برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (شنبه ۱ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در اولین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- امگشت پلو

امگشت‌ پلو یا مگشت پلو، یکی از انواع پلوهای قاطی است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. اصالت این غذا به شهرهای جنوبی برمی‌گردد. مواد اولیه تهیه این غذا بسیار ساده و در دسترس است، این غذا در زمان کوتاهی تهیه می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. یکی از بهترین انتخابات شما برای روزهایی است که زمان کافی برای طبخ غذا را ندارید.

نکات و فوت و فن‌های تهیه امگشت پلو

مراحل تهیه امشگت پلو

مراحل تهیه امشگت پلو به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در اولین مرحله به سراغ تن ماهی روید. درون ظرف مناسبی مقداری آب بریزید و قابمه را روی حرارت قرار دهید. تن ماهی را درون آب قرار دهید و ۱۵-۲۰ زمان دهید تا تن در آب بجوشد.
    2. سپس منتظر بمانید تا تن خنک شود، آن را از آب خارج کنید و درب تن را باز کنید. در این مرحله برای بالاتر رفتن سرعت طبخ غذا به سراغ آماده سازی برنج روید.
    3. برنج را تمیز کنید و بشویید، آن را با مقداری نمک و آب بخیسانید. حال درون قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید، منتظر بمانید تا آب به جوش آید. برنج‌های خیسانده شده را به آن بیفزایید.
    4. ۶-۸ دقیقه زمان دهید تا برنج‌ها نیم‌پز شوند، سپس آن‌ها را آبکش کنید. توجه داشته باشید که بافت و جنس برنج‌های مختلف متفاوت است، پس مدیریت این مرحله را متناسب با نوع برنج مصرفی‌تان به شما می‌سپاریم.
    5. اکنون به سراغ پیاز روید، آن را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن ریخته و پیازهای نگینی خرد شده را به آن بیفزایید. پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه امگشت پلو کلیک کنید.

    ۲- ماش پلو با شوید

    ماش پلو یکی از پلوهای خوشمزه و قدیمی ایرانی و از غذاهای سنتی ما به حساب می‌آید که درست کردن آن بسیار راحت و آسان است و شما می‌توانید با صرف کمترین زمان، غذایی پر از ویتامین برای شام امشب‌تان تهیه و نوش جان کنید. 

    برای تهیه این غذای مقوی به مواد اولیه ساده‌ای همچون ماش، برنج، پیاز، شوید، نمک و فلفل نیاز دارید. البته ماش پلو را می‌توان به صورت مجلسی به همراه کوفته قلقلی و یا با مرغ نیز درست کرد.

    مراحل تهیه ماش پلو با شوید

    مراحل تهیه ماش پلو با شوید

    مراحل تهیه ماش پلو با شوید به شرح زیر است:

    1. بهتر است برای تهیه ماش پلو، ماش را از شب قبل در یک کاسه بریزید و با چند لیوان آب بخیسانید و هر یک ساعت یکبار آب آن را عوض کنید. این کار را سه بار تکرار کنید. این کار هم باعث می‌شود که ماش راحت‌تر پخته شود و هم از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.
    2. سپس برنج را پاک کنید، آن را بشویید و در یک ظرف به همراه آب و نمک به مدت یک تا دو ساعت بگذارید تا کاملا خیس بخورد.
    3. سپس ماش‌ها را بشویید و به همراه چهار پیمانه آب به یک قابلمه مناسب اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد.
    4. هنگامی که ماش‌ها کاملا پخته شوند، آن‌ها باز می‌شوند. این راهی است که باید بفهمید ماش پخته است. بعد از پخته شدن ماش آب روی آن را بیرون نریزید چون حاوی مقدار زیادی ویتامین است. آن را برای روی برنج نگه دارید.
    5. در این مرحله نوبت به پخت برنج می‌رسد. یک قابلمه را انتخاب کنید و درون آن آب، نمک و مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا بجوشد. سپس برنج را به آن اضافه کنید و حدود ده دقیقه منتظر بمانید تا برنج کمی پخته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خاص روی لینک طرز تهیه ماش پلو با شوید کلیک کنید.

    ۳- شنیسل مرغ

    شنیسل یا شنیتسل مرغ (chicken schnitzel) یک غذای بین‌المللی و خوشمزه است که طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد. شنیسل را به راحتی و بدون دردسر می‌توانید با چند قلم مواد ساده نظیر سینه مرغ، تخم مرغ، آرد سوخاری، روغن زیتون و… در منزل تهیه و در وعده شام سرو کنید.

    شنیسل مرغ مشابه استیک مرغ به صورت ورقه‌ای نازک پخته می‌شود و مثل مرغ سوخاری داخل تخم مرغ و آرد سوخاری غلطانده می‌شود. این غذای خوشمزه را می‌توانید هم در روغن سرخ کنید و هم به عنوان غذای رژیمی در فر بپزید. 

    طرز تهیه شنیسل مرغ

    مراحل تهیه شنیسل مرغ

    مراحل تهیه شنیسل مرغ به شرح زیر است:

    1. اگر برای تهیه شنیسل مرغ از سینه مرغ استفاده می‌کنید باید سینه مرغ را بدون استخوان کنید و بعد فیله مرغ را بسته به بزرگی و کوچکی به صورت سه لایه یا دو لایه برش بزنید.
    2. روی صفحه کار یک نایلون فریزر قرار دهید و تکه‌های مرغ را روی آن بچینید، روی مرغ‌ها یک نایلون دیگر قرار دهید و با استفاده از بیفتک کوب کمی ورقه‌های مرغ را به گونه‌ای که له نشود، بکوبید. برای کوبیدن مرغ از قسمت میخی بیفتک کوب استفاده کنید.
    3. برای مزه‌دار کردن مرغ می‌توانید از انواع طعم دهنده‌ها و ادویه‌های دلخواه استفاده کنید. از این رو ابتدا تمام سطح مرغ را با روغن زیتون چرب کنید.
    4. سپس ادویه‌ها نظیر پودر سیر، پاپریکا، زنجبیل و… را روی مرغ‌ها بریزید و با دست ماساژ دهید تا کاملا جذب فیله مرغ شود.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه شنیسل مرغ کلیک کنید. 

    ۴- کوکوی کنگر با سیب زمینی

    کوکوی کنگر از جمله کوکوهای خوشمزه و با طعمی بی‌نظیر است که در عین حال خواص تقویتی زیادی نیز دارد. این کوکو طرز تهیه بسیار آسانی دارد و شما می‌توانید آن را در مدت زمان کوتاهی با مواد اولیه متنوعی همچون کنگر، سیب زمینی، سینه یا ران مرغ، پیاز، تخم مرغ و… برای شام امشب‌تان تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه کوکوی کنگر با سیب زمینی

    مراحل تهیه کوکوی کنگر با سیب زمینی

    مراحل تهیه کوکوی کنگر با سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب‌ زمینی‌های شسته شده را داخل قابلمه‌ای با مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا کاملا بپزند. پس از پخت سیب‌ زمینی‌ها می‌توانید آن را کنار بگذارید.
    2. حال کنگرها را شسته و داخل قابلمه‌ای مناسب مقداری آب بریزید و کنگرها را داخل قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید تا کامل بپزد.
    3. در این مرحله تکه‌های مرغ (سینه یا ران) را داخل قابلمه با مقداری آب روی حرارت قرار دهید و یک عدد پیاز و هویج را با مقداری نمک، فلفل‌ سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید، اجازه دهید مرغ‌ها کاملا بپزند.
    4. در این مرحله پیاز را نگینی خرد کنید و داخل تابه‌ای مناسب با مقداری روغن روی حرارت تفت دهید تا پیازها سرخ و طلایی شوند.
    5. در یک ظرف مناسب مقداری زعفران را با مقدار کمی آب بریزید و بگذارید دم بکشد و کاملا غلیظ شود.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و مقوی روی لینک طرز تهیه کوکوی کنگر با سیب زمینی کلیک کنید.

    ۵- کله گنجشکی

    کله گنجشکی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه‌ تهران است که آن را به صورت خوراک یا در کنار برنج سرو می‌کنند. روش‌های طبخ و مواد استفاده شده در این غذا متفاوت است.

    عموما این غذای خوشمزه و لذیذ با گوشت چرخ کرده گوسفند یا گاو تهیه می‌شود، اما اگر شما به هر دلیلی طرفدار گوشت قرمز نیستید می‌توانید از گوشت مرغ در تهیه این غذا استفاده کنید.

    طرز تهیه کله گنجشکی

    مراحل تهیه کله گنجشکی

    مراحل تهیه کله گنجشکی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله یکی از پیازها را با رنده ریز، رنده کنید. برای بالا بردن سرعت کار می‌توانید از میکسر یا خردکن کمک بگیرید. پیازهای رنده شده را درون آبکش یا صافی کوچکی بریزید و با پشت قاشق به آن‌ها فشار بیاورید تا آب اضافی پیاز گرفته شود. 
    2. در این مرحله درون کاسه مناسبی گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، مقداری فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و پیازهای رنده شده را بریزید. ابتدا با قاشق مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید، سپس با کمک دست شروع به ورز دادن گوشت‌ها کنید.
    3. حالا روی سطح ظرف را بپوشانید و گوشت‌ها را کمی در یخچال استراحت دهید. استراحت دادن گوشت در این مرحله با روند شکل دادن و سرخ کردن قلقلی‌ها رابطه‌ی مستقیمی دارد، اما اگر زمان کافی برای استراحت دادن مواد را ندارید مشکلی در روند پخت ایجاد نمی‌شود و می‌توانید به سراغ مراحل بعدی روید.
    4. اکنون گوجه فرنگی‌های شسته شده را رنده کنید. در این مرحله نیز می‌توانید از میکسر یا خردکن نیز کمک بگیرید. یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید. پیاز را در تابه کمی تفت دهید تا از حالت خامی خارج شود.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و لذیذ روی لینک طرز تهیه کله گنجشکی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.