آشپزی

طرز تهیه زیبون ماهی خوشمزه؛ از غذاهای محلی هرمزگان

زیبون، یکی از غذاهای سنتی و‌ قدیمی جنوبی است که اصالت آن به قشم برمی‌گردد و تمام مواد این غذا شبیه به دمپختک یا قاطی‌ پلو با هم ترکیب و پخته می‌شوند. ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ ساده‌ترین و‌ کامل‌ترین طرز تهیه زیبون جنوبی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه زیبون جنوبی

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۶۰-۹۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و‌ در حجم‌های بیشتر این غذای لذیذ را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه زیبون جنوبی:
ماهی ۱ عدد
برنج۲ پیمانه
پیاز۲ عدد
سیر۳-۴ حبه
سیب زمینی۲ عدد
گوجه فرنگی۴ عدد
آبلیمو ترشبه مقدار دلخواه
نمک، زردچوبه و فلفلبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
محلول زعفران به مقدار دلخواه

مرحله اول | آماده‌ سازی ماهی

در اولین مرحله از تهیه این غذا به سراغ آماده‌سازی ماهی روید. ماهی را به خوبی بشویید و‌ تمیز کنید. آن را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. حال درون ظرف مناسبی آن را با مقداری نمک، آبلیمو ترش کمی ماساژ دهید تا تمام‌ نقاط ماهی طعم دار شود.

ماهی‌های طعم‌دار شده را درون ظرف درب‌داری قرار دهید. یکی از پیازها را حلقه حلقه برش زنید و به روی ماهی‌ها بچینید، درب ظرف را ببندید و ۱-۲ ساعتی زمان دهید تا ماهی طعم‌دار شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله د‌وم | آماده‌سازی برنج

    در دومین مرحله به سراغ آماده سازی برنج روید. برنج را تمیز کنید و با مقداری آب بشویید. برنج‌های شسته شده را با مقداری آب و‌ نمک بخیسانید و کنار گذارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت ماهی لنجو

    مراحل تهیه زیبون جنوبی

    مرحله سوم | سرخ کردن ماهی

    در سومین مرحله از تهیه این‌ غذای جنوبی به سراغ سرخ کردن ماهی‌ها روید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا روغن داغ شود، حال پیازهای حلقه شده را از ‌ماهی جدا سازید و ماهی‌ها را درون روغن سرخ کنید تا طلایی و‌ برشته شوند. پس از سرخ شدن هر دو طرف ماهی، آن‌ها را از تابه خارج کنید و کنار گذارید.

    مرحله چهارم | آماده‌ سازی سیب‌زمینی

    در این مرحله به سراغ آماده‌ سازی سیب‌زمینی‌ها روید. سیب‌زمینی‌ها را بشویید و پوست بگیرید و سپس آن‌ها را خلالی خرد کنید. درون تابه دیگری کمی روغن بریزد و منتظر بمانید تا روغن داغ شود، سپس سیب‌زمینی‌ها را در روغن سرخ کنید. پس از سرخ شدن سیب‌زمینی‌ها آن‌ها را نیز از تابه خارج‌کنید و‌ به سراغ مرحله بعد روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شوید پلو کته‌ای با ماهی و سیب زمینی

    مرحله پنجم | آماده‌سازی پیاز و سیر

    در پنجمین مرحله به سراغ پیاز روید، آن را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را با کمک چاقو‌ به صورت نگینی خرد کنید. پیازهای نگینی خرد شده را به همان تابه‌ای که سیب‌زمینی را در آن سرخ کرده ‌بودید بیفزایید. پیازها را کمی تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

    حال سیر را بشویید و‌ پوست بگیرید، با کمک سیرله کن آن‌ را پوره کنید و به پیازها بیفزایید. کمی تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود. در همین مرحله مقداری زردچوبه و‌ فلفل قرمز به محتوای درون تابه بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    زیبون خوشمزه و مخصوص جنوبی

    مرحله ششم | تهیه پوره گوجه‌فرنگی

    در ششمین مرحله به سراغ گوجه‌فرنگی‌ها روید. گوجه‌ها را بشویید، نصف آنها را با کمک رنده یا میکسر پوره کنید. پوره گوجه‌فرنگی را به محتوای درون تابه بیفزایید و‌ کمی زمان دهید تا گوجه رنگ باز کند.

    مرحله هفتم | افزودن گوجه فرنگی حلقه‌ حلقه

    در این مرحله به سراغ بقیه گوجه‌ها روید. گوجه‌ها را به صورت حلقه‌ای برش زنید و به محتوای درون تابه بیفزایید. کمی مواد را بهم زنید تا ترکیب شوند، توجه داشته باشید که مواد زیبون را در این مرحله زیادی بهم نزنید که گوجه‌های حلقه شده شکل خود را از دست بدهند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رشته پلو با قیسی

    مرحله هشتم | آماده‌سازی برنج

    در هشتمین مرحله به سراغ آماده‌سازی برنج روید. درون‌ قابلمه مناسبی مقداری آب، نمک و‌ روغن بریزید و‌ قابلمه را روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا محتوای درون قابلمه شروع به جوشیدن کند، حال برنج‌های خیسانده شده را به آن‌ بیفزایید و ۴-۶ دقیقه زمان دهید تا برنج‌ها نیم‌پز شوند. پس از گذشت زمان فوق برنج‌ها را آبکش کنبد و منتظر بمانید تا آب اضافی‌شان گرفته شود.

    توجه داشته باشید که جنس و بافت برنج‌های مختلف با هم متفاوت است و ممکن است این مدت زمان برای شما کمتر یا بیشتر باشد. پس مدیریت این مرحله را با توجه به جنس برنجتان به شما می‌سپاریم. برنج در این غذا نباید نرم و شفته باشد.

    مرحله نهم | آماده‌سازی ته‌ دیگ

    در نهمین مرحله به سراغ آماده‌سازی ته‌دیگ روید. درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ غذا را دارید مقداری روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا روغن درون قابلمه داغ شود. مقداری نان تموشی را ته قابلمه بچینید اگر این مدل نان را در دسترس ندارید می‌توانید از سایر نان‌ها استفاده کنید.

    لایه نازکی برنج ته قابلمه بریزید و سطح برنج را صاف کنید حال مقداری از مواد زیبون را روی آن بریزید. این کار را تا پایان یافتن مواد اولیه‌تان ادامه دهید. حال مقداری محلول زعفران به غذا بیفزایید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شوید پلو با تن ماهی

    فوت و فن های تهیه زیبون ماهی جنوبی

    مرحله دهم | پختن غذا

    در دهمین مرحله به سراغ پختن برنج روید. درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید، حرارت را کم کنید. ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا برنج بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلم پلو شیرازی

    مرحله یازدهم | تزیین و سرو غذا

    در آخرین مرحله به سراغ سرو غذا روید. برنج را بهم زنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. حال غذا را در ظرف سرو بریزید و با مقداری خرما تزیین کنید. این غذا طبع سردی دارد و بهتر است با خرما سرو شود.

    امیدواریم که این غذای خوشمزه را طبق دستور تهیه‌ای که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا در اختیارتان قرار دادیم، تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.