خواص مواد غذایی

از فواید و مضرات گوجه سبز چه می‌دانید؟

 گوجه سبز یکی از میوه‌های نوبرانه فصل بهار است که طبع سردی دارد. به همین دلیل مصرف آن در روزهای گرم تابستان می‌تواند احساس شادابی بسیاری برای شما به ارمغان آورد. 

این میوه خوشمزه و آب‌دار خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد، اما باید توجه کنید که مصرف بیش از اندازه آن نیز مضراتی را در پی خواهد داشت. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا فواید و مضرات گوجه سبز را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

فواید خوردن گوجه سبز

گوجه سبز به آلوی وحشی سبز رنگ معروف است. این میوه سبز دارای مقدار زیادی از پروتئین، چربی(روغن)، انواع کربوهیدرات‌ها و نمک‌های معدنی، اسیدهای ارگانیک سبز آن شامل اسید سیتریک، اسید مالیک، تانیک، اسیدبنزوئیک، اسید تاتاریک و… است که تمامی این مواد برای برطرف کردن تشنگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان یبوست و… مفید است.

به علاوه مصرف گوجه سبز به دلیل ویتامین ب ۱، ب ۲، و ث برای افراد مبتلا به نقرس نیز فواید چشم گیر بسیاری دارد. همچنین این میوه خوشمزه بهاری غنی از آنتی اکسیدان است و بدن را در مقابل انواع عفونت‌ها مقاوم کرده و التهابات بدنی را برطرف می‌کند.

ارزش غذایی گوجه سبز

گوجه سبز خواص بسیاری برای بدن دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. به طور کلی هر ۱۰۰ گرم گوجه سبز شامل ۵ درصد ویتامین آ، ۵ درصد کلسیم، ویتامین ب، ۵ درصد آهن، نیاسین، ۱۳ درصد ویتامین ث، ۲ درصد فسفر و ۳.۶ درصد پتاسیم برای هر فرد تامین است.

ارزش غذایی گوجه سبز

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱۲ خواص گوجه سبز برای سلامتی بدن

    خواص گوجه سبز به شرح زیر است:

    ۱- بهبود دهنده دستگاه گوارش

    از آنجایی که گوجه سبز مقادیر بالایی از فیبر قابل هضم و ویتامین C را شامل می‌شود، مصرف آن به حرکت روده کمک می‌کند و  همین امر سبب می‌شود تا شما به یبوست و نفخ شکم مبتلا نشوید.

    ۲- تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

    مصرف گوجه باغی یا همان گوجه سبز در روزهای گرم تابستان به طور قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. خاصیت آنتی اکسیدانی این میوه آب‌دار بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد مخرب مقاوم می‌کند و همین امر سبب می‌شود تا دچار بیماری‌های عفونی نشوید.

    ۳- خواص گوجه سبز برای دهان و دندان

    مصرف گوجه سبز به صورت خام باعث رفع بوی بد دهان، کاهش دندان درد و قطع خونریزی لثه می‌شود. به علاوه گوجه سبز داری مقادیر بالایی از ویتامین سی است که به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: با خواص مصرف گوجه سبز با گلپر و نعنا آشنا شوید!

    ۴- جلوگیری از کم خونی با مصرف گوجه سبز

    همانطور که گفته شد گوجه سبز سرشار از ویتامین سی است و به همین دلیل مصرف آن به ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و منجر به جذب آهن در بدن می‌شود.

    ۵- فواید گوجه باغی برای تناسب اندام

    ویتامین C و فیبر بالای گوجه سبز شما را برای رسیدن به تناسب اندام دلخواه‌تان بسیاری یاری خواهد کرد. زیرا ویتامین سی نقش بسزایی در سلامت عضلات و جلوگیری از پیری زودرس سلول‌ها دارد. به علاوه مصرف آن به صورت خام در انواع سالاد می‌تواند به شما در کم کردن وزن و آب کردن چربی‌های دور شکم کمک کند.

    ۶- محافظت از ریه

    گوجه سبز از جمله میوه‌هایی است که مصرف آن به سلامت ریه و بهبود مشکلات ریوی همچون سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، سرطان ریه و آسم کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی گوجه سبز

    ۷- گوجه سبز، محافط سلول‌های بدن

    خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز سبب می‌شود تا با مصرف آن از آسیب‌های داخلی سلول‌های چربی مغز در امان بمانید و بدنتان در مقابل رادیکال‌های آزاد در امان بماند. 

    خواص بی‌نظیر گوجه سبز برای سلامتی بدن

    ۸- تقویت بینایی با خوردن گوجه سبز

    گوجه سبز همچنین خطر بیماری‌های چشمی نظیر آب مروارید، شب کوری و… را به حداقل می‌رساند و از بینایی محافظت می‌کند.

    ۹- خواص گوجه سبز برای کلیه و مثانه

    مصرف مداوم گوجه سبز منجر به تکرر ادرار می‌شود که همین امر نیز منجر به تنظیم اعمال کلیه‌ها می‌شود و سنگ مثانه را خرد و در نهایت دفع می‌کند. 

    ۱۰- فواید گوجه سبز برای دیابت

    کاهش کلسترول خون در افراد دیابتی یکی دیگر از فواید خوردن گوجه سبز است. به علاوه این میوه ترش و خوشمزه دارای مقادیر زیادی ویتامین ث است که از سلامت قلبی و عروقی محافظت می‌کند. 

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اشکنه گوجه‌ سبز بدون گوشت

    ۱۱- سم زدایی کبد با گوجه سبز

    گوجه سبز به دلیل خاصیت ضد میکروبی خود منجر به سم زدایی کبد می‌شود و به نوعی نجات دهنده کبد چرب نیز به حساب می‌آید. به علاوه فیبر محلول در آن نیز برای سلامتی کبد بسیار مهم است، زیرا این ویژگی مانع از خسته شدن کبد هنگام فعالیت زیاد می‌شود. 

    ۱۲- لاغری و کاهش وزن

    مصرف گوجه سبز متابولیسم بدن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و همین امر سبب می‌شود تا در فرآیند چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن اتفاق بیفتد.

    فرق بین گوجه سبز و آلوچه

    گوجه سبز در میان مردم به آلو سبز معروف است. گوجه سبز و آلو سبز از نظر ظاهری با هم فرق دارند. گوجه سبز، کال و نارس اما آلو سبز به صورت تک دانه و آلوی نارس و خام است. در شهرهای شمالی ایران گوجه سبز را به نام گوجه کال نیز می‌شناسند. عده‌ای از هموطنان ما گاها آن را گوجه باغی نیز می‌نامند.

    گوجه سبز و آلوچه: گوجه سبز به گوجه سبز نرسیده گفته شده، ولی آلوچه از خاندان آلوهاست و شباهت ظاهری آن به آلوچه یعنی آلوی کوچک نزدیک است.

    بیشتر بخوانید: فرق گوجه سبز و آلوچه و نحوه تشخیص آن‌ها!

    مضرات خوردن گوجه سبز

    مضرات خوردن گوجه سبز

    از مضرات خوردن گوجه سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • توصیه شده، زنان باردار در مصرف این میوه پر خاصیت با پزشک خود مشورت لازم را انجام دهند.
    • زنان بارداری که زمینه بیماری آلرژی غذایی را دارند در مصرف آن دقت لازم را به عمل آورند و بدون مشورت پزشک این میوه بهاری را مورد استفاده قرار ندهند.
    • لازم به ذکر است کودکان حدود سنین سه سالگی به بعد در مصرف آن احتیاط کنند تا دچار حساسیت نشوند.
    • افراد با فشار خون بالا مصرف گوجه سبز همراه با نمک را کنار بگذارند. بهتر است بدون نمک مورد استفاده قرار گیرد تا از خواص آن بهره ببرند.
    • مصرف بیش از حد گوجه سبز باعث رفلاکس معده، نفخ معده و سوزش سر دل خواهد شد.
    • ترش و اسیدی بودن گوجه سبز باعث ساییده شدن مینای دندان و درد خاصی در دندان خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: این ۱۰ گروه گوجه سبز نخورند!

    با توجه به خواص چشمگیر گوجه سبز که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا گفته شد پیشنهاد می‌کنیم که این میوه پر خاصیت را در این فصل جذاب تهیه و نوش جان کنید تا از فواید آن بهره ببرید. البته به مضرات آن نیز توجه لازم را داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. 

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.