آشپزینکات آشپزی

۴ روش اصولی برای فریز کردن بامیه + نکات کلیدی

بامیه یا همان اکرا یک گیاه سبز، هروی شکل خوردنی است که طعم آن شباهت زیادی به بادمجان دارد. بامیه، طرفداران زیادی ندارد اما باید بدانید که سرشار از مواد مغذی و مفید است و از آن در تهیه انواع خورشت‌ها و ترشی می‌توانید استفاده کنید. این گیاه محصول فصل تابستان است و تنها در این فصل به صورت تازه در بازار عرضه می‌شود. حال اگر از طرفداران بامیه هستنید می‌توانید به مقدار مصرف سالانه‌تان از آن تهیه کنید و در فریز نگهداری کنید.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ بهترین روش برای فریز کردن بامیه و هر آنچه را که باید در مورد آن بدانید به شما آموزش خواهیم داد. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

بامیه خوب چه ویژگی‌ها دارد و چه بامیه‌ای بخرم؟

قبل از ارائه راهکارهای فریز کردن بامیه بهتر است بدانید که بامیه خوب چه ویژگی‌های دارد و چه نوع بامیه‌ای بخرید. بامیه‌های که رنگ سبز تری دارند تازه‌ترند، سعی کنید بامیه‌های زرد و لکه‌دار را انتخاب نکنید. بامیه هرچقدر ریز تر باشد تردتر و لطیف‌تر است،

در زمان خرید آن را بو کنید باید بوی تازگی و عطر بامیه را به راحتی متوجه شوید. حال که انتخاب بامیه‌های مرغوب ا دانستید به سراغ ارائه روش های اصولی برای فریز کردن آن بروید.

بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری بامیه در فریزر 

روش‌های فریز کردن بامیه

در این بخش روش‌های فریز کردن بامیه را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

روش اول | فریزکردن بامیه به روش بلانچ

بلانچ کردن یکی از بهترین روش‌های نگهداری کردن ازمواد خوراکی در فریزر است. برای بلانچ کردن بامیه باید ابتدا آن‌ها را بشوئید و تمیز کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای این کار کافی است درون ظرف مناسبی مقداری آب و سرکه سفید ترکیب کنید و بامیه‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید. ترکیب آب و سرکه به خوبی بامیه‌ها را تمیز و ضد عفونی می کند. حال بامیه‌ها را درون آبکش یا صافی بریزید تا آب اضافیشان گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: روش صحیح فریز کردن باقلا سبز

    اگر بامیه‌ها ساقه‌های بلندی داشتند به آرامی و با چاقو تیزی کمی آن‌ها را کوتاه‌تر کنید. توجه داشته باشید که ساقه‌ها را از نزدیک غلاف بامیه برش نزنید زیرا موجب نمایان شدن دانه های بامیه و نرم و خراب شدن آن‌ها می‌شود.

    حال درون قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا آب به جوش آید. در این مرحله بامیه‌ها را به آب در حال جوش اضافه کنید و ۳-۴ دقیقه زمان دهید تا بجوشند و کمی تغییر رنگ دهند.

    در این مرحله درون ظرف مناسبی با مقدار بامیه‌هایتان مقدار یخ و آب یخ بریزید و به سراغ مرحله بعد روید. پس از گذشت زمان اعلام شده قابلمه را از روی حرارت بردارید و بامیه‌ها را درون صافی یا آبکش بریزید.

    حال باید بامیه‌ها را به ظرف یخ منتقل کنید و ۲-۳ دقیقه زمان دهید تا درون آب یخ بمانند. پس از گذشت زمان اعلام شده از آب یخ آنها را خارج کنید و کمی زمان دهید تا آب اضافیشان گرفته شود. این عمل را بلانچ کردن گویند.

    کمی که آب بامیه ها گرفته شد آن‌ها را روی دستمال تمیز آشپزخانه‌ای پهن کنید تا به خوبی نم و رطوبتشان گرفته شود. حال به مقدار مناسب برای هر وعده در زیپ‌کیپ یا کیسه فریزر قرار دهید و در فریزر نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت بامیه به سبک جنوبی‌ها

    فریزکردن بامیه به روش بلانچ

    روش دوم | فریز کردن بامیه با استفاده از آب نمک

    استفاده از این روش ماندگاری بامیه‌ را بیشتر می‌کند. کافی است که همانند روش اول بامیه‌ها را بشویید و خشک کنید سپس درون ظرفی با حجم مناسب بامیه‌هایتان مقداری آب سرد و نمک را ترکیب کنید. بامیه ها را درون ترکیب به مدت ۱-۲ ساعت قرار دهید و سپس آبکشی کنید و در زیپ‌کیپ یا پلاستیک فریزر بسته بندی کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ ترشی بامیه در سه سوت!

    روش سوم | فریز کردن بامیه با سرخ کردن

    این روش نسبت به روش‌های قبل ماندگاری کمتری دارد. اگر در زمان کوتاه‌تری قصد استفاده از بامیه را دارید می‌توانید از این روش کمک بگیرید. بامیه‌ها را طبق روش‌ قبل بشویید و ساقه‌های بلندشان را کوتاه کنید. روی پارچه نخی پهن کنید تا به خوبی خشک شوند. حال درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

    بامیه‌ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید ۴-۵ دقیقه به تفت دادن ادامه دهید تا بامیه‌ها تغییر رنگ دهند. حرارت را خاموش کنید و بامیه‌ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافیشان گرفته و خنک شوند. آن‌ها را در زیپ‌کیپ یا پلاستیک فریزر متناسب با وعده‌ای مصرفیتان بسته بندی کنید و در فریز قرار دهید.

    روش چهارم | فریز کردن بامیه خام

    برای فریز کردن معمولی بامیه خام طبق روش اولی که توضیح داده شد بامیه‌ها را بشووید و خشک کنید. ساقه های بلندشان را ببرید و بامیه‌ها را کنار هم روی سینی بچینید. حال سینی را برای ۱۵-۳۰ دقیقه درون فریزر قرار دهید.

    توجه داشته باشید که برای منجمد شدن اولیه بامیه‌ها بهتر است که روی هم نباشند. حال بامیه‌های نیمه منجمد را متناسب با هر وعده که قصد استفاده دارید درون زیپ‌کیپ یا پلاستیک فریزر بریزید و درب آن را محکم ببندید و در فریزر نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: چند ترفند طلایی برای نگهداری خیار در یخچال یا فریزر

    فریز کردن بامیه خام

    خواص و فواید بامیه

    بامیه سرشار از فولات است که برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است. بامیه موجب تقویت کبد و سم‌زدایی بدن می‌شود، سرشاز از ویتامین C است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. شما با مصرف بامیه به جوان‌سازی پوست و رفع چین‌وچروک‌های پوستتان کمک بزرگی می‌کنید.

    بامیه در تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است. در درمان لاغری و کاهش وزن به شما کمک می‌کند و برایتان مفید است. بامیه در درمان یبوست، کاهش چربی خون، مبارزه با سرطان سینه برایتان مفید است همچنین به سلامت چشم کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: با بدترین عوارض غذاهای فریز شده آشنا شوید!

    چه کسانی باید از خوردن بامیه پرهیز کنند؟

    اگر از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برید استفاده از بامیه به شما توصه نمی‌شود پتاسیم بالای آن برایتان مشکلاتی ایجاد می‌کند. یکی دیگر از مشکلات و ضررهای که بامیه می‌تواند برایتان ایجاد کند تعرق زیاد بدن است اگر حساسیت دارید بهتر است در خوردن بامیه تعادل را رعایت کنید.

    امیدواریم که با رعایت موارد بالا بتوانید بامیه‌ را با بالاترین کیفیت خریداری و نگهداری کنید. از این که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۴/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.