آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه یخنی عدس و کلم شیرازی؛ غذایی سنتی با طعمی دلپذیر

یخنی عدس و کلم شیرازی یکی از غذاهای خوشمزه و ساده‌ای است که در روزهای که کارهایتان زیاد است به راحتی و بدون صرف وقت خاصی می‌توایند این غذای مقوی و خوشمزه را تهیه کنید. کلم استفاده شده در این غذا، کلم قمری یا همان کلم سر است. شما می‌توانید آبگوشت این غذا را با مقداری نان تلیت و نوش‌جان کنید.

ما امروز در بلاگ اکالا ساده‌ترین و سریع‌ترین طرز تهیه یخنی عدس و کلم شیرازی را به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله جذاب ما را همراهی کنید.

طرز تهیه یخنی عدس و کلم شیرازی

  • مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با ضرب و جمع ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتر این غذای ساده و خوشمزه را تهیه کنید.
  • مدت زمان آماده سازی این غذا ۶۰-۸۰ دقیقه است.
  • درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی آسان قرار دارد.
مواد لازم جهت تهیه یخنی عدس و کلم شیرازی:
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
کلم قمری۲ عدد
عدس۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
نمک و فلفلبه مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
آب جوش۳-۲ پیمانه
لیمو امانی۱ عدد

مرحله اول | خیساندن عدس

در اولین مرحله چند ساعت قبل از پختن غذا عدس را تمیز کنید تا سنگ ریزه‌ای در آن نباشد. عدس‌ها را با مقداری آب سرد بشوید و درون کاسه مناسبی بخیسانید. اگر زمان کافی در اختیار داشتید بهتر است در این مدت چندباری آب روی آن را بریزید وآب تازه به کاسه بیفزایید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی لعاب دار؛ با سیب زمینی و رب!

طرز تهیه یخنی عدس و کلم شیرازی

مرحله دوم | آماده‌سازی کلم قمری

در دومین مرحله به سراغ آماده‌سازی کلم‌های قمری روید. برگ‌های آن را جدا کنید و کلم را بشویید. با کمک چاقو پوست کلم را بگیرید و آن را به چند تکه برش زنید. کلم‌های برش زده شده را کنار گذارید و به سراغ مرحله سوم روید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش

مرحله سوم | آماده سازی گوشت

در سومین مرحله به سراغ آماده‌سازی گوشت روید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید. پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شود. در همین مرحله مقداری فلفل به آن زنید و اندکی تفت دهید تا عطر فلفل آزاد شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    حال تکه‌های گوشت شسته شده را به قابلمه اضافه کنید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و از حالت خامی خارج شود.

    مرحله چهارم | پختن یخنی عدس و کلم

    در چهارمین مرحله عدس‌های خیسانده شده و کلم های برش زده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی تمام مواد را بهم زنید تا طعم‌هایشان ترکیب شود. آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید.

    درب قابلمه را ببندید و حدودا ۶۰ دقیقه زمان دهید تا ترکیبات درون قابلمه به خوبی بپزند و نرم شوند. در ۳۰دقیقه پایانی زمان پخت با کمک چاقو چند سوراخ در لیمو امانی ایجاد کنید و لیمو را درون قابلمه قرار دهید.

    پس از اطمینان از پخته شدن محتوای درون قابلمه با مقداری نمک چاشنی غذا را مطابق با ذائقتان تنظیم کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلم پلو شیرازی

    یخنی عدس و کلم شیرازی

    مرحله پنجم | کوبیدن یخنی عدس و کلم

    اگر طرفدار تلیت کردن آبگوشت با نان هستید می‌توانید با کمک ملاقه مقداری از آب یخنی را جدا کنید و درون کاسه‌ای بریزید و با تکه‌های کوچک نان تلیت آماده کنید سپس اگر گوشت استفاده شده در غذا استخوان داشت، آن را جدا کنید و با کمک گوشکوب یا گوشکوب برقی محتوای یخنی را بکوبید تا بافتی کاملا یک‌دست و یک‌نواخت به خود گیرد.

    به همین راحتی و با طی کردن ۵ مرحله بسیار ساده یخنی عدس و کلم مقوی شما آماده سرو است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ گل‌ کلم با انار و گشنیز

    این غذا را با مقداری سبزی خوردن و ترشی سرو و نوش جان کنید. از این که همانند همیشه تا پایان این مقاله جذاب از مجله آشپزی اکالا همراهمان بودید از شما سپاسگزاریم و برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم.

    ۳.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.