آشپزی

طرز تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌‌کرده برای ناهار

ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌‌کرده یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار ایرانی است. این غذا که ترکیبی از برنج، عدس و گوشت چرخ‌‌کرده است، می‌تواند یک انتخاب عالی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی باشد.

در این قسمت از اکالا بلاگ به شما طرز تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌‌کرده را به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد.

مواد لازم جهت تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌‌کرده

برای تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌‌کرده، ابتدا باید مواد زیر را آماده کنید:

عدس۸۰ گرم
برنج۲ پیمانه
گوشت چرخ‌‌کردهبه مقدار لازم
پیاز۱ عدد
رب انار ترشبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی به مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم
آردبه مقدار لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌‌کرده

پس از آماده‌سازی مواد اولیه، نوبت به تهیه این ته چین خوشمزه می‌رسد. مراحل تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌‌کرده به شرح زیر است:

طرز تهیه ته چین عدس پلو

مرحله اول: خیساندن برنج

نخستین گام برای تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌‌کرده، خیساندن برنج است. برای این کار، برنج را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در مخلوط آب ولرم و مقداری نمک (حدود ۳ قاشق غذاخوری) خیس کنید. این کار به برنج کمک می‌کند تا نرم‌ شود و پخت یکنواخت‌تری داشته باشد.

مرحله دوم: خیساندن عدس

در این مرحله، عدس‌ها را به مدت دو ساعت در محلول آب و نمک قرار دهید. این کار باعث می‌شود که پوست عدس‌ها در هنگام پختن جدا نشود.

مرحله سوم: پختن عدس

پس از خیساندن عدس‌ها، آب آن‌ها را تخلیه کرده و عدس‌ها را به همراه آب تازه داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزند.
دقت کنید که عدس‌ها را بیش از حد نپزید، زیرا هنگام ترکیب با برنج له شده و ظاهر مجلسی غذا از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس‌ پلو مغان با گوشت چرخ کرده

مرحله چهارم: تفت دادن پیاز

در این مرحله، پیاز را شسته، پوست آن را گرفته و به شکل نگینی ریز خرد کنید. سپس، یک تابه را روی حرارت متوسط قرار داده و مقداری روغن به آن اضافه نمایید. پس از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و به طور مداوم هم بزنید تا به طور یکنواخت تفت بخورند و نرم و سبک شوند.

مرحله پنجم: تفت دادن گوشت

پس از آنکه پیازها به خوبی تفت داده شده و رنگشان طلایی شد، نوبت به افزودن گوشت چرخ‌کرده می‌رسد. گوشت چرخ‌کرده را به پیازها اضافه کرده و با حرارت متوسط تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بلال مایونزی در مایکروفر

مرحله ششم: اضافه کردن عدس، رب انار، رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات

عدس پخته شده را به گوشت اضافه کرده و به مدت چند دقیقه تفت دهید. سپس، رب انار و رب گوجه فرنگی را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و عطر ادویه‌ها آزاد شود.

مرحله هفتم: پختن برنج

ابتدا آبی که برنج از قبل در آن خیس خورده بود را به طور کامل خالی کنید. سپس، مقدار کافی آب را در یک قابلمه مناسب بجوشانید. هنگامی که آب به جوش آمد، برنج را به همراه نمک به آن اضافه کنید. پس از پخت کامل برنج، آن را آبکش کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش

مرحله هشتم: مخلوط کردن آرد، زردچوبه و آرد

برای درست کردن یک ته دیگ طلایی و ترد، ابتدا آرد و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و به تدریج آب را به آن اضافه کنید تا مایه‌ای یکدست و بدون گلوله حاصل شود. سپس، کف قابلمه را به خوبی چرب کرده و مایه ته دیگ را به صورت یک لایه یکنواخت روی آن پخش کنید.

در ادامه، قابلمه را روی حرارت قرار داده تا مایه ته دیگ کمی خودش را گرفته و سطح آن سفت شود.

مرحله نهم: اضافه کردن برنج و مواد ته چین به قابلمه

پس از آنکه ته دیگ کمی خودش را گرفت و سفت شد، یک لایه برنج آبکش شده را روی آن بریزید. سپس، یک لایه از مخلوط عدس و گوشت چرخ‌کرده را روی برنج اضافه کنید. این کار را به صورت لایه به لایه تا پایان مواد انجام دهید، به طوری که آخرین لایه برنج باشد.

در نهایت، با کمک کفگیر، برنج را کمی فشار دهید تا لایه‌ها به خوبی به هم بچسبند و ته چین منسجم شود. حالا درب قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت بسیار کم بگذارید تا ته چین دم بکشد.

طرز تهیه ته چین عدس پلو

مرحله دهم: سرو کردن ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده

پس از اینکه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده به خوبی دم کشید و عطر دل‌انگیز آن تمام فضا را پر کرد، می‌توانید این غذای خوشمزه و مجلسی را سرو کنید. نوش جانتان!

فوت و فن‌های تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده

برای تهیه یک ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده خوشمزه، رعایت چند نکته زیر ضروری است:

  • بهتر است برای تهیه ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده، از عدس ریز استفاده کنید. زیرا، عدس ریز زودتر پخته می‌شود و طعم بهتری به ته چین می‌دهد.
  • برای داشتن ته چینی با بافت مناسب، برنج را به اصطلاح کمی زنده آبکش کنید. پخت طولانی مدت برنج باعث شفته شدن آن می‌شود.
  • بلافاصله پس از خاموش کردن حرارت، ته چین را با دقت از قابلمه خارج کرده و در ظرف سرو برگردانید. این کار باعث می‌شود ته دیگ ترد بماند.
  • برای خوش عطر و طعم‌تر شدن ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده می‌توانید به مواد ته چین، مقداری دارچین اضافه کنید. افزودن دارچین به مواد ته چین، عطر و طعم بی‌نظیری به آن بخشیده و باعث می‌شود تا خوشمزگی این غذا چندین برابر شود.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا به شما آموزش دادیم که چگونه یک ته چین عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده خوشمزه و مجلسی تهیه کنید. با دنبال کردن این دستورالعمل می‌توانید این غذای لذیذ را در خانه تهیه کرده و از طعم بی‌نظیر آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید. مطمئن باشید که طعم بی‌نظیر این ته چین، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

۴.۳/۵ (۸ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا