آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ته چین خورش قیمه به روش سنتی؛ خوشمزه و مجلسی

ته چین خورش قیمه که برخی به آن ته چین قیمه لا پلو نیز می‌گویند، یک نوع ته چین فوق العاده لذیذ برای علاقه‌مندان به خورش قیمه است که می‌توانید آن را برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی آماده کنید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه ته چین خورش قیمه و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای مجلسی و خوش طعم آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه ته چین خورش قیمه:
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت گوسفندی۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
لپه۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۲ عدد
ماست چکیده۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
گل سرخ۳ عدد
میخک۲ عدد
جوز هندیبه مقدار لازم
دارچین۱ قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه ته چین خورش قیمه

ته چین خورش قیمه یکی از خوش عطر و طعم‌ترین انواع ته چین است که برای تهیه آن ابتدا باید خورش قیمه را آماده کنید و بعد به سراغ درست کردن ته چین بروید. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل تهیه ته چین قیمه به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول؛ ادویه مخصوص ته چین را آماده کنید

برای تهیه ته چین قیمه ابتدا باید ادویه مخصوص آن را آماده کنید. برای این کار باید گل سرخ، میخک، دانه فلفل سیاه، مقداری جوز هندی و دارچین را در آسیاب بریزید و به طور کامل پودر کنید. سپس این ادویه را برای مزه دار کردن ته چین کنار بگذارید.

مرحله دوم؛ پیاز را در روغن سرخ کنید

پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید. یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. پیازها را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند.

مراحل تهیه ته چین خورش قیمه

مرحله سوم؛ گوشت را همراه با پیاز سرخ کنید

در این مرحله از روش تهیه ته چین قیمه لا پلو باید گوشت را به صورت تکه‌ای خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید. صبر کنید تا گوشت برای چند دقیقه در روغن سرخ شود و رنگ آن تغییر کند، سپس کمی زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و ترکیب گوشت و پیاز و ادویه‌ها را در روغن سرخ کنید تا بوی خامی ادویه‌ها گرفته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم؛ رب گوجه فرنگی را اضافه کنید

    بعد از سرخ شدن گوشت نوبت اضافه کردن رب گوجه فرنگی است. رب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس مقداری آب در قابلمه بریزید و درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید گوشت به مدت ۲ تا ۳ ساعت بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین شوید باقالی با مرغ

    مرحله پنجم؛ لپه را بپزید

    برای پخت لپه‌ها بهتر است آن‌ها را برای یک شب یا چند ساعت در آب بخیسانید. سپس لپه‌های خیسانده شده را همراه با آب در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید لپه‌ها به طور کامل بپزند و بعد آن‌ها را آبکش کنید. برای پخت سریع‌تر لپه‌ها می‌توانید از زودپز نیز استفاده کنید.

    دستور پخت ته چین خورش قیمه خوشمزه

    مرحله ششم؛ لپه‌های پخته شده، نمک و زعفران را به خورش اضافه کنید

    زمانی که گوشت به طور کامل پخت، می‌توانید نمک و مقداری زعفران به آن اضافه کنید. در ادامه لپه‌های پخته شده را نیز به خورش اضافه کنید و نیم ساعت دیگر خورش را روی حرارت قرار دهید تا آماده شود.

    مرحله هفتم؛ برنج را آبکش کنید

    در این فرصت به سراغ آماده کردن برنج بروید. برنج را برای نیم ساعت بخیسانید و بعد یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، برنج را همراه با کمی نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا برنج نیم پز شود و قد بکشد، سپس آن را آبکش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین لپه و کشمش

    مرحله هشتم؛ مواد ته چین را آماده کنید

    برای درست کردن ته چین باید تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بزرگ بشکنید و با همزن دستی یا چنگال خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. در ادامه باقی مانده زعفران را همراه با ماست چکیده و روغن به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کنید و بعد نصف برنج را به این ترکیب اضافه کنید.

    طرز تهیه ته چین خورش قیمه به روش اصولی

    مرحله نهم؛ مواد ته چین را در قابلمه بریزید

    در این مرحله از طرز تهیه ته چین قیمه زعفرانی باید یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. در ادامه مایه ته چین را به قابلمه اضافه کنید و آن را با پشت قاشق خوب فشار دهید و صاف کنید.

