دانستنی

معرفی ۱۱ غذا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در دنیای امروز که انواع ویروس‌های قدرتمند وارد زندگی ما شده است، تقویت سیستم ایمنی بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. سیستم ایمنی بدن، خط مقدم دفاعی ما در برابر بیماری‌هاست و تقویت آن نقشی حیاتی در حفظ سلامتی ایفا می‌کند.

در کنار سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب نیز نقشی کلیدی در تقویت سیستم ایمنی دارد. برخی از مواد غذایی به طور شگفت‌انگیزی در ارتقای قدرت دفاعی بدن موثرند و می‌توانند به‌عنوان سپری قدرتمند در برابر بیماری‌ها عمل کنند.

با این مقاله از مجله دانستنی در اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با تعدادی از این غذاهای شگفت‌انگیز آشنا شویم و دریچه‌ای نو به‌ سوی سلامتی و شادابی بگشاییم.

۱۱ ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند

گزینه‌هایی مانند ماهی‌های چرب، مرکبات و بادام می‌توانند به حفظ سلامتی و بهبود سریع‌تر شما کمک کنند. بیایید به سراغ لیست کاملی از غذاهای مناسب برای سیستم ایمنی بدن برویم.

۱- ماهی چرب (امگا ۳ ارگانیک)

چربی‌های امگا ۳ بیشتری مصرف کنید تا سیستم ایمنی بدن خود را سالم نگه دارید. ماهی‌های چرب منبع مناسبی از این چربی ضد التهابی هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • ماهی‌تن آل با کور
  • شاه‌ ماهی
  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • ماهی قزل‌آلا

لازم به ذکر است برخی از ماهی‌ها حاوی جیوه و سایر آلاینده‌ها هستند که می‌توانند برای جنین یا کودکان مضر باشند. زنان باردار یا شیرده و والدین کودکان کوچک باید در مورد مصرف ماهی نیز با پزشک مشورت کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ماهی چرب از غذاهای مناسب برای سیستم ایمنی بدن

    همچنین قرص‌های روغن ماهی با برندهای معتبر در بازار موجود است؛ در صورتی‌ که نمی‌توانید این ماهی‌ها را تهیه کنید یا وقت کافی برای درست‌ کردن آن‌ها ندارید می‌توانید با مصرف قرص روغن ماهی ضمن حفظ سلامت پوست و موی خود، سیستم ایمنی بدن خود را نیز تقویت کنید.

    ۲- میوه‌های خانواده مرکبات

    احتمالاً زمانی که به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می‌شوید به شما توصیه می‌کنند که آب‌ پرتقال یا آب لیمو شیرین میل کنید، این میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C هستند. این دو فاکتور نقشی کلیدی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

    علاوه بر این ویتامین C با تقویت عملکرد سلول‌های ایمنی از عفونت‌ها جلوگیری یا دوره تأثیر آن‌ها را کوتاه‌تر می‌کند، این ویتامین حیاتی در بیشتر مرکبات مانند موارد زیر موجود است:

    • پرتقال
    • لیمو
    • لیموترش سبز
    • گریپ فروت

    سیر جزء مرکبات نیست اما می‌توان از لحاظ خاصیت در این دسته آن را جای داد. خوردن این سبزی تند فواید زیادی برای سلامتی مانند بهبود سلامت قلب شما دارد.

    میوه‌های خانواده مرکبات از غذاهای مناسب برای سیستم ایمنی بدن

    سیر همچنین با داشتن سطح بالایی از آلیین که موجب تحریک گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با ویروس‌های آنفولانزا یا سرماخوردگی می‌شود، عملکرد ایمنی شما را تقویت می‌کند. سعی کنید سیر را به سس سالاد خود اضافه کنید یا با کدو سبز و گوجه‌فرنگی بپزید و نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: ۷ میوه خشک معجزه آسا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

    ۳- زنجبیل

    درگذشته هنگام فصل سرد در اکثر نقاط ایران که چای نوشیدنی اصلی به شمار می‌رفت، این نوشیدنی را با زنجبیل میل می‌کردند. زنجبیل با داشتن طبع گرم منبعی شگفت‌انگیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

    زنجبیل همچنین ادویه اصلی در غذاهای آسیایی و هندی، قرن‌ها در طب شرقی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. زنجبیل حاوی ویتامین C، منیزیم و پتاسیم است.

    زنجبیل از غذاهای مناسب برای سیستم ایمنی بدن
    اگر از زنجبیل در پخت‌وپز و لاته یا چای زمستانی خود استفاده می‌کنید، بدانید که علاوه بر بهبود کیفیت طعم، زنجبیل به کاهش التهاب و حالت تهوع نیز کمک می‌کند.

    اگر سعی کنید روزانه مقدار کمی زنجبیل استفاده کنید به‌ واسطه حجم بالایی که از آنتی‌اکسیدان در آن موجود است سیستم ایمنی بدنتان تا حد زیادی تقویت می‌شود. همچنین زنجبیل به درمان حالت تهوع کمک می‌کند و دارای اثرات ضدالتهابی نیز است.

    ۴- زردچوبه

    از ادویه گرفته تا لاته طلایی، زردچوبه یک عنصر اصلی در نحوه غذا خوردن ما بوده است. این ادویه به دلیل توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی و عمل به‌ عنوان یک ضد ویروس قوی مورد توجه قرار گرفته است. این خاصیت به دلیل سطح کورکومین موجود در زردچوبه است که به کاهش التهاب و مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

    ۵- کلم بروکلی

    این سبزی شگفت‌انگیز تأثیر جادویی بر سیستم ایمنی بدن دارد. سبزی ساقه‌داری که سرشار از ویتامین‌های A، C و E است، به‌ علاوه منبع خوبی از فیبر است.

    ترکیبات گوگردی موجود در کلم‌ بروکلی به تولید گلوتاتیون کمک می‌کند، این همان ماده شگفت‌انگیز در این سبزی است که آن را به یک گیاه منحصربه‌فرد در این زمینه تبدیل کرده است.

    تحقیقات نشان می‌دهد که گلوتاتیون، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به رادیکال‌های آزاد حمله می‌کند و مانع از آسیب آنها به سیستم ایمنی بدن می‌شود.

    کلم بروکلی از غذاهای مناسب برای سیستم ایمنی بدن

    ۶- فلفل دلمه ای (۳ برابر پرتقال ویتامین c دارد)

    علاوه بر مرکبات، فلفل‌دلمه‌ای به طرز شگفت‌انگیزی سرشار از ویتامین C است. ویتامین C موجود در فلفل‌دلمه‌ای حدود ۳ برابر پرتقال است. اگر این سؤال برای شما مطرح است که کدام نوع فلفل‌دلمه‌ای حاوی مقادیر بیشتری ویتامین C است باید بگوییم به دنبال انواع زرد یا قرمز آن بگردید که در برخی میوه‌فروشی‌ها موجود است.

    برای اینکه بیشتر مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی را در رژیم غذایی خود قرار دهید، سعی کنید فلفل‌دلمه‌ای را در سالادتان بپزید یا آن را با گوجه‌فرنگی و تربچه بپزید و به‌ عنوان یک دسر خوشمزه نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی با طب سنتی بدون داروهای شیمیایی

    ۷- اسفناج

    کارتن ملوان زبل را که به‌ خاطر دارید، کاراکتر اصلی این کارتون هرگاه یک قوطی اسفناج می‌خورد به‌ شدت قدرتمند می‌شد. در واقعیت نیز برگ سبز اسفناج منبع عالی ویتامین A (به‌ویژه بتاکاروتن) است که به‌ عنوان مبارزی قوی در مقابل عفونت شناخته می‌شود. اسفناج همچنین حاوی دوز بالایی از فولات است که تحقیقات نشان می‌دهد به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند.

    علاوه بر مخلوط‌ کردن اسفناج در سالادهایتان، می‌توانید مقداری از آنها را با اسموتی‌ها مخلوط کنید و یک ترکیب مناسب از اسفناج سالم برای قلب درست کنید. البته ماست اسفناج هم ترکیبی فوق‌العاده برای این کار است که حتماً باید آن را امتحان کنید.

    اسفناج از غذاهای مناسب برای سیستم ایمنی بدن

    ۸- ماست

    وقتی به این فکر می‌کنید که چگونه ماست و پروبیوتیک‌های آن به‌ سلامت روده شما کمک می‌کند، منطقی است که خوردن این ماده غذایی بر پایه لبنیات ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک کند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که بین سیستم ایمنی و میکروبیوم روده شما ارتباطی قوی وجود دارد. آنها با یکدیگر برای به‌ حداقل‌ رساندن عفونت‌ها و افزایش قدرت سیستم ایمنی تعامل می‌کنند.

    اما قبل از مصرف ماست، مطمئن شوید که میزان شکر افزوده آن تا حد ممکن پایین باشد و به دنبال مارک‌هایی باشید که از روش‌های سنتی برای تولید ماست استفاده می‌کنند. ماست یونانی همیشه یک گزینه عالی است. همچنین می‌توانید ماست خامه‌ای را در دستور پخت‌هایی که حاوی هویج و کشمش است قرار دهید.

    ۹- بادام و آجیل

    آیا می دانستید که خوردن بادام می‌تواند به جلوگیری از عفونت نیز کمک کند؟ همچنین بادام یکی از بهترین و قوی‌ترین گزینه‌های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

    بادام حاوی ویتامین E است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و از آنجایی‌ که آجیل حاوی چربی‌های سالم است، به جذب ویتامین E در بدن کمک می‌کند.
    فقط یک وعده نصف فنجان از آجیلی که بخش عمده آن بادام است، مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین E را به شما می‌دهد.

    بادام و آجیل از غذاهای مناسب برای سیستم ایمنی بدن

    ۱۰ – دانه‌های آفتابگردان

    شاید عجیب به نظر برسد؛ اما تخمه آفتاب‌گردان منبع غنی از ویتامین E بوده یکی از گزینه‌های مناسب برای از بین‌ بردن عفونت است. دانه‌های تخمه آفتاب‌گردان حاوی ویتامین سلنیوم هستند که تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند از دو طریق به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

    اول اینکه وقتی خطری برای بدن شما وجود دارد سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند، دوم اینکه به سیستم ایمنی شما می‌گوید که چه زمانی کندتر عمل کند و از بدن شما در برابر التهاب مزمن محافظت کند.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز شلغم برای سرماخوردگی

    ۱۱- رژیم غذایی بر پایه میوه و سبزیجات

    همان‌طور که اشاره کردیم، وقتی صحبت از خوردن غذاهایی برای تقویت سیستم ایمنی می‌شود، تنها یک ماده غذایی وجود ندارد. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به حفظ سلامتی شما کمک کند.

    به‌ خاطر داشته باشید که رژیم غذایی معمولی ما مملو از غذاهایی است که موجب بروز انواع التهاب‌ها در بدن می‌شود. هنگامی که بدن شما التهاب بیش از حد را متحمل شود، سیستم ایمنی بدن با مشکل مواجه می‌شود.

    پیروی از یک رژیم ضد التهابی یا رژیم غذایی بر پایه خوردن میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی یک گزینه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما است.

    منبع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.