آشپزیخواص مواد غذایی

۹ فایده شگفت‌انگیز خیار?

خیار یکی از سبزیجات پرکاربرد و خوشمزه در سراسر جهان است که در انواع مختلف از جمله خیار بوته‌ای، خیار درختی، خیار خاردار و خیار چنبر یافت می‌شود. این سبزی آبدار و ترد دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است. در ادامه، همراه اکالا بلاگ باشید تا مهم‌ترین خواص خیار را به شما معرفی کنیم.

خواص شگفت‌انگیز خیار

از جمله خواص خیار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- آبرسانی و سم‌زدایی بدن

حدود ۹۶ درصد خیار از آب تشکیل شده است. مصرف خیار، نیاز روزانه بدن به آب را تامین می‌کند و در نتیجه بدن ما را هیدراته نگه می‌دارد. این امر به ویژه در تابستان که به راحتی آب بدنمان کم شود، مفید است. خیار همچنین به عنوان خنک کننده عمل می‌کند و ما را از گرمای تابستان در امان نگه می‌دارد.

علاوه بر این، خیار حاوی ترکیبات فلاونوئیدی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

۲- تنظیم فشارخون

خیار منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم و فیبر غذایی است. پتاسیم، یک ماده معدنی ضروری است که کاهش مصرف سدیم و افزایش دریافت پتاسیم ممکن است از فشار خون بالا جلوگیری کند. منیزیم به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد عروق کمک می‌کند. همچنین فیبر غذایی نیز موجب کاهش فشار خون می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم آب خیار می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد مسن مبتلا به فشار خون کمک کند. آب خیار حاوی مواد مغذی است که موجب کاهش فشار خون می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    تنظیم فشارخون از خواص شگفت‌انگیز خیار

    ۳- حفظ سلامت دستگاه گوارش

    خیار به دلیل داشتن آب فراوان از یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین، فیبر موجود در خیار به کند شدن هضم غذا کمک می‌کند و باعث می‌شود به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشیم. علاوه بر این، خیار به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی، می‌تواند به کاهش التهاب در دستگاه گوارش کمک کند.

    بیشتر بخوانید: لیست سبزی انواع غذاها

    ۴- کاهش قند خون

    خیار در هر فنجان (۱۰۴ گرم) تنها ۱۶ کالری دارد، این بدان معناست که شما می‌توانید مقدار زیادی خیار بخورید بدون اینکه نگران افزایش وزن خود باشید. خیار می‌تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای غذاهای پرکالری‌تر در سالادها، ساندویچ‌ها و … استفاده شود.

    علاوه بر کالری کم، خیار حاوی مقدار زیادی آب است. آبرسانی بدن به احساس سیری کمک می‌کند و باعث کاهش وزن شود. مطالعه‌ای نشان داد که خوردن غذاهای حاوی آب زیاد و کالری کم با کاهش قابل توجه وزن بدن همراه است.

    ۵- بهبود سلامت پوست

    خیار می‌تواند فواید بسیار زیادی برای سلامت پوست ما داشته باشد، از جمله:

    • خنک کننده و تسکین دهنده: خیار حاوی آب فراوان است که می‌تواند به عنوان خنک کننده و تسکین دهنده پوست عمل کند.
    • کاهش آفتاب سوختگی: خیار می‌تواند در کاهش علائم آفتاب سوختگی مانند قرمزی، سوزش و تورم نقش داشته باشد.
    • کاهش پف زیر چشم: قرار دادن خیار برش داده شده روی چشم‌ها می‌تواند پف زیر چشم را کاهش دهد.
    • کاهش تورم و تحریک: خیار حاوی مواد مغذی ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش تورم و تحریک پوست کمک کند. این امر می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های پوستی مانند آکنه یا اگزما رنج می‌برند، مفید باشد.

    علاوه بر استفاده مستقیم از خیار برش داده شده روی پوست، می‌توان از خیار برای تهیه محصولات مراقبت از پوست خانگی نیز استفاده کرد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

    • تونر: شما می‌توانید از آب خیار به عنوان یک تونر طبیعی استفاده کنید.
    • ماسک صورت: برای درست کردن ماسک خیار می‌توانید مقدار مساوی آب خیار و ماست را با هم مخلوط کنید. این ماسک، خشکی پوست و جوش‌های سرسیاه را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای نگهداری خیار در یخچال یا فریزر

    بهبود سلامت پوست از خواص شگفت‌انگیز خیار

    ۶- کمک به سلامت ناخن و مو

    خیار حاوی سیلیس بوده که یک ماده معدنی مهم برای سلامت مو و ناخن است. سیلیس به تقویت ناخن ها کمک می‌کند و از شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین در رشد مو نقش داشته و آن‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کشک و خیار یزدی

    ۷- افزایش سلامت قلب

    یکی دیگر از خواص خیار، افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. این موضوع به دلیل مواد مغذی موجود در خیار است. یک فنجان خیار پوست کنده حاوی ۱۹۳ میلی‌گرم پتاسیم و ۱۷ میلی‌گرم منیزیم است. بزرگسالان باید روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم و ۳۱۰ تا ۴۱۰ میلی گرم منیزیم مصرف کنند.

    علاوه بر این، خیارها حاوی کوکوربیتاسین هستند. کوکوربیتاسین، یک ماده شیمیایی گیاهی است که ممکن است به پیشگیری از تصلب شرایین کمک کند. تصلب شرایین، نوعی بیماری بوده که در آن شریان‌ها سفت و باریک می‌شوند. این موضوع ممکن است منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

    ۸- کاهش خطر ابتلا به سرطان

    خیار به عنوان عضوی از خانواده گیاهان Cucurbitaceae، حاوی سطوح بالایی از مواد مغذی تلخ مزه معروف به کوکوربیتاسین است. کوکوربیتاسین‎ها ترکیباتی هستند که در گیاهان بسیاری یافت می‌شوند و ممکن است دارای خواص ضد سرطان باشند.

    یک مطالعه منبع معتبر در مجله بین المللی خدمات بهداشتی نشان داد که کوکوربیتاسین‌ها ممکن است با جلوگیری از تولید مثل سلول‌های سرطانی به پیشگیری از سرطان کمک کنند. این مطالعه نشان داد که کوکوربیتاسین‌ها می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی پروستات، سینه و روده بزرگ را مهار کنند.

    علاوه بر کوکوربیتاسین‌ها، خیار منبع خوبی از فیبر نیز هست. فیبر یک ماده مغذی مهم بوده که به سلامت گوارش و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی خیار به روش سنتی

    کاهش خطر ابتلا به سرطان از خواص شگفت‌انگیز خیار

    ۹- تقویت سلامت استخوان

    ویتامین K نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. این ویتامین به لخته شدن خون و فعال شدن پروتئین‌هایی که برای ساخت و استحکام استخوان‌ها ضروری هستند، کمک می‌کند. یک فنجان خیار خام خرد شده و پوست کنده نشده حاوی ۱۰.۲ میکروگرم ویتامین K است. این مقدار حدود ۱۱% از نیاز روزانه زنان و حدود ۸% از نیاز روزانه مردان را تامین می‌کند. همچنین ویتامین K، جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خیارشور سرکه‌ای و نمکی خانگی

    سخن آخر

    به طور کلی خیار به عنوان یک ماده غذایی کم کالری، فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی خیار را به برنامه‌ غذایی خود اضافه کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. امیدواریم که مطالب ذکر شده در این بخش از مجله آشپزی اکالا برای شما مفید بوده باشد، از همراهی شما سپاسگزاریم.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.