سبک زندگینکات خانه داری

۹ باید و نباید شستن پتو با ماشین لباسشویی

شستن پتو در ماشین لباسشویی یکی از ساده‌ترین روش‌های تمیز کردن آن است که در برخی مواقع می‌تواند راهکار مناسبی باشد. در حقیقت برای شستن پتو در ماشین لباسشویی باید به موارد زیادی دقت کنید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با بایدها و نبایدهای شستن پتو با ماشین لباسشویی به طور کامل آشنا شوید.

نکاتی که باید برای شستن پتو در ماشین لباسشویی بدانید

هر چند شستشوی پتو در ماشین لباسشویی ساده‌ترین روش برای تمیز کردن آن به نظر می‌رسد، اما اگر با بایدها و نبایدهای این کار آشنا نباشید، هم کیفیت شستشوی پتو کاهش پیدا می‌کند و هم ممکن است به ماشین لباسشویی آسیب وارد شود.

به طور کلی شستشوی پتو در ماشین لباسشویی به صرفه‌تر از شستن پتو به صورت دستی است و چرخش قدرتمند آن به حذف آلودگی‌های پتو کمک می‌کند. در ادامه این بخش به بایدها و نبایدهای شستن پتو با ماشین لباسشویی اشاره شده است.

۱- به ظرفیت ماشین لباسشویی دقت کنید

برای شستن پتو در ماشین لباسشویی باید به ظرفیت ماشین و اندازه پتو دقت کنید. به طور کلی باید بدانید که وزن پتو بعد از خیس شدن افزایش پیدا می‌کند و از همین رو باید پتو را در ماشین لباسشویی که ظرفیت بیشتری دارد بشویید. یک پتوی ۲ نفره گلبافت ۵ تا ۶ کیلویی باید در ماشین لباسشویی ۹ کیلویی شسته شود.

به خاطر داشته باشید که برای شستن پتو باید از ماشین لباسشویی با ظرفیت ۷ کیلوگرم به بالا استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت به ماشین فشار وارد می‌شود.

نکاتی که باید برای شستن پتو در ماشین لباسشویی بدانید

۲- از شوینده مناسب استفاده کنید

یکی دیگر از بایدها و نبایدهای شستن پتو با ماشین لباسشویی استفاده از مواد شوینده مناسب است. به طور کلی برای شستن پتو نباید از شوینده‌های قوی استفاده کنید، زیرا این کار به الیاف پتو آسیب وارد می‌کند. به خاطر داشته باشید که هیچگاه برای تمیز کردن پتو از سفید کننده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی

۳- از نرم کننده کمک بگیرید

برای جلوگیری از خشک شدن تار و پود پتو بعد از شستشو بهتر است از نرم کننده استفاده کنید. استفاده از نرم کننده الکتریسیته پتو را از بین می‌برد و موجب نرم شدن بافت آن می‌شود.

۴- به برچسب شستشوی پتو دقت کنید

رو اکثر پتوها یک برچسب راهنمای شستشو وجود دارد که باید قبل از شستن پتو آن را به دقت بررسی کنید. در صورتی که روی برچسب پتو ذکر شده است که شستشوی آن با ماشین لباسشویی امکان پذیر است، می‌توانید پتو را در ماشین بشویید. در غیر این صورت بهتر است پتو را به روشی دستی بشویید تا آسیب نبیند.

روی برچسب راهنمای پتو می‌توانید دمای مناسب برای شستن پتو را نیز بررسی کنید و سپس اقدام به شستشوی پتو کنید. در صورتی که روی پتوی شما نوشته شده فقط خشکشویی، باید برای تمیز کردن این پتوها آن‌ها را به خشکشویی بسپارید تا پتو آسیب نبیند.

