سلامت

غذاهایی که باعث بوی بد عرق می‌شوند

تغذیه ما به طور مستقیم روی بوی بدنمان موثر است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برخی از غذاها نقش مهمی بر افزایش تعریق و بد بو شدن بدن دارند. کاهش مصرف غذاهایی که باعث بوی بد عرق می‌شود، به شما کمک می‌کند تا از شر این بو تا حد زیادی خلاص شوید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با غذاهایی که باعث بوی بد عرق می‌شوند، آشنا شوید.

۱۱ غذاهای بد بو کننده بدن

در ادامه این بخش می‌توانید با لیست غذاهایی که باعث می‌شوند عرق شما بوی بد بدهد، آشنا شوید.

۱- گوشت قرمز

شاید خوردن یک سیخ کباب یا یک تکه استیک آبدار، بسیار مقوی و لذت بخش به نظر برسد، اما باید بدانید که مصرف زیاد گوشت قرمز آنقدرها که به نظر می‌رسد برای بدن ما مفید نیست. گوشت قرمز فرآیند هضم سختی برای بدن دارد و مصرف زیاد آن می‌تواند برای سلامت مضر باشد.

از طرف دیگر مصرف گوشت موجب می‌شود تا ماده‌ای وارد تعریق شود که این ماده به محض ترکیب با باکتری‌های روی پوست، بوی بدی پیدا می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که از گوشت قرمز به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، معمولا عرق بدبوتری دارند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ گیاه که می‌تواند عرق زیر بغل را از بین ببرد

۲- کلم

کلم یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است که به خاطر پتاسیم و آنتی اکسیدان فراوانی که مزیت‌های فراوانی برای بدن دارد. کلم حاوی مقداری سولفور است که به طور طبیعی بوی خاصی ندارد؛ اما مصرف انواع کلم موجب تشدید بوی عرق می‌شود. علت ایجاد نفخ و بد بو شدن دهان بعد از مصرف کلم نیز وجود همین سولفور است.

بوی بد عرق با مصرف کلم

۳- مارچوبه

مصرف مارچوبه در برخی افراد موجب بد بو شدن ادرار می‌شود. مارچوبه در ترکیب با سولفور موجب ایجاد بوی بدی می‌شود که البته در همه افراد ایجاد نمی‌شود و در برخی افراد موجب بد بو شدن بدن می‌شود.

۵- غذاهای پر ادویه

مصرف غذاها پر ادویه موجب می‌شود تا عرق شما بوی تند و زننده‌ای پیدا کند. اکثر ادویه‌های پر مصرف مثل پودر سیر، پودر پیاز و ادویه کاری حاوی مقداری سولفور هستند. این ماده پس از جذب شدن در خون، دوباره وارد ریه‌ها می‌شود و از همین رو فرد بعد از مصرف این غذاها نه تنها عرق بدبویی پیدا می‌کند، بلکه با مشکل بوی بد دهان نیز روبرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت عرق کف دست و پا + راهکارهای درمان آن‌ها

۶- غذاهای فرآوری شده و ناسالم

مصرف گوشت‌های فرآوری شده، انواع بیسکویت‌ها و کیک‌های ناسالم و فست فودهای چرب موجب افزایش کلسترول در بدن می‌شود. این غذاها فاقد کلروفیل هستند و از همین رو معمولا بعد از خوردن آن‌ها بوی عرق بسیار تند و زننده می‌شود.

بیشتر بخوانید: عرق کردن و لاغری + آیا تعریق ما را لاغر می‌کند؟

۴- ماهی

ماهی حاوی ماده‌ای به نام کولین است که بعد از هضم، بوی بدی از خود ایجاد می‌کند. بدن برخی از افراد قادر به هضم ماهی نیست و در این شرایط ترکیبی به نام ری متیل آمین در عرق تولید می‌شود که بوی بسیار زننده‌ای ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: علل تعریق در کودکان و بزرگسالان + روش‌های درمان

بوی بد عرق با مصرف ماهی

۷- نوشیدنی‌های حاوی کافئین

مصرف نوشیدنی‌های سرشار از کافئین مثل چای، قهوه و شکلات داغ موجب افزایش تعریق و بد بو شدن عرق می‌شود. چای پررنگ، قهوه و شکلات از غذاهایی هستند که باعث تعریق می‌شوند و میزان عرق بدن را نیز افزایش می‌دهند.

۸- هله‌هوله‌های ناسالم

مصرف تنقلات و هله‌هوله‌های ناسالم مثل چیپس، پفک و انواع کراکرهای نمکی موجب افزایش تجمع سلول‌های چربی در بدن می‌شود و میزان تعریق را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر این خوراکی‌ها حاوی مقداری نمک و روغن هیدروژنه هستند که نه تنها برای بدن مضر هستند، بلکه سبب بد بو شدن عرق نیز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث می‌شود عرقمان بو بدهد؟

۹- لبنیات

مصرف زیاد مواد لبنی که سرشار از پروتئین هستند، موجب آزاد شدن سولفید هیدروژن و ماده‌ای به نام متیل مرکاپتان می‌شود که این مواد موجب بد بو شدن عرق می‌شوند.

۱۰- سیر

مصرف سیر موجب می‌شود تا دهان شما بوی بدی پیدا کند که به راحتی برطرف نمی‌شود. سیر حاوی ترکیبی سولفوری به نام آلیسین است که مصرف آن نه تنها موجب بد بو شدن دهان، بلکه موجب می‌شود تا عرق شما بوی زننده‌ای پیدا کند. در واقع بعد از مصرف سیر، ترکیبات موجود در آن در بدن نفوذ می‌کند و موجب بد بو شدن عرق می‌شود.

بیشتر بخوانید: عرق‌ سوز شدن در گرما و ۴ درمان خانگی آن

سیر از غذاهای بد بو کننده بوی بدن

۱۱- زردچوبه

زردچوبه از آن ادویه‌هایی است که معمولا در انواع غذاها استفاده می‌شود. اما جالب است بدانید که مصرف زیاد زردچوبه موجب بد بو شدن عرق می‌شود.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ۱۱ مورد از غذاهایی که باعث بوی بد عرق می‌شوند، اشاره شد. معمولا غذاهایی که بوی عرق را زیاد می‌کنند، حاوی ترکیبات خاصی هستند یا به خودی خود بوی تند و زننده‌ای دارند که موجب بد بو شدند عرق می‌شوند. کاهش مصرف این غذاها در کنار رعایت بهداشت و استفاده‌ از دئودورانت به شما کمک می‌کند تا همیشه بدنی خوشبو داشته باشید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا