آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ته چین لبو؛ غذای اصیل و خوشمزه فیروزکوهی

ته چین لبو یک غذای فیروزکوهی است. این غذا بیشتر در فصل‌های سرد سال مانند پاییز و زمستان پخته و سرو می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ طرز تهیه این غذای خوشمزه و لذیذ را مرحله به مرحله خواهید آموخت. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه ته چین لبو:
لبو۳ عدد
برنج۵ پیمانه
گوشت ۳۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیب زمینی۲ عدد بزرگ و ۳ عدد کوچک
هویج۱ عدد
ورقه آلو قیسیبه میزان دلخواه
لواشک ترشبه میزان دلخواه
زعفران دم کردهبه میزان دلخواه
زیره، نمک و فلفلبه میزان دلخواه
روغنبه میزان دلخواه

مراحل تهیه ته چین لبو

مراحل تهیه ته چین لبو به شرح زیر است:

مرحله اول) برنج را آماده کنید.

در مرحله اول، برنج را بشویید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب و نمک بخیسانید. برنج باید تا وقتی خیسانده شود که بافت آن کمی نرم شود و حجمش بیشتر شود.

مراحل تهیه ته چین لبو

مرحله دوم) گوشت را آماده کنید.

ته چین لبو به همراه گوشت مرغ یا گوسفند پخته می‌شود. بنابراین در این مرحله باید گوشت مورد نظر خود را روی تخته گوشت به قطعات مکعبی شکل خرد کنید، آن‌ها را به خوبی بشویید و در نهایت آبکش کنید تا خونابه آن خارج شود.

در ادامه پوست پیاز را بگیرید و تمیز بشویید. بعد آن را خرد کنید و در یک کاسه بزرگ و گود بریزید. گوشت‌ها را هم به پیازهای خرد شده اضافه کنید و بعد ادویه‌های لازم را درون کاسه بریزید. این ادویه‌ها شامل نمک، فلفل و زعفران دم‌کرده می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته‌چین گوشت و هویج

    سپس تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا تمام گوشت‌ها مزه‌دار شوند. در نهایت کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت ۱ ساعت درون یخچال قرار دهید تا گوشت کاملا مزه‌دار شود.

    مرحله سوم) سیب زمینی و لبو را آماده کنید.

    در مرحله سوم، پوست سیب زمینی و لبو را بگیرید و آن‌ها را به خوبی بشویید. سپس هر دو را به صورت حلقه‌ای برش دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین خورش قیمه به روش سنتی

    مرحله چهارم) برنج را بپزید.

    یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید، ۱ قاشق نمک به آن اضافه کنید و آن را روی شعله گاز قرار دهید. وقتی آب درون قابلمه به نقطه جوش رسید، برنج آبکش شده را درون آن بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۷ دقیقه جوش بخورد.

    برنج را تست کنید. اگر بافت بیرونی آن نرم بود و مغزش سفت، باید برنج را آبکش کنید. کمی آب سرد روی برنج بریزید تا دانه‌های برنج به یکدیگر نچسبند.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه ته چین لبو

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین اسفناج؛ با مرغ و گوشت چرخ کرده

    مرحله پنجم) ته چین را آماده کنید.

    در مرحله پنجم و مرحله آخر باید ته چین را آماده پخت کنید. قابلمه مناسب پخت ته چین را آماده کنید و کمی روغن ته آن بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. ورقه‌های بزرگ‌تر سیب زمینی را کف قابلمه بچینید تا ته دیگِ ته چین شکل بگیرد.

    سپس نیمی از برنج را اضافه کنید و مقداری هم زیره روی برنج بریزید. در ردیف بعدی، گوشت‌های مزه‌دارشده را قرار دهید و دوباره یک ردیف برنج بریزید و دوباره کمی زیره بپاشید. در ردیف بعدی ورقه‌های کوچک‌تر سیب زمینی را بچینید.

    در سری بعد بالاخره نوبت به چیدن لبوها می‌رسد. سپس برگه‌های زردآلو یا لواشک را اضافه کنید. در نهایت نصف لیوان آب و کمی هم روغن اضافه کنید.

    درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید و اجازه دهید غذای شما به مدت ۸ دقیقه روی حرارت زیاد بپزید. پس از اتمام این مدت زمان، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را قرار دهید تا غذا دم بکشد. ته چین لبو به ۲ ساعت زمان نیاز دارد تا به آرامی پخته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین شوید باقالی با مرغ

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا رسپی ته چین لبو را در اختیارتان قرار دادیم. برای نکته آخر به یاد داشته باشید که ته چین لبو فیروزکوهی می‌تواند با گوشت مرغ یا گوشت گوسفند پخته شود. انتخاب این مورد به ذائقه و سلیقه خودتان برمی‌گردد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.