دانستنی

با بدترین عوارض غذاهای فریز شده آشنا شوید!

آیا غذای فریز شده ضرر دارد؟ تا به حال چیزی در مورد مضرات غذای منجمد شده شنیده‌اید؟ فریز کردن یک راه حل موثر برای افزایش ماندگاری مواد غذایی است، اما حقیقت این است که همه غذاها نباید منجمد شوند. برخی از خوراکی‌ها و سبزیجات بعد از فریز شدن بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را از دست می‌دهند و از طرفی مصرف برخی از غذاهای فریز شده نیز برای بدن مضر است.

اما سوالی که احتمالا ذهن شما را هم درگیر کرده این است که آیا غذای فریز شده ضرر دارد یا این موضوع تنها در مورد برخی از مواد غذایی منجمد شده صادق است؟ در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید چندین خطر مصرف غذاهای فریز شده آشنا شوید.

چرا نباید از غذاهای فریزر شده استفاده کنیم؟

فریز کردن مواد غذایی موجب از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن می‌شود و از همین رو بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که بهتر است به جای منجمد کردن مواد غذایی از غذاها به صورت تازه استفاده کنید. از آنجایی که همیشه امکان تهیه مواد غذایی به صورت سالم وجود ندارد، منجمد کردن مواد غذایی می‌تواند راهکار مناسبی برای افزایش تنوع غذایی در رژیم روزانه و نگهداری طولانی مدت مواد غذایی باشد.

به طور کلی کارشناسان توصیه می‌کنند که در صورت فریز کردن مواد غذایی هر چه سریع‌تر آن‌ها را مصرف کنید. بهتر است سبزیجات خام تا نهایتا تا ۶ ماه و سبزیجات پخته تا قبل از ۳ ماه بعد از منجمد شدن مصرف کنید. قطعا سبزیجات هر چه سریع‌تر مصرف شوند، کمتر مواد مغذی و ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند و برای بدن مفیدتر هستند.

بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری مایه کتلت در یخچال و فریزر

با عوارض مصرف غذاهای منجمد شده آشنا شوید

آیا غذای فریز شده ضرر دارد؟ مصرف غذاهای فریز شده خطر بروز چه بیماری‌هایی را افزایش می‌دهد؟ در ادامه این بخش می‌توانید با لیست بیماری‌هایی که ممکن است با مصرف مواد غذایی منجمد شده ایجاد شود، آشنا شوید.

۱- دیابت از عوارض مصرف غذاهای منجمد شده

در پاسخ به این سوال که آیا غذای فریز شده ضرر دارد یا خیر، باید بدانید که نشاسته یک عامل مهم در تازه نگه داشتن مواد غذایی است. زمانی که مواد غذایی حاوی نشاسته را در فریزر قرار می‌دهید، ضرر آن چند برابر می‌شود و خطر بروز دیابت و افزایش قند خون افزایش پیدا می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری قورمه سبزی؛ در فریزر و یخچال

    ۲- افزایش فشارخون با مواد نگهدارنده موجود در غذاهای فریزر شده

    اگر از مواد غذایی فریزر شده و آماده استفاده می‌کنید، باید بدانید که بسیاری از این مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده هستند. از طرف دیگر این مواد غذایی قند و نمک زیادی دارند و مصرف این غذاها موجب افزایش فشارخون می‌شود.

    چرا نباید از غذاهای فریزر شده استفاده کنیم؟

    ۳- افزایش خطر بیماری‌های قلبی با مصرف غذاهای آماده و فریز شده

    غذاهای آماده که به صورت منجمد به فروش می‌رسند، چربی ترانس زیادی دارند و خطر گرفتگی رگ و بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. این غذاها حاوی مواد نگهدارنده و نمک زیادی هستند که به شدت برای سلامتی مضر است. در صورتی که خودتان غذای خانگی را در فریزر نگهداری کنید، چنین مضراتی نخواهد داشت.

    بیشتر بخوانید: مدت زمان مجاز نگهداری گوشت خام و پخته در فریزر

    ۴- سرطان با مصرف سوسیس و کالباس فریز شده

    از بدترین عوارض غذاهای منجمد می‌توان به سرطان‌زا بودن آن‌ها اشاره کرد. سوسیس‌ها و کالباس‌ها حاوی مقدار زیادی نیترات به عنوان مواد نگهدارنده هستند که نگهداری آن‌ها در فریزر خطر ابتلا به انواع سرطان را تا ۶۵ درصد افزایش می‌دهد. سعی کنید در صورت مصرف سوسیس و کالباس، آن را به صورت تازه مصرف کنید.

    ۵- سوءتغذیه از عوارض مصرف مواد غذایی منجمد شده

    آیا غذای فریز شده ضرر دارد؟ بله باید بدانید که مواد غذایی زمانی که تازه هستند، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری دارند. هر چقدر بیشتر از غذاهای فریز شده و کهنه استفاده کنید، ویتامین‌ها و مواد مغذی کمتری جذب بدن شما می‌شود و این موضوع ممکن است در دراز مدت بدن را با سوء تغذیه و انواع مشکلات دیگر روبرو کند.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش برای فریز کردن انواع خورشت‌ها

    عوارض مصرف غذاهای منجمد شده

    آیا فریز کردن مواد غذایی سرطان‌زا است؟

    برخی اطلاعات ضد و نقیض در مورد سرطان‌زا بودن مواد غذایی فریز شده وجود دارد که موجب نگرانی بسیاری از افراد شده است. اکثر کارشناسان معتقد هستند که در دمای زیر ۱۲ درجه سانتی‌گراد و پایین‌تر، امکان ایجاد رادیکال‌های آزاد که عامل سرطان هستند، وجود ندارد و این موضوع تنها با قرار گرفتن مواد غذایی در دمای محیط و اکسید شدن مواد غذایی ایجاد می‌شود.

    از همین رو به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا کرد که نگهداری مواد غذایی در فریزر سرطان‌زا است و موجب بروز بیماری می‌شود. به خاطر داشته باشید که این موضوع تنها در موردی که مواد غذایی به روش درست و در دمای مناسب فریزر شوند، صادق است.

    به علاوه سبزیجاتی مثل هویج و اسفناج که دارای نیترات هستند، اگر در معرض آلودگی میکروبی قرار بگیرند، به نیتریت تبدیل می‌شوند و ترکیباتی سرطان‌زا به نام «نیتروزآمین‌ها» را در بدن ایجاد می‌کنند. اما اگر آلودگی میکروبی وجود نداشته باشد، این فرآیند اتفاق نمی‌افتد و مشکلی برای سلامت انسان ایجاد نمی‌کند.

    بیشتر بخوانید: نحوه صحیح نگهداری از برنج پخته شده در یخچال یا فریزر

    کدام مواد غذایی نباید فریز شوند؟

    به طور کلی متخصصین بر این باور هستند که فریز کردن مواد غذایی که دارای نیترات هستند، برای بدن مضر است. از طرف دیگر در برخی از مواد غذایی فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس از نیترات برای افزایش ماندگاری استفاده می‌شود. این مواد به هیچ عنوان نباید در فریزر نگهداری شوند و بهتر است به صورت تازه استفاده شوند.

    همانطور که گفته شده نیترات با قرار گرفتن در معرض نیتریت خطراتی جدی برای سلامت ایجاد می‌کند. به منظور محافظت از مواد غذایی حاوی نیترات سعی کنید آن‌ها را در کیسه فریزرهای شفاف و تمیز قرار دهید و درب کیسه را کاملا محکم کنید. با این راهکار احتمال ورود آلودگی به مواد غذایی کاهش پیدا می‌کند و ماندگاری مواد غذایی نیز بیشتر می‌شود. در ادامه به لیستی از مواد غذایی که نباید فریز شوند، اشاره شده است پس این غذاها را هرگز فریزر نکنید.

    • غذاهای سرخ شده
    • برنج و ماکارونی پخته
    • غذاهای کنسروی و حاوی مواد نگهدارنده
    • سس‌های نشاسته‌ای
    • سیب زمینی پخته
    • شیر و لبنیات
    • دسرهای تخم مرغی
    • ژلاتین
    • تخم مرغ آبپز
    • سالادهای آغشته به سس
    • خامه ترش

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیاز داغ کاراملی به روشی ساده برای فریزر

    آیا فریز کردن مواد غذایی سرطان‌زا است؟

    نکاتی که باید در مورد فریزر کردن مواد غذایی و کاهش مضرات آن بدانید

    در این بخش به چند نکته در رابطه با فریز کردن مواد غذایی و کاهش مضرات آن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • قبل از فریزر کردن مواد غذایی اجازه دهید تا غذا کاملا خنک شود و بعد آن را منجمد کنید. قرار دادن مواد غذایی گرم در فریزر هم موجب وارد کردن فشار به موتور دستگاه می‌شود و زمان انجماد مواد غذایی را افزایش می‌دهد و این موضوع ممکن است موجب فساد غذاها شود.
    • به منظور جلوگیری از ورود باکتری‌ها و فساد مواد غذایی آن را در ظرف در بسته یا کیسه‌های پلاستیکی قرار دهید و درب آن را محکم ببندید.
    • به خاطر داشته باشید که به منظور جلوگیری از فساد مواد غذایی باید آن‌ها را در دمای زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. اگر دمای فریزر شما به اندازه کافی سرد نباشد، ممکن است مواد غذایی خیلی زود فاسد شوند و میکروب‌ها و باکتری‌های مضر در فضای فریزر رشد کنند.
    • به طور کلی ماندگاری غذاهای پخته در فریزر کمتر از غذاهای خام است. در صورتی که مواد غذایی را منجمد می‌کنید، سعی کنید آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: سبزی قورمه را چگونه فریز کنیم؟ | آموزش روش صحیح

    سخن نهایی

    فریز کردن یک روش بسیار رایج برای افزایش ماندگاری انواع سبزیجات و غذاها است، اما باید بدانید که این موضوع زمانی به نفع شما است که برای مدت زمانی کوتاه انجام شود. سعی کنید مواد غذایی منجمد شده را در کوتاه‌ترین زمان مصرف کنید. از سبزیجات تازه به جای سبزیجات فریز شده استفاده کنید و منجمد کردن مواد غذایی و سبزیجاتی که فریز کردن آن‌ها مضر است، اجتناب کنید. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.