روانشناسیسبک زندگی

۸ راهکار کاربردی برای اینکه صبح‌ها سرحال بیدار شوید!

بسیاری از افراد پس از خواب صبحگاهی با احساس کسلی و خستگی روبرو می‌شوند. این مشکل می‌تواند کل روز را تحت‌الشعاع قرار داده و تمرکز و انرژی لازم برای انجام کارها را از بین ببرد. در این قسمت از اکالا بلاگ، راهکارهای کاربردی برای سرحالی بعد از خواب صبحگاهی را معرفی خواهیم کرد تا از این پس صبح خود را پرانرژی شروع کنید.

راهکارهای کاربردی برای سرحالی بعد از خواب صبحگاهی

در ادامه، راهکارهایی کاربردی برای سرحالی بعد از خواب صبحگاهی را معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ۲۰ ترفند برای رفع خواب آلودگی بدون نیاز به قهوه!

۱- آغاز روز با نور خورشید

صبح که از خواب بیدار می‌شوید، اولین کاری که باید انجام دهید، کنار زدن پرده‌ها و غرق کردن اتاق در نور خورشید است. نور طبیعی خورشید به تنظیم ساعت بیولوژیک بدن شما کمک می‌کند و ترشح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد. سروتونین نقشی اساسی در تنظیم خلق و خو و سطح انرژی شما دارد.

آغاز روز با نور خورشید

۲- نوشیدن آب

برای آغاز یک روز پربار و سرشار از انرژی، ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین کار، نوشیدن آب است. کم‌آبی بدن، یکی از عوامل اصلی خستگی و بی‌حالی است و حتی کمترین میزان کم‌آبی هم می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و افت انرژی شود.

۳- مصرف صبحانه مفصل و مغذی

شروع روز با یک صبحانه مفصل و مغذی، کلید داشتن انرژی و شادابی در طول روز است. مثل یک ماشین که برای کار به سوخت نیاز دارد، بدن شما هم پس از بیدار شدن به مواد مغذی برای شروع فعالیت‌های روزانه نیازمند است. تحقیقات نشان داده که حذف صبحانه می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر روی عملکرد و توانایی شما در طول روز داشته باشد. یک صبحانه ایده آل باید شامل مواد مغذی مختلف از جمله پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده باشد.
البته توجه داشته باشید که پرخوری در وعده صبحانه و سنگینی معده نه تنها شما را سرحال نمی‌کند بلکه باعث خستگی شما خواهد شد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- پرهیز از خوردن غذاهای شیرین در وعده صبحانه

    یکی از مهم‌ترین راهکارها برای سرحالی پس از خواب صبحگاهی، پرهیز از خوردن غذاهای شیرین در وعده صبحانه است. بسیاری از افراد عادت دارند که روز خود را با غذاهای شیرین مانند مربا و نوشیدنی‌های شیرین شروع کنند. این مواد غذایی، قند خون را به سرعت بالا می‌برند و پس از مدتی کوتاه، افت قند خون رخ می‌دهد که منجر به احساس خستگی، ضعف و بی‌حوصلگی می‌شود.

    پرهیز از خوردن غذاهای شیرین در وعده صبحانه

    ۵- داشتن خواب باکیفیت

    خواب شبانه‌ باکیفیت، نقش اساسی در شادابی و سرزندگی صبحگاهی دارد. یکی از عواملی که می‌تواند خواب شبانه را مختل کند و باعث خستگی صبحگاهی شود، خوردن شام سنگین است. وقتی شام سنگینی می‌خورید، دستگاه گوارش شما مجبور به فعالیت بیشتر برای هضم غذا می‌شود. این فعالیت اضافی، فرآیند خواب را مختل می‌کند و از آرامش و کیفیت آن می‌کاهد. در نتیجه، صبح با احساس خستگی و کسالت از خواب بیدار می‌شوید. برای جلوگیری از این مشکل، پیشنهاد می‌شود شام را حداقل ۲ الی ۳ ساعت قبل از خواب میل کنید. این کار به بدن شما زمان کافی برای هضم غذا می‌دهد و باعث می‌شود خواب باکیفیتی داشته باشید.

    ۶- تنظیم ساعت خواب و بیداری

    تنظیم ساعت خواب و بیداری، یکی از کلیدی‌ترین فاکتورها برای سرحالی پس از خواب صبحگاهی است. با عادت دادن بدن به یک روال منظم برای خواب و بیداری، به آن کمک می‌کنید تا ساعت بیولوژیکی خود را تنظیم کند و در زمان مناسب به طور طبیعی از خواب بیدار شود. این امر نه تنها باعث می‌شود در طول روز احساس شادابی و سرزندگی بیشتری داشته باشید بلکه به مرور زمان، مشکلاتی مانند خستگی صبحگاهی را نیز از بین خواهد برد.

    ۷- انجام ورزش‌های صبحگاهی

    انجام فعالیت‌های ورزشی سبک مانند پیاده‌روی سریع، حرکات کششی ملایم یا یوگا، به گردش خون در بدن کمک می‌کنند و سطح انرژی و شادابی شما را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. پس از این به بعد به جای اینکه مستقیما از رختخواب به سمت گوشی خود بروید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به انجام حرکات کششی ساده یا پیاده‌روی در اطراف خانه اختصاص دهید.

    ۸- دوش آب سرد

    شروع روز با یک دوش آب سرد می‌تواند مانند یک شوک عمل کرده و به طور ناگهانی شما را سرحال و هوشیار کند. این کار باعث افزایش جریان خون شده و به رفع خواب‌آلودگی و خستگی کمک می‌کند. اگر امکان گرفتن دوش آب سرد را ندارید، صورت خود را با آب سرد بشویید.

    بیشتر بخوانید: دوش گرفتن با آب سرد این ۱۳ خاصیت را برای بدن دارد!

    دوش آب سرد

    در این بخش از مجله سبک زندگی اکالا، راهکارهای کاربردی برای سرحالی بعد از خواب صبحگاهی معرفی کردیم. با رعایت نکات ساده‌ای که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید صبح‌ خود را با انرژی و انگیزه مضاعف شروع کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا