آشپزیخواص مواد غذایی

خواص شگفت انگیز ۱۲ دمنوش گیاهی با طرز تهیه آن‌ها

دمنوش‌ها از قدیم الایام بوده و هستند. با خوردن دمنوش به دلیل خاصیت‌های بیشماری که دارد، بسیاری از بیماری‌ها از ما دور می‌شود. در ایران دمنوش‌های مختلفی وجود دارد که به صورت طبیعی و سنتی از کوه و طبیعت برداشت شده و در عطاری‌ها وجود دارد. البته امروزه دمنوش‌ها، به صورت صنعتی در طعم‌های مختلف و به صورت تی‌بگ موجود است. اما تا به حال شده قبل از خوردن این دمنوش‌ها به این فکر کنیم که هر کدام از اینها چه خواصی دارد؟!

هر کدام از این دمنو‌ش‌هایی که میخوریم خاصیت‌های عجیب و البته شگفت انگیزی دارند که در مجله اینترنتی اکالا سعی کرده‌ایم به همه این خواص ریز به ریز اشاره کنیم. دمنوش‌هایی مانند دمنوش ترکیبی، آرامبخش، گل گاو زبان، به لیمو، نعناع، و …. با ما همراه شوید تا به دنیای جالب دمنوش‌های گیاهی سفری کنیم  با طرز تهیه آنها آشنا شویم. البته این را باید بدانید که طرز تهیه دمنوش‌ها چیز پیچیده‌ای نیست و مانند چای معمولا دم می‌کنید!

اما برای خوشمزه‌تر شدن دمنوش میتوانید مواد دیگری مانند عسل، نبات، آبلیمو یا … اضافه کنید.

۱- دمنوش‌های ترکیبی

دمنوش‌ها به تنهایی دارای خاصیت هستند اما زمانی که با هم ترکیب می‌شوند خواص آنها به چندین برابر می‌رسد. ترکیب این دمنوش‌ها را نباید نادیده گرفت و باید بدانیم ترکیب کدام دمنوش‌ها با هم معجزه آسا است.

انواع دمنوش های ترکیبی

۱. رفع سردرد و تقویت اعصاب

می‌توان گفت تقریبا همه‌ی افراد در طول زندگی خود دچار سردرد می‌‌شوند که در برخی از آن‌ها این مشکل جدی‌تر بوده و با عنوان سردردهای میگرنی، سینوسی، تنشی و خوشه‌ای شناخته می‌شوند.

رفع سردرد و تقویت اعصاب با دمنوش ترکیبی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خوشبختانه گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارد که برای تقویت اعصاب و کاهش سردرد مناسب هستند. بابونه، زنجبیل، بادرنجبویه، دارچین، اسطوخودوس، نعناع، میخک، پونه، گل گاوزبان، سنبل الطیب، نعنا فلفلی، آویشن و چای سبز همگی برای رفع سردرد مناسب هستند.

    بیشتر بخوانید: دمنوش‌های درمان سرماخوردگی

    ۲- نشاط ‌آور و رفع افسردگی

    زندگی پرمشغله امروزی، نیاز به روش‌هایی برای رفع افسردگی دارد. استفاده از دمنوش‌های گیاهی طبیعی بهترین روشی است که بدون عوارض از این مشکل جلوگیری می‌کند.

    نشاط آور و رفع افسردگی با دمنوش های ترکیبی

    زعفران، گل نسترن، زیرفون، هل، به لیمو، بابونه، گل محمدی، بهارنارنج، دارچین و چای سفید برای کاهش افسردگی مناسب هستند.
    یک ترکیب خوب برای این منظور، به لیمو و زیرفون است. این دمنوش طبع گرمی داشته و به کاهش استرس کمک کرده و جزو دمنوش‌های نشاط ‌آور محسوب می‌شود.
    از دمنوش ترکیبی زعفران، گل محمدی، دارچین و هل نیز می‌توانید استفاده کنید. چنانچه برای شما خواص دمنوش‌های ترکیبی جالب بوده، می‌توانید به مقاله خواص دمنوش‌های ترکیبی مراجعه کنید.

    ۲- دمنوش‌های آرامبخش

    در دنیای پر استرس امروز خوردن یک لیوان چای و دمنوش آرامبخش شما را از استرس و نگرانی دور می‌کند. اما آیا شما می‌دانید کدام دمنوش‌ها شما را از این همه استرس و اضطراب دور می‌کند؟ با ما همراه باشید.

    ۱- زعفران

    زعفران جزو گران قیمت‌ترین گیاه‌ها در دنیا است. این گیاه شامل آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که از سلول‌ها و به ویژه سلول‌های مغزی در برابر ترکیبات آسیب‌زننده محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های مهم زعفران شامل کروسین، کروستین، سافرانال و کامفرول است. این ترکیبات علاوه بر حفاظت از سلول‌های مغز، استرس را کاهش داده و عملکرد مغز مانند به خاطر سپردن و یادگیری را بهبود می‌بخشد.

    دم نوش زعفران آرامش بخش

    از دمنوش زعفران می‌توان برای آرامش اعصاب، کاهش استرس و افسردگی استفاده کرد. برای تهیه‌ی این دمنوش، سه رشته زعفران را بکوبید یا آسیاب کنید. سپس آن را به یک لیوان آبجوش اضافه کرده و بگذارید حدود یک ربع بماند تا دم بکشد.

    ۲- دارچین

    آیا می‌دانید دارچین برای مصریان باستان بیشتر از طلا ارزش داشت؟ به این دلیل که دارچین دارای خواص شگفت‌انگیزی است که آن را بسیار ارزشمند می‌کند. دارچین برای مغز بسیار عالی است. این گیاه دارای طبع گرمی بوده و برای پیشگیری از پارکینسون، آلزایمر و اختلالات شناختی که همگی از بیماری‌های مربوط به مغز است، مناسب است. این گیاه همچنین حاوی منگنز و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که برای سلامت اعصاب و بدن بسیار مفید است.

    دارچین دمنوش آرامش بخش

    از دمنوش دارچین می‌توان برای تمدد اعصاب و آرامش گرفتن استفاده کرد. برای تهیه‌ی آن، چندعدد چوب دارچین را با آب سرد شسته، خرد کنید و داخل قوری بریزید. روی آن آب جوش ریخته و بگذارید به مدت یک ربع دم بکشد.

    برای مشاهده ادامه مطلب خواص دمنوش‌های آرامبخش اینجا کلیک کنید.

    ۳- گل گاوزبان و خواص آن

    گیاه گاو‌زبان گیاهی یک یا چندساله است که به طور معمول حدود ۳۰ الی ۶۰ سانتی‌متر قد می‌کشد؛ اما گاهی اوقات قد آن به حدود یک متر نیز می‎‌رسد. از این گیاه اولین بار برای درمان جای نیش مار استفاده شد. اما رفته رفته خواص بیشمار این گیاه برای مصارف گوناگون کشف شد. برگ‌ها و گل‌های این گیاه ضدسرفه، آرامش‌بخش، ادرار‌آور و تب‌بر بوده و همچنین برای درمان سردرد نیز مصرف می‌شود. عرق گل گاوزبان تسکین‌دهنده‌ی پوست‌ قرمز شده است و از آن می‌توان برای درمان جوش استفاده کرد.

    gol gav zaban

    گل گاوزبان دارای خواص بیشماری است که در زیر به آن اشاره‌ای خواهیم کرد.

    ۱- قاعده ‌آور و کمک به رفع اختلالات قاعدگی

    گل گاوزبان یک گیاه قاعده‌آور است که اگر خانم‌ها بیش از ۵ مرتبه در روز از آن استفاده کنند، پریود می‌شوند. با این حال، این گیاه به رفع کمردرد، سردرد و نوسانات خلقی که از علائم شایع قاعدگی است، کمک می‌کند.

    ۲- کمک به سلامت هرچه بیشتر پوست

    عصاره‌ی این گیاه حاوی ترکیبات نرم‌کننده‌ای است که برای رفع خارش و خشکی پوست و همچنین رفع قرمزی و التهاب آن مناسب است. گل گاوزبان برای درمان اگزما و درماتیت موثر عمل می‌کند. می‌توان از سرگل و افشرده‌ی برگ گل گاوزبان برای درمان جوش و به ویژه جوش‌های عصبی استفاده کرد.

    برای مشاهده خواص گل گاوزبان و طرز تهیه آن می‌توانید بر روی لینک مقاله کلیک کنید.

    ۴- دمنوش بابونه و خواص آن 

    بابونه، این گیاه پر خاصیت و عالی، در طب سنتی برای درمان بسیاری از امراض استفاده می‌شود. کمک به سلامت گوارش و به ویژه معده، تسکین‌دهنده اعصاب، کمک به سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی، کنترل دیابت و کمک به درمان بی‌خوابی از جمله خواص و ویژگی‌های این گیاه است.

    babooneh

    بابونه دارای ترکیبی به نام فلاونوئید است که به عنوان یک ماده‌‌ی موثره در ساخت برخی از داروها استفاده می‌شود.

