نکات آشپزی

۸ ترفند برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی یکی از خوشمزه‌ترین چاشنی‌هایی است که نه‌ تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان محبوبیت زیادی دارد و ایرانیان از دیرباز از این چاشنی فوق‌العاده در غذاهای خود استفاده می‌کنند. اما یکی از معضلاتی که استفاده از این چاشنی را برای ما دشوار می‌کند، کپک زدن زود هنگام آن است. کپک نوعی قارچ است که به شکل چند سلولی و کرک‌گونه ایجاد می‌شود. هنگامی که کپک روی ماده غذایی شروع به رشد کند، ظاهر آن تغییر یافته و بافت غذا نرم و دچار تغییر رنگ می‌شود و همچنین مشکلی که کپک ایجاد می‌کند. این است که اگر قسمتی از یک ماده غذایی و مخصوصا رب گوجه فرنگی کپک بزند بدین معنی است که کل آن ماده خراب شده و دیگر قابل استفاده نیست.

در این مطلب از بلاگ اکالا در خصوص روش‌هایی صحبت می‌کنیم که به شما کمک می‌کند از کپک زدن رب گوجه فرنگی جلوگیری کنید. با ما همراه باشید.

روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

به دلیل کپک زدن زود هنگام رب گوجه فرنگی تصمیم گرفتیم در این مقاله به روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی بپردازیم.

۱- استفاده از قاشق تمیز

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی استفاده از قاشق تمیز است. فقط کافی است هنگام استفاده از رب، قاشقی که درون ظرف قرار می‌دهید اولا خشک باشد و ثانیا چرب یا کثیف نباشند. چرا که رطوبت و همچنین چربی به کپک زدن رب گوجه فرنگی کمک می‌کند. لازم به ذکر است که جنس قاشق استفاده شده برای برداشتن رب گوجه فرنگی نیز بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی به روش فوری

۲- استفاده از ظرف‌های کوچک و درب‌دار

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی حتما آن را در ظرف‌های کوچک تقسیم کنید زیرا در صورت کپک زدن یک ظرف، دیگر لازم به دور ریختن بقیه‌ی رب نداریم.

همچنین استفاده از ظرف‌هایی که دهانه‌ی کوچکی دارند بسیار مفید است مانند بطری نوشابه، زیرا استفاده از این نوع بطری‌ها به کم کردن میزان هوا کمک می‌کند و فضای خالی‌ای برای رشد کپک و قارچ به وجود نمی‌آید. به علاوه استفاده از ظرف‌های درب‌دار نیز می‌تواند کمک شایانی به کپک نزدن رب گوجه فرنگی کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

    ۳- جوشاندن قوطی گوجه فرنگی

    اگر دقت کرده باشید در بیشتر مواقع رب گوجه فرنگی در قوطی به فروش می‌رسد و آن قوطی به علت جابجایی زیاد آلودگی بسیاری در سطح خود جمع می‌کند. از این رو استفاده از رب در همان قوطی بهداشتی نیست و به کپک زدن آن کمک می‌کند پس پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده از رب گوجه فرنگی قوطی آن را به خوبی بجوشانید تا آلودگی سطح قوطی را کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی

    ۴- نگهداری بر گوجه فرنگی در فریزر

    یکی از مفید‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی، نگهداری از آن در فریزر است. برای این کار بهتر است رب گوجه فرنگی را درون قوطی‌های کوچک شیشه‌ای ریخته و برای جلوگیری از کپک زدن و نگهداری طولانی مدت، آن‌ها را در فریزر قرار دهید. دلیل استفاده از ظرف‌های کوچک این است که ظرف‌های بزرگ حاوی رب گوجه فرنگی محیط و فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها است.

    بیشتر بخوانید: راه های کپک نزدن آبلیمو 

    ۵- استفاده از روغن

    روغن می‌تواند کارساز‌ترین روش برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی باشد. فقط کافی است مقداری روغن بر روی سطح رب گوجه فرنگی بریزید، این کار سبب می‌شود که درون رب اکسیژن‌رسانی انجام نشود و از کپک زدن رب جلوگیری کند.

    زمان استفاده از رب کافی است با یک قاشق روغن را کنار زده و با یک قاشق تمیز و خشک رب را از ظرف خارج کنید.

    ۶- استفاده از نمک

    یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از کپک زدن و خرابی رب گوجه فرنگی استفاده از نمک است. انجام این کار شاید باعث شور شدن رب شما شود ولی می‌توانید هنگام استفاده از آن، نمک کم‌تری در غذا بریزید تا غذا زیاد شور نشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چند نوع سس گوجه فرنگی (کچاپ) خانگی?

    ۷- قرار دادن رب گوجه فرنگی درون کیسه فیزر

    استفاده از کیسه فریزر یکی دیگر از راه‌های مفید برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی است. فقط کافی است که رب را درون کیسه فریزر تمیز قرار داده و آن را در کیسه فریزر پخش و صاف کنید سپس با یک چسب در کیسه را بسته و درون فریزر قرار دهید.

    نکته: برای استفاده از این روش دقت کنید که ضخامت رب درون کیسه به گونه‌ای باشد که پس از یخ زدن بتوان آن را شکست.

    نکات مهم برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

    ۸- پایین آوردن دمای رب گوجه فرنگی

    یکی از مهم‌ترین دلایل کپک زدن رب گوجه فرنگی تفاوت دمای رب و یخچال است بنابراین اگر دمای رب بالا باشد و آن را داخل یخچال قرار دهید، روند رشد کپک در سطح رب افزایش می‌یابد. پس بهتر است قبل از قرار دادن رب گوجه فرنگی درون یخچال تا جایی که می‌توانید دمای آن را به دمای یخچال برسانید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی سنتی

    نکات مهم برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

    در این بخش به چند نکته مهم برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

    • اگر دمای یخچال بیشتر از ۳ یا ۴ درجه باشد یا در یخچال زیاد باز بماند و هوای درون آن گرم شود، احتمال کپک زدن بیشتر می‌شود.
    • قرار دادن میوه و سبزی نشسته یا پلاستیک‌های آلوده خرید میوه درون یخچال و پر کردن بیشتر از ظرفیت یخچال نه تنها باعث زودتر کپک زدن رب نمی‌شود بلکه باعث می‌شود مواد درون یخچال، زودتر خراب شوند و کپک بزنند.
    • اگر رب را درون قوطی نگهداری می‌کنید ابتدا قوطی را بدون درب به ‌مدت چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا دمای رب با یخچال هماهنگ شود سپس درب قوطی را بگذارید.
    • زمانی که روی سطح رب گوجه ‌فرنگی کپک ایجاد می‌شود، سم ناشی از تولید کپک به لایه‌های زیرین رب نیز نفوذ می‌کند. بنابراین تمام رب فاسد شده و قابل استفاده نمی‌باشد. فراموش نکنید که سموم ناشی از کپک می‌توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند.
    • اگر زمانی رب گوجه فرنگی‌ای را خوردید و کمی مزه‌ی خاک می‌داد سریعا از خوردن آن دست بردارید حتی اگر در ظاهر رب تغییری ایجاد نشده بود زیرا کپک زدن رب گوجه فرنگی باعث می‌شود که طعم خاک بگیرد.

    به همین راحتی و با ۸ راه ‌کار ساده توانستیم از کپک زدن رب گوجه فرنگی جلوگیری کنیم. به یاد داشته باشید که قارچ‌ها و کپک‌ها برای زندگی و ادامه حیات به محیطی مرطوب، گرم و ارگانیک نیاز دارند و رب گوجه فرنگی محیط مناسبی را برای زیست این گونه از آلودگی‌ها فراهم می‌کند. برای آشنایی با ترفندهای کاربردی آشپزی و یادگیری دستور پخت غذاهای مختلف، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۴.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. سلام من پارسال گلپر ریختم روی رب گوجه اصلأ کپک نزدچون گلپر خاصیت ضدعفونی‌کننده داره بک تجربه بود

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.