آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ته چین شوید باقالی با مرغ خوشمزه و مجلسی

ته چین شوید باقلا با مرغ یک نوع ته چین متفاوت و خوشمزه ایرانی است که برخلاف ته چین‌های معمولی برای تهیه آن از ترکیب باقلا، شوید و مرغ استفاده کنید و طعم این ته چین شبیه باقالی پلو با مرغ است، اما ظاهری فوق العاده جذاب‌تر و شیک‌تر از آن دارد. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه ته چین شوید باقالی با مرغ به طور کامل آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه ته چین شوید باقلا با مرغ
برنج۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زرده تخم مرغ ۲ عدد
ماست۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده ۶ قاشق غذاخوری
باقلای بدون پوست۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شوید خشک۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۲ عدد
کره به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و روغن مایعبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ته چین باقالی پلو با مرغ

درست کردن ته چین شوید پلو با مرغ شباهت زیادی به همه ته چین‌های دیگر دارد، اما رعایت برخی نکات خاص برای تهیه این غذا به شما کمک می‌کند تا غذایی فوق العاده لذیذ و رستورانی آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ته چین شوید باقلا با مرغ به روش مجلسی آشنا شوید.

طرز تهیه ته چین شوید باقالی با مرغ

مرحله اول؛ برنج را در آب بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین شوید باقلا با مرغ باید برنج را بشویید و آن را همراه با آب و ۱ قاشق نمک در یک ظرف بریزید و اجازه دهید برای ۱ تا ۲ ساعت در آب بماند.

مرحله دوم؛ سینه مرغ را بپزید

سینه مرغ را همراه با کمی آب، نمک و کمی زردچوبه در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید سینه مرغ برای ۴۵ دقیقه با حرارت متوسط بپزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته‌چین قارچ برای گیاهخواران!

مرحله سوم؛ باقلاها را بپزید

در این مرحله از دستور پخت ته چین باقالی پلو با مرغ باید باقلاها را بشویید و در یک قابلمه جداگانه بریزید. قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید باقلاها برای ۴۵ دقیقه روی حرارت متوسط بپزند. به خاطر داشته باشید که در زمان پخت باقلا حتما کف روی آن را بگیرید.

مرحله چهارم؛ پیاز را در روغن سرخ کنید

پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. در ادامه آن را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. سپس پیازهای خرد شده را در روغن سرخ کنید تا طلایی و خوشرنگ شوند. بعد از این که پیاز داغ آماده شد، آن را در یک ظرف بریزید و برای تهیه ته چین کنار بگذارید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهبه ته چین مرغ و بادمجان

    مرحله پنجم؛ برنج را آبکش کنید

    برای تهیه برنج باید یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید و ۱ قاشق نمک به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب بجوشد، سپس آب برنج را خالی کنید و آن را در قابلمه آب جوش بریزید. صبر کنید تا برنج برای ۸ تا ۱۲ دقیقه بجوشد و نیم پز شود. زمانی که برنج نرم شد و مغز آن هنوز سفت بود، یعنی آماده آبکش کردن است. در این مرحله برنج را آبکش کنید.

    مرحله ششم؛ باقلاها را آبکش کنید

    در این مرحله از طرز تهیه ته چین باقالی پلو باید باقالی‌های پخته شده را از روی حرارت بردارید و آبکش کنید. سپس صبر کنید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود.

    مرحله هفتم؛ مواد ته چین را آماده کنید

    برای تهیه ته چین شوید باقلا با مرغ ابتدا باید زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را جدا کنید. سپس زرده تخم مرغ‌ها را همراه با زعفران دم کرده غلیظ، نمک و کمی ماست ترکیب کنید و خوب هم بزنید. برای هم زدن مایه ته چین بهتر است از همزن دستی استفاده کنید. در ادامه برنج را به مواد ته چین اضافه کنید و همه مواد را خوب ترکیب کنید.

    مرحله هشتم؛ سینه مرغ را ریش ریش کنید

    در این مرحله باید مرغ پخته شده را با کمک چنگال یا با دست ریش ریش کنید و همراه با پیاز داغی که از قبل آماده کرده بودید در یک کاسه بریزید و خوب ترکیب کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین هویج پلو

    مرحله نهم؛ مواد ته چین را در قابلمه بریزید

    برای تهیه ته چین ابتدا باید مقداری روغن در قابلمه مورد نظر بریزید. سپس نصف برنج ترکیب شده با مایه ته چین را در قابلمه بریزید. با پشت قاشق برنج را فشار دهید و سپس ترکیب مرغ و پیاز و باقلا را روی آن بریزید. در ادامه دوباره مقداری برنج اضافه و با پشت قاشق مواد را فشرده کنید.

