آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه ترشی انگور خوشمزه و متفاوت؛ انگور سیاه و سفید

ترشی انگور سیاه یا ترشی انگور شانی یا شاهانی یک ترشی لاکچری تبریزی به شمار می‌آید. این ترشی را در کنار غذاهای اصیل و خوشمزه‌ی تبریزی تصور کنید که با رنگ قرمز تیره‌اش خودنمایی می‌کند. بسیار وسوسه‌کننده است. بنابراین، برای درست کردن این ترشی به انگورهای درشت قرمز نیاز دارید. زیرا این انگورها پوست ضخیم‌تری دارند و برای ترشی انداختن گزینه مناسب‌تری هستند.

البته این بدان معنا نیست که نمی‌توانید از انگورها زرد و سفید استفاده کنید. ولی بهترین گزینه انگور قرمز است. در این مقاله از بلاگ اکالا، قرار است طرز تهیه این ترشی را با انگور قرمز و سفید آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه ترشی انگور سیاه یا شانی:
انگور سیاه و درشت۳ کیلو گرم
نبات ساده۲۵۰ گرم
سرکه انگوربه مقدار لازم
آببه مقدار لازم

نکات مهم برای تهیه مواد اولیه

در این بخش به چند نکته مهم در رابطه با تهیه مواد اولیه ترشی انگور سیاه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • بهتر است از سرکه انگور یا سرکه انگور شانی استفاده کنید. زیرا به این شکل طعم و مزه ترشی شما یکدست و هم راستا با انگور سیاه شما می‌شود.
  • نبات استفاده شده در این ترشی نباید زعفرانی باشد. زیرا روی طعم نهایی ترشی تاثیر قابل توجهی می‌گذارد.
  • مدت زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی مواد اولیه این ترشی، ۳۰ دقیقه است. مانند همه ترشی‌های دنیا مدت زمان آماده‌سازی کوتاه است. زیرا بیشترین زمان صرف رسیدن آن می‌شود که به دخالت ما ربطی ندارد.
  • مدت زمان لازم برای رسیدن ترشی انگور شانی، ۲ هفته تخمین زده شده است. با این حال با توجه به سلیقه خود می‌توانید این مدت زمان را کم یا زیاد کنید.

بیشتر بخوانید: مدت زمان لازم برای رسیدن انواع ترشی

مراحل درست کردن ترشی انگور سیاه یا شانی

مراحل درست کردن ترشی انگور سیاه یا شانی به شرح زیر است:

مرحله اول) انگورها را آماده کنید.

برای درست کردن این ترشی نیازی نیست انگورها را دانه کنید. برای درست کردن ترشی انگور شانی انگور را به صورت شاخه‌ای در مقداری آب بگذارید. اگر مایل بودید می‌توانید از چند قطره مایع مخصوص شستشوی میوه و سبزیجات هم استفاده کنید. بعد از شستن انگورها، آن‌ها را آب بکشید و کاملا بشویید تا جایی که مطمئن باشید اثری از مایع شستشو باقی نماند.

سپس شاخه های انگور را روی یک حوله نخی و تمیز قرار دهید تا آب انگور کاملا گرفته شود و اثری از رطوبت اضافه روی آن باقی نماند. با این کار جلوی کپک زدن ترشی انگور را می‌گیرید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: ترفندهای جلوگیری از کپک زدن ترشی خانگی

    مراحل درست کردن ترشی انگور سیاه یا شانی

    مرحله دوم) آب و سرکه را بجوشانید.

    با توجه به مقدار انگوری که استفاده می‌کنید، یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. سپس به مقدار مساوی آب و سرکه را در این قابلمه بریزید. اندازه آب و سرکه را طوری تنظیم کنید که انگورها کاملا در این محلول غرق شوند. البته در این مرحله قرار نیست از انگورها استفاده کنیم.

    در این مرحله فقط باید آب و سرکه را روی شعله متوسط رو به بالا بجوشانید. وقتی این محلول جوشانده شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و یک گوشه بگذارید تا کاملا سرد شود. وقتی دمای مایع به حد قابل قبولی رسید مرحله سوم را اجرایی کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انار؛ خوشمزه و ملس

    مرحله سوم) محلول آب و سرکه را به انگورها اضافه کنید.

    در این مرحله باید انگورها را در ظروف شیشه ای قرار دهید. توجه داشته باشید که انگورها نباید خیلی فشرده باشند. حتی اگر لازم باشد باید از چندین ظرف استفاده کرد. دیگر نکته مهم این است که این شیشه‌ها باید کاملا خشک و تمیز باشند.

    اگر خشک نباشد، ترشی خیلی زود کپک می‌زند. بعد از قرار دادن انگورها در ظروف مورد نظر، محلول آب و سرکه را روی انگورها بریزید. میزان این محلول باید به حدی باشد که کاملا روی انگورها را بپوشاند.

    مرحله چهارم) نبات را اضافه کنید.

    بعد از ریختن سرکه و آب روی انگورها، حالا زمان استفاده از نبات است. در هر شیشه به مقدار مساوی نبات بیاندازید. به خاطر داشته باشید که برای حل شدن نبات نیازی نیست شیشه‌ها را تکان دهید. زیرا نبات به تنهایی حل می‌شود. در نهایت درب شیشه‌ها را محکم ببندید. تا جایی که مطمئن باشید هوا به درون شیشه نفوذ نمی‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی ازگیل؛ به روش محلی

    نکات مهم برای تهیه ترشی انگور سیاه

    نکات مهم

    به نکات زیر برای تهیه یک ترشی انگور سیاه خوشمزه توجه کنید:

    • شیشه‌ها را در یک مکان مناسب با دمای خشک و خنک قرار دهید.
    • ترشی انگور حداقل باید به مدت ۲ هفته برسد تا کاملا آماده سرو شود.

    بیشتر بخوانید: نکات مهم برای تهیه ترشی‌های خوش طعم و خوشمزه

    مواد لازم جهت تهیه ترشی انگور سفید:
    انگور سفید۱ کیلو گرم
    نمک۱ قاشق غذاخوری
    سرکه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

    مراحل درست کردن ترشی انگور سفید

    مراحل تهیه ترشی انگور سفید به شرح زیر است:

    مرحله اول) انگورها را آماده کنید.

    برای ترشی انگور سفید می‌توانید انگورها را دانه کنید یا به صورت خوشه‌ای درست کنید. به سلیقه خودتان بستگی دارد. برای شستشو آن‌ها، انگور را در مقداری آب بگذارید. اگر مایل بودید می‌توانید از چند قطره مایع مخصوص شستشوی میوه و سبزیجات هم استفاده کنید. بعد از شستن انگورها، آن‌ها را آب بکشید و کاملا بشویید تا جایی که مطمئن باشید اثری از مایع شستشو باقی نماند.

    سپس آن‌ها را روی یک حوله نخی و تمیز قرار دهید تا آب انگور کاملا گرفته شود و اثری از رطوبت اضافه روی آن باقی نماند. با این کار جلوی کپک زدن ترشی انگور را می‌گیرید.

    بیشتر بخوانید: سبزی مناسب برای هر نوع ترشی

    مرحله دوم) محلول نمک و سرکه را بجوشانید.

    یک قابلمه مناسب بردارید و نمک و سرکه را با هم مخلوط کنید. این محلول را روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. نکته مهم این است که نیازی نیست این محلول به مرحله غلظت برسد. قبل از اینکه غلیظ شود، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید محلول نمک و سرکه شما کاملا خنک شود.

    مراحل درست کردن ترشی انگور سفید

    مرحله سوم) محلول نمک و سرکه را روی انگورها بریزید.

    پس از خنک شدن سرکه و نمک، انگورها را در شیشه مدنظرتان بریزید. سپس محلول نمک و سرکه‌ جوشیده را اضافه کنید. میزان این محلول باید به حدی باشد که کاملا روی انگورها را بپوشاند. در نهایت، درب شیشه را محکم ببندید و بگذارید ترشی برسد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی گردو؛ با پوست و بدون پوست

    نکات مهم

    به چند نکته مهم در رابطه با تهیه یک ترشی انگور سفید خوشمزه توجه کنید:

    • توجه داشته باشید که انگورها نباید خیلی فشرده باشند. حتی اگر لازم باشد باید از چندین ظرف استفاده کرد.
    • ترشی انگور سفید به زمانی در حدود ۱۰ روز تا ۲ هفته نیاز دارد تا به مرحله رسیدن، برسد. بعد از آن می‎توانید سری به آن ها بزنید و ببینید آماده سرو شده‌اند یا نه.
    • توجه داشته باشید که در طول این چند روز که برای رسیدن ترشی در نظر گرفته‌اید نباید درب شیشه را بردارید. با این کار به احتمال زیاد ترشی شما کپک می‌زند.

    ترشی انداختن اصول اولیه‌ای دارد که با رعایت کردن آن‌ها هر سبزیجات و همچنین هر میوه‌ای را می‌توانید به ترشی تبدیل کنید. البته قول نمی‌دهم همه این ایده‌ها خوشمزه و لذیذ شوند! ترشی انگور شانی هم یکی از ترشی های لوکس و اعیانی تبریزی است که در کنار غذاهای ایرانی به سفره شما رنگ و بوی تازه‌ای می‌بخشد. امیدواریم به کمک این مقاله از مجله آشپزی اکالا ترشی انگور خوشمزه و لذیذی درست کنید و در کنار عزیزانتان از آن لذت ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.