    کاربردهای بابونه، این گیاه پرخاصیت

    • نوشیدن چای بابونه بعد از غذا، به هضم آن کمک می‌کند.
    • ضماد بابونه برای درمان بواسیر توصیه می‌شود.
    • استفاده از بخور یا دمنوش بابونه به داشتن خوابی آرام کمک می‌کند.
    • استفاده از بخور یا دمنوش بابونه برای درمان سرماخوردگی و آسم موثر است.
    • پماد یا ماسک حاوی بابونه برای درمان زخم مناسب بوده و همچنین به کاهش التهابات پوستی کمک می‌کند.

    برای خواندن ادامه مطلب خواص دمنوش بابونه اینجا کلیک کنید.

    ۵- دمنوش پونه و خواص آن

    پونه، گیاهی دارویی از خانواده‌ی نعناع است که گل‌های صورتی و برگ‌های کرکی و معطر دارد. در گذشته از این گیاه برای سقط جنین و دفع حشرات استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان خواص دارویی این گیاه کشف شد. به خواص آن در زیر اشاره می‌شود.

    دمنوش پونه با عسل

    رفع مشکلات تنفسی

    پونه، حاوی مقدار زیادی منتول است که این ترکیب، خاصیت خلط‌ آوری دارد. بنابراین پونه برای خارج کردن اخلاط تجمع‌یافته در ریه و سینه مفید است و برای درمان سرفه، گلودرد و برونشیت استفاده می‌شود.

    تنظیم هورمون‌های زنانه و قاعده‌آور

    پونه با تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون به تنظیم چرخه‌ی قاعدگی کمک کرده و جزو گیاهان قاعده‌آور محسوب می‌شود. این گیاه همچنین عفونت‌های رحم را کاهش می‌دهد.

    تسکین‌دهنده‌ی اعصاب

    پونه، یک گیاه آرام‌بخش است و به تسکین اعصاب، درمان بی‌خوابی، کاهش عصبانیت و استرس کمک می‌کند. در موارد حاد، با نظر پزشک می‌توان از عرق پونه برای درمان تشنج نیز استفاده کرد. 

    برای مشاهده خواص پونه و آشنا شدن با طرز تهیه دمنوش آن اینجا کلیک کنید.

    ۶- دمنوش بهارنارنج

    اگر به دنبال یک دیازپام خانگی هستید، دمنوش بهارنارنج این خواسته شما را می‌تواند تامین کند. بهارنارنج در مصارف طب سنتی، بسیار پر کاربرد است. گل بهار نارنج از عطر خاصی برخوردار هست بسیار خوشبو و محال است کسی از این رایحه خوشایند خشنود نشود. از نظر طعم کمی تلخ مزه است و برای همین است که در زمان دم کردن بهتر است با کمی عسل میل شود. دم کرده گل بهار نارنج برای رفع سیستم عصبی بسیار زبانزد است و آرامش خاصی را به افراد خواهد داد.

    خواص دمنوش بهار نارنج
    چنانچه دچار غلظت خون هستید از شربت بهار نارنج استفاده کنید و معجزه آن را با چشم خود مشاهده کنید. در صورت گرفتگی بینی، می‌توانید از گل و برگ آن استشمام کنید و احساس راحتی و تنفس بهتری را بدست آورید. از خواص دمنوش بهارنارنج به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

    1.  آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب
    2. برطرف کننده امراض گوارشی
    3.  تسکین دهنده قلب و تقویت سیستم ایمنی
    4.  درخشندگی و لطافت دهندگی پوست
    5.  برطرف کننده اختلال خواب
    6. تسکین درد های میگرنی و سر درد
    7. جلوگیری از حملات قلبی و تپش قلب
    8. برطرف کننده یبوست‌های مزمن
    9.  اشتها آور

    برای مشاهده طرز تهیه دمنوش بهار نارنج و خواص آن بر روی لینک کلیک کنید.

    ۷- دمنوش نعناع

    نعناع بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است و به صورت تازه یا خشک استفاده می‌شود. در بسیاری از محصولات همانند خمیر دندان، آدامس و محصولات آرایشی و بهداشتی از روغن نعناع استفاده می‌شود. استفاده از نعناع خشک به عنوان ادویه‌ی غذا نیز به افراد کمک می‌کند تا علاوه بر طعم و عطر مطلوب، مصرف سدیم و قند خود را کم کنند.

    دستور چای و دمنوش نعناع

    ۱- درمان آلرژی

    نعناع حاوی یک ترکیب آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی به نام رزماریک اسید است. تحقیقات نشان داده ‌است که این ترکیب به کاهش علائم آسم کمک می‌کند. علاوه بر این، گروه گیاهی نعناع شامل گونه‌هایی است که خواص ضدآلرژی دارند.

    ۲- تسکین‌دهنده‌ی علائم سرماخوردگی

    نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول که یک ضد احتقان (رفع ‌کننده‌ی گرفتگی بینی و سینه) است، است. این ترکیب به تجزیه‌ی بلغم و مخاط کمک کرده و دفع آن را آسان می‌کند.

    هنگام سرماخوردگی، استفاده از نعناع به کاهش علائم آن مثل گرفتگی گلو و بینی و سرفه کمک می‌کند. برخی از شواهد نشان می‌دهد که نعناع سوزش و درد سرماخوردگی را نیز تا حدودی تسکین می‌بخشد. نعناع در درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.

    برای مشاهده خواص دیگر دمنوش نعناع و طرز تهیه دمنوش آن اینجا کلیک کنید.

    ۸- دمنوش آویشن

    آویشن گیاهی از خانواده‌ی نعناع است که به صورت دمنوش، عرق و ادویه پودری استفاده می‌شود. آویشن به واسطه‌ طعم لذیذی که دارد به عنوان طعم‌دهنده‌ اصلی برخی از غذاها استفاده می‌شود.

    thyme

    اما از آنجایی که آویشن خواص دارویی مفیدی از جمله کمک به درمان سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و فشار خون دارد، به عنوان یک داروی طبیعی نیز شهرت پیدا کرده‌است. آویشن منبع ویتامین C و A بوده و همچنین سرشار از مواد معدنی مثل مس، فیبر، آهن و منگنز است.

    ۱. آویشن به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

    در یک تحقیق نشان داده شد که آویشن ضربان قلب موش‌های دارای فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‎دهد و علاوه بر آن به کاهش سطح کلسترول خون آن‌ها نیز کمک می‌کند. یک روش هوشمندانه برای کنترل و کاهش فشار خون، جایگزین کردن نمک غذا با آویشن پودری است.

    ۲. آویشن به درمان مشکلات تنفسی مثل سرفه و برونشیت کمک می‌کند.

    عصاره‌ی آویشن به عنوان یک روش طبیعی برای درمان سرفه استفاده می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیب آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک می‌کند. هنگامیکه دچار سرفه یا گلو درد شدید، کافیست مقداری دمنوش آویشن میل کنید. برای مشاهده دیگر خواص دمنوش آویشن اینجا کلیک کنید.

    ۹- دمنوش به لیمو

    با خواص بی‌نظیر دمنوش به لیمو آشنا شوید و طرز تهیه دمنوش آن را یاد بگیرید.

    خواص فوق العاده به لیمو

    • به لیمو به جهت افزایش سوخت و ساز بدن و تجزیه‌ی سلولیت، به کاهش وزن و سایز کمک می‌کند.
    • دمنوش به لیمو علاوه بر رفع مشکلات معده، به سلامتی سایر ارگان‌های سیستم گوارشی مثل روده کمک می‌کند. این گیاه خاصیت ضدباکتریایی و قارچی داشته و بنابراین برای درمان بیماری‌های گوارشی که در اثر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌شوند، به کار می‌رود.
    • دمنوش به لیمو برای درمان سرماخوردگی، سرفه و آسم توصیه می‌شود.
    • به لیمو خاصیت آرامش‌بخشی دارد و برای رفع بی‌خوابی و کاهش استرس موثر عمل می‌کند.
    • گیاه به لیمو، تب‌بر قوی است و می‌‌توان از دمنوش آن برای پایین آوردن دمای بدن استفاده کرد.
    • به لیمو از معدود گیاهان دارویی است که به تقویت عضلات و کاهش درد عضلانی کمک می‌کند. بنابراین می‌توان از دمنوش به لیمو به عنوان یک مکمل طبیعی قبل از ورزش استفاده کرد.
    • تحقیقات نشان داده است که به لیمو، جلوی پیشرفت سرطان را می‌گیرد. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، رادیکال‌های آزاد که عامل سرطان هستند را از بین می‌برند.
    • از به لیمو می‌توان برای درمان قاعدگی نامنظم استفاده کرد.

    برای مشاهده دیگر خواص دمنوش به لیمو اینجا کلیک کنید.

