آشپزینکات آشپزی

۳ ترفند ساده برای خشک کردن طالبی!

طالبی یک میوه مفید و آبدار تابستانی است که می‌توانید آن را خشک کنید در تمام فصول سال از طعم لذیذ این میوه بهره‌مند شوید. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با ترفندهای خشک کردن طالبی به طور کامل آشنا شوید.

طرز تهیه طالبی خشک در فر

یکی از محبوب‌ترین روش‌های خشک کردن طالبی است که آن را در فر قرار دهید. با این روش می‌توانید در عرض چند ساعت طالبی خشک درست کنید. برای تهیه طالبی خشک در فر باید مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: طالبی را برش دهید

برای شروع باید یک یا چند عدد طالبی سالم و رسیده را انتخاب کنید و خوب بشویید. در ادامه پوست طالبی را جدا کنید و آن را به صورت حلقه‌های نازک برش دهید. به خاطر داشته باشید که در زمان برش دادن طالبی باید همه حلقه‌ها را به یک ضخامت برش دهید تا در یک زمان خشک شوند.

مرحله دوم: طالبی‌ها را در محلول آب و شکر قرار دهید

در این مرحله باید مقداری آب در یک ظرف بریزید و بعد چند قاشق شکر به آن اضافه کنید. مقدار شکر باید به اندازه‌ای باشد که آب کاملا شیرین شود. حالا طالبی‌ها را به نوبت در ترکیب آب و شکر قرار دهید و سپس خارج کنید.

بیشتر بخوانید: ۳ روش خشک کردن آلو سیاه در خانه

 این کار نه تنها موجب شیرین و خوشمزه شدن طالبی خشک می‌شود، بلکه از سیاه و تیره شدن رنگ آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه طالبی خشک در فر

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: طالبی‌ها را در سینی بچینید

    فر را با دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. یک لایه کاغذ روغنی روی سینی فر قرار دهید و سپس حلقه‌های طالبی را با فاصله در سینی بچینید.

    مرحله چهارم: طالبی‌ها را خشک کنید

    در این مرحله باید سینی را در فر قرار دهید و برای چند ساعت در فر قرار دهید. مدت زمان آماده شدن طالبی خشک به ضخامت آن‌ها بستگی دارد و معمولا بین ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد.

    در این مدت باید چندین بار به طالبی‌ها سر بزنید و هر زمان که احساس کردید خشک شده‌اند، آن‌ها را از فر خارج کنید. سپس یک روز طالبی‌ها را در فضای آشپزخانه قرار دهید و بعد در ظرف در بسته بریزید.

    بیشتر بخوانید: اصول خشک کردن میوه در هواپز

    طرز تهیه طالبی خشک با میوه خشک کن

    اگر در خانه به دستگاه میوه خشک کن دسترسی دارید، خشک کردن طالبی برایتان بسیار راحت خواهد بود. در ادامه می‌توانید با مراحل خشک کردن طالبی با دستگاه میوه خشک کن آشنا شوید.

    مرحله اول: طالبی را خرد کنید

    برای شروع باید یک عدد طالبی را بشویید و پوست آن را جدا کنید. در ادامه طالبی‌ها را به صورت قاچ شده به هر اندازه‌ای که دوست دارید خرد کنید. بهتر است ضخامت همه طالبی‌ها یکسان باشند و آن‌ها را به صورت نازک برش دهید.

    مرحله دوم: طالبی‌ها را در سینی میوه خشک کن بچینید

    طالبی‌ها را با فاصله یک سانتی‌متری در سینی میوه خشک کن بچینید و سپس سینی را داخل دستگاه قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن میوه در دستگاه خشک‌ کن

    مرحله سوم: طالبی‌ها را خشک کنید

    دستگاه را با دمای حدود ۵۷ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید طالبی‌ها برای مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دستگاه بمانند و خشک شوند. بهتر است هر ۴ ساعت یک بار درب دستگاه را باز کنید و طالبی‌ها را زیر و رو کنید تا به خوبی خشک شوند. بعد از آماده شدن طالبی خشک می‌توانید آن‌ها را از دستگاه خارج کنید و در ظرف در بسته بریزید.

    خشک کردن طالبی در آفتاب

    در روش سنتی برای خشک کردن طالبی از نور آفتاب استفاده می‌شود. در این روش ممکن است طالبی شما به سرعت سیاه و تیره شود، از همین رو حتما باید آن را برای چند دقیقه در ترکیب آب و شکر قرار دهید. برای شروع طالبی‌ها را به اندازه‌های یکسان و ضخامت نازک خرد کنید. سپس آن‌ها را در آب شکر قرار دهید و با کمی فاصله در سینی یا یک توری فلزی بچینید.

    سینی را در مقابل نور آفتاب و جایی که جریان هوای مناسبی دارد قرار دهید تا طالبی‌ها برای چند روز خشک شوند. برای جلوگیری از آلوده شدن و نشستن خاک روی طالبی‌ها می‌توانید یک توری یا پارچه توری نازک روی آن‌ها قرار دهید و شب ها سینی را به داخل خانه بیاورید. تا خشک شدن کامل طالبی‌ها حتما آن‌ها را چند بار در روز زیر و رو کنید.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن زردآلو

    خشک کردن طالبی در آفتاب

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه طالبی خشک

    • یکی از مهم‌ترین ترفندهای خشک کردن طالبی این است که قبل از خشک کردن آن را در ترکیب آب و شکر قرار دهید. این کار هم طعم بهتری به میوه خشک شما می‌بخشد و هم از تیره شدن رنگ آن جلوگیری می‌کند.
    • برای خشک کردن طالبی حتما از طالبی سالم، رسیده و بدون لک استفاده کنید. هر چقدر طالبی شما باکیفیت‌تر باشد، بعد از خشک شدن نیز کیفیت آن بیشتر خواهد بود.
    • طالبی خشک یک میان وعده سالم و خوشمزه است که مصرف آن به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک می‌کند و برای لاغری، کاهش فشار خون و همچنین بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است.
    • بعد از آماده شدن طالبی خشک باید آن‌ها را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.
    • برخی از تولید کنندگان طالبی خشک از رنگ خوراکی برای خوشرنگ شدن طالبی استفاده می‌کنند، اگر از طالبی خشک آماده استفاده می‌کنید، از خرید چنین طالبی‌هایی اجتناب کنید.
    • معمولا کیفیت طالبی خشکی که در فر یا میوه خشک کن تهیه می‌شود، بیشتر از طالبی است که در نور آفتاب خشک می‌کنید. از همین رو در صورت دسترسی به فر و دستگاه میوه خشک کن حتما از این روش‌ها استفاده کنید.
    • برای خشک کردن طالبی در شوفاژ و بخاری باید طالبی را به صورت نازک و یک اندازه برش دهید و در سینی بچینید. سپس سینی را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید. برای خشک کردن طالبی باید حرارت شوفاژ و بخاری کم باشد. هر چند ساعت یک بار طالبی‌ها را زیر و رو کنید و چند روز صبر کنید تا طالبی‌های شما به طور کامل خشک شوند.

    در این مقاله به ترفندهای خشک کردن طالبی اشاره شد و شما می‌توانید با کمک گرفتن از این ترفندها خودان در خانه طالبی خشک آماده کنید. اگر تجربه خشک کردن طالبی در خانه را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    ۵/۵ (۴ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا