آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه ترشی کلم قرمز؛ با نکاتی برای ماندگار و خوش‌رنگ شدن آن

ترشی کلم قرمز یکی از ترشیجات پرطرفدار و خوش‌رنگ است که برخلاف بقیه ترشی‌ها در تمام فصول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ترشی کلم قرمز خوش‌رنگ بودن آن و از دست ندادن رنگ بعد از گذشت زمان است. برای آموزش تهیه این ترشی خوشمزه، با ما در بخش آشپزی بلاگ اکالا همراه شوید.

در این بخش تهیه ترشی کلم قرمز را با رنگ ماندگار و عالی و طعمی ملس به شما آموزش می‌دهیم:

مواد لازم برای ترشی کلم قرمز:
کلم قرمز اندازه متوسط۲ عدد
سرکه سفید۲ لیوان
آب۲ لیوان
نمک۲ قاشق غذاخوری
شکر۵ الی ۷ قاشق

مواد لازم ترشی کلم

مراحل آماده کردن ترشی کلم

۱. ابتدا کلم‌ها رو خوب بشورید و اجازه بدید خشک بشن. بعد هر کلم رو چهار قسمت کنید. بعد از چهار قاچ کردن کلم، با یه چاقوی تیز، اون رو حسابی خلالی کنید. اگه فکر می‌کنین خلالی کردن کلم‌ها با چاقو براتون سخت یا وقت‌گیره، می‌تونین از رنده هم کمک بگیرین.

کلم‌های خردشده رو داخل ظرفی بریزید و روی اونها دو قاشق غذاخوری نمک بپاشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه یخنی عدس و کلم شیرازی

طرز تهیه ترشی کلم۲. بعد با دست کلم‌ها رو مخلوط کنید تا همه‌شون به نمک آغشته بشن. برای این کار بهتره از دستکش استفاده کنید. چون کلم‌ها به دست رنگ میدن و این رنگ به سختی پاک می‌شه.
بعد روی ظرف سلفون بکشید یا اون رو با یک نایلون بپوشونید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه ترشی کلم۳. در این مرحله از تهیه ترشی کلم قرمز باید اجازه بدین که مخلوط کلم و نمک یک ساعت در دمای محیط بمونه تآب بندازه. بعد مقداری از کلم‌ها رو بردارید و با دو دست به خوبی فشار بدید تا آب کلم‌ها خارج بشه. 

    در مرحله بعد، کلم‌های آب‌گرفته رو داخل ظرف دیگه‌ای بریزید و این کار رو ادامه بدید تا آب همه کلم‌ها گرفته بشه. به آب اضافی احتیاج نداریم و دور ریخته می‌شه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی کلم سفید

    مراحل تهیه ترشی کلم۴. بعد پنج الی هفت قاشق شکر روی کلم‌ها بریزید. وجود شکر باعث شیرینی ترشی نمی‌شه. فقط طعم ملس به ترشی می‌ده و باعث می‌شه تندی سرکه گلو رو نسوزونه. کلم و شکر رو با قاشق به خوبی مخلوط کنید. 

    ریختن شکر در ترشی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی ریواس

    ۵. بعد از اینکه کلم‌ها و شکر کامل مخلوط شدن، داخل ظرفی دو لیوان سرکه سفید بریزید و بعد دو لیوان آب جوشی رو که خنک شده به سرکه اضافه کنید.

    اضافه کردن سرکه به کلم قرمز
    ۶. مخلوط آب و سرکه رو روی کلم‌ها بریزید و اجازه بدید دو ساعت در دمای محیط بمونه تا کاملا خوش‌رنگ بشه و طعم و رنگ پیدا کنه.

    استراحت کلم در ترشی۷. حالا ترشی رو داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و درش رو محکم ببندید و داخل یخچال نگه‌داری کنید. این ترشی بعد از یک روز استراحت در یخچال، قابل مصرف میشه.

    ترشی کلم قرمز تهیه‌شده با سرکه سفید

    نکات تهیه ترشی کلم

    • در صورت دلخواه می‌تونید داخل ترشی از چند حبه سیر خرد و فلفل تند خرد شده هم استفاده کنید.
    • بهتره از ظرف‌های پلاستیکی برای نگهداری ترشی کلم قرمز استفاده نکنید. ظرف‌های شیشه‌ای بهترین گزینه هستن.
    • به علت سبکی کلم‌ها معمولا کمی بالا میان. اگه مقداری از کلم‌ها بالاتر از آب ترشی بودن با قاشق فشار بدید تا همه‌شون داخل مخلوط سرکه و آب قرار بگیرن.
    • با این مقدار مواد دو شیشه متوسط ترشی به دست میاد.
    • بعضا برای نرم‌تر شدن کلم‌ها اون رو کمی با آب میجوشونن. اما این کار باعث از دست رفتن طعم و رنگ کلم می‌شه. کلم‌ها بعد از چند روز موندن داخل ترشی نرم‌تر می‌شن و تردی مختصر باقی‌مونده هم از ویژگی‌های خوب این ترشی محسوب می‌شه.
    • داخل این ترشی حتما از سرکه سفید استفاده کنید. سرکه سفید باعث خوش‌رنگ‌تر موندن ترشی می‌شه.
    • رنگ کلم قرمزی که برای ترشی استفاده می‌کنید هر چقدر قرمزتر باشه ترشی شما خوش‌رنگ‌تر می‌شه.
    • از ترشی کلم برای دورچین انواع غذاها به خصوص کباب‌ها و غذاهای گوشتی و داخل انواع سالادها و ساندویچ‌ها می‌توان استفاده و سفره را زیباتر کرد.

    سوالات متداول

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما رو با طرز تهیه ترشی کلم قرمز با همه فوت و فن‌هاش آشنا کنیم. شما میتونین به سادگی این ترشی رو تو خونه درست کنین و از خوردنش لذت ببرین. اگه سوالی در این زمینه دارین، در بخش نظرات از ما بپرسین. همچنین میتونین سوالات پرتکراری که در این زمینه پرسیده شده رو در ادامه مشاهده کنین.

    چرا ترشی کلم قرمز، سفید میشه؟

    هر چقدر کلمی که برای تهیه استفاده می‌کنین، پررنگ‌تر و مایل به بنفش باشه، در نهایت ترشی خوشرنگ‌تری خواهید داشت. برای ثابت موندن رنگ ترشی حتما باید از ترکیب شرک و سرکه سفید کمک بگیرید. مابقی سرکه‌ها میتونن رنگ کلم رو از بین ببرن.

    خواص ترشی کلم چیه؟

    ترشی کلم برای معده مفیده، باعث کاهش حالت تهوع میشه و همچنین منبعی غنی از آنتی اکسیدانه. به همین دلیل میتونه از بروز سرطان پیشگیری کنه.

    چرا ترشی کلم نرم میشه؟

    برای کرانچی و ترد موندن بافت ترشی کلم، هرگز مواد اون رو نجوشونید. جوشوندن کلم باعث میشه ترشی به مرور بافت خودش رو از دست بده و نرم بشه.

    ۳.۱/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.