آشپزینکات آشپزی

۴ راز گازدار شدن آبلیمو فاش شد؛ روش‌های جلوگیری از آن

آبلیمو، نوشیدنی طبیعی، پرکاربرد و پر خاصیتی است که خصوصاً در آشپزی ایرانی از آن استفاده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که آبلیمو شما تلخ یا گازدار شده است که این اتفاق دلایل مختلفی دارد. در این مقاله از اکالا بلاگ به طور کامل به بررسی دلایل و نحوه جلوگیری از گازدار شدن آبلیمو می‌پردازیم.

۴ دلیل اصلی که موجب گازدار شدن آبلیمو می‌شود

اگر آبلیمو شما بوی نامطبوع یا طعم ترش شدیدی پیدا کرده است، یا در آن حباب‌های گاز زیادی ایجاد شده است، از مصرف آن خودداری کنید.زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌های مضر باشد.

4 دلیل اصلی که موجب گازدار شدن آبلیمو می‌شود

۱- انتخاب نوع لیمو

جالب است بدانید که لیموهای شیرین‌تر نسبت به لیموهای ترش، قند بیشتری دارند اغلب لیموهایی که در اواخر فصل برداشت می‌شوند، معمولاً شیرین‌تر هستند و بیشتر مستعد گازدار شدن هستند. در نتیجه محیط مناسبی برای رشد مخمرها هستند. پس در انتخاب نوع لیمو بسیار دقت کنید و لیموهای ترش تر را برگزینید.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز آبلیمو برای سم زدایی کامل بدن

۲- شرایط نگهداری آبلیمو

آبلیمو را باید در مکانی خنک نگهداری کنید، نگهداری آبلیمو در دمای بالا، فعالیت مخمرها را افزایش داده و باعث گازدار شدن سریع‌تر آن می‌شود.
استفاده از ظروف فلزی یا پلاستیکی نامناسب، می‌تواند باعث واکنش‌های شیمیایی شده و گازدار شدن آبلیمو را تشدید کند. انواع بطری‌های شیشه‌ای بهترین ظروف برای نگهداری آبلیمو است.

توجه داشته باشید که ظروف نگهداری شما باید درب شان محکم بسته شود و هیچ هوایی به درون شیشه نفوذ نکند؛ زیرا تماس آبلیمو با هوا، باعث ورود اکسیژن به آن شده و شرایط را برای رشد باکتری‌ها و مخمرها مساعد می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه تلخی آبلیمو خانگی را بگیریم؟ | ۶ روش طلایی

۴- استفاده از سایر افزودنی‌ها

برخی برای طعم بهتر آبلیمو و کمتر شدن تلخی آن از شکر در آبلیمو استفاده می‌کنند؛ اما این کار نه تنها طعم آبلیمو را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بلکه اضافه کردن شکر به آبلیمو، منبع غذایی مناسبی برای مخمرها فراهم کرده و باعث افزایش گازدار شدن می‌شود.

استفاده از سایر افزودنی‌ها در گازدار شدن آبلیمو

توجه داشته باشید که عسل نیز مانند شکر، حاوی قندهای طبیعی است و می‌تواند باعث تخمیر شود. پس به هیچ عنوان از عسل یا شکر در آبلیمو استفاده نکنید.

۳- فرآیند تخمیر طبیعی

فرایند تخمیر طبیعی که در آبلیمو رخ می‌دهد یکی از مهم ترین عوامل ایجاد گاز در آبلیمو است. همان‌طور که می‌دانید در پوست و گوشت لیمو، مخمرهای طبیعی وجود دارند. در صورت وجود رطوبت و دمای مناسب، این مخمرها شروع به تخمیر قندهای موجود در آبلیمو کرده و گاز دی‌ اکسیدکربن تولید می‌کنند که باعث گازدار شدن آبلیمو می‌شود.

توجه داشته باشید که یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد تخمیر طبیعی در آبلیمو می‌شود وجود پالپ در آن است. اگر در هنگام آبگیری لیمو، مقدار کمی پالپ در آبلیمو باقی بماند، می‌تواند به عنوان محیط مناسبی برای رشد مخمرها عمل کند.

راهکارهای جلوگیری از گازدار شدن آبلیمو

با کمک ۷ راهکار زیر، می‌توانید از آبلیمو تازه و باکیفیت برای مدت طولانی لذت ببرید.

۱- انتخاب صحیح و شستشوی اصولی لیموها

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد برای تهیه آب لیمو بهتر است از لیموها ترش‌تر کمک بگیرید. لیموهای ترش، قند کمتری دارند و کمتر مستعد گازدار شدن هستند.

قبل از آبگیری، لیمو را به خوبی بشویید تا آلودگی‌ها و میکروب‌های سطحی آن از بین بروند. پس از شستن لیموها را روی پارچه نخی آشپزخانه‌ای پهن کنید تا کاملا پوست آن‌ها خشک شود.

۲- افزودن نمک

نمک خاصیت ضد باکتریایی دارد و از رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کندشما می‌توانید برای جلوگیری از گازدار شدن آبلیمو هایتان مقدار بسیار کمی نمک به آبلیمو اضافه کنید.

۳- اضافه کردن روغن زیتون

یکی دیگر از روش‌های که بسیار ساده و مؤثر است استفاده از روغن زیتون است. برای استفاده از آن کافی است یک لایه نازک روغن زیتون روی سطح آبلیمو ایجاد کنید. این لایه از تماس آبلیمو با هوا جلوگیری کرده و از رشد باکتری‌ها ممانعت می‌کند.

۴- استفاده از ظروف شیشه‌ای تیره

از ظروفی استفاده کنید که کاملا خشک، تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشند. ظروف شیشه‌ای تیره بهترین انتخاب برای نگهداری است؛ زیرا این ظروف از نفوذ نور به داخل جلوگیری کرده و از رشد میکروارگانیسم‌ها ممانعت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۲ ترفند کپک نزدن آبلیمو

۵- حذف کامل پالپ آبلیمو

با استفاده از صافی ریز، تمام پالپ و دانه‌های لیمو را جدا کنید. زیرا این قسمت‌ها حاوی مخمرهای طبیعی هستند و موجب ایجاد گاز و تلخی آبلیمو می‌شوند.

۶- پاستوریزاسیون کردن آبلیمو

حرارت دادن آبلیمو به مدت کوتاهی در دمای بالا، بیشتر میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد و از تخمیر جلوگیری می‌کند. برای این کار کافی است آبلیمو را در یک ظرف شیشه‌ای تمیز بریزید و ظرف را در قابلمه بزرگتری قرار دهید.

به اندازه کافی آب به آن ظرف اضافه کنید تا به نیمه ظرف برسد حال قابلمه را روی حرارت قرار دهید و آب را به آرامی بجوشانید. بعد از حدود ۱۵ دقیقه، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید آبلیمو به آرامی خنک شود.

۷- نگهداری در یخچال

آبلیمو را در یخچال و در دمای پایین نگهداری کنید. دمای پایین، فعالیت مخمرها را کاهش می‌دهد. هرچه حجم آبلیمو کمتر باشد، احتمال تماس آن با هوا کمتر شده و در نتیجه احتمال رشد میکروارگانیسم‌ها کاهش می‌یابد.

اگر قصد دارید آبلیمو را برای مدت طولانی نگهداری کنید، بهتر است آن را در فریزر قرار دهید. با این کار، فعالیت تمام میکروارگانیسم‌ها متوقف شده و آبلیمو تا مدت‌ها قابل استفاده خواهد بود. توجه داشته باشید که هیچکدام از این روش‌ها به تنهایی تضمین نمی‌کنند که آبلیمو شما به طور کامل از گازدار شدن در امان بماند. برای نتیجه مطلوب‌تر، بهتر است چندین روش را با هم ترکیب کنید.

امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

۴/۵ (۴ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا