آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی روح افزا به سبک شهر ساوه؛ خوشمزه و مجلسی

شیرینی روح افزا از جمله شیرینی‌های سنتی مخصوص ایام عید است که در شهر ساوه پخته می‌شود. مردم این شهر با درست کردن این شیرینی به استقبال عید می‌روند و از مهمانان خود با شیرینی روح افزا و نون قندی پذیرایی می‌کنند.

از آنجایی که ساوه‌ای‌ها بدون روح افزا عید رو شروع نمی‌کنند پس حتما باید این شیرینی را امتحان کنید. در ادامه با این آموزش از اکالا بلاگ همراه ما باشید تا طرز تهیه این شیرینی اصیل و خوشمزه را یاد بگیرید.

مواد لازم جهت تهیه شیرینی روح افزا:
گلاب۲ استکان
آب۲ استکان
شکر۲ کیلو
مغز بادام ۱ کیلو
زعفران دم کردهبه میزان لازم
خلال پستهبه میزان لازم

مراحل تهیه شیرینی روح افزا

همانطور که پیش از این نیز گفتیم روح افزا شیرینی سنتی و اصیل شهر ساوه است که با مواد مختلفی از جمله شکر، آب، مغز پسته و بادام تهیه می‌شود. در ادامه طرز تهیه این شیرینی را شرح خواهیم داد.

مرحله اول: بادام‌ها را آماده کنید

ابتدا بادام‌ها را از دو روز قبل داخل قابلمه‌ای با اندازه مناسب به همراه مقداری آب ریخته، تا جایی که به اندازه یک بند انگشت روی بادام‌ها آب باشد.

سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و پس از چند قل خوردن می‌توانید پوست بادام‌ها را به راحتی جدا کنید و بادام‌ها را کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله دوم: بادام‌ها را آبکش کرده و پوست آن‌ها را جدا کنید

در این مرحله قابلمه را آبکش کنید و همانطور که در انتهای مرحله قبل گفته شد پوست بادام‌ها را جدا کنید. بادام‌های پوست گرفته را روی پارچه نخی تمیز ریخته و بگذارید به مدت دو تا سه روز کاملا خشک شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه شیرینی روح افزا

    مرحله سوم: بادام‌ها را آسیاب کنید

    در این مرحله بادام‌های پوست گرفته و خشک شده را داخل آسیاب ریخته و کاملا آسیاب کنید. دقت کنید بادام‌ها به قدری آسیاب شود تا به روغن نیفتد.

    مرحله چهارم: شهد شیرینی را درست کنید

    داخل قابلمه مناسبی روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، سپس گلاب ، آب و شکر را درون آن بریزید. چند دقیقه زمان بدهید تا شکر داخل آب و گلاب حل شده و کاملا ترکیب شود و شربت کاملا قوام بیاید. حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا شهد غلیظ شود و سپس کنار بگذارید تا خنک شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی چرخی قزوین

    مرحله پنجم: بادام‌های آسیاب شده را به شهد اضافه کنید

    پس از خنک شدن شهد شیرینی نوبت به اضافه کردن بادام آسیاب شده به آن می‌رسد. در ادامه زعفران دم کرده را نیز افزوده و کاملا هم بزنید تا به شکل خمیر دربیاید.

    رسپی شیرینی روح افزا خانگی

    مرحله ششم: خمیر شیرینی را روی کاغذ روغنی پهن کنید

    در این مرحله به میزان خمیر شیرینی، سینی مناسبی را انتخاب کرده و کف آن را چرب کرده یا کاغذ روغنی پهن کنید. سپس خمیر شیرینی را کف سینی پهن کرده و روی آن را با خلال پسته پر کنید. در نهایت با دست خلال پسته‌ها را فشار دهید تا در سطح خمیر شیرینی فرو روند.

    مرحله هفتم: شیرینی‌ها را برش بزنید

    در این مرحله می‌توانید شیرینی را با استفاده از کاتر مناسب برش بزنید. یا اینکه با کمک چاقو شیرینی‌ها را به شکل لوزی برش بزنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی آب دندون مازندران

    مرحله هشتم: شیرینی‌های برش زده را سرو کنید

    پس از برش زدن شیرینی‌ها آن را داخل ظرف مناسب سرو کنید و به مدت سه ساعت داخل یخچال نگه دارید تا خوب سفت شده و قوام بیاید.

    فوت و فن‌های پخت شیرینی روح افزای خوشمزه

    فوت و فن‌های پخت شیرینی روح افزای خوشمزه

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه شیرینی روح افزا اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • بادام‌های پوست گرفته را می‌توانید به جای آسیاب با استفاده از چرخ گوشت آسیاب و پودر کنید.
    • در تهیه شیرینی روح افزا می‌توان به میزان نصف قاشق چای‌خوری دارچین نیز به ترکیب مواد آن اضافه کرد.
    • برای پخت شیرینی روح افزای نارگیلی نیز می‌توانید یک استکان پودر نارگیل استفاده کنید.
    • میزان زعفرانی که در این شیرینی استفاده می‌شود کاملا سلیقه‌ای است، اما هرچه زعفران بیشتر استفاده شود شیرینی خوش‌عطر و طعم می‌شود.
    • برای داشتن شیرینی روح افزای دو رنگ نیز می‌توانید خمیر شیرینی را دو قسمت کنید و یک بخش آن را زعفران بزنید و بخش دیگر را ساده و بی‌رنگ تهیه کنید.
    • به جای آب می‌توانید، از مقدار آن کم کرده و به همان میزان گلاب اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نوقای تبریزی

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا طرز تهیه شیرینی روح افزا، شیرینی سنتی شهر ساوه را آموزش دادیم. با مشاهده این آموزش و استفاده از دستور پخت آن می‌توانید برای ایام عید شیرینی خوشمزه‌ای را تهیه کنید.

    ۳.۸/۵ (۵ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا