خواص مواد غذایی

۲۰ فواید و مضرات روغن حیوانی؛ روغن حیوانی بخوریم یا خیر؟

روغن حیوانی و روغن کرمانشاهی که به عنوان روغن زرد نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها در آشپزخانه مادربزرگ‌ها است. بسیاری از قدیمی‌ها معتقد هستند که روغن حیوانی از روغن‌های بسته بندی موجود در بازار سالم‌تر است و مزه بهتری به غذا می‌بخشد. این روغن هم از شیر گاو و هم شیر گوسفند تهیه می‌شود. معمولا روغن حیوانی تهیه شده از کره گوسفندی رنگ سفید و روغن حیوانی گاوی رنگ متمایل به زرد دارد. اما مهم‌ترین فواید و مضرات روغن حیوانی چیست؟

در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با خواص و فواید روغن حیوانی و همچنین مضرات آن آشنا شوید.

فواید روغن حیوانی

روغن حیوانی یک نوع روغن پرکاربرد در آشپزی است که برای تهیه آن از چربی شیر استفاده می‌شود. در این روش آب و مواد جامد شیر حذف و چربی‌های شیر به طور کامل جدا می‌شوند. تاریخچه استفاده از این روغن به دوران باستان بازمی‌گردد و در زمان‌های قدیم نیز انسان‌ها از چربی حیوانات برای پخت و پز استفاده می‌کردند. روغن حیوانی فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

فواید روغن حیوانی

۱- کاهش التهاب روده

روغن حیوانی حاوی نوعی اسید چرب به نام اسید بوتیریک است که به کاهش التهاب در روده کمک می‌کند. مصرف این روغن موجب تولید سلول‌های T در بدن می‌شود. سلول‌ها یا لنفوسیت‌های T با بیماری و التهاب در بدن مبارزه می‌کنند و از همین رو در سلامت دستگاه گوارش موثر است.

۲- بهبود سلامت پوست

روغن حیوانی فواید زیادی برای پوست دارد. این روغن سرشار از ویتامین A، ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است و از همین رو مصرف آن موجب نرمی و لطافت پوست شما می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- درمان یبوست

    اگر به یبوست مبتلا هستید، می‌توانید مقداری روغن حیوانی در غذای خود استفاده کنید یا ۲ قاشق از آن را در یک فنجان شیر داغ حل و قبل از خواب مصرف کنید. این روغن به بهبود حرکات روده و رفع یبوست کمک می‌کند.

    ۴- تقویت استخوان‌ها

    یکی دیگر از فواید روغن حیوانی تقویت استخوان‌ها و کمک به جذب کلسیم است. مصرف این روغن از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و موجب افزایش استحکام استخوان‌ها می‌شود. ماساژ بدن با روغن حیوانی به گرم شدن استخوان‌ها و کاهش درد مفاصل کمک می‌کند.

    تقویت استخوان‌ها با خوردن روغن حیوانی

    ۵- کاهش وزن

    روغن حیوانی حاوی اسید لینولئیک، اسیدهای چرب امگا ۳، امگا ۶ و همچنین دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است و از همین رو مصرف محدود این روغن به از بین بردن چربی اضافه بدن و سوزاندن سلول‌های چربی کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: معنی علامت ها و دکمه های سرخ کن بدون روغن

    ۶- درمان کم خونی

    روغن حیوانی حاوی مقدار زیادی آهن است و از همین رو این روغن برای افرادی که به کم خونی یا کمبود آهن مبتلا هستند، بسیار مفید است.

    ۷- تقویت سیستم ایمنی بدن

    روغن حیوانی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، ویتامین D، ویتامین K و ویتامین E است و از همین رو مصرف این روغن به تقویت سیستم دفاعی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی کمک می‌کند.

    ۸- جلوگیری از سرطان

    روغن حیوانی سرشار از اسید لینولئیک و اسید بوتیریک است که بدن در مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و مانع رشد تومورهای سرطانی در بدن می‌شود.

    ۹- کمک به درمان سوختگی

    یکی از خواص روغن حیوانی درمان سوختگی است. برای درمان تورم و التهاب ناشی از سوختگی می‌توانید مقداری روغن حیوانی را روی محل آسیب دیده بمالید.

    کمک به درمان سوختگی با خوردن روغن حیوانی

    ۱۰- افزایش انرژی بدن

    روغن حیوانی انرژی زیادی دارد و هر قاشق غذاخوری از آن حاوی ۴۷۰ کیلو ژول انرژی است. مصرف این روغن انرژی بدن شما را افزایش می‌دهد و از بروز خستگی و بی‌حالی جلوگیری می‌کند.

    ۱۱- تقویت چشم

    در طب سنتی هندی از روغن حیوانی برای درمان مشکلات چشمی استفاده می‌شود. در این روش برای درمان سوزش چشم، مقداری از روغن حیوانی کاملا خالص را زیر چشم می‌مالند تا درد و ناراحتی چشم برطرف شود.

    بیشتر بخوانید: عوارض مصرف بی رویه روغن زیتون

    ۱۲- درمان سرفه

    یکی دیگر از فواید روغن حیوانی استفاده از آن برای درمان سرفه است. در این روش باید یک تکه چوب دارچین را در روغن حیوانی سرخ کنید و سپس چوب دارچین را میل کنید. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن حیوانی به یک دمنوش گیاهی اضافه کنید و آن را برای درمان سرفه بنوشید. استفاده از پودر زنجبیل و هل سرخ شده در روغن حیوانی نیز برای باز شدن مجرای تنفسی و بهبود سرفه مفید است.

    مضرات روغن حیوانی برای سلامتی

    هر چند روغن حیوانی فواید زیادی برای سلامت دارد، اما در صورتی که از این روغن به مقدار زیاد استفاده کنید، به شدت برای سلامت مضر خواهد بود. به طور کلی متخصصان توصیه می‌کنند که هر فرد سالم نباید بیشتر از ۲ تا ۳ قاشق از این روغن را در روز مصرف کند. در ادامه به برخی از مضرات روغن حیوانی اشاره شده است.

    • افزایش کلسترول بد (LDL)
    • تصلب شرایین
    • افزایش خطر سکته قلبی و مغزی
    • اضافه وزن و چاقی
    • افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
    • بروز مشکلات کبدی
    • افزایش خطر مشکلات گوارشی
    • افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان

    تفاوت روغن حیوانی گوسفندی و گاوی

    برای تهیه روغن حیوانی شیر را به ماست تبدیل می‌کنند و یک شب در مکانی خنک قرار می‌دهند. سپس ماست را به دوغ تبدیل می‌کنند و با استفاده از مشک، کره را از آن جدا می‌کنند. در ادامه برای این که روغن خالص به دست بیاید آن را می‌جوشانند.

    تفاوت روغن حیوانی گوسفندی و گاوی
     کره گوسفندی رنگ سفیدتری نسبت به کره گاوی دارد. نحوه تغذیه دام تاثیر زیادی بر کیفیت کره حیوانی دارد. معمولا گله‌هایی که از گیاهان معطر مناطق کوهستانی کرمانشاه تغذیه می‌کنند، شیر خوشمزه‌تر و روغن خوش‌طعم‌تری دارند. به همین دلیل روغن حیوانی کرمانشاهی معروف‌ترین روغن حیوانی کشور شناخته می‌شود. در ادامه به برخی از تفاوت‌های روغن حیوانی گاوی و گوسفندی اشاره شده است.

    • روغن حیوانی گوسفندی معمولا کمی دیر هضم‌تر از روغن حیوانی گاوی است.
    • رنگ روغن حیوانی گوسفندی روشن‌تر روغن گاوی است.
    • میزان کلسترول بد روغن حیوانی گوسفندی بیشتر است.
    • عطر و طعم روغن حیوانی گوسفندی از روغن گاوی بیشتر است.
    • قیمت روغن حیوانی گوسفندی از روغن گاوی بیشتر است.
    • طبع روغن حیوانی گوسفندی سرد و طبع روغن گاوی گرم است.
    • روغن گاوی نسبت به روغن گوسفندی در دمای اتاق سفت‌تر است.

    روغن حیوانی برای چه کسانی بیشتر ضرر دارد؟

    افرادی که کلسترول خون بالایی دارند، افراد چاق و کسانی که به بیماری‌های قلبی و کلیوی مبتلا هستند نباید از روغن حیوانی استفاده کنند. افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند، بهتر است از این روغن استفاده نکنند. مصرف روغن حیوانی خطر حملات قلبی را در بیماران قلبی افزایش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: ۱۵ راهکار طلائی برای کاهش مصرف روغن در غذا

    اسیدهای چرب موجود در این روغن موجب افزایش فشار خون می‌شود و از همین رو کسانی که فشار خون بالایی دارند، باید به مقدار محدود از این روغن استفاده کنند. بیماران مبتلا به یرقان و افرادی که از ناراحتی‌های شکمی رنج می‌برند نیز نباید از این روغن استفاده کنند.

    روغن حیوانی برای چه کسانی بیشتر ضرر دارد؟
    خانم‌های باردار نباید در ماه‌های ابتدایی بارداری از کره حیوانی استفاده کنند. اگر باردار هستید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از مصرف این روغن حتما با پزشک خودتان مشورت کنید.

    در این مقاله به فواید و مضرات روغن حیوانی به طور کامل اشاره شد. به خاطر داشته باشید که روغن حیوانی زمانی برای سلامتی شما مفید است که به مقدار محدود و کم استفاده شود. این روغن در مقایسه با روغن‌های سرخ کردنی و همچنین انواع کره فواید بیشتری دارد و از همین رو اگر به مقدار کم استفاده شود، برای بدن مفید است. شما از چه نوع روغنی برای پخت و پز استفاده می‌کنید؟ اگر تجربه استفاده از روغن حیوانی را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

    ۳.۶/۵ (۷۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.