    ۱۰- دمنوش مرزنجوش

    خواص مرزنجوش

    مرزنجوش خواص بسیاری را به خود اختصاص داده و به عنوان ضد میکروب، ضدانگل، ضد قارچ شناخته شده است. خاصیت درمانی بسیاری دارد و در طب سنتی اهمیت ویژه ای به این گیاه داده شده است. دارای طبیعت گرم و خشک است.
    جوشانده این گیاه به عنوان دم نوش برای مقابله با سرماخوردگی، آنفولانزا،انواع انگل هاو عفونت مفید است. می توانید در درمان انواع زخم ها بصورت ضماد از آن استفاده کنید. روغن مرزنجوش بسیار کارساز و مفید است.
    این گیاه به خوبی با انواع امراض مقابله می کند. دارای ارزش غذایی بسیاری ست و می‌توانید از دمنوش آن به عنوان رژیم غذایی استفاده کنید. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه باعث خواهد شد تا در برابر بسیاری از امراض مقابله کند.

    خواص مزنجوش جهت ایمنی بدن

    1.  امنیت دستگاه گوارش
    2.  ضد نفخ و سوء هاضمه
    3.  ضد تهوع و استفراغ
    4.  تقویت سیستم ایمنی
    5.  تقویت کننده قلب و عروق
    6. پایین آورنده فشار خون
    7.  آرام بخش سیستم عصبی
    8.  تنظیم کننده قاعدگی بانوان
    9. درمان کننده گر گرفتگی زنان
    10.  برطرف کننده کیست تخمدان و ناباروری
    11. کنترل کننده دیابت
    12.  ضد افسردگی و ضد اضطراب
    13.  درمان کننده بی‌خوابی
    14.  مسکن انواع دردهای عضلانی
    15.  درمان کننده زخم معده و اثنی عشر

    برای مشاهده دیگر دمنوش مرزنجوش اینجا کلیک کنید.

    ۱۱- دمنوش رزماری

    رزماری را در انواع ترشی‌ها، غذاهایی که با مرغ و گوشت درست می‌شود، می‌توانید به کار برید. دارای منگنز و کلسیم و آهن است. از فیبر بالایی برخوردار است. تقویت کننده بدن و استفاده بی نظیر آن به عنوان دمنوش، میتواند بدن را از بسیاری از باکتری ها محافظت کند.

    rosemary tea

    افرادی که دچار فراموشی و مشکلات حافظه هستند ازگیاه شگفت انگیز رزماری بیشتر استفاده کنند. گیاه رزماری دارای طبع گرم و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از خاصیت ضد باکتری برخوردار است. مصرف رزماری را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از فواید آن بهره ببرید. اگر چنانچه تمایل دارید از پوستی درخشان برخوردار باشید استفاده دمنوش آن را توصیه می‌کنیم.

    خواص بی‌نظیر رزماری:

    1. مبارزه با یبوست
    2. تقویت کننده دستگاه گوارشی و روده
    3. ضد استرس و افسردگی
    4. بهبود دهنده خلق و خو
    5.  بالا برنده سیستم ایمنی بدن
    6.  ضد باکتری و خوشبو کننده دهان
    7.  اکسیزن رسانی قوی به اندام‌ها و سلول‌ها
    8.  تسکین دهنده و مسکن هر دردی
    9.  مسکن میگرن و سردردهای شدید
    10.  برطرف کننده انواع خستگی و بی حالی
    11.  ضد آلزایمر و تحریک مغز و تمرکز
    12.  ضد تشنج و صرع

    رزماری دارای خواص بیشمار دیگری است، که با مراجعه به مقاله خواص دمنوش رزماری می‌توانید به آن پی ببرید و با طرز تهیه دمنوش رزماری آشنا شوید.

    ۱۲- دمنوش گل محمدی

    خواص دمنوش گل محمدی

    مصرف گل محمدی به علت ویتامین سی بالا باعث جذب بهتر آهن در بدن خواهد شد. بهترین زمان برای استفاده از دم نوش در فصل پاییز و زمستان است. باعث تقویت شش و ریه خواهد شد و شما را در برابر سرماخوردگی و انفولانزا ایمن خواهد کرد. پس بهتر است به این نوع دمنوش اهمیت ویژه ای داد و از خواص آن استفاده برد. در صورتیکه احساس کردید دمای بدنتان بالا رفته و دچار تب هستید بهتر است از این دمنوش استفاده کنید و تب خود را با نوشیدن آن کنترل کنید. این نوع دمنوش با هر نوع عفونت در بدن مبارزه خواهد کرد.

    خواص دمنوش گل محمدی

    1.  تب بر
    2.  آرمش دهنده اعصاب و سیستم های عصبی
    3.  برطرف کننده بی حالی و خستگی
    4. مقوی قلب و جلوگیری از تپش قلب
    5.  برطرف کننده سموم بدن
    6.  مدر و تقویت کننده کلیه و مجراری ادرار
    7.  ضد سرطان
    8.  مسکن هر نوع درد در بدن

    برای مشاهده خواص دیگر دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن بر روی لینک کلیک کنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.