آشپزینکات آشپزی

تفاوت روغن سرخ کردنی با دیگر روغن‌ها چیست؟

آیا چیزی در مورد تفاوت روغن سرخ کردنی و روغن مایع می‌دانید؟ روغن‌ها انواع مختلفی دارند و معمولا به عنوان روغن سرخ کردنی و پخت و پز در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. اگر شما هم مثل خیلی از افراد دیگر نمی‌دانید فرق روغن سرخ کردنی با دیگر روغن‌ها چیست، بهتر است در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ با ما همراه باشید.

فرق روغن سرخ کردنی با مایع

حتما شنیده‌اید که برای سرخ کردن مواد غذایی تنها باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید و دیگر انواع روغن‌ها برای این کار مناسب نیستند. اما تفاوت روغن سرخ کردنی با دیگر روغن‌ها چیست و چرا این موضوع اهمیت زیادی برای سلامت ما دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روغن اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: نشانه های روغن فاسد چیست؟

۱- نقطه دود روغن سرخ کردنی بیشتر است

روغن سرخ کردنی نقطه دود بالاتری نسبت به سایر روغن‌ها دارد و مقاومت آن در برابر حرارت بیشتر است. این موضوع نشان می‌دهد که می‌توانید از این روغن برای سرخ کردن مواد غذایی در دمای بالا و به مدت طولانی‌تر استفاده کنید.

در حالی که روغن‌هایی که مخصوص پخت و پز هستند، نمی‌توانند در دمای بالا دوام بیاورند و زودتر می‌سوزند و کیفیت خود را از دست می‌دهند.

روغن‌های پخت و پز در دمای بالا به سرعت تجزیه می‌شوند و شروع به دود کردن می‌کنند. در این شرایط روغن می‌سوزد و طعم بدی به غذا می‌دهد. سوختن روغن موجب آزاد شدن مواد سمی می‌شود و سلامتی شما را نیز به خطر می‌اندازد.

فرق روغن سرخ کردنی با مایع

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- ترکیبات روغن سرخ کردنی با سایر روغن‌ها متفاوت است

    روغن سرخ کردنی دارای ترکیبات متفاوتی نسبت به سایر روغن‌ها است و از همین رو پایداری بیشتری در دمای بالا دارد. در ترکیبات این روغن‌ها معمولا از مقداری پالم اولئین و تالو اولئین استفاده می‌شود که این ترکیبات معمولا در روغن‌های پخت و پز وجود ندارند.

    هر چند امروزه روغن های پخت و پز زیادی در بازار هستند که در ترکیبات آن‌ها پالم وجود دارد، اما سعی کنید برای پخت و پز تنها از روغن‌های فاقد پالم استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین روغن‌ها برای آشپزی

    ۳- مقاومت روغن سرخ کردنی بیشتر است

    وغن سرخ کردنی برای سرخ کردن مواد غذایی در دمای بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد مناسب است و برخی روغن‌ها دارای ترکیباتی هستند که می‌توانید از آن‌ها تا دمای ۲۰۴ درجه سانتی‌گراد نیز استفاده کنید. این روغن‌ها معمولا دیرتر از روغن‌های دیگر می‌سوزند و سیاه می‌شوند و از همین رو برای سرخ کردن مناسب‌تر هستند.

    ۴- کاربرد روغن سرخ کردنی با دیگر روغن‌ها متفاوت است

    بهتر است بدانید که روغن سرخ کردنی تنها برای سرخ کردن کاربرد دارد و بهتر است برای پخت و پز استفاده نشود. اما روغن‌های پخت و پز معمولا برای پخت غذا، پخت کیک و نان و همچنین تفت دادن و مزه دار کردن سالاد استفاده می‌شوند.

