیا قرمز، سبزی خورشتی، گوشت تکه‌ای، لیمو عمانی و… طبخ می‌شود.

البته در برخی شهرها برای تهیه این خورشت به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و به جای سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. به علاوه قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای وعده ناهار تهیه کرد.

طرز تهیه قورمه سبزی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه قورمه سبزی

    مراحل تهیه قورمه سبزی به شرح زیر است:

    1. برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. 
    2. سپس سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز،شنبلیله و جعفری را به خوبی می‌شوییم و بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم. (اگر سبزی تازه نداشتید می‌توانید از سبزی قورمه که قبلا سرخ شده و در فریزر است استفاده کنید.)
    3. بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم. هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازد. 
    4. پیازها را پوست کنده، می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه قورمه سبزی کلیک کنید.

    ۲- کوفته دست به گردن تهرانی

    کوفته دست به گردن، یکی از غذاهای سنتی تهران است که در زمان کوتاهی تهیه می‌شود. طبق یکی از روایت‌های قدیمی این کوفته را باید با گوشت گردن تهیه کرد و طبق روایتی دیگر این غذا به حدی لذیذ و خوشمزه است و در زمان کوتاهی پخته می‌شود که به عنوان یار و دوست شما دست به گردنتان می‌اندازد.

    مراحل تهیه کوفته دست به گردن تهرانی

    مراحل تهیه کوفته دست به گردن

    راحل تهیه کوفته دست به گردن تهرانی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله از تهیه این غذا به سراغ آماده‌ سازی برنج روید. برنج را تمیز کنید و بشویید. حال با مقداری آب، نمک و روغن آن را به‌ صورت کته نرم بپزید. پس از پخته‌ شدن و خنک‌ شدن کته می‌توانید آن را کمی بکوبید تا له و منسجم شود.
    2. اکنون برنج له شده را درون ظرف مناسبی بریزید. گوشت چرخ‌ کرده، محلول زعفران، نمک، نعنا و شوید خشک، آرد نخودچی و تخم‌ مرغ را به آن بیفزایید و همه مواد را به‌ خوبی با هم ترکیب کنید. مواد کوفته را ۸-۱۰ دقیقه به خوبی ورز دهید تا مواد کاملا منسجم و یک‌دست شود.
    3. روی مواد را بپوشانید و ۱۵-۲۰ دقیقه آن را در یخچال استراحت دهید. پس از استراحت دادن مواد کوفته از آن به‌ اندازه یک گردو بردارید و در دستتان شکل دهید.
    4. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و زمان دهید تا روغن به‌ خوبی داغ شود. حال کوفته‌ها را درون روغن سرخ کنید تا کاملاً تغییر رنگ دهند. پس از سرخ‌شدن آن‌ها را از تابه خارج کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و مجلسی روی لینک طرز تهیه کوفته دست به گردن تهرانی کلیک کنید.

    ۳- شفته اراکی با گوشت چرخ کرده

    شفته اراکی که برخی آن را با نام کوفته اراکی نیز می‌شناسند، یک نوع غذای سنتی در شهر اراک است که معمولا همراه با نان تازه و سبزی خوردن سرو می‌شود.

    این غذای محلی طرز تهیه بسیار آسانی دارد که شما می‌توانید آن را طی مدت زمان کوتاهی با مواد اولیه در دسترسی همچون گوشت چرخ کرده، پیاز، هویج، سبزی معطر و… برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه شفته اراکی

    مراحل تهیه شفته اراکی

    مراحل تهیه شفته اراکی با گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید ۲ عدد پیاز را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس پیازها را رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. در ادامه هویج را به صورت ریز رنده کنید و سبزیجات معطر را نیز بشویید و به صورت ریز خرد کنید.
    2. حال باید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، هویج رنده شده و آرد نخودچی ترکیب کنید. سپس سبزی معطر را اضافه کنید و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به مواد بزنید. حالا یک دستکش به دست کنید و مایه گوشتی را خوب ورز دهید تا منسجم شوند.
    3. بعد از این که ۱۰ دقیقه مواد کوفته را ورز دادید، باید گوشت را به صورت کوفته قلقلی آماده کنید. در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید تا رنگ آن ها تغییر کند. این کار از وا رفتن کوفته ها در سس جلوگیری می‌کند.
    4. برای تهیه سس شفته اراکی باید یک عدد پیاز باقی مانده را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیاز را برای چند دقیقه تفت دهید تا سبک شود.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و خوشمزه روی لینک طرز تهیه شفته اراکی کلیک کنید.

    ۴- پنینی مرغ

    پنینی نوعی ساندویچ گریل یا تست شده است که اصالت آن به ایتالیا برمی‌گردد. شما می‌توانید از مواد اولیه ساده‌ای نظیر سینه مرغ، سیر، جعفری، قارچ، خامه صبحانه و… برای تهیه این ساندویچ بین‌ المللی استفاده کنید و یک غذای خوشمزه و متفاوت برای ناهار امروزتان تدارک ببینید. 

    مراحل تهیه پنینی مرغ خانگی

    مراحل تهیه پنینی مرغ خانگی

    مراحل تهیه پنینی مرغ خانگی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول سینه مرغ را به صورت معکبی برش بزنید. سپس در ماهیتابه مناسبی یک قاشق روغن مایع بریزید و مرغ‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید. ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و وقتی که مرغ‌ها تغییر رنگ دادند، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پاپریکا (یا هر ادویه دلخواه) را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مرغ‌ها کشیده شوند و کاملا بپزند.
    2. در ادامه دو حبه سیر رنده شده و قارچ بلانچ شده را اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد. (برای قارچ بلانچ شده، قارچ‌ها را بعد از شستشو اسلایس کنید و قابلمه‌ای رو پر از آب کنید و بگذارید روی حرارت تا به جوش بیاید. سپس کمی نمک و یک قاشق آبلیمو اضافه کنید و قارچ‌ها رو داخل قابلمه بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه قارچ‌ها را آبکشی کنید و با آب سرد بشویید).
    3. اکنون به ترکیب فوق یک قاشق خامه صبحانه اضافه و مخلوط کنید. جعفری‌ها را نیز ساطوری خرد و در انتها اضافه کنید. همه مواد را با هم ترکیب و حرارت را خاموش کنید تا جعفری‌ها تغییر رنگ ندهند. (نیازی به پخت جعفری نیست).

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و لذیذ بین المللی روی لینک طرز تهیه پنینی مرغ خانگی کلیک کنید.

    ۵- کتلت گوشت چرخ کرده

    کتلت با گوشت چرخ‌ کرده یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نونی است که از کودکی تا به امروز نوش‌ جان کرده‌اید. کتلت در تنوع بسیار زیادی طبخ و سرو می‌شود که انواع کتلت با سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی از شناخته شده‌ترین کتلت‌هایی است که قطعا نام آن‌ها را شنیده‌اید.

    مواد تشکیل دهنده و اصلی کتلت‌ها تخم‌ مرغ، سیب‌ زمینی و پیاز است که با سایر مواد دیگر به شکل‌های گوناگونی میکس و ترکیب می‌شوند. این غذای لذیذ را می‌توانید همراه با نان، گوجه فرنگی، خیار شور، سبزی و… در وعده ناهار میل کنید.

    طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست کنده و رنده کنید. سپس پیاز را پوست کنده و در یک ظرف دیگر آن را رنده کنید. آب پیازها را بگیرید و به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. (اگر پیاز آب داشته باشد کتلت شما منسجم نمی‌شود. پس در رعایت این موضوع دقت کافی داشته باشید).
    2. حال گوشت چرخ کرده را به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. تخم‌مرغ‌‌ها را نیز به این مخلوط اضافه کنید.
    3. نمک، فلفل و زردچوبه را هم به مخلوط بیفزایید و هم بزنید تا ادویه به خورد مواد برود.
    4. تمام ترکیبات را با دست ورز دهید تا حسابی با هم مخلوط شوند. حدود نیم ساعت مخلوط را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و ساده روی لینک طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.