    مرحله دهم؛ ته چین را روی حرارت قرار دهید

    بعد از این که ته چین را آماده کردید، باید یک شعله پخش کن روی گاز قرار دهید و قابلمه را روی آن بگذارید. حالا مقداری کره روی برنج قرار دهید و درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید و رو آن قرار دهید. اجازه دهید ته چین شما برای ۴۵ دقیقه روی حرارت دم بکشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین آلو اسفناج با مرغ 

    مرحله یازدهم؛ ته چین را سرو کنید

    بعد از این که ته چین شوید باقلا با مرغ آماده شد، شعله گاز را خاموش کنید و آن را در ظرف مورد نظرتان برگردانید. برای تزیین ته چین می‌توانید از مقداری خلال بادام یا خلال پسته استفاده کنید. سپس این غذای خوشمزه را در کنار زیتون، ماست و ترشی سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته چین شوید باقلا با مرغ

    • در صورتی که برای تهیه ته چین شوید باقلا به باقلای تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از باقلای خشک استفاده کنید. در این شرایط باید باقلا را برای چند ساعت در آب بخیسانید و بعد بپزید.
    • برای خوش عطر شدن ته چین شوید پلو با مرغ می‌توانید از مقداری گلاب استفاده کنید.
    • برای این که عطر زعفران بیشتر در ته چین پخش شود، می‌توانید بعد از ریختن مواد ته چین در قابلمه، مقداری زعفران به آن اضافه کنید.
    • در طرز تهیه ته چین باقالی پلو با مرغ می‌توانید به جای پختن مرغ‌ها، آن‌ها را در روغن سرخ کنید و بعد به صورت خرد شده در ته چین استفاده کنید.
    • در طرز تهیه ته چین شوید باقلا با مرغ بهتر است از ماست خامه‌ای یا ماست چکیده استفاده کنید.
    • برای تهیه ته چین باقلالی پلو می‌توانید مواد ته چین را در قالب بریزید و برای ۱ ساعت با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد در فر بگذارید تا آماده شود. سپس برای چند دقیقه گریل یا شعله روی فر را روشن کنید تا روی ته چین شما نیز طلایی و خوشرنگ شود.
    • اگر به کره دسترسی ندارید، می‌توانید برای مزه دار کرده ته چین شوید باقلا با مرغ از مقداری روغن حیوانی یا روغن مایع مخصوص پخت و پز نیز استفاده کنید.
    • به خاطر داشته باشید که ته چین باید با حرارت ملایم و به آرامی بپزد تا خوشمزه شود، بنابراین به هیچ عنوان در زمان پخت ته چین شعله گاز را زیاد نکنید.
    • برای تهیه ته چین شوید باقلا به هیچ عنوان باقالی ها را بیش از حد نپزید، تا در غذا له نشوند.
    • برای تهیه ته چین حتما برنج را با پشت قاشق فشار دهید، این کار موجب می‌شود تا ته چین شما بعد از پخت به صوت قالبی از قابلمه خارج شود.
    • در طرز تهیه ته چین باقلا پلو می‌توانید باقلاها را به صورت خلالی خرد کنید و در غذا استفاده کنید.
    • برای تهیه ته چین شوید باقلا می‌توانید از شوید تازه خرد شده استفاده کنید تا غذای شما خوش عطرتر و لذیذتر شود.
    • برخی افراد برای تهیه ته چین شوید باقلا از مقداری کشمش برای تزیین غذا استفاده می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید مقداری کشمش پلویی را در روغن سرخ کنید و بعد از ۲ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و از این کشمش‌ها برای تزیین ته چین استفاده کنید.
    • در طرز تهیه ته چین بال مرغ با باقالی پلو باید بال‌های مرغ را با پیاز، نمک، فلفل سیاه و کمی زعفران مزه دار کنید و یک شب در یخچال قرار دهید. در ادامه برنج را آبکش کنید و بعد آن را با شوید و باقلای پخته شده ترکیب کنید. برای تهیه ته چین مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد بال‌ها را کف قابلمه بچینید و در ادامه ترکیب برنج، باقلا و شوید را اضافه کنید. برنج را با پشت قاشق فشار دهید و بعد قابلمه را برای حدود ۱ ساعت روی حرارت قرار دهید تا آماده شود.

      ته چین شوید باقلا با مرغ یک غذای فوق العاده لذیذ و خوش طعم است که می‌توانید آن را برای پذیرایی از مهمان‌ها یا دورهمی‌های خانوادگی درست کنید. اگر تا به حال این غذای خوشمزه را امتحان نکرده‌اید، بهتر است همین امروز برای تهیه این غذا دست به کار شوید!

    ۴/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.