آشپزیخواص مواد غذایی

۱۶ مورد از خواص مهم سمنو برای سلامتی

سمنو یکی از دسرهای لذیذ و سنتی ایرانی است که اغلب به صورت ویژه برای سفره هفت‌سین نوروز تهیه می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ، قصد داریم به بررسی خواص متعدد و مهم سمنو بپردازیم که شامل تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود کم‌خونی، کاهش وزن و حتی اثرات مثبت بر سیستم گوارش است.

این موارد تنها بخش کوچکی از خصوصیات فراوانی است که در سمنو می‌توان یافت. پس در ادامه ما را همراهی کنید تا با سایر خواص سمنو آشنا شویم.

خواص طبیعی سمنو برای سلامتی

در ادامه به بررسی خواص طبیعی و مفید سمنو برای سلامتی بدن می‌پردازیم.

۱- تاثیر سمنو بر کم خونی

کم‌خونی از جمله بیماری‌هایی است که به خصوص خانم‌ها دچار آن می‌شوند و یکی از راه‌‌های طبیعی برای بهبود و درمان کم‌خونی مصرف سمنو است. سمنو حاوی اسید فولیک، انواع ویتامین از جمله ویتامین B و آهن است که با تنظیم هورمون‌ها به درمان کم‌خونی کمک زیادی می‌کند.

۲- آنتی‌‌اکسیدان طبیعی

سمنو دسر سنتی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که با مصرف آن می‌توانید ضمن مراقبت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

خواص مفید سمنو در کودکان

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- کمک به کاهش وزن و لاغری

    به طور کلی سمنو جزء غذاهای چاق‌کننده است اما به دلیل فیبر فراوان موجود در آن با ایجاد احساس سیری در فرد به لاغری کمک می‌کند. می‌توانید با گنجاندن سمنو در رژیم غذایی خود در مدت زمان مشخص موفق به کاهش وزن شوید.

    ۴- پیشگیری از پوکی استخوان

    سمنو حاوی مقادیر زیادی کلسیم و پتاسیم است که ضمن تقویت استخوان ها از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمنو شیرازی در خانه

    ۵- بهبود سیستم ایمنی بدن

    یکی از انواع ویتامین‌های موجود در سمنو ویتامین C است که نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. از این رو توصیه می‌شود که سمنو را برای افزایش ایمنی بدن و بهبود کارایی بدن به خصوص در فصل سرما مصرف کنید.

    ۶- خواص مفید سمنو در کودکان

    سمنو دسر خوشمزه مورد علاقه کودکان است که به دلیل تهیه آن از شیره جوانه گندم؛ ارزش غذایی بالایی داشته و نقش موثری در رشد کودکان دارد. از جمله فواید سمنو می‌توان به تقویت استخوان‌ها و کمک به رشد کودکان اشاره کرد.

    فواید سمنو برای بدن سازی

    ۷- فواید سمنو برای بدن سازی

    سمنو حاوی قند طبیعی و فیبر بالایی است و به بدن‌سازان و افرادی که در زمینه پرورش اندام فعالیت می‌کنند توصیه می‌شود زیرا با مصرف سمنو می‌توان توان و قدرت بدنی بیشتری را برای بدن تامین کرد و از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری می‌کند.

    ۸- بهبود مشکلات گوارشی و سوءهاضمه

    از دیگر خواص سمنو می‌توان به بهبود سوء هاضمه اشاره کرد که از فیبر موجود در آن ناشی می‌شود. فیبر موجود در سمنو ضمن کمک به هضم بهتر غذا موجب سلامت دستگاه گوارش شده و در درمان سرطان کولون نیز نقش زیادی دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمنو خانگی با جوانه گندم

    ۹- سمنو و درمان یبوست

    فیبر موجود در سمنو ضمن کاهش حرکات روده موجب بهبود عملکرد آن شده و یبوست را درمان می‌کند.

    ۱۰- سلامت چشم

    سمنو به دلیل اینکه حاوی بتاکاروتن زیادی است می‌تواند از آسیب‌های بینایی و عصبی چشم پیشگیری کرده و به سلامت چشم کمک می‌کند.

    خواص سمنو برای درمان یبوست

    ۱۱- شادابی پوست

    سمنو حاوی مقادیری از ویتامین های C و E است به شفافیت و شادابی پوست کمک می‌کند. همچنین ویتامین B موجود در سمنو نیز به پرپشت شدن موها کمک می‌کند.

    ۱۲- سمنو و کنترل قند خون

    از آنجایی که سمنو از شیره جوانه گندم بدست می آید و در روش تهیه آن ویتامین‌ها و املاح گندم چند برابر می‌شود و از کالری آن کاسته می‌شود. در نتیجه پروتئین‌ها بهتر هضم می‌شود که میزان ویتامین C آن نیز افزایش می‌یابد.

    گندم قبل از جوانه زدن چندان شیرین نیست اما پس از جوانه زدن نشاسته گندم به صورت واحدهای مالتوز تبدیل می‌شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که افراد دیابتی مقادیر کمی از سمنو را مصرف کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاچی با آرد گندم

    ۱۳- فواید سمنو در دوران بارداری

    سمنو ضمن کمک به درمان کم‌خونی در خانم‌های باردار به دلیل آهن موجود در آن به رفع یبوست در بارداری نیز کمک می‌کند.

    ۱۴- فواید سمنو برای جنین

    مصرف سمنو به خصوص در سه ماه اول بارداری به شکل‌گیری و تکمیل سیستم عصبی جنین کمک زیادی می‌کند و با مصرف سمنو استخوان‌های جنین نیز رشد بهتری خواهند داشت.

    فواید سمنو برای جنین

    ۱۵- تقویت نوزادان

    سمنو با بهبود شیردهی و افزایش شیر مادر، موجب تقویت نوزاد می‌شود.

    ۱۶- کاهش عارضه‌های یائسگی

    یکی از مشکلات بانوان ناشی از علائم و عوارض دوران یائسگی است، برای بهبود و کاهش این عوارض می‌توانید سمنو را در فهرست غذاهای خود قرار دهید تا ضمن تقویت بدن و کاهش پوکی استخوان، علائم یائسگی نیز کاهش می‌یابد.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا، به بررسی خواص سمنو پرداختیم و تلاش کردیم با فواید آن آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این دسر خوشمزه و مقوی را برای سفره هفت‌سین تهیه کنید.

    ۴/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.