آشپزیخواص مواد غذایی

۷ مورد از خواص مهم سماق برای سلامتی

سماق نوعی میوه خوشه‌ای مانند انگور است. بیشترین استفاده ما از سماق، استفاده‌ای مانند ادویه و طعم‌دهنده غذایی است. در این مقاله از اکالا بلاگ با این میوه و خواص آن بیشتر آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

۷ خاصیت شگفت‌انگیز سماق

در این بخش به معرفی خواص مهم سماق خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱- سماق به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

اجازه دهید اول با کبد چرب آشنا شویم. کبد چرب در اثر رسوب و تجمع چربی‌ها در کبد به وجود می‌آید. اگر بیش از ۱۰ درصد کبد را چربی در بر بگیرد، دچار اختلالاتی در عملکرد کبد می‌شود که موجب ضرر و زیان‌های بسیاری برای بدن انسان می‌شود.

بنابراین کسی که دچار کبد چرب است، به هر دری می‌زند تا این بیماری را رفع کند یا آن که در بدترین حالت تسکین ببخشد. در همین راستا سماق به یاری کسانی خواهد آمد که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. سماق بدون شک یکی از بهترین درمان‌ها برای بیماری کبد چرب است.

حالا سماق چگونه به درمان کبد چرب کمک می‌کند؟ سماق دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است. حضور آنتی اکسیدان باعث سم زدایی کبد می‌شود. این تمام چیزی است که یک کبد چرب برای درمان نیاز دارد: سم زدایی. سماق با از بین بردن سم‌ها یا چربی‌های موجود در کبد، این بیماری را تا حد قابل توجهی درمان می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سماق پلو با کباب خانگی

درمان کبد چرب از خواص مهم سماق

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- سماق برای بهداشت و زیبایی دندان‌ها بی نظیر است.

    خب با ما همراه باشید تا با یکی از شگفتی‌های سماق شما را آشنا کنیم. سماق به لثه‌ها استحکام می‌بخشد. اگر دندان‌های ضعیفی دارید و مدام با پوسیدگی و کرم خوردگی دندان‌ها روبه‌رو می‌شوید، یکی از مواد مصرفی برای خلاصی از این وضعیت، سماق است. شما با مصرف سماق لثه‌های خود را تقویت می‌کنید.

    همچنین اگر دچار دندان درد شده‌اید، سماق تسکین دهنده قابل قبولی است. در نهایت به خاصیت سفیدکنندگی سماق اشاره می‌کنم. مسواک زدن با سماق یکی از بهترین راه‌ها برای سفید کردن دندان‌های شما است. این مورد شاید به نظرتان عجیب باشد. ولی واقعیت این است که جوابگو است.

    بیشتر بخوانید: خواص بی‌نظیر کلم بروکلی

    ۳- با مصرف موضعی سماق، پوست شاداب‌تری خواهید داشت.

    همانطور که در بخش قبل اشاره کردم، شما می‌توانید از سماق به صورت موضعی هم استفاده کنید. به چه معنا؟ یعنی نیازی نیست حتما سماق را به عنوان خوراکی مصرف کنید. شما با مصرف غیر خوراکی هم می‌توانید از خواص بی‌شمار این میوه خوشه‌ای و خوش‌رنگ نهایت استفاده را ببرید. برای مثال سماق حاوی مقدار بسیاری از ویتامین ث است.

    بنابراین اگر دوست دارید پوست شاداب‌تر و مستحکم‌تری داشته باشید به صورت موضعی می‌توانید از سماق استفاده کنید. به این صورت پوست شما تازه‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد و در دوران میانسالی چین و چروک‌های شما دیرتر به سراغتان خواهند آمد.

    ۴- سماق به احتمال زیاد، باعث کاهش قند خون می‌شود.

    خیلی از افرادی که دچار قند خون یا دیابت هستند در به در دنبال راهی برای درمان این بیماری می‌گردند. متاسفانه تا به امروز به نتیجه کاملی نرسیده‌اند. با این حال تلاش‌هایی صورت می‌گیرد. یکی از تئوری‌ها این است که سماق باعث کاهش قند خون می‌شود و دیابت را درمان می‌کند. هیچ مقاله علمی و قابل استنادی در این مورد دیده نشده است. با این حال اکثرا بر این باورند که افراد دیابتی باید از سماق حتما استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید: خواص گریپ فروت برای سلامتی

    کاهش قند خون از خواص مهم سماق

    ۵- سماق اسهال را درمان می‌کند.

    سماق فقط یک ادویه و طعم دهنده ساده نیست. سماق واقعا یک مواد خوراکی دارویی است. خواص بی‌شمار سماق باعث محبوبیت آن بین مردم شده است. خصوصا افرادی که به طب سنتی اعتقاد دارند به این مسائل دقت و توجه ویژه‌ای دارند. مثال واضح و مبرهن آن استفاده از سماق برای درمان بیماری‌های طولانی مدت و کوتاه مدت است.

    قبلا به خواص سماق برای درمان بیماری کبد چرب اشاره کردیم. گفتیم سماق حاوی آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان هم یک سم زدای قوی و قدرتمند محسوب می‌شود. حالا در این بخش سماق درمان‌گر یک بیماری دیگر است. سماق در درمان اسهال هم حرفی برای گفتن دارد! برای استفاده از این خواص سماق طبق این دستور جلو بروید:

    1. تخم مرغ را آبپز کنید. زرده تخم مرغ باید کاملا پخته شود.
    2. سماق را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید.
    3. سپس مقداری گشنیز خشک شده هم به این ترکیب اضافه کنید.

    با مصرف این ترکیب، اسهال به طرز معجزه آسایی درمان می‌شود. امیدوارم هیچ وقت چنین بلایی سر شما نیاید. ولی این دستور را در نظر داشته باشید و در روزهای مبادا از آن استفاده کنید. این ترکیب در روزهای مسمومیت غذایی هم حسابی به کارتان خواهد آمد.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    ۶- سماق چربی خون را کاهش می دهد.

    خاطرتان هست در بخش اول به خاصیت درمانی سماق برای کبد چرب، اشاره کردیم. در این قسمت با یکی دیگر از خاصیت‌های چربی‌زدایی سماق آشنا می‌شوید. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که سماق چربی و کلسترول مضر موجود در خون را تا حد خیلی زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توان به راحتی حدس زد که سماق باعث می‌شود احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی به طرز قابل توجهی کاهش بیابد.

    کاهش چربی خون از خواص مهم سماق

    ۷- سماق سلامت گوارش بدن را تضمین می‌کند.

    در این مقاله بارها به خواص درمانی سماق اشاره کردیم. در بخش پنجم به خاصیت ضد اسهال سماق اشاره کردیم. حالا می‌خواهیم این بحث را کمی عمیق‌تر کنیم. واقعیت این است که سماق فقط یاری‌دهنده شما در روزهای مریضی نیست. شما با مصرف منظم و روتین وار سماق، سلامت سیستم گوارشی خود را تضمین می‌کنید. بنابراین توصیه ما این است که برای پیشگیری هم که شده است، مصرف سماق را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های تشخیص عناب تازه و مرغوب

    سخن آخر

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا با یک میوه خوشه‌ای هیجان انگیز آشنا شدید. شاید شما جز افرادی باشید که سماق را فقط به عنوان ادویه ای برای کباب کوبیده می‌شناختید. ولی امروز یاد گرفتید سماق هم دنیای خودش را دارد.

    سماق سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان است. همین دو مورد برای تهیه لیست بلند بالایی از خواص سماق کافی است. با این حال در این مقاله ما بهترین خواص سماق را برای شما گلچین کردیم. امیدواریم همیشه برای پیشگیری از سماق استفاده کنید. نه درمان.

    ۱.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.