    در ادامه آب خورش قیمه‌ای که درست کرده‌اید را جدا کنید و باقیمانده خورش را روی برنج بریزید. سپس ادویه مخصوص ته چین را روی آن بریزید و بقیه برنج را نیز اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته‌چین گوشت و هویج

    مرحله دهم؛ ته چین را بپزید

    برای پخت ته چین باید با پشت قاشق مواد را خوب فشرده کنید، این کار موجب می‌شود تا ته چین شما راحت‌تر از قابلمه خارج شود. یک شعله پخش‌کن روی گاز قرار دهید و قابلمه را با حرارت کم روی آن بگذارید.

    یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید و اجازه دهید برنج برای حدود ۱ ساعت روی حرارت ملایم دم بکشد. ۵ دقیقه مانده به پخت کامل برنج می‌توانید یک تکه کره یا روغن حیوانی روی برنج قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین هویج پلو

    مرحله یازدهم؛ ته چین قیمه را سرو کنید

    بعد از این که ته چین خورش قیمه شما آماده شد، می‌توانید آن را در یک دیس بزرگ بریزید و با مقداری زرشک و خلال پسته و بادام تزیین کنید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه ته چین خورش قیمه

    نکات و فوت و فن‌های تهیه ته چین خورش قیمه

    در ادامه این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند نکته طلایی برای تهیه ته چین خورش قیمه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه ته چین خورش قیمه می‌توانید از قیمه‌ای که روز قبل درست کرده این استفاده کنید.
    • به منظور خوش عطر شدن ته چین خورش قیمه می‌توانید از مقداری گلاب برای خوش عطر شدن غذا استفاده کنید. برای این کار باید گلاب را به مایه ته چین اضافه کنید.
    • پخت ته چین قیمه حدود ۴ ساعت و نیم طول می‌کشد. برای تهیه این غذا ابتدا باید خورش قیمه را آماده کنید و بعد به سراغ درست کردن ته چین بروید.
    • برای تهیه ته چین قیمه باید خورش را بسیار کم آب درست کنید، زیرا در زمان اضافه کردن قیمه به برنج باید آب خورش را دور بریزید.
    • برای تهیه ته چین قیمه لا پلو بهتر است از برنج ایرانی و خوش عطر استفاده کنید.
    • در طرز تهیه ته چین قیمه حتما قبل از اضافه کردن قیمه به برنج، حتما آب خورش را جدا کنید. برای این کار می‌توانید از آبکش استفاده کنید.
    • برای ته چین خورش قیمه می‌توانید به جای ۲ عدد تخم مرغ از یک عدد تخم مرغ کامل و یک عدد زرده تخم مرغ استفاده کنید.
    • به خاطر داشته باشید که برای تهیه ته چین قیمه لا پلو حتما از ماست چکیده یا ماست خامه‌ای استفاده کنید تا مزه ته چین شما لذیذتر شود.
    • برای این که ته چین شما قالبی از قابلمه خارج شود، می‌توانید بعد از ریختن مواد در قابلمه با گوشت کوب به آرامی روی برنج را به خوبی فشرده کنید.
    • در صورت تمایل می‌توانید ته چین قیمه را در فر نیز درست کنید. برای این کار باید مواد ته چین را در قالب بریزید و قالب را برای ۱ ساعت با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید.
    • به منظور درست کردن ته چین خورش قیمه تک نفره می‌توانید مواد ته چین را در قالب‌های کوچک تک نفره یا قالب مافین بریزید و در فر قرار دهید تا ته چین شما آماده شود.
    • برای تهیه ته چین قیمه به هیچ عنوان تخم مرغ‌ها را بیش از حد هم نزنید. این کار موجب بد بو شدن تخم مرغ در ته چین می‌شود.

    ته چین خورش قیمه یکی از خوشمزه‌ترین انواع ته چین ایرانی است که به خصوص برای علاقه‌مندان به قیمه جذابیت زیادی دارد. اگر تا به حال این غذا را امتحان نکرده‌اید، بهتر است مواد لازم برای تهیه این غذا را فراهم کنید و برای ناهار فردا یک ته چین خورش قیمه حرفه‌ای آماده کنید!

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.