آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ته چین لپه و کشمش خوشمزه؛ به روش سمنانی و گرگانی

ته چین سمنانی با لپه یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که برای تهیه آن از ترکیب مرغ، لپه و کشمش پلویی استفاده می‌شود. یکی دیگر از انواع ته چین لپه و کشمش متعلق به گرگان است. این دو ته چین طعم بسیار متمایز و لذیذی نسبت به سایر ته چین‌ها دارند و بسیار شبیه به هم طبخ می‌شوند.

در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه ته چین لپه و کشمش به روش سمنانی و گرگانی به طور کامل آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه ته چین سمنانی:
مرغ۴۰۰ گرم
برنج۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۱ عدد
زرده تخم مرغ۳ عدد
کشمش پلویی۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست چکیده۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
خلال پسته و خلال بادام (برای تزئین)به مقدار لازم

مراحل تهیه ته چین لپه و کشمش به روش سمنانی

ته چین سمنانی یک نوع ته چین خوشمزه است که برای تهیه آن از لپه استفاده می‌شود. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل تهیه ته چین کشمش و لپه سمنان آشنا شوید.

مرحله اول؛ لپه را بخیسانید

در اولین مرحله از تهیه ته چین لپه و کشمش باید لپه‌ها را بشویید و در یک کاسه آب بریزید. اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت در آب بمانند و در این مدت چندین بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ لپه‌ها به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم؛ مرغ را بپزید

در این مرحله باید تکه‌های مرغ را همراه با مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و ۲ لیوان آب در قابلمه بریزید. در ادامه یک عدد پیاز را به صورت ۴ قاچ خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید مرغ‌ها بپزند.

بعد از جوشیدن آب حتما کف سفید رنگی که روی آب ایجاد می‌شود را بگیرید و دور بریزید. این کار به از بین بردن بوی بد مرغ کمک می‌کند. صبر کنید تا مرغ به طول کامل بپزد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته‌ چین لوبیا پلو با گوشت

    مراحل تهیه ته چین لپه و کشمش به روش سمنانی

    مرحله سوم؛ لپه‌ها را بپزید

    در این مرحله از دستور پخت ته چین کشمش و لپه باید لپه‌ها را آبکش کنید و همراه با ۲ لیوان آب در یک قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. اجازه دهید لپه‌ها برای ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بپزند و نرم شوند. به خاطر داشته باشید که لپه‌ها نباید له شوند، زیرا در این صورت ته چین شما ظاهر بدی پیدا می‌کند.

    مرحله چهارم؛ برنج را در آب بخیسانید

    برای تهیه برنج بهتر است از نیم ساعت تا یک ساعت قبل آن را در آب و کمی نمک بخیسانید. مدت زمان خیساندن برنج به نوع برنج شما بستگی دارد، هر چقدر برنج کهنه‌تر و خشک‌تر باشد به زمان بیشتری برای خیساندن نیاز دارد. این کار به پخت بهتر برنج کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین گوجه پلو

    مرحله پنجم؛ مرغ را ریش ریش کنید

    بعد از این که مرغ‌ها پختند، باید شعله گاز را خاموش کنید. سپس مرغ‌ها را ریش ریش کنید و برای تهیه ته چین سمنانی کنار بگذارید. برای تهیه این ته چین می‌توانید به جای مرغ ریش ریش از مرغ خرد شده نیز استفاده کنید.

    ته چین لپه و کشمش خوشمزه و مخصوص

    مرحله ششم؛ کشمش را در روغن سرخ کنید

    برای سرخ کردن کشمش‌ها مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و بلافاصله کشمش‌ها را اضافه کنید. چند دقیقه کوتاه کشمش‌ها را تفت دهید و قبل از این که باد کنند، شعله گاز را خاموش کنید.

    مرحله هفتم؛ برنج را آبکش کنید

    در این مرحله باید یک قابلمه آب را همراه با کمی نمک روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. در ادامه برنج را به آب جوش اضافه کنید و صبر کنید تا نیم پز شود و قد بکشد. زمانی که برنج نرم شد و مغز آن هنوز کمی سفت بود، زمان آبکش کردن آن است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته‌ چین بادمجان

    مرحله هشتم؛ مواد ته چین را آماده کنید

    سپس باید در یک کاسه ماست را با زعفران دم کرده و زرده تخم مرغ ترکیب کنید و خوب هم بزنید. مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مایه ته چین اضافه کنید و زمانی که مواد یکدست شدند، برنج را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید.

    طرز تهیه ته چین کشمش و لپه گرگانی

    مرحله نهم؛ مواد ته چین را در قابلمه بریزید

    برای تهیه ته چین ابتدا باید کف قابلمه را چرب کنید. در ادامه نیمی از مخلوط برنج را در قابلمه بریزید و با پشت قاشق روی آن را فشار دهید. سپس مقداری مرغ ریش ریش شده، لپه و کشمش روی برنج بریزید و بعد باقی مانده برنج را اضافه کنید و دوباره برنج را با پشت قاشق فشرده کنید.

    مرحله دهم؛ ته چین را بپزید

    قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و درب قابلمه را روی آن بگذارید. اجازه دهید برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با حرارت ملایم بپزد. بعد از آماده شدن ته چین می‌توانید آن را با کشمش، خلال بادام و خلال پسته تزیین کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

    طرز تهیه ته چین کشمش و لپه گرگانی

    روش تهیه ته چین کشمش و لپه گرگانی درست مثل طرز تهیه ته چین سمنانی است و تنها تفاوت آن‌ها در تزیین غذا است. برای تهیه این غذا نیز ابتدا باید مرغ و لپه را به صورت جداگانه بپزید.

    سپس برنج را آبکش کنید و آن را با زعفران، ماست چکیده، زرده تخم مرغ و روغن مخلوط کنید و ترکیب مرغ ریش ریش ریش شده، لپه و کشمش به صورت لایه‌ای روی برنج بریزید. برای تزیین ته چین لپه و کشمش گرگانی می‌توانید از مقداری پیاز داغ و گردوی خرد شده استفاده کنید.

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته چین لپه و کشمش

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته چین لپه و کشمش

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند نکته طلایی نیز برای تهیه ته چین لپه و کشمش اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای درست کردن ته چین لپه و کشمش می‌توانید به جای پختن مرغ، سینه مرغ را در روغن سرخ کنید و بعد از این که پخت، آن را ریش ریش کنید.
    • برای درست کردن ته چین لپه و کشمش می‌توانید به جای زرده تخم مرغ از تخم مرغ کامل نیز استفاده کنید.
    • برای تهیه ته چین سمنانی و گرگانی حتما از برنج خوش عطر ایرانی استفاده کنید تا غذای شما خوشمزه‌تر شود.
    • در طرز تهیه ته چین مرغ با گردو و کشمش به روش گرگانی می‌توانید از گردوی خرد شده، علاوه بر تزیین غذا در لایه‌های ته چین نیز استفاده کنید.
    • برای این که ته چین بافت بهتری پیدا کند و در انتها به صورت قالبی از قابلمه خارج شود، حتما آن را با پشت قاشق خوب فشار دهید.
    • برای تفت دادن کشمش نباید آن را به روغن داغ اضافه کنید. این کار موجب سوختن کشمش می‌شود.
    • ماستی که برای تهیه ته چین استفاده می‌کنید، باید چکیده و کمی ترش باشد تا ته چین شما ترد و خوشمزه شود. در صورت تمایل می‌توانید به جای ماست چکیده از ماست خامه‌ای نیز استفاده کنید.
    • برای این که ته چین لپه و کشمش شما خوشمزه‌تر شود، می‌توانید بعد از این که بخار از قابلمه بلند شد، چند تکه کره روی ته چین قرار دهید.
    • برای خوشمزه‌تر شدن ته چین می‌توانید از مقداری دارچین و پودر زیره سبز استفاده کنید.
    • برای تهیه ته چین لپه به هیچ عنوان نباید حرارت را زیاد کنید. هر چقدر حرارت زیر ته چین کمتر باشد، ته چین شما بهتر می‌شود.
    • در طرز تهیه ته چین سمنانی با گوشت قلقلی باید مرغ را حذف کنید و سپس مقداری گوشت چرخ کرده با پیاز رنده شده و ادویه‌های مختلف مخلوط کنید. مواد را خوب با دست ورز دهید و سپس به صورت قلقلی درست و در روغن سرخ کنید. بعد از آماده شدن ته چین می‌توانید این قلقلی ها را دور تا دور غذا بچینید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین مرغ و هویج

    ته چین لپه و کشمش یک نوع ته چین خوشمزه است که بیشتر در سمنان و گرگان تهیه می‌شود. طعم این ته چین بسیار لذیذ است و به خاطر کشمش که در آن وجود دارد، کمی شیرین است. اگر تا به حال این ته چین را امتحان نکرده‌اید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و آن را درست کنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.