خواص مواد غذایی

از خواص بامیه چه می دانید؟!

بامیه یک گیاه فوق العاده مفید و سرشار از منیزیم، فولات، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. در کشورهای آسیای جنوبی، آفریقا و آمریکا از بامیه به مقدار زیاد در آشپزی استفاده می‌شود و مردم هند نیز در طبخ انواع غذاها از بامیه استفاده می‌کنند. اما مهم‌ترین فواید شگفت انگیز و درمانی بامیه چیست؟ در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ به مهم‌ترین فواید و خواص بامیه برای سلامتی اشاره شده است.

با ۲۰ خاصیت بامیه برای سلامت آشنا شوید

بامیه سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف است. ۱۰۰ گرم بامیه خام حاوی ۳۳ کالری است و حدود ۷ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم پروتئین، ۳ گرم فیبر و مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین B6 است. بامیه سرشار از فیبر، منیزیم و فولات است و از همین رو به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تامین بخش زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن کمک می‌کند.

بامیه کالری و کربوهیدرات کمی دارد و برخلاف سبزیجات دیگر، حاوی مقدار کمی پروتئین است، به همین دلیل مصرف بامیه به مدیریت وزن، کنترل قند خون و همچنین سلامت کلی بدن کمک زیادی می‌کند.

در ادامه این بخش می‌توانید با ۲۰ مورد از خواص و فواید بامیه برای بدن آشنا شوید.

خواص بی نظیر بامیه برای بدن و سلامتی

۱- جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها

بامیه سرشار از آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان‌ها همان ترکیباتی هستند که از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بامیه به دلیل آنتی اکسیدان‌های زیادی که دارد خطر بروز بیماری‌های مختلف، لخته شدن خون و آسیب‌های اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و به سلامت مغز و جلوگیری از ایجاد التهاب در بدن نیز کمک می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

    در بامیه ماده‌ای ژله‌ای به نام موسیلاژ وجود دارد که در طول هضم به کلسترول می‌چسبد و موجب دفع آن از بدن می‌شود. در یک مطالعه ۸ هفته‌ای که روی ۳ گروه از موش‌ها انجام شد، مشخص شد که مصرف پودر بامیه همراه با غذاهای چرب می‌تواند دفع کلسترول از بدن را تا حد زیادی کاهش دهد و موجب کاهش کلسترول خون شود.

    بیشتر بخوانید: طبع بامیه سرد است یا گرم؟

    در یک مطالعه دیگر که به مدت ۴ سال روی ۱۱۰۰ نفر انجام شد، مشخص شد که مصرف بامیه به دلیل پلی فنول‌هایی که در آن وجود دارد، موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

    ۳- جلوگیری از سرطان

    بامیه حاوی نوعی پروتئین به نام لکتین است که از رشد سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که لکتین موجود در بامیه می‌تواند تا ۶۳ درصد از رشد سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند و مصرف عصاره بامیه موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاری بامیه هندی بدون گوشت

    ۴- کاهش قند خون

    اگر در مورد خواص بامیه برای دیابت چیزهایی شنیده‌اید، باید بدانید که بامیه یک گیاه فوق العاده مفید برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف عصاره بامیه می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و از زیاد شدن قند خون پس از مصرف وعده‌های غذایی نیز جلوگیری کند.

    بامیه جذب قند در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و از همین رو برای جلوگیری از دیابت نیز بسیار مفید است. به خاطر داشته باشید که مصرف بامیه با داروی متفورمین تداخل دارد و موجب کاهش قند خون می‌شود. افرادی که از دارو استفاده می‌کنند، نباید بدون مشورت با پزشک بامیه مصرف کنند.

    ۵- کمک به رشد جنین و سلامت خانم‌های باردار

    بامیه سرشار از فولات (ویتامین B6) است و این ویتامین به کاهش خطر نقص لوله عصبی در جنین کمک می‌کند و در بهبود رشد مغز و ستون فقرات جنین نیز موثر است. همه خانم‌ها باید در دوران بارداری روزانه از ۴۰۰ میکروگرم فولات استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

    ۱۰۰ گرم یا حدود ۱ فنجان بامیه می‌تواند ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به فولات را تامین کند و از همین رو خوردن بامیه در بارداری بسیار مفید است.

    کمک به رشد جنین و سلامت خانم‌های باردار با خوردن بامیه

    ۶- جلوگیری از پوکی استخوان

    بامیه سرشار از ویتامین K است و این ویتامین در تشکیل استخوان و جلوگیری از لخته شدن خون بسیار موثر است. مصرف بامیه به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از شکستگی استخوان کمک می‌کند. در مورد خواص بامیه برای غضروف نیز باید بدانید که این گیاه سرشار از کلسیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان است و از همین رو به کاهش التهاب مفاصل کمک می‌کند و به عنوان یک گیاه غضروف ساز شناخته می‌شود.

    ۷- تقویت سیستم ایمنی بدن

    بامیه سرشار از ویتامین‌های مختلف و انواع مواد معدنی است و از همین رو به بازسازی سلول‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کند. مصرف بامیه موجب افزایش قدرت بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود و از بروز بیماری‌های ویروسی و عفونی در بدن جلوگیری می‌کند.

    ۸- کاهش فشار خون

    بامیه سرشار از منیزیم و پتاسیم است و از همین رو مصرف آن موجب کاهش فشار خون می‌شود. تاثیر بامیه در کاهش فشار خون، موجب کنترل بیماری‌های قلبی و جلوگیری از بروز سکته و گرفتگی عروق می‌شود.

    بیشتر بخوانید: فواید شگفت‌انگیز بامیه برای لاغری و چربی‌سوزی!

    ۹- سلامت چشم

    ویتامین A موجود در دانه‌های بامیه از شبکیه چشم محافظت می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش می‌دهد. بامیه سرشار از آنتی اکسیدان است و از همین رو از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های چشم جلوگیری می‌کند و مانع بروز بیماری‌هایی مثل آب مروارید و دژانسیون ماکولا می‌شود.

    ۱۰- جلوگیری از آسیب به کلیه

    بامیه یک گیاه فوق العاده برای سلامت کلیه است. مصرف بامیه به خصوص در افراد مبتلا به دیابت موجب کاهش آسیب به کلیه‌ها می‌شود. به خاطر داشته باشید که بامیه حاوی اگزالات است و از همین رو افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند، نباید از آن به مقدار زیاد استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید: روش های فریز کردن بامیه

    ۱۱- کاهش اضطراب و استرس

    مصرف بامیه به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند و یک گیاه بی‌نظیر برای کاهش استرس و اضطراب است. اگر از استرس رنج می‌برید، می‌توانید از بامیه یا پودر دانه بامیه استفاده کنید. مصرف بامیه موجب التیام اعصاب می‌شود و حس بهتری به شما می‌بخشد.

    کاهش اضطراب و استرس با خوردن بامیه

    ۱۲- درمان یبوست با بامیه

    بامیه سرشار از فیبر است و از همین رو مصرف آن به درمان یبوست و بهبود حرکات روده کمک می‌کند. خوردن بامیه موجب پاکسازی روده‌ها و جلوگیری از ایجاد یبوست می‌شود. موسیلاژ موجود در بامیه به دلیل بافت لغزنده‌ای که دارد، به بهبود حرکت مدفوع در روده کمک می‌کند و موجب التیام زخم و التهاب در روده می‌شود.

    ۱۳- کاهش وزن

    یکی دیگر از خواص بامیه در طب سنتی کاهش وزن است. مصرف بامیه موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و احساس سیری بیشتری به شما می‌بخشد. زمانی که بامیه مصرف می‌کنید، کمتر احساس گرسنگی را تجربه خواهید کرد و از همین رو راحت‌تر می‌توانید وزن خودتان را کاهش دهید.

    ۱۴- سلامت کبد

    از دیگر خواص درمانی بامیه می‌توان به محافظت از کبد و همچنین بهبود عملکرد آن اشاره کرد. مصرف بامیه به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند و مانع بروز بیماری‌های کبدی می‌شود.

    ۱۵- جلوگیری از آسم

    یکی از جالب‌ترین خواص بامیه خام این است که از بروز برونشیت و آسم جلوگیری می‌کند. برای درمان و پیشگیری از حملات آسم می‌توانید دانه‌های بامیه خام را خشک و سپس آسیاب کنید و آن را همراه با مقداری عسل و روغن زیتون مصرف کنید.

    ۱۶- سلامت دستگاه گوارش

    مصرف بامیه موجب افزایش باکتری‌های مفید در روده می‌شود و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر و موسیلاژ موجود در بامیه موجب بهبود حرکات روده و همچنین کاهش علائم روده تحریک پذیر می‌شود.  در طب سنتی هند از بامیه برای بهبود زخم‌های گوارشی استفاده می‌شود. مصرف بامیه موجب خنثی شدن اسید معده و جلوگیری از رفلاکس می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص بامیه برای مردان

    ۱۷- درمان گلودرد

    بامیه اثر ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد و مصرف آن موجب کاهش درد گلو و همچنین بهبود عفونت گلو می‌شود. برای درمان گلودرد می‌توانید از آب بامیه استفاده کنید.

    ۱۸- جوانسازی پوست

    بامیه یک گیاه فوق العاده برای محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد است که از پیر شدن پوست جلوگیری می‌کند. موسیلاژ موجود در بامیه موجب افزایش رطوبت پوست می‌شود و ویتامین A موجود در آن به بازسازی و سلامت پوست شما کمک می‌کند و مانع ایجاد چین و چروک‌های پوستی می‌شود.

    جوانسازی پوست با خوردن بامیه

    ۱۹- خواص بامیه برای اسپرم

    یکی از مهم‌ترین فواید بامیه برای مردان افزایش مایع منی است. مصرف بامیه به افزایش تعداد اسپرم در مردان کمک می‌کند و موجب تقویت پروستات و همچنین رفع اختلالات نعوظ می‌شود. مصرف بامیه یک درمان راحت و موثر برای ناباروری در مردان است.

    ۲۰- فواید بامیه برای زنان

    بامیه فواید زیادی برای سلامت زنان دارد و خطرات و بیماری‌های دوران بارداری را کاهش می‌دهد. مصرف بامیه به درمان کم خونی در دوران قاعدگی کمک می‌کند و در کاهش التهاب و تنبلی تخمدان نیز موثر است.

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری بامیه در فریزر

    بامیه یک گیاه مغذی و مفید برای سلامت است که اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه می‌تواند به بهبود سلامتی شما و همچنین تامین بخش زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک کند. با گنجاندن بامیه در رژیم غذایی هفتگی خود می‌توانید از فواید بی‌نظیر این گیاه شگفت انگیز بهره‌مند شوید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات متداول شما در مورد خواص بامیه پاسخ داده‌ایم.

    روش مصرف بامیه چگونه است؟

    می‌توانید از بامیه در خورش استفاده کنید یا آن را بپزید یا به صورت تفت داده شده به عنوان دورچین غذاهای مختلف مصرف کنید. اضافه کردن بامیه به سوپ و همچنین استفاده از پودر بامیه خشک شده در غذا نیز روش خوبی برای مصرف این گیاه شگفت انگیز است.

    خواص بامیه برای زانو درد چیست؟

    بامیه سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین K است و به تقویت استخوان‌ها و همچنین کاهش التهاب مفاصل زانو کمک می‌کند.

    طبع بامیه چیست؟

    طبع بامیه سرد و تر است و از همین رو این گیاه باید همراه با ادویه‌های گرم مصرف شود.

    مضرات بامیه چیست؟

    از مهم‌ترین مضرات بامیه می‌توان به تداخل آن با داروهای مرتبط با دیابت اشاره کرد. از طرف دیگر زیاده روی در مصرف بامیه ممکن است موجب اسهال، گرفتگی و نفخ شکم شود و علائم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید کند.

    منابع: healthline، medicalnewstoday

    ۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.