دانستنی

کاربردهای شگفت انگیز پوست پیاز و سیر

سیر و پیاز جزو سبزیجاتی است که روزانه برای پخت هر غذایی از آن استفاده می‌شود، اما همیشه پوست بیرونی آن دور ریخته می‌شود. در این مقاله از مجله اکالا به خواص و کاربردهای پوست پیاز و سیر پرداخته می‌شود که از خواندن آنها شگفت زده خواهید شد.

شاید پوست سیر و پیاز از نظر شما مواد ارزشمندی به نظر نرسد، اما در ادامه با معرفی کاربردهای آن، نظرتان تغییر خواهد کرد. با ما همراه باشید.

کاربرد پوست سیر و پیاز
۱- سلامت پوست

پوست بیرونی پیاز دارای ترکیباتی مانند فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان و فیبر است که خواص درمانی دارد و برای سلامت پوست مفید است. بسته به نوع پیاز که قهوه‌ای، سفید یا بنفش باشد، مقدار ترکیبات آن متفاوت است.

۲- کاهش فشار خون

پوست پیاز دارای رنگدانه‌های گیاهی به نام کورستین است که خاصیت آن جلوگیری از فشار خون بالا و انسداد سرخرگ‌های خونی است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کاربرد عجیب پوست پسته تازه!

۳- دمنوش آرام‌بخش

پوست پیاز را در آب بجوشانید و به اندازه یک لیوان محلول به دست آمده و سرشار از آنتی‌اکسیدان را قبل از خواب بنوشید. به دلیل وجود کورستین در پوست پیاز،این دمنوش مشکل کم‌خوابی را از بین می‌برد.

۴- چاشنی غذا

یکی دیگر از کاربردهای پوست پیاز، استفاده به عنوان چاشنی در غذاهاست. برای درست کردن این ادویه، پوست پیاز را بشویید و روی یک دستمال پارچه‌ای بگذارید تا خشک شود. سپس برای ۵ دقیقه در فر یا مایکروفر قرار دهید تا کمی حرارت ببیند.
بعد از آن پوست پیاز خشک شده را با مخلوط کن به پودر تبدیل کنید و در انواع غذاها به عنوان ادویه و چاشنی استفاده کنید.

کاربرد پوست سیر و پیاز

۵- رفع گرفتگی ماهیچه

اگر پوست پیاز را برای ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید، از صافی رد کنید و یک لیوان قبل از خواب از آن میل کنید، گرفتگی ماهیچه‌ها را از بین می‌برد.

۶- رنگ مو

یکی دیگر از کاربردهای عجیب پوست پیاز برای رنگ کردن مو است. پوست پیاز را برای ۶۰ دقیقه در آب بجوشانید و بگذارید تا خنک شود، سپس برای ۳۰ دقیقه روی موی تمیز بریزید و آبکشی کنید. این کار موهای شما را به رنگ قهوه‌ای طلایی تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: با شیر خراب شده چه کنیم؟

۷- کود

به دلیل داشتن مواد مغذی در پوست پیاز، می‌توانید از آن به عنوان کود برای رشد بهتر گل و گیاه خود استفاده کنید.

۸- رنگ پارچه

از پیاز قرمز به دلیل داشتن رنگدانه‌های گیاهی، برای رنگ کردن پشم و پارچه هم استفاده می‌شود.

۹- مغذی کردن سوپ

پوست بیرونی پیاز دارای ویتامین‌های A،C و E است. بنابراین هنگام پخت سوپ چند تکه از آن را داخل قابلمه بریزید تا غذای شما را غنی‌تر کند. قبل از سرو سوپ، پوست پیاز را از قابلمه خارج کنید.

کاربرد پوست سیر و پیاز

۱۰- ضد قارچ

یکی از خواص پوست سیر و پیاز، ضد قارچ بودن آنهاست. پوست پیاز و سیر مشکلات خارش پوست به ویژه برای ورزشکاران را کاهش می‌دهد.

۱۱- محافظت از مواد غنی

اگر سیر را با پوست آن کبابی کنید، به دلیل وجود یک لایه محافظتی، سیر نرم می‌ماند و مواد مغذی آن بیشتر حفظ می‌شود.

۱۲- پخت نان

اگر می‌خواهید یک نان خانگی با طعم ملایم بپزید، کافیست تا یک قاشق چای‌خوری پودر پیاز به آن اضافه کنید. این کار علاوه بر اینکه به پخت بهتر نان کمک می‌کند، مواد مغذی بیشتری هم به آن اضافه می‌کند.

۱۳- کاهش فرایند پیری

پوست سیر منبع فلاونوئید به ویژه نوع کوئرستین است که روند پیری را کند می‌کند و همزمان سیستم ایمنی بدن را تقویت و از قلب محافظت می‌کند.

شاید تا به حال به خواص و کاربردهای پوست پیاز و سیر توجه نکرده باشید،اما این دو ماده غذایی ارزشمند را می‌توان در شکل‌های مختلف استفاده کرد. در این مقاله از مجله اکالا به تفصیل به کاربردهای آنها اشاره کردیم تا شما هم بتوانید از آنها به خوبی استفاده کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا