دانستنی

بهترین دمنوش‌های گیاهی برای درمان سریع خلط گلو

خلط گلو معمولا به دلیل ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی سردی معده و بلغمی بودن طبع بدن ایجاد می‌شود. برای درمان سرفه خلط دار روش‌های زیادی وجود دارد، اما مصرف دمنوش‌های گیاهی یکی از بهترین روش‌های درمان این مشکل است. در این مقاله از اکالا بلاگ به لیستی از بهترین دمنوش‌ها برای درمان خلط گلو اشاره شده است.

با ۱۴ مورد از بهترین دمنوش‌ها برای درمان خلط گلو آشنا شوید

مصرف دمنوش‌های گیاهی یک روش ساده و کم عارضه برای درمان خلط گلو و سرفه است که به شما کمک می‌کند تا از شر گلودرد و ترشحات پشت حلق خلاص شوید.

از طرف دیگر مصرف دمنوش‌های گیاهی در کنار فواید بی‌نظیری که برای درمان خلط گلو دارند، به آرام شدن بدن، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سرماخوردگی و همچنین رفع التهاب در بدن کمک می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که دمنوش‌های گیاهی نباید به مدت طولانی و به مقدار زیاد مصرف شوند. در ادامه می‌توانید با ۱۴ مورد از بهترین دمنوش‌ها برای درمان خلط گلو آشنا شوید.

۱- دمنوش بابونه

یکی از بهترین دمنوش‌های گیاهی برای درمان فوری خلط پشت گلو و همچنین کاهش علائم سرماخوردگی، دمنوش بابونه است. بابونه به آرام شدن ماهیچه‌ها، از بین بردن ویروس‌ها و همچنین تسکین گلودرد کمک زیادی می‌کند و موجب از بین رفتن خلط پشت حلق می‌شود.

۲- دمنوش زنجبیل

یکی دیگر از دمنوش‌های گیاهی که باید برای درمان خلط گلو مصرف کنید، دمنوش زنجبیل است. زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و موجب افزایش جریان خون به سلول‌ها و همچنین شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مصرف دمنوش زنجبیل به از بین رفتن باکتری‌های گلو کمک می‌کند و در رفع خلط گلو نیز موثر است. برای درمان سریع خلط گلو با این دمنوش گیاهی بهتر است از یک تکه زنجبیل تازه استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: درمان خوراکی برای رفع خلط گلو

    دمنوش زنجبیل برای درمان سزیع خلط گلو

    ۳- دمنوش شیرین بیان

    ریشه شیرین بیان یک گیاه دارویی مفید برای درمان خلط پشت حلق است. از قرن‌ها پیش در طب سنتی چین از شیرین بیان برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. شیرین بیان خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد و به درمان سرفه و همچنین از بین رفتن خلط گلو کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که شیرین بیان می‌تواند به تسکین بافت‌های ملتهب و کم آب کم کند و سرفه خشک را نیز درمان کند.

    ۴- چای سبز

    چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. استفاده از چای سبز به درمان خلط گلو و رفع گلودرد کمک می‌کند. جالب است بدانید که حتی غرغره کردن چای سبز برای درمان سرفه و گلودرد تا حد زیادی مفید است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش پوست پرتقال به روش خانگی

    ۵- دمنوش نعنا فلفلی

    نعنا فلفلی یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای درمان سرفه، کاهش خلط و همچنین بهبود تنفس است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف دمنوش نعنا فلفلی می‌تواند عفونت سینوس‌ها را درمان کند و موجب بهبود علائم سرماخوردگی شود.

    دمنوش بابونه برای درمان سریع خلط گلو

    ۶- دمنوش ریشه گل ختمی

    یکی دیگر از بهترین دمنوش‌ها برای درمان خلط گلو، دمنوش ریشه گل ختمی است. مصرف این دمنوش برای درمان سرفه خلط دار و سرفه خشک مفید است و به کاهش التهاب گلو و مجاری تنفسی نیز کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: آلرژی گلو چیست؟ | علائم، علت، پیشگیری و درمان

    ۷- دمنوش آویشن

    آویشن یکی از خوش عطرترین ادویه‌ها است که می‌توانید از آن برای ضدعفونی گلو و تسکین گلودرد استفاده کنید. نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، نشان داد که مصرف دمنوش آویشن می‌تواند به درمان سرفه کمک زیادی کند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف دمنوش آویشن می‌تواند تا ۶۸ درصد سرفه را کاهش دهد و به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی کمک کند.

    ۸- دمنوش دارچین

    دارچین سرشار از ماده‌ای به نام کورکومین است که مصرف آن به درمان گلودرد و همچنین کاهش التهاب گلو کمک می‌کند. به علاوه دارچین خاصیت ضد التهابی دارد و از همین رو برای رفع علائم سرماخوردگی نیز مفید است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش پوست نارنگی

    دمنوش آویشن برای درمان سریع خلط گلو

    ۹- دمنوش لیمو عسلی

    دمنوش لیمو عسلی یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها برای درمان سرفه، گلودرد و همچنین علائم سرماخوردگی است. این دمنوش سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو به تسکین گلودرد و کاهش خلط گلو کمک می‌کند.

    ۱۰- دمنوش اکالیپتوس

    دم کردن برگ‌های تازه اکالیپتوس می‌تواند با باز شدن مجاری تنفسی و کاهش سرفه کمک کند. دمنوش اکالیپتوس برای رفع التهاب گلو مفید است و به کاهش خلط نیز کمک می‌کند. اگر به برگ‌های تازه این گیاه دسترسی ندارید می‌توانید از برگ خشک آن برای تهیه چای استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش انار؛ خوشمزه و خوشرنگ

    ۱۱- دمنوش عسل

    یکی دیگر از نوشیدنی‌های ساده و فوق العاده موثر برای درمان عفونت و خلط گلو، ترکیب آب گرم با عسل خام است. این نوشیدنی برای درمان سرماخوردگی، کاهش سرفه و همچنین تسکین گلودرد مفید است و به شل شدن خلط گلو و از بین رفتن آن نیز کمک می‌کند.

    ۱۲- دمنوش زردچوبه

    زردچوبه یکی از مفیدترین ادویه‌ها برای رفع خلط گلو و تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای درست کردن این نوشیدنی تنها باید ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه را با ۱ لیوان آب یا شیر داغ ترکیب کنید. سپس از این دمنوش ۲ بار در روز میل کنید تا خلط گلوی شما به راحتی برطرف شود.

    بیشتر بخوانید: دمنوش گیاهی برای رقیق کردن خون

    دمنوش زردچوبه برای درمان سریع خلط گلو

    ۱۳- دمنوش لیمو

    اگر به دنبال یک دمنوش خانگی خوشمزه برای رفع سریع خلط و ترشحات هستید، بهتر است از دمنوش لیمو با کمی عسل استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش می‌توانید یک تکه لیمو را با آب جوش در قوری بریزید و روی حرارت کتری دم کنید. سپس مقداری عسل به آن اضافه و از این دمنوش برای تسکین گلودرد استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: لیست کامل دمنوش‌های سرماخوردگی

    ۱۴- جوشانده هلیله زرد و گل ختمی

    اگر به دنبال یک دمنوش جادویی برای درمان خلط گلو هستید، بهتر است جوشانده هلیله زرد و گل ختمی را امتحان کنید. برای تهیه این نوشیدنی باید هلیله زرد و گل ختمی را پودر کنید و ۱/۵ قاشق از مخلوط این دو گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و درب آن را ببندید و یک شب در آشپزخانه بگذارید و صبح روز بعد آن را میل کنید تا خلط گلوی شما برطرف شود.

    استفاده از دمنوش‌های گیاهی یک روش ساده برای رفع خلط گلو است. به خاطر داشته باشید که نباید از دمنوش‌های گیاهی به مقدار زیاد استفاده کنید. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا دارو مصرف می‌کنید، قبل از مصرف دمنوش‌های گیاهی‌ای که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا به معرفی آن‌ها پرداختیم، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

    منابع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.