آشپزیغذاهای سنتی

غذاهای شب عید آذربایجان (از تبریز تا ارومیه)؛ اصیل و خوشمزه

آذربایجان شرقی از جمله استان‌های با غذاهای سنتی و محلی فراوانی است که مردم تبریز و ارومیه طبق رسم دیرینه برای ایام عید، بخصوص شب عید نوروز از بین این غذاهای لذیذ و خوش‌طعم تهیه و نوش جان می‌کنند.

اما آیا شما غذاهای معروف شب عید آذربایجان را می‌شناسید؟ طعم لذیذ این غذاهای پرطرفدار را چشیده‌اید؟ در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم شما را با برخی از این غذاهای سنتی و مرسوم آذربایجان شرقی آشنا کنیم، پس ما را انتها همراهی کنید.

لیست محبوب‌ترین غذاهای شب عید آذربایجان

در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای استان آذربایجان از جمله تبریز و ارومیه پرداخته‌ایم.

۱- دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یکی از غذاهای خوشمزه تبریز است که برای ایام عید نوروز تهیه می‌شود. این غذا در کنار دستور پخت آسان، به دلیل استفاده از برگ های تازه درخت انگور محبوبیت زیادی بین مردم تبریز دارد.

طرز تهیه دلمه برگ مو

دلمه برگ مو با استفاده از ترکیبی از گوشت چرخ کرده، برنج، انواع سبزیجات معطر تهیه می‌شود. اعتقاد مردم تبریز به این است که با خوردن دلمه برگ مو در شب عید نوروز به تمام آرزوهای خود در سال جدید خواهند رسید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای آشنایی با رسپی این غذای خوشمزه روی لینک طرز تهیه “دلمه برگ مو” کلیک کنید.

    ۲- دلمه کلم تبریزی

    دلمه کلم از جمله غذاهای سنتی تبریز است که با برگ کلم‌سفید و از ترکیب گوشت چرخ کرده، لپه، برنج، انواع سبزی، رب انار و رب گوجه تهیه می‌شود. دلمه کلم تبریزی پیش غذایی لذیذ برای پذیرایی از مهمانان محسوب می‌شود. برای شب نیز می‌توان این پیش غذای مجلسی را سرو کرد.

    طرز تهیه دلمه تبریزی

    جهت آشنایی با این غذای اصیل تبریزی روی لینک طرز تهیه دلمه برگ کلم (دلمه کاهو پیچ) کلیک کنید.

    ۳- رشته پلو

    رشته پلو غذای قدیمی ایرانی است که در بسیاری از نقاط ایران از جمله آذربایجان برای پیشواز سال نو طبخ می‌شود. براساس سنت دیرینه ایرانی بر این باورند که با خوردن رشته پلو سال بهتری تجربه می‌کنند.

    طرز تهیه رشته پلو

    در پخت رشته پلو با توجه به ذائقه افراد از مرغ، زعفران، گوشت قلقلی، گوشت بوقلمون و حتی ماهی دودی استفاده می‌شود. برای تزیین رشته پلو نیز می‌توان از کشمش، زرشک و خرما استفاده کرد.

    برای مشاهده رسپی این غذای مخصوص و مجلسی روی لینک طرز تهیه رشته پلو مجلسی شب عید کلیک کنید.

    ۴- آش کلم

    آش کلم که در زبان آذری به نام‌های یرتخلی یا تورشلی آش نیز شناخته می‌شود. این نوع آش سنتی و محلی تبریز یکی از غذاهای ترش‌مزه و محبوب آذربایجان است که با استفاده از برنج، کلم برگ، رب‌گوجه، نعناع، بلغور و آبغوره طبخ می‌شود.

    مراحل تهیه آش کلم برگ تبریزی

    برای آشنایی با رسپی این غذای مقوی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه یرتخلی یا تورشولی آش (آش کلم ارومیه) کلیک کنید.

    ۵- آش دوغ

    یکی دیگر از غذاهای اصیل و مخصوص شب عید در تبریز و ارومیه آش دوغ است که بین مردم استان آذربایجان محبوبیت فراوانی دارد. بسیاری از مردم این استان طبق سنت دیرینه برای استقبال از سال نو این آش را تهیه می‌کنند.

    طرز تهیه تهیه آش دوغ

    در پخت آش دوغ از مواد غذایی مانند دوغ ترش محلی، برنج نیم دانه، لوبیا، نخود؛ سبزیجات؛ سیر تازه، پیاز و گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود.

    برای آشنایی با رسپی این غذای خوشمزه و همه پسند روی لینک طرز تهیه آش دوغ کنید.

    ۶- کوفته تبریزی

    یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و اصیل تبریزی کوفته تبریزی است که محبوبیت بین‌المللی دارد. داخل کوفته با ترکیبی از پیاز داغ، آلو، زرشک، گردوی خرد شده پر می شود و درست کردن آن چندان سخت نیست.

    طرز تهیه کوفته

    برای آشنایی با رسپی این غذای سنتی و مخصوص روی لینک طرز تهیه کوفته تبریزی کلیک کنید.

    ۷- کوفته مرغ

    نوع دیگری از کوفته که به جای گوشت قرمز با گوشت مرغ تهیه می‌شود و غذایی کم کالری و رژیمی است. کوفته‌مرغ به عنوان غذایی مناسب برای شام و مهمانی از جمله غذاهای لذیذ ارومیه است که از ترکیب گوشت مرغ، ادویه، تخم‌مرغ، سبزیجات معطر، لپه، پیار، برنج، گردو، آلو و … تهیه می‌شود. کوفته مرغ به دلیل طعم متفاوت و استفاده از ادویه‌ها و سبزیجات معطر طرفداران زیادی دارد.

    طرز تهیه کوفته مرغ

    برای آشنایی با رسپی این غذای پرطرفدار و مقرون به صرفه روی لینک طرز تهیه کوفته مرغ کلیک کنید.

    ۸- کله جوش

    کله‌جوش نیز از جمله غذاهایی است که می توان در لیست غذاهای شب عید قرار داد. کله‌جوش غذایی لذیذ و خوشمزه است که به دلیل استفاده از کشک محلی و سبزیجات معطر عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

    کله جوش اصفهانی

    در پخت کله‌جوش از پیاز، سیر، گوشت چرخ کرده، گردوی خرد شده، نعناع داغ، سبزیجات خشک از جمله مرزه و نعناع استفاده می‌شود. مزه کله‌جوش بسیار لذیذ و خوشمزه است و توصیه می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید.

    جهت آشنایی با رسپی این غذای همه پسند و ساده روی لینک طرز تهیه کله‌جوش کلیک کنید.

    ۹- سبزی پلو ماهی

    سبزی‌پلو ماهی غذای محبوب همه ایرانی‌ها برای سال نو و ایام عید نوروز است که در اکثر شهرهای ایران طبخ می‌شود و مردم ایران با پخت این غذا به استقبال سال نو می‌روند. اغلب در کنار سبزی پلو، ماهی به صورت سرخ شده یا شکم پر سرو می‌شود.

    طرز تهیه سبزی‌پلو با ماهی

    برای آشنایی با رسپی این غذای مجلسی و لذیذ روی لینک طرز تهیه”سبزی‌پلو با ماهی” کلیک کنید.

    ۱۰- ارومیه خورش

    ارومیه خورش از محبوب‌ترین خورش‌های ارومیه است که شباهت زیادی به خوراک لوبیا چیتی دارد و خورش سنتی مخصوص شب عید است. در پخت ارومیه خورش از بادمجان، سیب‌زمینی سرخ شده، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه استفاده می‌شود. برای مزه دار شدن این خورش نیز می‌توان از زعفران، آبغوره و ادویه‌هایی مانند زردچوبه و فلفل‌سیاه استفاده کرد.

    مراحل تهیه ارومیه خورش

    جهت آشنایی با رسپی این غذای اصیل و سنتی روی لینک طرز تهیه ارومیه خورش با لوبیا چیتی کلیک کنید.

    ۱۱- خورش کنگر

    خورش کنگر غذایی خوشمزه و مناسب ایام عید در ارومیه است که بخصوص در فصل بهار همزمان با برداشت کنگر با کنگر تازه تهیه می‌شود. این غذا خواص زیادی نیز برای سلامتی دارد که از جمله آنها می‌توان به تسریع جریان خون، تصفیه خون و پاکسازی کبد اشاره کرد.

    خورشت کنگر ارومیه‌ای

    این خورش سنتی ارومیه ظاهری مشابه خورش کرفس دارد که در طبخ آن از نعنا، جعفری، گوشت گوسفندی، پیاز، رب گوجه و انواع ادویه استفاده می‌شود.

    برای آشنایی با رسپی این غذای محلی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورش کنگر کلیک کنید.

    ۱۲- کباب بناب

    کباب بناب غذای تبریزی مناسب مهمانی‌ها از جمله ایام عید است که به عنوان غذای سنتی شهر بناب شناخته می‌شود. برای تهیه کباب بناب از گوشت گوسفندی پرچرب استفاده می‌شود.

    طرز تهیه کباب بناب

    برای آشنایی با رسپی این غذای مخصوص و مجلسی روی لینک طرز تهیه کباب خانگی کلیک کنید.
     به همراه فوت و فن سیخ زدن آن

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا، لیستی از معروف‌ترین غذاهای شب عید آذربایجان (از جمله تبریز و ارومیه) ارائه شد که ضمن آشنایی با غذاهای سنتی مخصوص ایام عید این استان می‌توانید با سفر به شهرهای استان آذربایجان این غذاها را امتحان کنید.

    ۳.۶/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.