۵- به جنس پتو دقت کنید

جنس پتو یکی دیگر از مواردی است که باید قبل از شستشوی پتو به آن دقت کنید. به طور کلی برای شستن پتوهایی که از جنس پنبه یا پشم هستند، باید از آب سرد یا ولرم استفاده کنید و در اکثر موارد آب گرم موجب آسیب به بافت پتو می‌شود. اگر جنس پتوی شما ابریشمی یا ساتن است به هیچ عنوان نباید از ماشین لباسشویی برای شستن پتو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش شستن پتوی پشمی در خانه

بایدها و نبایدهای شستن پتو با ماشین لباسشویی

۵- قبل از شستن پتو آن را بتکانید

استفاده روزمره از پتو موجب می‌شود تا مو، کرک و آشغال‌های زیادی داخل آن جمع شود. برای جلوگیری از ورود این مواد به داخل ماشین لباسشویی باید قبل از شستن پتو آن را در یک فضای باز تکان دهید و سپس در ماشین لباسشویی بیندازید.

۶- رنگ دهی پتو را تست کنید

برخی از پتوها از خود رنگ پس می‌دهند و شستشوی این پتوها موجب می‌شود رنگ خود را به همه جا منتقل کنند. برای اطمینان از رنگ دهی پتو باید یک تکه از پتو را در یک ظرف آب قرار دهید و صبر کنید تا برای چند دقیقه خیس شود.

در ادامه یک حوله یا دستمال سفید را بردارید و قسمت خیس پتو را در آن بپیچید. حالا چند دقیقه صبر کنید. اگر دستمال رنگی شد، یعنی پتو رنگ می‌دهد و برای شستن آن باید مراقب رنگدهی باشید.

بیشتر بخوانید: دلایل سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی + راه‌حل

۷- ماشین لباسشویی را به درستی تنظیم کنید

برای شستن پتو در ماشین لباسشویی باید پتو را داخل ماشین قرار دهی. سپس برنامه مناسب شستن پتو را انتخاب کنید. معمولا گزینه duvet در ماشین لباسشویی برای شستن پتو و ملحفه طراحی شده است. ممکن است دکمه شستن پتو در لباسشویی‌های مختلف، متفاوت باشد. در برخی ماشین‌ها برنامه شستن پتو در لباسشویی با عناوین مختلفی مثل Bulky، Blanket یا Bed cover نیز مشخص شده باشد.

برنامه مناسب شستن پتو از نکاتی که باید برای شستن پتو در ماشین لباسشویی بدانید

در ادامه مقداری مایع لباسشویی ملایم یا پودر صابون را در محفظه مخصوص مایع بریزید. با توجه به جنس پتو و اطلاعات روی برچسب پتو، دمای آب را مشخص کنید. معمولا برای شستن انواع پتو بهتر است از آب سرد یا ولرم استفاده کنید.

در ادامه دستگاه را با دمای حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد و دور چرخش ۸۰۰ روشن کنید تا پتوی شما تمیز شود. به خاطر داشته باشید که برای شستن پتو نباید آن را گلوله کنید و بهتر است که آن را پهن کنید تا وزن پتو به صورت مساوی در همه قسمت‌ها پخش شود.

۸- از خشک کن و اتو استفاده نکنید

برای خشک کردن پتو به هیچ عنوان نباید از خشک کن یا اتو استفاده کنید. قرار گرفتن پتو در معرض دمای بالا موجب آسیب به تار و پود آن می‌شود و نرمی و لطافت پتو را از بین می‌برد. بعد از شستن پتو باید آن را در مکانی مناسب پهن کنید تا در هوای آزاد و در معرض نور خورشید خشک شود.

۹- پتو را به تنهایی بشویید

برای شستن پتو هیچگاه آن را همراه با ملحفه یا لباس در ماشین لباسشویی نیندازید. بهتر است پتو را به تنهایی بشویید. قبل از شستشو پتو را باز کنید و در ماشین قرار دهید. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید پتو را با فشار در ماشین لباسشویی قرار دهید. شستن پتوی پاره و آسیب دیده در ماشین لباسشویی نیز موجب می‌شود تا پارگی پتو افزایش پیدا کند.

 

در این مقاله به مهم‌ترین بایدها و نبایدهای شستن پتو با ماشین لباسشویی اشاره شد. با رعایت این نکات می‌توانید به راحتی انواع پتو را در ماشین لباسشویی بشویید و آلودگی‌های آن را به طور کامل از بین ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا