آشپزیخواص مواد غذایی

۲۲ خاصیت شگفت انگیز خرما؛ اهمیت مصرف آن در ماه مبارک رمضان

 خرما نام میوه ای است تشکیل شده از هسته سخت و دارای پوست نازک به شکل خوشه ای بزرگ و در روی درختان قرار گرفته است. دارای گوشت نرم و هسته ای سخت، از نظر مزه و طعم شیرین و بصورت خوشه ای شکل است و زمان رشد آن در روی درخت است. از نظر رشد مانند همه میوه ها دارای رشد مشخصی است.

خرمای نرسیده ” خارک” نام دارد و خرمایی که هنوز نرسیده و نزدیک به رسیدن است را رطب می‌گویند. این کلمه در میان ما ایرانی‌ها نام بسیار آشنایی هست و در شهرهای بزرگ توجه ویژه ای به خرما دارند.

دو نوع خرما موجود هست، خرمای تر و خرمای خشک. بسته به میزان رطوبت خرما دارد و خرمای خشک دارای ماندگاری بیشتری است و از نظر مزه شیرین‌تر از خرمای تازه است.

بهترین چیزی که توجه همه را جلب کرده این است، خرما میوه ای است که همه وجودش مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی گاهی هسته آن به عنوان پخت نان مورد توجه است.

در قرآن و روایات از خاصیت خرما بسیار گفته شده است. به علت خواص بالا مورد توجه ائمه و بزرگان بوده و حائز اهمیت قرار گرفته است.

از برگ و شاخه آن برای تولید سبد، کیف، وسایل تزیینی تهیه می‌کنند. در بعضی از شهرها مانند سیستان و بلوچستان و کرمان از برگ‌های آن سفره، جانماز و انواع و اقسام محصولات صنایع دستی درست می‌کنند. در این راستا کارآفرینی ویژه‌ای از خرما صورت گرفته است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خرما یکی از محصولات مهم باغی در کشور است. میوه ای قدیمی است. میوه ای که از درختی به عمل می آید که جزء تیره نخل هاست. در منطقه های گرمسیری مورد کشت قرار می‌گیرد.

    از نظر باستان شناسان کشت این نوع درخت به ۵۰۰۰ هزار سال پیش بر می‌گردد. نخل خرما از ایران به چین برده شده و در کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا، کشت شده است. در اکالا بلاگ با خواص خرما همراه ما باشید.

    به هر حال خرمای ایران زبانزد خاص و عام است و به گونه های متفاوت وجود دارد و مورد مصارف زیادی قرار می‌گیرد. از جمله خرمای مهتری، سلانی، شهمران، کلوته و … که معروفترین آن مضافتی است که بیشتر با آین نوع آشنا هستیم.

    خواص خرما

    گونه های دیگر خرما رطب در بازارهای داخلی و خارجی مورد فروش بیشتری هست. از آنجایی که خرما جزء میوه ها‌ست، دارای خواص بسیاری است. بعلاوه به دلیل چربی کمی که دارد به عنوان ماده غذایی کم چرب شناخته شده است.

    افراد دارای فشار خون بالا می‌توانند از خرما به راحتی استفاده کنند اما به حد متعادل تا دچار مشکل نشوند. اهمیت خرما به علت فیبر گیاهی آن است. به گفته دانشمندان مصری، استفاده ۸۰ گرم خرما، ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن را جبران خواهد کرد.

    خرما دارای ویتامین ب۱ و ویتامین ب۲ است که در سلامت اعصاب و دستگاه گوارش نقش مهمی را ایفا می‌کند. علاوه بر استفاده میوه خرما، هسته آن هم در مصارف صنعت دارویی و اقتصادی تأثیر بسیار دارد. روغن هسته خرما در صنعت دارویی کاربرد دارد. افراد دیابتی در مصرف آن زیاده روی نکنند.

    ۲۲ خاصیت مهم خرما

    با خواص بی‌نظیر و شگفت انگیز خرما آشنا شوید.

    1. تقویت کننده و ایمن کننده بدن
    2. تقویت حافظه بالخصوص حافظه کوتاه مدت
    3. ضد باکتری
    4. دارای پتاسیم بالا
    5. دارای آهن و فولات یا همان اسید فولیک
    6. خونسازی
    7. دارای آنتی اکسیدان قوی
    8. شیرین کننده طبیعی
    9. دارای فیبر بالا و ضد یبوست
    10. سلامت استخوان و دندان ها
    11. افزایش انرژی
    12. ضد آلرژی
    13. شاداب کننده و جوان کننده پوست
    14. جلوگیری کننده از ریزش مو
    15. خواص ضد التهابی
    16. جلوگیری از آلزایمر و آرتروز
    17. کاهش دهنده فشار خون بالا
    18. سلامت دستگاه گوارش و هضم کننده مفید
    19. برطرف کننده خشکی پوست
    20. سلامت قلب و عروق
    21. کنترل کننده اشتها
    22. ضد سرطان
    23. مبارزه با کبد چرب

    دیگر فواید مصرف خرما

    این ماده شگفت انگیز در زنان باردار و شیرده تأثیر بسیاری داشته و باعث تقویت عضلات رحم خواهد شد و با مصرف خرما می‌توانند زایمان راحتی را تجربه کنند.

    هشتاد درصد خرما دارای قند طبیعی است و بهترین و غنی ترین غذای کامل برای زنان شیرده به حساب می آید. دارای ویتامین ها و مواد آلی فراوان است و به عنوان مکمل غذایی مهم و کامل شناخته شده است.

    بیشتر غذای مورد علاقه صحرا نشینان بوده و هست. آنان خرما را با شیر شتر یا بز استفاده می‌کنند.

    با تحقیقات انجام شده می توانیم بگوییم خرما برای درمان بیماری های تنفسی، قلبی، کم خونی، آلرژی و ضد سرطان است.

    خواص و فواید خرما در ماه مبارک رمضان برای روزه داران

    توصیه شده افطار خود را با استفاده از خرما ( ۲ الی ۳) باز کنید. خرما قند بدنتان را تأمین می‌کند و از افت قند خون شما جلوگیری می‌کند. جلوگیری کننده از سردرد و سرگیجه در زمان روزه داریست. با مصرف خرما ویتامین ب۶، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم بدنتان را تأمین کنید.

    خرمای مجلسی

    خرما را در زمان افطار جایگزین قند کنید و از شیرین کننده طبیعی مورد استفاده قرار دهید. بهتر است به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مانند زولبیا و بامیه از خرما و شیرینی طبیعی آن استفاده کنید.

    استفاده از خرما از نظر پیامبر و امامان بسیار حائز اهمیت بوده است. چنانچه در لحظه افطار امام صادق می‌فرمایند: هر فرد روزه دار بهتر است از رطب جهت افطار استفاده کند.

    تحقیقات نشان داده در ماه مبارک رمضان در ساعات پایانی روز دچار افت قند خون خواهند شد و تأثیر زیادی بر مغز خواهد گذاشت و فرد احساس ضعف شدید و قدرت تمرکز آن کم خواهد شد.

    در این زمان در زمان افطار تنها چیزی که مشکل را برطرف می کند و انرژی از دست رفته را بازمی گرداند خرما است.

    خرما با شیر انرژی دهنده بالا و در کیفیت خواب روزه دار مفید است. در زمان افطار از خرمای تازه استفاده کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

    نوشیدن خرما با آب جوش پاکسازی کبد و معده انجام خواهد شد و مصرف خرمای تازه جهت تقویت بینایی بسیار کار ساز است.

    فواید ماسک خرما برای پوست صورت

     ماسک خرما کمک کننده و ضد پیری زودرس است. حاوی آنتی اکسیدان زیاد. به علت دارا بودن ویتامین سی فراوان خاصیت کشسانی پوست را بالا می برد و مواد آلی در خرما باعث بهبود بافت پوست خواهد شد.

    ماسک خرما می‌تواند تا حدودی چین و چروک پوست را کم کند.

    یک قاشق ماست و یک قاشق مربا خوری عسل را مخلوط کنید و روی سطح صورت قرار دهید و بعد از بیست دقیقه بعد با آب سرد بشویید.

    می‌توانید دو عدد خرما را بدون هسته له کنید و با یک قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کنید تا خمیری بدست بیاید و کمی شیر به آن بیافزایید و روی صورت ماست قرار دهید و بعد از بیست دقیقه با آب سرد شست نمایید.

    خرما به علت داشتن ویتامین ب فراوان ریزش مو را درمان، تقویت کننده مو و ضد خارش سر است.

    فواید عجیب سرکه خرما

    سرکه خرما از قدیم شناخته شده است اما اکثر عموم از خواص آن کمتر شنیده اند. سرکه خرما برای سلامت قلب مفید است. دردهای قاعدگی را کم و به عنوان یک داروی کاربردی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

    سرکه خرما باعث کاهش وزن و پیشگیری کننده سرطان و تقویت کننده قلب است. تسکین دهنده سرفه و مسکن سردردهای میگرنی است. التهابات و سوختگی پوستی را تسکین می‌دهد.

    روش درست کردن آن استفاده از خرمای سالم و با کیفیت همراه با آب به عمل می‌آید. از نظر مزه نسبت به سرکه انگور و سرکه سیب ملس‌تر و ملایم تر است.

    می‌توانید ۲ قاشق سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کنید و قبل از صبحانه یا شام میل کنید. نوشیدنی پر خاصیت و پر انرژی است.

    در ترشی‌ها و سس‌ها، غذاها و سالادها کاربرد دارد. بهتر است از این نوع سرکه استفاده و سلامتی خود را تضمین کنید.

    خرما و فرآورده‌های آن

    خرما و فرآورده های آن

    چیپس خرما یا تکه‌های خرما بسیار مفید و شیرینی آن چند برابر گلوکز است. طعم شیرینی آن کم و خوب است.

    شیره خرما, عسل خرما، سرکه خرما از فراورده‌های آن است . جایگزین قند مصنوعی است. عسل خرما در واقع قند مایع خرماست و به علت نزدیک بودن به ترکیبات آن با عسل کندو عسل خرما معرفی شده است.

    خرما عسل دارای ارزش غذایی بسیار است. دارای ویژگی و کاربرد در تولید محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در بستنی سازی، مرباها و شکلات‌ها، کیک و کلوچه، دسر و بستنی و انواع نوشیدنی ها کاربرد بسیار دارد.

    طرز تهیه فرنی خرما

    عسل خرما برای سلامتی مفید و منیزیم، پتاسیم و فسفر فراوان را دارا است. غذایی کالری زا و ارزش غذایی و اقتصادی بالایی را به خود اختصاص داده است.

    بهتر است به مصرف خرما اهمیت ویژه ای دهیم و هر روز از این نعمت خدایی استفاده کنیم و سلامت بدن خود را با مصرف خرما تضمین کنیم .

    در ماه رمضان حتما از دو الی سه خرما استفاده کنید و از شیرینی طبیعی آن بهره ببرید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.