    ۵- روغن پخت و پز معمولا خوش عطرتر است

    روغن‌های مخصوص پخت و پز اغلب برای خوشمزه‌تر شدن غذا، مزه دار کردن سالاد و تهیه نان و کیک استفاده می‌شوند. این نوع روغن‌ها معمولا معطر و خوش عطر هستند و درست مثل یک چاشنی غذای شما را خوش عطر می‌کنند. اما روغن‌های سرخ کردنی معمولا بدون بو هستند و مزه خاصی ندارند و تنها برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: ۱۵ راهکار طلایی برای کاهش مصرف روغن در غذا

    ۶- میزان چربی اشباع روغن سرخ کردنی بیشتر است

    بهتر است بدانید که روغن سرخ کردنی میزان چربی اشباع زیادی دارد و روغن‌های مخصوص پخت و پز حاوی مقدار زیادی چربی غیر اشباع هستند. به طور کلی روغن‌هایی که حاوی چربی غیر اشباع هستند، برای سرخ کردن مناسب نیستند و با قرار گرفتن در معرض حرارت واکنش نشان می‌دهند و ترکیبات مضری از خود آزاد می‌کنند.

    هر چند مصرف چربی‌های اشباع برای بدن مضر است، اما اگر قرار است ماده غذایی را سرخ کنید، باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید تا روغن با قرار گرفتن روی حرارت نسوزد و آسیب نبیند.

    روغن‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک برای مصارف خاصی تولید شده‌اند و در این مقاله به تفاوت روغن سرخ کردنی با دیگر روغن‌ها اشاره شد.

    بیشتر بخوانید: روش های انتخاب روغن مناسب برای پخت و پز

    به خاطر داشته باشید زمانی که غذایی را سرخ می‌کنید، دمای روغن تا حدود ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند و اگر این روغن نسبت به دمای ایجاد شده مقاوم نباشد، خیلی زود می‌سوزد و شروع به دود کردن خواهد کرد.

    در این شرایط هم غذای شما مزه بدی پیدا می‌کند و هم سلامتی‌تان به خطر می‌افتد. سعی کنید از روغن‌های مخصوص پخت و پز تنها برای مصارف غیر سرخ کردنی که حرارت کمتر است استفاده کنید و برای سرخ کردن فقط از روغن‌های مخصوص استفاده کنید.

    فرق روغن سرخ کردنی با مایع

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات متداول شما در مورد تفاوت روغن سرخ کردنی با دیگر روغن‌ها پاسخ داده‌ایم.

    آیا می‌توان از روغن سرخ کردنی چند بار استفاده کرد؟ هر چند در بسیاری از مواقع می‌توان از روغن سرخ کردنی برای چند بار استفاده کرد، اما باید بدانید که این کار موجب کاهش کیفیت روغن و کاهش نقطه دود آن می‌شود. در این شرایط نباید روغن را روی حرارت زیاد قرار دهید.

    آیا روغن‌های گیاهی برای سرخ کردن مناسب هستند؟ روغن‌های گیاهی حاوی مقادیر زیادی چربی غیراشباع هستند و از همین رو نباید برای سرخ کردن از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است از این روغن‌ها نهایتا برای تفت دادن با حرارت ملایم استفاده شود.

    آیا با روغن پخت و پز می‌شود سرخ کرد؟ روغن مخصوص پخت و پز نقطه دود پایینی دارد و از همین رو خیلی زود می‌سوزد و به همین دلیل نباید از آن برای سرخ کردن استفاده کنید.

    روغن پخت و پز برای چیست؟ روغن پخت و پز برای کیک، نان، برنج، سالاد و تفت دادن کوتاه مدت غذاها مناسب است و نباید از آن برای سرخ کردن در دمای زیاد استفاده کنید.

    برای پخت کیک از چه روغنی استفاده کنیم؟ برای پخت کیک باید از روغن گیاهی یا روغن‌های مخصوص پخت و پز استفاده کنید.

    پیاز را با چه روغنی سرخ کنیم؟ برای سرخ کردن پیاز باید از روغن سرخ کردنی استفاده کنید. اگر تنها پیاز را تفت می‌دهید، می‌توانید از مقداری روغن زیتون یا روغن مخصوص پخت و پز با حرارت ملایم نیز استفاده کنید.

    ۴.۱/۵ (۱۷ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا