نکات آشپزی

با ۲۰ ترفند خوشمزه ترین دلمه برگ مو را درست کنید

آیا چیزی در مورد نکات خوشمزه‌تر شدن دلمه برگ مو می‌دانید؟ دلمه برگ مو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که نوع چاشنی‌ها و سبزیجاتی که به آن اضافه می‌شود، نقش مهمی بر طعم آن دارد. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۲۰ فوت و فن دلمه برگ مو خانگی آشنا شوید.

با رازهای خوشمزه شدن دلمه برگ مو آشنا شوید

درست کردن دلمه برگ مو نیاز به رعایت نکات و فوت و فن‌هایی دارد که اگر با آن‌ها آشنا نباشید، مزه غذای شما آن طور که باید خوشمزه نخواهد شد. در ادامه این بخش به ۲۰ نکته مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو اشاره شده است.

با رازهای خوشمزه شدن دلمه برگ مو آشنا شوید

۱- از سبزی مناسبی استفاده کنید

راز خوشمزه شدن دلمه برگ مو استفاده از سبزی‌های مختلف است. برای تهیه این غذا باید از سبزی‌هایی مثل گشنیز، جعفری، نعنا و ترخون تازه و خرد شده استفاده کنید. برخی افراد برای مزه دار کردن دلمه از مقداری پیازچه و برگ پیازچه خرد شده نیز استفاده می‌کنند. به خاطر داشته باشید که قبل از خرد کردن سبزی دلمه حتما ساقه‌های ضخیم و کلفت را جدا کنید.

۲- از برگ مناسبی برای دلمه استفاده کنید

برگی که برای تهیه دلمه استفاده می‌شود، تاثیر زیادی بر مزه این غذا دارد. برای خوشمزه‌تر شدن دلمه برگ مو سعی کنید از برگ‌های تازه، شاداب که رنگ آن‌ها سبز روشن است استفاده کنید.

برگ‌های تیره و ضخیم برای دلمه مناسب نیستند و طعم دلمه را خراب می‌کنند. به خاطر داشته باشید که برگ‌هایی که به اندازه کف دست هستند، بهترین گزینه برای تهیه دلمه هستند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کنسرو برگ مو

هر چقدر برگ موها تیره‌تر و ضخیم‌تر باشند، یعنی سن بیشتری دارند و از همین رو بعد از پخت سفت می‌شوند. اگر برگ مویی که تهیه کرده‌اید ضخیم است، باید آن را چند دقیقه بجوشانید و بعد استفاده کنید.

از برگ مناسبی برای دلمه استفاده کنید

۳- از چاشنی مناسبی برای دلمه استفاده کنید

آیا می‌دانید چاشنی دلمه برگ مو چیست؟ برای تهیه این دلمه باید از مقداری سرکه و آبلیمو استفاده کنید. معمولا برای تهیه دلمه از ادویه‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی این غذا را بدون ادویه آماده می‌کنند و برخی دیگر مقداری دارچین و پودر سیر به آن اضافه می‌کنند.

اما بهترین ادویه دلمه برگ مو ترکیب فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین، پودر گل محمدی، زردچوبه، پودر سیر و نمک است. اضافه کردن مقداری رب انار ملس و همچنین رب گوجه فرنگی نیز مزه بهتری به غذای شما می‌بخشد.

۴- بعد از آماده شدن دلمه را در فر قرار دهید

اگر نمی‌دانید راز تردتر شدن دلمه برگ مو چیست، پس بهتر است از این روشی که در ادامه به شما می‌گوییم استفاده کنید. برای این که دلمه شما بافت تردتری پیدا کند، می‌توانید بعد از آماده شدن دلمه آن را برای چند دقیقه در فر قرار دهید.

اگر به مایکروویو دسترسی دارید، می‌توانید ظرف دلمه‌ها را برای ۱ تا ۲ دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا تردتر شوند.

بعد از آماده شدن دلمه را در فر قرار دهید

۵- مراقب وا رفتن دلمه‌ها باشید

استفاده از آب زیاد برای پخت دلمه موجب وا رفتن آن‌ها می‌شود. برای تهیه دلمه باید از مقدار آب مناسبی استفاده کنید. در واقع بهتر است به اندازه از آب اضافه کنید که از سطح دلمه‌ها پایین‌تر باشد.

در صورتی که برگ موهایی که برای دلمه استفاده می‌کنید، کوچک باشند نیز ممکن است دلمه‌ها بعد از پخت از هم بپاشند. برای جلوگیری از این مشکل باید از برگ‌هایی که اندازه کف دست هستند استفاده کنید یا ۲ عدد برگ را روی هم قرار دهید و بعد دلمه را آماده کنید.

۶- مراقب چسبیدن دلمه‌ها به کف قابلمه باشید

برای جلوگیری از چسبیدن دلمه‌ها به قابلمه در زمان پخت حتما چند عدد برگ کف قابلمه بچینید و بعد دلمه‌ها را روی آن‌ها قرار دهید. این کار از چسبیدن دلمه‌ها به کف قابلمه جلوگیری می‌کند و موجب حفظ شکل دلمه‌ها در زمان پخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای

۷- دلمه‌ها را به روش درستی بپیچید

مهم‌ترین فوت و فن دلمه برگ مو، پیچیدن آن است. برای نرم شدن برگ مو برای دلمه ابتدا باید برگ‌ها را چند دقیقه در آب بجوشانید. سپس آن‌ها را به نوبت روی قسم پشت برگ پهن کنید، به طوری که قسمت براق و صاف برگ بعد از پیچیدن در بخش خارجی آن قرار بگیرد.

سپس مقداری مواد داخل برگ قرار دهید و برگ‌ها را به صورت بقچه‌ای با رولی بپیچید. برای پیچاندن برگ‌ها به صورت رولی باید ابتدا ۲ طرف برگ را به وسط جمع و سپس برگ را رول کنید.

برای درست کردن دلمه برگ مو دلمه‌ها را به روش درستی بپیچید

۸- شعله گاز را تنظیم کنید

برای پخت دلمه باید شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید. زیاد بودن شعله گاز موجب تبخیر شدن آب داخل قابلمه و سوختن دلمه‌ها می‌شود. اگر شعله گاز را بیش از حد کم کنید، دلمه شما نرم و وارفته می‌شود. بنابراین برای تهیه این غذا شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید.

۹- لپه را بخیسانید

اگر برای تهیه دلمه برگ مو از لپه استفاده می‌کنید، حتما آن را برای چند ساعت در آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. به علاوه این کار به پخت بهتر لپه نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری دلمه پخته در فریزر

۱۰- برنج را بخیسانید

برای این که برنج بهتر بپزد و فرآیند پخت آن نیز سریع‌تر شود، بهتر است آن را بشویید و برای چند ساعت در آب بخیسانید و بعد بپزید

۱۱- از برنج نیم دانه استفاده کنید

برای تهیه دلمه بهتر است به جای برنج کامل از برنج نیم دانه استفاده کنید. با این کار هم برنج شما سریع‌تر می‌پزد و هم بافت بهتری پیدا می‌کند.

۱۲- از آب گوشت استفاده کنید

اگر دوست دارید که سس دلمه شما خوشمزه‌تر شود، می‌توانید به جای آب از مقداری آب گوشت استفاده کنید و دلمه را در آب گوشت مزه دار شده بجوشانید. اگر به آب گوشت دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری عصاره گوشت برای مزه دار کردن این غذا استفاده کنید.

از آب گوشت استفاده کنید برای خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو

۱۳- دلمه‌ها را به درستی در قابلمه بچینید

برای جلوگیری از وا رفتن دلمه‌ها در زمان پخت، باید آن‌ها را با کمی فشار داخل قابلمه قرار دهید. بعد از این که دلمه‌ها را در قابلمه چیدید، می‌توانید سس مخصوص آن را اضافه کنید.

۱۴- دلمه‌ها را به موقع سرو کنید

بعد از آماده شدن دلمه برگ مو صبر کنید تا دلمه کمی خنک شود و سپس آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید. این کار از وا رفتن و از هم پاشیدن دلمه‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه برگ مو خانگی

۱۵- چاشنی دلمه برگ مو را به موقع اضافه کنید

اگر برایتان سوال شده که چاشنی دلمه برگ مو را کی اضافه کنیم، باید بگوییم که چاشنی یا سس دلمه باید بعد از پیچیدن دلمه‌ها و چیدن آن‌ها در قابلمه اضافه شود.

چاشنی دلمه برگ مو را به موقع اضافه کنید

۱۶- یک بشقاب روی دلمه‌ها قرار دهید

یک نکته مهم و کاربردی برای پخت دلمه این است که بعد از قرار دادن دلمه‌ها در قابلمه، یک بشقاب روی آن‌ها قرار دهید. این کار مانع از هم پاشیدن دلمه‌ها می‌شود و به پخت بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

۱۷- صبر کنید تا سس به خورد دلمه برود

برای این که دلمه شما به خوبی مزه دار شود و جا بیفتد، باید صبر کنید تا تمام سس آن جذب شود. به هیچ عنوان دلمه را به صورت آبکی یا با سس زیاد سرو نکنید و اجازه دهید سس کاملا غلیظ شود.

۱۸- از روش مناسبی برای تزیین دلمه استفاده کنید

برای تزیین دلمه برگ مو می‌توانید از مقداری پیاز داغ یا زرشک سرخ شده استفاده کنید. بعد از این که دلمه آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و بعد با پیاز داغ و زرشک تزیین کنید.

۱۹- از کمی شکر برای طعم دار کردن دلمه استفاده کنید

اگر دوست دارید طعم دلمه شما کمی شیرین و ملس باشد، می‌توانید مقدار کمی شکر به سس آن اضافه کنید. با این روش دلمه شما خوشمزه‌تر می‌شود.

۲۰- سرکه و آبلیمو را به موقع اضافه کنید

اضافه کردن سرکه و آبلیمو در ابتدای پخت دلمه، موجب می‌شود تا دلمه شما به خوبی نپزد و بافت سفتی پیدا کند. بهتر است این چاشنی‌ها را در آخر و پس از پخت دلمه به آن اضافه کنید.

دلمه برگ مو یک غذای محبوب و خوشمزه است که اگر با فوت و فن‌های درست کردن آن آشنا باشید، هم به سادگی آماده می‌شود و هم طعم لذیذتری خواهد داشت. شما برای تهیه این غذا از چه ترفندهای استفاده می‌کنید. در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی در میان بگذارید.

۳.۸/۵ (۲۷ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا