خواص مواد غذایی

از فواید و خواص گوجه فرنگی چه می‌دانید؟!

اگر کمی در مورد خواص گوجه فرنگی جستجو کنید، متوجه می‌شوید که آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در این ماده غذایی از بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر است. اما مهم‌ترین فواید گوجه فرنگی برای سلامت چیست؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با ۲۰ خواص گوجه فرنگی برای بدن آشنا شوید.

ارزش غذایی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی با رنگ قرمز جذاب و مزه فوق‌العاده‌ای که دارد، سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. ۱۰۰ گرم گوجه فرنگی می‌تواند بخش زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین و از بدن در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کند. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی گوجه فرنگی در ۱۰۰ گرم از آن آشنا شوید.

ارزش غذایی گوجه فرنگی در ۱۰۰ گرم از آن :
انرژی۱۸ کالری
آب ۹۵ درصد
پروتئین۰.۹ گرم
کربوهیدرات۳.۹ گرم
قند ۲.۶ گرم
چربی۰.۲ گرم
ویتامین سی۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن
فیبر۱.۲۰ گرم
ویتامین آ۴۲ میکروگرم
ویتامین ای۰.۵۴ میلی‌گرم
ویتامین کا۷.۹۰ میکروگرم
کولین۶.۷۰ میلی‌گرم
فولات۱۵ میکروگرم
کلسیم۱۰ میلی‌گرم
آهن۰.۲۴ میلی‌گرم
منیزیم۱۱ میلی‌گرم
فسفر۲۴ میلی‌گرم
پتاسیم۲۳۷ میلی‌گرم
سدیم۵ میلی‌گرم
منگنز۰.۱۱ میلی‌گرم

با مهم‌ترین خواص گوجه فرنگی برای سلامتی آشنا شوید!

گوجه فرنگی فواید زیادی برای سلامت دارد و سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است و از همین رو می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. مصرف گوجه فرنگی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و موجب افزایش انرژی بدن می‌شود. در ادامه می‌توانید با ۲۰ خواص گوجه فرنگی برای سلامتی آشنا شوید.

۱- فواید گوجه فرنگی برای قلب

گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم است. در واقع یک عدد گوجه فرنگی به اندازه یک عدد موز پتاسیم دارد و این ماده به شدت برای عملکرد قلب ضروری است. در واقع قلب ما برای این که به خوبی منقبض و منبسط شود، نیاز به الکترولیت‌هایی مثل پتاسیم دارد و از طرفی پتاسیم به آرامش رگ‌های خونی نیز کمک می‌کند. مصرف گوجه فرنگی به دلیل پتاسیم بالایی که دارد، موجب کنترل فشار خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

۲- فواید گوجه فرنگی برای کاهش درد و انقباض عضلات بعد از ورزش

گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم، سدیم، منیزیم و فلوراید است و از همین رو به کاهش درد عضلات و رفع خستگی بعد از ورزش کمک می‌کند. منیزیم موجود در گوجه فرنگی موجب کاهش انقباض عضلات می‌شود و محتوای آب آن می‌تواند بدن را هیدراته کند. از طرف دیگر گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C است و این ویتامین موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود.

با مهم‌ترین خواص گوجه فرنگی برای سلامتی آشنا شوید!

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- جلوگیری از زوال عقل

    پتاسیم موجود در گوجه فرنگی نه تنها به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند، بلکه در عملکرد اعصاب نیز موثر است. مطالعات نشان می‌دهد، افرادی که در رژیم غذایی خود از پتاسیم بیشتر و سدیم کمتری استفاده می‌کنند، عملکرد شناختی بهتری دارند. در یک مطالعه که روی میوه‌ها و سبزیجات رنگی انجام شد، مشخص شد که سبزیجات رنگی و سرشار از آنتی‌اکسیدان در طولانی مدت به سلامت مغز کمک می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: خواص بی‌نظیر کلم بروکلی

    ۴- خواص گوجه فرنگی برای پروستات

    یکی از مهم‌ترین فواید گوجه فرنگی برای مردان، پیشگیری از سرطان پروستات است. شاید پختن گوجه فرنگی موجب از دست رفتن مقداری از ویتامین C آن شود، اما این کار مقدار آنتی‌اکسیدان‌های گوجه را افزایش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها مهم‌ترین ترکیباتی هستند که از رشد سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کنند و مانع تخریب سلول‌ها می‌شوند.

    مصرف گوجه فرنگی به دلیل کاروتینوئیدهایی که دارد، از مردان در برابر ابتلا به سرطان پروستات محافظت می‌کند. بررسی چندین مطالعه نشان می‌دهد مردانی که گوجه فرنگی بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. جالب است بدانید که لیکوپن و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی موجب بهبود تعداد اسپرم و حرکت آن‌ها می‌شود و روی باروری مردان نیز موثر است.

    ۵- خواص گوجه فرنگی برای تنظیم قند خون

    یکی دیگر از فواید گوجه فرنگی تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت است. گوجه فرنگی فیبر زیادی دارد و به تنظیم قند خون و بهبود حرکات روده کمک می‌کند. از آن جایی که شاخص گلیسمی گوجه فرنگی پایین است، می‌تواند یک میان وعده سالم و مفید برای افراد دیابتی باشد. فیبر موجود در گوجه موجب می‌شود تا پس از مصرف آن، احساس سیری را تجربه کنید و کمتر به سراغ مصرف خوراکی‌ها و تنقلات مضر بروید.

    بیشتر بخوانید: خواص گریپ فروت برای سلامتی

    ۶- خاصیت گوجه فرنگی برای سلامت پوست، مو و ناخن

    گوجه فرنگی حاوی ماده‌ای به نام کلروژنیک اسید این که به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند. از طرف دیگر ویتامین C ویتامین A موجود در گوجه فرنگی موجب روشن شدن پوست و سلامت مو و ناخن‌ها می‌شود. برای سلامت پوست و مو و ناخن می‌توانید روزانه از یک عدد گوجه فرنگی خام در سالاد استفاده کنید.

    خاصیت گوجه فرنگی برای سلامت پوست، مو و ناخن

    ۷- جلوگیری از انواع سرطان از خواص گوجه فرنگی

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. لیکوپن موجود در پوست گوجه فرنگی می‌تواند از شما در برابر سرطان پوست محافظت کند. در واقع لیکوپن همراه با دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کنند.

    تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از گوجه فرنگی استفاده می‌کنند، کمتر به سرطان سینه، سرطان ریه و پروستات مبتلا می‌شوند. برای افزایش محافظت بدن در برابر سرطان می‌توانید گوجه فرنگی را همراه با چربی‌های سالم مصرف کنید. مصرف روغن‌هایی مثل روغن زیتون خالص در کنار گوجه فرنگی، به جذب بهتر کاروتنوئیدها در بدن کمک می‌کند و اثربخشی آن را چند برابر می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    ۸- خواص گوجه فرنگی برای سلامت چشم

    گوجه فرنگی حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین است که به حفظ سلامت چشم کمک می‌کند. مصرف گوجه فرنگی خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد. ویتامین A موجود در گوجه برای سلامت چشم‌ها مفید است و از بروز شب کوری و بیماری‌های چشمی در کهنسالی پیشگیری می‌کند.

    ۹- فواید گوجه فواید هیدراته کردن بدن

    ۹۵ درصد از حجم گوجه فرنگی، آب است و مصرف گوجه فرنگی به شما کمک می‌کند تا هیدراته بمانید. آب و الکترولیت‌های موجود در گوجه به هیدراته کردن بدن کمک می‌کند و جلوی کم آبی بدن و عوارض آن را می‌گیرد.

    ۱۰- فایده گوجه فرنگی برای روده‌ها

    بررسی مطالعات نشان می‌دهد که گوجه فرنگی به بهبود هضم کمک می‌کند و مقدار باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهد. مصرف گوجه موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و درمان بیماری التهاب روده و همچنین جلوگیری از سرطان‌های گوارش و روده بسیار مفید است.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز پرتقال خشک برای سلامتی بدن

    ۱۱- خواص گوجه فرنگی در لاغری

    مصرف گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. گوجه فرنگی کالری کم و فیبر زیادی دارد و به همین دلیل سیر کننده است. مصرف گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش اشتهای شما کمک کند و میل شما به غذا خوردن را کاهش دهد. برای کاهش وزن می‌توانید از گوجه فرنگی به عنوان میان وعده یا قبل از غذا استفاده کنید.

    خواص گوجه فرنگی در لاغری

    ۱۲- فواید گوجه فرنگی برای ریه

    برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی برای بهبود عملکرد ریه مفید است و می‌تواند اثرات مضر دود تنباکو و آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش دهد. برای سلامت ریه‌های خودتان می‌توانید روزانه از گوجه فرنگی تازه یا پخته شده استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز لبو برای مردان که باید بدانید!

    ۱۳- خواص گوجه فرنگی برای سلامت دهان و دندان

    لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از التهاب لثه جلوگیری می‌کند و در پیشگیری از سرطان دهان نیز موثر است. از آن جایی که گوجه فرنگی اسیدی است، باید آن را ۳۰ دقیقه قبل از مسواک زدن میل کنید و بعد دندان‌های خود را مسواک کنید.

    ۱۴- فواید گوجه فواید تنظیم فشار خون

    گوجه فرنگی پتاسیم زیادی دارد و مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم موجب کاهش اثرات سدیم در بدن می‌شود. از طرف دیگر پتاسیم تنش دیواره رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و در کاهش فشار خون موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد لیکوپن موجود در گوجه به پایین آوردن فشار خون بالا کمک می‌کند و هیچ تاثیری بر فشار خون نرمال ندارد.

    بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا

    ۱۵- فواید گوجه فرنگی برای خانم‌های باردار

    گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی متنوع است. مصرف گوجه فرنگی در بارداری به افزایش جذب آهن کمک و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. اگر باردار هستید، بهتر است روزانه از گوجه فرنگی پخته و خام استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست انار | پوستی زیبا با شگفتی‌های انار

    ۱۶- خواص گوجه برای کاهش کلسترول

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی چند بار در هفته می‌تواند تا ۱۰ درصد به کاهش کلسترول بد خون یا LDL کمک کند. برای کاهش کلسترول باید روزانه حدود ۲۵ میلی‌گرم لیکوپن یا نصف فنجان پوره گوجه فرنگی مصرف کنید.

    خواص گوجه برای کاهش کلسترول

    ۱۷- بهبود عملکرد سیستم گوارش از فواید گوجه

    مصرف گوجه فرنگی موجب بهبود هضم غذا می‌شود و به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی که دارد از بروز سرطان دستگاه گوارش نیز جلوگیری می‌کند. مصرف ۱۰۰ گرم گوجه فرنگی می‌تواند به سلامت روده‌ها کمک کند و جلوی بروز التهاب در سیستم گوارش را بگیرد.

    بیشتر بخوانید: خواص انبه در بارداری

    ۱۸- جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا و سنگ کلیه

    بررسی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از گوجه فرنگی در رژِیم غذایی خود استفاده می‌کنند، کمتر به سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. مصرف گوجه فرنگی خام یا پخته برای پیشگیری از تشکیل سنگ در صفرا، مجاری ادراری و کلیه اهمیت زیادی دارد.

    ۱۹- تقویت استخوان‌ها از فواید گوجه

    مصرف گوجه موجب تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. گوجه فرنگی سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین برای رشد و حفظ استخوان‌ها اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر لوتئین موجود در گوجه برای شکل گیری کلاژن و تقویت استخوان‌ها مفید است و ویتامین K موجود در آن به افزایش تراکم استخوان‌ها کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز جوانه گندم

    ۲۰- تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص گوجه فرنگی

    گوجه فرنگی به دلیل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد گلبول‌های قرمز و جلوگیری از آسیب گلبول‌های سفید می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی خطر بروز عفونت و بیماری‌های ویروسی را در بدن کاهش می‌دهد.

    تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص گوجه فرنگی

    سوالات متداول

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به رایج‌ترین سوالات شما در مورد خواص گوجه فرنگی پاسخ داده‌ایم. با ما همراه باشید.

    گوجه فرنگی پخته بهتر است یا خام؟

    گوجه فرنگی هم در حالت خام هم پخته سرشار از خاصیت است. گوجه فرنگی خام مقدار ویتامین C بیشتری دارد ولی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی پخته بیشتر است.

    خواص گوجه فرنگی برای کم خونی چیست؟

    گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C است و این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند و مانع کم خونی می‌شود.

    مضرات گوجه فرنگی چیست؟

    معمولا مضرات گوجه فرنگی زمانی ظاهر می‌شود که بیش از حد از آن استفاده کنید. از مهم‌ترین مضرات گوجه می‌توان به بروز اختلالات گوارشی، درد مفاصل، نفخ و آلرژی اشاره کرد.

    چرا مصرف خوردن گوجه در شب توصیه می‌شود؟

    بهترین زمان مصرف گوجه فرنگی شب‌ها قبل از خواب است. از آن جایی که ترشح برخی هورمون‌ها تنها در شب اتفاق می‌افتد، مصرف گوجه در شب موجب افزایش ترشح هورمون‌ رشد و کاهش وزن می‌شود.

    خواص گوجه فرنگی برای رحم چیست؟

    مصرف گوجه فرنگی از التهاب رحم جلوگیری می‌کند و مانع بروز بیماری‌های مربوط به رحم می‌شود.

    منابع:

    ۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    1. آره گوجه فرنگی خواصش زیاده
      ولی برای فصلهای دیگه سال مخصوصاً تو قسمت جنوب ایران
      همیشه گوجه فرنگی پیدا نمیشه اینجور موقع ها باید چی کار کرد؟
      هیچ فکر کردین که جاهایی که دسترسی به تازه این محصول رو ندارن باید برای تامین کردن این ویتامین هایی که
      چپ و راست ازشون تعریف می کنید و مقاله می ذارید باید چی کار کرد؟

      1. بله گوجه فرنگی همه سال همه جا یافت نمی شود، اما برای اینکه بتوانیم ویتامین های موجود در گوجه فرنگی را به نوعی به بدن برسانیم دو راه داریم، یا اینکه خشک شده گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، یا خرید گوجه فرنگی و چرخ کردن آن و در فریزر قرار دادن برای روزهایی که گوجه فرنگی وجود ندارد؛ یا اینکه میوه های قرمز دیگری که در دسترس هستند از جمله توت قرمز، گیلاس، آلبالو، … که رنگ مشابه رنگ گوجه فرنگی را دارند و بخاطر همین ویتامین های مشابهآن را دارند را تهیه کرده و بخورید. مواد غذایی قرمز رنگ، بسیار پر انرژی بوده و در تقویت قلب و افزایش فشار خون و غلظت خون بسیار مفید، و تقویت‌کننده‌ی روده و کبد است. که همگی این موارد در خلق و خو و روحیات انسان ها تاثیر می گذارند.
        رنگ‌دانه‌های آنتوسیانین موجود در میوه های قرمز رنگ نوعی آنتی‌اکسیدان است که با حذف رادیکال‌های مضری که همیشه در حال تشکیل و آسیب رساندن به پوست است، به احیا و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرده و پوست را از عوامل آسیب‌رسان بیرونی مثل آفتاب، داروها و افزایش سن حفظ می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.