آشپزینکات آشپزی

مدت زمان نگهداری دلال + رازهای ماندگاری بیشتر آن

دلال یا دلار نوعی چاشنی محبوب شمال کشور (گیلان و مازندران) است که به عنوان طعم‌دهنده در انواع میوه‌ها مانند کیوی، پرتقال، گوجه‌سبز و برای چاشنی غذا به جای نمک استفاده می‌شود. با استفاده از دلال می‌توان انواع بورانی، ماست و دسر ترش مزه تهیه کرد. این چاشنی از ترکیب انواع سبزیجات معطر محلی شمالی از جمله نعنا، گشنیز، جعفری، سیر تازه و سبزی‌های محلی مانند کوتکوتو، بو انجیر و چوقاق درست می‌شود.

این چاشنی در میان مردم شمال رواج دارد و علاوه بر خوش‌طعم کردن میوه و غذا به دلیل خواص زیاد آن استفاده زیادی دارد. اما نگهداری از این دلال نیز فوت و فن‌‌هایی دارد که بدون آگاهی از آنها ممکن است چاشنی فاسد شود؛ به همین علت در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم نکاتی در خصوص روش‌های نگهداری و ماندگاری بیشتر دلال بیان کنیم.

مدت زمان و روش‌های نگهداری چاشنی دلال

همانطور که پیش از این بیان شد دلال (دلار) یا نمک سبز چاشنی محبوب و پرطرفدار شمالی است که از ترکیب انواع سبزیجات محلی تهیه می‌شود و در خانه همه شمالی‌ها یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش های نگهداری چغاله بادام در طولانی مدت

از آنجایی که اغلب افراد هنگام خوردن میوه‌هایی همچون گوجه‌سبز عادت به پاشیدن نمک روی آن دارند، می‌توانند از دلال به جای نمک استفاده کنند. همچنین از چاشنی دلال برای طعم‌دار کردن خیار، دوغ، ماست، انواع میوه‌ها و تهیه برخی غذاها و دسرها استفاده می‌شود.

به دلیل طبع گرم سبزیجات موجود در ترکیبات دلال علاوه بر خوش‌طعم شدن میوه و غذا فواید زیادی نیز برای بدن دارد که ناشی از سبزیجات موجود در آن است.

به‌طور مثال استفاده از چاشنی دلال موجل شادابی پوست؛ کاهش قند‌خون و فشار خون و کلسترول می‌شود. اما برای نگهداری از این چاشنی خوش‌طعم نیز باید نکاتی را در نظر گرفته و رعایت کنیم که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیپس لیمو

    استفاده از ظروف شیشه‌ای درب بسته برای نگهداری دلال

    از آنجایی که دلال از سبزیجات معطر و محلی تازه شمال تهیه می‌شود و امکان فاسد شدن در کوتاه مدت را دارد باید شرایط نگهداری آن را بدانیم تا بتوانیم به مدت طولانی آن را نگهداری و استفاده کنیم.

    از جمله نکات مهم در نگهداری دلال، استفاده از ظروف شیشه‌ای با درب محکم است و باید آن را در جای خشک و خنک مانند یخچال نگهداری کرد. وجود گرما و قرار دادن دلال در ظرف پلاستیکی یکی از دلایل اصلی فاسد شدن سریع آن است.

    مدت زمان و روش‌های نگهداری چاشنی دلال

    فریز کردن دلال

    برخی مواقع نیز افراد برای نگهداری برای مدت طولانی، دلال را فریز می‌کنند و با اینکه سالم می‌ماند اما عطر و طعم خوب و واقعی خود را از دست می‌دهد و از کیفیت آن کاسته می‌شود.

    پیشنهاد ما این است که دلال را در ظرف درب بسته شیشه‌ای داخل یخچال نگهداری کنید که با رعایت این نکات حتی تا یک سال نیز می‌توانید دلال را مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی بندری؛ یک چاشنی تند و تیز

    افزودن مقداری نمک به چاشنی دلال

    یکی از نکات‌ کلیدی برای ماندگاری دلال اضافه‌ کردن مقداری نمک به آن است؛ که می توانید به ظرف حاوی دلال مقداری نمک اضافه کرده و آن داخل ظرف درب بسته شیشه‌ای در یخچال نگهداری کنید. وجود نمک در دلال ضمن جلوگیری از فاسد شدن و یا کپک زدن آن موجب ماندگاری طولانی مدت آن می‌شود.

    نکات مهم برای ماندگاری بیشتر دلال

    در این قسمت به برخی از نکات کلیدی که برای ماندگاری بهتر چاشنی دلال موثر است پرداخته‌ایم:

    • استفاده از نمک برای جلوگیری از کپک‌زدن یا فاسد شدن زودهنگام دلال کمک می‌کند.
    • استفاده از سیر تازه در میان سبزیجات دلال ضمن معطر کردن آن موجب ماندگاری بیشتر دلال می‌شود.
    • نگهداری از دلال در جای خشک و خنک
    • قرار ندادن دلال در معرض رطوبت یا گرما
    • چک کردن ظرف دلال برای جلوگیری از فساد یا بو گرفتن آن
    • فریز کردن دلال به‌صورت ورقه‌های نازک ، داخل ظرف در بسته
    • خشک کردن دلال و نگهداری به صورت خشک شده (برش به صورت ورقه‌های نازک و خشک کردن با آفتاب یا دستگاه خشک‌کن)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلال برای گوجه سبز

    نکات مهم برای ماندگاری بیشتر دلال

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال پرتکرار در رابطه با چاشنی دلال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    چاشنی دلال حاوی چه سبزیجاتی است؟

    این چاشنی محلی شمالی از ترکیب انواع سبزیجات معطر محلی شمالی از جمله نعنا، گشنیز، جعفری، سیر تازه و سبزی‌های محلی مانند کوتکوتو، بو انجیر و چوقاق تهیه می‌شود.

    از دلال به عنوان چاشنی در چه غذا یا میو‌ه‌هایی استفاده می‌شود؟

    چاشنی دلال به عنوان طعم‌دهنده و جایگزین نمک برای خوش‌طعم کردن خیار، گوجه‌سبز، پرتقال‌ترش، کیوی‌ترش، تهیه زیتون پرورده و غذاهایی از جمله کباب ترش، مرغ یا ماهی شکم‌پر و … در بین مردم شمال مرسوم است.

    دلال یا نمک سبز خانگی به دلیل طبع گرمی که دارد مقوی معده است و می‌توان از آن به عنوان مسهل برای طعم‌دهنده ماست استفاده کرد. خواص مختلف سبزیجات موجود در دلال موجب درمان بسیاری از مشکلات از جمله نفخ معده، کاهش فشار خون و کلسترول و… می‌شود و می توانید دلال را جایگزین نمک کرده و نمک را از سفره‌های خود حذف کنید.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.