آشپزیخواص مواد غذایی

۶ مورد از خواص انار که از نظر علمی ثابت شده‌اند!

انار یکی از میوه‌های خوشمزه‌ی فصل پاییز است که به دلیل طعم جذاب و خواص شگفت انگیزش، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این میوه در بسیاری از غذاها، سالادها و نوشیدنی‌ها کاربرد دارد. انار دارای طعمی شیرین و ترش است که آن را به یک میوه محبوب تبدیل کرده، به طوری که جزو ۱۰ میوه‌ی برتر جهان است.

این میوه همچنین سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و خواص درمانی متعددی دارد که در ادامه به معرفی برخی از خواص انار خواهیم پرداخت. دانستی امروز را در اکالا بلاگ از دست ندهید تا با خواص بی‌نظیر انار آشنا شوید.

ارزش غذایی انار

انار میوه‌ای مغذی است برخلاف اینکه کالری و چربی کمی دارد سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. همچنین آب انار نیز منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است، اما فیبر یا ویتامین C زیادی را برای بدن تامین نمی‌کند. یک فنجان دانه انار تازه حاوی ارزش غذایی زیر است:

ارزش غذایی انار:
کالری۲۳۴ کیلو کالری
پروتئین۴.۷ گرم
چربی۳.۳ گرم
کربوهیدرات۵۲ گرم
فیبر۱۱.۳ گرم
ویتامین سی۳۲ درصد از ارزش روزانه (DV)
فولات۲۷ درصد از DV
منیزیم۸ درصد از DV
فسفر۸ درصد از DV
پتاسیم۱۳ درصد از DV

خواص انار

از جمله خواص انار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- انار سرشار از آنتی اکسیدان است

انار سرشار از موادی به نام آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب بزنند و منجر به بیماری شوند.

انار حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان‌ها، از جمله پونیکالاگین‌ها، آنتوسیانین‌ها و تانن‌های قابل هیدرولیز است. این آنتی اکسیدان‌ها به دلیل مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و بیماری‌های عصبی را کاهش دهند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی انار و نارنگی

    مهم‌ترین مضرات و خواص انار برای سلامتی بدن

    ۲- انار موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود

    التهاب مزمن می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان باشد. انار سرشار از ترکیبات پلی فنلی است که این ترکیبات به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آب انار می‌تواند التهاب را کاهش دهد ولی تحقیقات بیشتری برای تایید اثرات ضد التهابی انار مورد نیاز است. با این حال، شواهد موجود نشان داده که انار یک راه موثر برای کاهش التهاب است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کئی انار مازندرانی

    ۳- انار سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

    انار میوه‌ای است که فواید زیادی برای مغز دارد. این میوه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام الاژیتانین است که به کاهش التهاب در بدن و مغز کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که الاژیتانین‌ها ممکن است به محافظت از مغز در برابر بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کنند. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند آسیب اکسیداتیو را کاهش و بقای سلول‌های مغز را افزایش دهند.

    باور بر این است که الاژیتانین‌ها ترکیبی به نام ارولوتین A را در روده تولید می‌کنند که می‌تواند التهاب مغز را کاهش دهد و شروع بیماری‌های شناختی را به تعویق بیندازد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد خواص انار برای مغز مورد نیاز است.

    ۴- انار سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد

    انار حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به رشد باکتری‌های مفید روده کمک کنند. باکتری‌های مفید روده نقش مهمی در هضم غذا، جذب مواد مغذی و تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کنند. علاوه بر این، انار سرشار از فیبر بوده که برای سلامت گوارش و بهبود هضم غذا ضروری است. فیبر به تنظیم حرکات روده و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند. در مجموع، انار میوه‌ای مغذی است که می‌تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت انار مسما به روش گیلانی

    خواص انار

    ۵- انار باعث افزایش سلامت قلب می‌شود

    انار می‌تواند با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب به کاهش فشار خون و جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم آب انار ممکن است به کاهش فشار خون و بهبود جریان خون در قلب کمک کند. علاوه بر این، آب انار ممکن است به کاهش التهاب که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، کمک کند.

    در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، شرکت کنندگانی که به مدت دو هفته روزانه ۱۵۰ میلی لیتر آب انار مصرف کردند، کاهش قابل توجهی را در فشار خونشان داشتند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۵ نشان داد که نوشیدن آب انار ممکن است جریان خون به قلب را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب بهبود بخشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رولت انار خوشمزه

    ۶- انار به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند

    انار حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک کند. در یک مطالعه، مشخص شده که یکی از ترکیبات موجود در انار که اسید الاژیک نام دارد، می‌تواند تولید سیتوکین‌های پیش التهابی را در پوست کاهش دهد، همچنین اسید الاژیک می‌تواند راه نفوذ ماکروفاژهای التهابی به پوست را مسدود کند.

    انار حاوی ویتامین C بوده که یک ویتامین ضروری برای سلامت پوست است. ویتامین C موجود در انار می‌تواند به تولید کلاژن که پروتئینی موثر در حفظ استحکام و انعطاف پوست است، کمک کند. ترکیبات موجود در انار می‌توانند سرعت ترمیم و بازسازی بافت‌های پوست را بهبود ببخشند و به تقویت ساختار پوست و بهبود مشکلات مرتبط با آسیب‌ها و زخم‌ها کمک کنند.

    خواص پوست انار

    بیشتر بخوانید: مهم‌ترین خواص لیمو شیرین

    خواص پوست انار

    پوست انار نیز مانند دانه‌های آن خواص بسیار زیادی دارد. پوست انار حاوی آنتی اکسیدان‌ها، فیبر و سایر مواد مغذی است که می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در پوست انار موجب دور نگه داشتن باکتری‌ها و سایر عفونت‌ها از بدن می‌شود.

    همچنین پوست انار دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی می‌تواند به طور موثری برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش و بثورات استفاده شود. علاوه بر این، پوست انار حاوی ترکیباتی است که می‌تواند از تجزیه کلاژن در پوست جلوگیری کند و رشد سلولی را تقویت کند. این امر می‌تواند باعث کاهش بروز علائم پیری و چین و چروک شود.

    انار در تهیه انواع نوشیدنی‌ها، غذاها، دسرها و… کاربرد دارد، شما می‌توانید به بخش کاربردهای انار در مجله آشپزی اکالا مراجعه کنید و از دستورالعمل‌های موجود استفاده کنید.

    ۳/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.