آشپزیخواص مواد غذایی

خواص شگفت انگیز شلغم برای سرماخوردگی

شلغم یک نوع سبزی ریشه‌ای فوق العاده مفید است که فواید زیادی برای سرماخوردگی دارد و از زمان‌های قدیم از آن برای درمان علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود. اما مهم‌ترین خواص شلغم برای سرماخوردگی چیست؟ در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با همه فواید شلغم برای سرماخوردگی به طور کامل آشنا شوید.

خواص شلغم برای سرماخوردگی

شلغم فواید زیادی برای درمان گلودرد، بهبود سرفه و کاهش علائم سرماخوردگی دارد. مصرف شلغم به صورت خام و پخته می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و سرعت بهبود سرماخوردگی را افزایش دهید. شما می‌توانید برای درمان سرماخوردگی از شلغم به صورت خام یا پخته استفاده کنید.

در ادامه به ۴ مورد از خواص شلغم برای سرماخوردگی اشاره شده است.

۱- تقویت سیستم ایمنی بدن

شلغم سرشار از ویتامین C است و از همین رو مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شود. مصرف شلغم در دوران سرماخوردگی به بدن کمک می‌کند تا راحت‌تر با ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا مقابله کند و سرماخوردگی شما کوتاه‌تر درمان شود.

بیشتر بخوانید: خواص اسفناج برای زنان باردار

استفاده از شلغم به صورت خام یا پخته، موجب افزایش تعداد گلبول‌های سفید در بدن می‌شود و از همین رو بدن راحت‌تر می‌تواند با عامل بیماری‌زا و عفونت‌ها مقابله کند. در این شرایط خطر بروز سرماخوردگی کاهش پیدا می‌کند و سرماخوردگی شما نیز در مدت زمان کوتاه‌تری برطرف می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- درمان سرفه با شلغم

    شلغم یک ماده غذایی فوق العاده برای درمان سرفه است که به صاف شدن سینه و رفع سرفه کمک می‌کند. شلغم خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و از همین رو به درمان عفونت‌های تنفسی و کاهش التهاب در گلو کمک می‌کند و موجب بهبود سرماخوردگی می‌شود. شلغم دارای خواص آنتی بیوتیکی است و از همین رو به از بین بردن التهاب، ویروس و باکتری‌های بیماری‌زا در بدن کمک می‌کند.

    مصرف شلغم به نرمی و آرامش بافت‌های تنفسی کمک می‌کند و موجب کاهش تنش‌های عضلانی و درمان گلودرد و سرفه می‌شود.

    ۳- حفظ رطوبت مخاط‌ها

    یکی از خواص شلغم برای سرماخوردگی این است که به حفظ رطوبت طبیعی بینی و گلو کمک می‌کند و مانع خشک شدن آن‌ها می‌شود. بهتر است بدانید که خشک شدن بینی و گلو در فصل سرما خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهد.

    زمانی که بینی شما خشک می‌شود، تولید ویزیکول‌های داخل بینی کاهش پیدا می‌کند و بدن در برابر ویروس‌ها آسیب پذیرتر می‌شود. مصرف شلغم موجب حفظ رطوبت در بینی و گلو می‌شود و از تشدید عفونت ناشی از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

    ۴- جلوگیری از التهاب

    شلغم سرشار از ویتامین A و آنتی اکسیدان‌های متنوع است و این ویتامین نقش مهمی برای کاهش التهاب ریه دارد. مصرف شلغم در دوران سرماخوردگی به درمان خس خس سینه و جلوگیری از عفونت ریه کمک زیادی می‌کند.

    شلغم سرشار از ویتامین K و اسیدهای چرب امگا ۳ است و از همین رو از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری می‌کند و به افزایش سرعت بهبود سرماخوردگی و رفع علائم کمک می‌کند.

    ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در شلغم به کاهش التهاب و بهبود بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

    بیشتر بخوانید: ۵ روش تهیه معجون شلغم و عسل برای سرماخوردگی

    خواص آب شلغم برای سرماخوردگی

    بهتر است بدانید که در اکثر مواقع خواص آب شلغم پخته شده از خود شلغم برای سرماخوردگی بیشتر است. آب شلغم خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و به درمان علائم سرماخوردگی، رفع سرفه و همچنین درمان گلودرد کمک می‌کند. غرغره کردن آب شلغم موجب درمان گلودرد می‌شود و مصرف آن بهتر از هر دارویی از بدن شما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند. سعی کنید شلغم را همراه با آب آن مصرف کنید تا سرماخوردگی شما سریع‌تر بهبود پیدا کند.

    طرز تهیه شلغم برای سرماخوردگی

    برای درمان سرماخوردگی با شلغم روش‌های متعددی وجود دارد، اما یکی از بهترین روش‌ها برای درمان سرماخوردگی مصرف شلغم و عسل است. در این روش باید شلغم‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید.

    سپس با قاشق داخل آن‌ها را کمی خالی کنید. سپس داخل هر شلغم مقداری عسل بریزید و آن‌ها را در قابلمه قرار دهید. قابلمه را با آب پر کنید و حدود ۲ ساعت صبر کنید تا شلغم‌هابا حرارت ملایم بپزند و نرم شوند. سپس ترکیب شلغم و عسل را در لیوان بریزید و برای درمان سرماخوردگی میل کنید.

    علاوه بر این روش می‌توانید شلغم را به صورت بخارپز شده یا حتی خام نیز مصرف کنید و با گنجاندن این ماده غذایی مفید در رژیم غذایی خود به سادگی سرماخوردگی را درمان کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا

    شلغم برای سرماخوردگی

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از رایج‌ترین سوالات شما در مورد مضرات و خواص شلغم برای سرماخوردگی اشاره شده است.

    مضرات شلغم برای سرماخوردگی چیست؟

    هر چند شلغم فواید زیادی برای درمان سرماخوردگی دارد، اما زیاده‌روی در مصرف آن موجب بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. از طرف دیگر زیاده‌روی در مصرف شلغم موجب افت فشار خون و افزایش قند خون شود و عوارض جبران ناپذیری برای سلامت ایجاد کند.

    خواص بخور شلغم برای سرماخوردگی چیست؟

    استنشاق بخور شلغم به پاکسازی مجاری تنفسی و از بین بردن خلط کمک می‌کند و در درمان علائم سرماخوردگی تا حد زیادی موثر است.

    آیا می‌توان از شلغم برای درمان سرماخوردگی در بارداری استفاده کرد؟

    مصرف شلغم برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری بسیار مفید است و به بهبود علائم و درمان سرماخوردگی کمک زیادی می‌کند.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش پخت شلغم؛ برای سرماخوردگی و سلامتی

    چه کسانی نباید از شلغم استفاده کنند؟

    به خاطر داشته باشید که مصرف شلغم برای افرادی به مشکلات تیروئید مبتلا هستند یا سیستم گوارش ضعیفی دارند، مناسب نیست و این افراد نباید از شلغم به مقدار زیاد استفاده کنند.

    اصیت شلغم خام بیشتر است یا پخته؟

    شلغم سرشار از ویتامین C است و از همین رو مصرف آن به صورت خام فواید زیادی برای بدن دارد. اما کسانی که معده ضعیفی دارند، ممکن است با مصرف شلغم خام دچار مشکل شوند و در این شرایط بهتر است از شلغم به صورت پخته استفاده شود.

    خواص آب شلغم برای ریه چیست؟

    آب شلغم سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی متنوع است که به کاهش علائم بیماری‌های تنفسی، جلوگیری از سرفه و پاکسازی مجاری تنفسی کمک می‌کند.

    شلغم خاصیت ضد التهابی دارد و سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های متنوع است. مصرف شلغم نه تنها به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند، بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز سرماخوردگی نیز جلوگیری می‌کند. در فصول سرد سال می‌توانید با مصرف شلغم از بروز سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی جلوگیری کنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.