آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه کاچی با آرد گندم؛ دسری سنتی و خوش طعم

کاچی یکی از میان وعده‌های سنتی و خوش طعم ایرانی است که از زمان‌های گذشته تا به امروز در سفره ایرانیان جای دارد. این میان وعده مقوی را حتی می‌توان به عنوان یک وعده غذایی میل کرد. کاچی با آرد گندم را در بسیار مواقع برای افرادی که بیمار هستند یا برای بانوانی که به تازگی زایمان داشته‌اند می‌پزند. طرز تهیه کاچی با آرد گندم ساده و سریع است و برای موقعیت‌هایی که زمان کمی برای تزئین سفره دارید، گزینه بسیار مناسبی است. طعم خوب و عطر دلنشین کاچی می‌تواند فضای خانه و سفره مهمانی شما را دگرگون کند.

با اکالا بلاگ در آموزش طرز تهیه کاچی با آرد گندم همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کاچی با آرد گندم
آرد‌ گندم۳ قاشق غذاخوری
کره یا روغن حیوانی۳ قاشق غذاخوری
آب سرد۲ الی ۳ لیوان دسته دار
شکر۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ۲ قاشق غذاخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کاچی با آرد گندم

با طرز تهیه کاچی با آرد گندم همراه ما باشید.

طرز تهیه کاچی با آرد گندم

مرحله اول؛ تفت دادن آرد

برای پختن یک کاچی خوش طعم، تفت دادن آرد بسیار مهم است. در ابتدای کار از طرز تهیه کاچی با آرد گندم، آرد را داخل یک قابلمه گرم بریزید و شروع به هم زدن روی حرارت کنید. این کار باعث می‌شود که آرد کمی تغییر رنگ پیدا کند و بوی خامیِ آن از بین برود.

در زمان تفت دادن آرد، باید به صورت مداوم هم بزنید. هم زدن باعث می‌شود که آرد نسوزد و رنگ آن بیش از حد عوض نشود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم؛ اضافه کردن روغن / کره

    بعد از این که آرد به مرحله مناسبی از تفت دادن رسید، می‌توانید کمی شعله را کم کنید و روغن یا کره را به آرد داخل قابلمه اضافه کنید. بعد از اضافه کردن روغن یا کره، مجددا هم زدن را ادامه دهید. در این بخش، روغن و آرد باید به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند و رنگ نهایی مواد شبیه به نسکافه شود. وقتی به این حالت رسیدید، شعله را مجددا کم کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر برنج

    مرحله سوم؛ اضافه کردن آب و شکر

    زمانی که حس کردید ترکیب آرد و روغن به اندازه کافی مخلوط شده است، باید آب را به قابلمه اضافه کنید. برای اضافه کردن آب، مهم این است که همه آب را به یکباره در قابلمه نریزید. در مدت زمانی کوتاه، آب را جرعه جرعه به قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید. اگر هم زدن را قطع کنید، آرد در آب گلوله می‌شود و کاچی در نهایت شکل مناسبی پیدا نمی‌کند.

    بعد از این که آرد به خوبی در آب حل شد، شکر را اضافه کنید و مجددا خوب هم بزنید تا همه مواد با یکدیگر ترکیب شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاچی

    مرحله چهارم؛ اضافه کردن گلاب و زعفران

    بعد از حل کردن شکر، قابلمه را روی شعله کم بگذارید و حدود ۱۵ دقیقه به مواد زمان دهید تا قل بخورند و با هم ترکیب شوند. بعد از ۱۵ دقیقه، زعفران و گلاب را به کاچی اضافه کنید و بگذارید تا حدود ۵ دقیقه دیگر نیز قل بخورد.

    اضافه کردن گلاب و زعفران برای کاچی با آرد گندم

    بعد از گذشت این زمان، قابلمه را از روی شعله بردارید و درب آن را بگذارید و حدود نیم ساعت اجازه دهید تا کاچی استراحت کند و خنک شود.

    در آخر می‌توانید کاچی را سرو و نوش جان کنید.

    کاچی و خواص فوق‌العاده آن

    کاچی، این دسر خوشمزه و پرخاصیت که از آرد گندم، روغن حیوانی، شکر، مغزیجات گرم و زعفران بهره می‌برد، نه تنها از لحاظ طعم بلکه از نظر خواص بهداشتی نیز توجه جلب می‌کند.

    1. این میان‌وعده دلپذیر طبعی گرم دارد و برای افراد بلغمی و سرد مزاج بسیار مفید است. با این حال، لازم است ذکر کنیم که کاچی دارای مقدار زیادی کالری است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و قند خون گردد.

    2. برای مادران تازه زایمان کاچی نه تنها به عنوان یک لذت تازه‌چیده نه، بلکه به عنوان یک ابزار تقویت کننده برای تداوم قدرت‌های جسمی و افزایش تولید شیر مادر تا ۳ روز پس از زایمان نیز پیشنهاد می‌شود.

    3. به علاوه، کاچی تأثیراتی دیگر نیز دارد. این میان‌وعده می‌تواند به افزایش نشاط، انرژی، قوا و حتی افزایش حجم اسپرم در آقایان کمک کند.

    4. اگر شما یا کسانی در اطرافتان دچار کم‌خونی هستند، می‌توانند از کاچی شیره انگور بهره ببرند. این شیره علاوه بر تقویت جسمی، به درمان کم‌خونی و تأمین مواد مغذی برای بدن کمک کند.

    5. کاچی همچنین می‌تواند برای تقویت قلب و عروق و بهبود عملکرد مغز بسیار مفید باشد. از خواص آن در پیشگیری از ضعف جسمی در دوران نقاهت از بیماری‌ها نیز می‌توان بهره برد.

    6. برای خانم‌هایی که با درد و علائم ناشی از سندرم پیش از قاعدگی مواجه هستند، کاچی می‌تواند به تسکین این دردها و مشکلات کمک کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمنو خانگی بدون آرد گندم

    سوالات متداول در خصوص تهیه کاچی با آرد گندم

    برای پخت هر چه بهتر کاچی با آرد گندم، بهتر است به پاسخ این سوالات توجه کنید.

    برای پخت کاچی، چه روغنی بهتر است؟

    برای پخت کاچی می‌توانید از روغن مایع، کره یا روغن کرمانشاهی استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌‎خواهید کاچی شما طعم بهتری داشته باشد، از روغن کرمانشاهی استفاده کنید.

    چه ادویه‌هایی می‌توان در کاچی استفاده کرد؟

    استفاده از ادویه‌جات مختلف در پخت کاچی اختیاری است. بسیاری افراد از زردچوبه در کاچی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید پودر هل، دارچین، زیره و پودر زنجبیل هم در کاچی استفاده کنید.

    برای پخت کاچی، چه مدت آرد را تفت دهیم؟

    برای پخت کاچی، بهتر است آرد را آنقدر تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. همچنین توجه کنید که هر چه بیشتر آرد را تفت دهید، در نهایت رنگ کاچی شما تیره‌تر خواهد بود.

    برای اینکه آدر در کاچی گلوله گلوله نشود چه کنیم؟

    در زمان تفت دادن و همچنین در زمان اضافه کردن شربت، هم زدن را متوقف نکنید. در صورتی که به مواد را به خوبی هم نزنید، ممکن است در نهایت آرد کاچی بهم چسبیده شود.

    آیا می‌توانم از آرد گیاهی (مثلاً آرد نخود یا آرد برنج) برای تهیه کاچی استفاده کنم؟

    ترکیبات مختلف برای تهیه کاچی وجود دارد و ممکن است برخی از انواع آردهای گیاهی به جای آرد گندم در دستور پخت استفاده شوند. با این حال، باید توجه داشته باشید که استفاده از آرد گندم معمولاً برای تهیه کاچی‌های سنتی و اصیل توصیه می‌شود. در صورت استفاده از آردهای گیاهی، ممکن است طعم و بافت کاچی تغییر کند.

    آیا می‌توانم به جای شربت، موادی مثل عسل یا شیره گیاهی برای تهیه کاچی استفاده کنم؟

    بله، می‌توانید به جای شربت مواد دیگری مثل عسل، شیره گیاهی، یا شکر به همراه آب استفاده کنید. این تغییرات ممکن است به طعم کاچی اضافه کنند و تنوعی به غذای شما ببخشند. با این حال، باید توجه داشته باشید که ترکیب مواد ممکن است نیاز به تعداد و نسبت متفاوتی داشته باشد و ممکن است نیاز به آزمون و خطا برای رسیدن به نتیجه دلخواه داشته باشید.

    چگونه می‌توانم کاچی را ماندگاری بیشتری بدهم؟

    برای افزایش ماندگاری کاچی، می‌توانید پس از پخت آن، آن را درون جعبه‌های محکم و مناسب برای نگهداری طولانی‌مدت قرار دهید. همچنین، بهتر است کاچی را در یخچال نگهداری کنید و پیش از مصرف آن را با دما را به دمای اتاق رسانده و یا داخل مایکروویو گرم کنید. اما بهترین روش همچنان مصرف به موقع و پس از پخت کاچی و عدم نگهداری طولانی‌مدت آن است، زیرا کاچی در طول زمان ممکن است کمی خشک شود و کیفیت آن کاهش یابد.

    آیا می‌توانم کاچی را سرخ کنم؟

    بله، می‌توانید کاچی‌ها را سرخ کنید. پس از پخت کاچی‌ها در روغن گرم، آن‌ها سرخ و خوشمزه خواهند شد. اما توصیه می‌شود که این کار را با دقت انجام دهید و کاچی‌ها را بیش از حد در روغن نگه ندارید تا سفت یا سوخته نشوند.

    برای مشاهده دستورات آشپزی می‌توانید به مجله ما سری بزنید.

    ۴.۷/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.