آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه مینی چیزکیک لیمو؛ دسری جذاب با عطر و طعم فوق العاده!

چیزکیک یک نوع دسر یا شیرینی بین المللی است که طرفداران بی شماری دارد و به روش‌های مختلفی و در طعم های متنوعی آماده می‌شود. چیزکیک لیمو نوعی چیزکیک پرطرفدار و خوشمزه است که طعم بسیار مطبوعی دارد ترکیب طعم لیموی تازه و پنیر فوق العاده است. این چیزکیک از یک کراست بیسکوئیتی و لایه پنیری و یک لایه سس لیمو تشکیل شده است و بخشی از آماده‌سازی آن داخل فر انجام می‌شود. سس لیموی روی چیزکیک طعم ترش و شیرینی دارد و باعث عالی شدن طعم چیز کیک می‌شود. این چیزکیک خوشمزه هم به صورت تکنفره و در قالب کوچک و هم در قالب بزرگ میتوان تهیه کرد.

با ما در اکالا بلاگ همراه باشید با آموزش این چیزکیک خوش عطر و طعم!

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای کراست چیزکیک
    بیسکوئیت پتی بور وانیلی۱ بسته معادل ۱۲۰ گرم
    کره۵۰ گرم

    مواد لازم کراست چیزکیک لیمو

    مواد لازم برای لایه پنیری چیزکیک
    پنیر ماسکارپونه یا لبنه۲۰۰ گرم
    خامه صبحانه یا قنادی۱۰۰ گرم
    تخم مرغ۱ عدد
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
    نشاسته ذرت۱ قاشق سوپ خوری
    آرد سفید قنادی ۱ قاشق سوپ خوری
    شکر۱۰ قاشق سوپ خوری
    پوست لیموی رنده شده۱ عدد

    مواد لازم چیزکیک لیمو

    مواد لازم برای سس لیموی چیز کیک
    آب۱ پیمانه
    نشاسته ذرتیک و نیم قاشق سوپ خوری
    شکر۶ قاشق سوپ خوری
    پوست لیموی رنده شده ۱ عدد
    آب لیموی تازه۱عدد
    رنگ زرد خوراکیبه مقدار لازم

    مواد لازم سس چیز کیک لیمو۱- برای تهیه چیزکیک لیمو اول باید کراست یا پایه چیزکیک رو آماده کنیم برای این کار بیسکوئیت‌ها رو با دست کمی خرد میکنیم و بعد داخل دستگاه غذاساز یا آسیاب میریزیم و پودر میکنیم.

    اگه به دستگاه دسترسی ندارین میتونید بیسکوئیت‌ها رو داخل کیسه زیپ کیپ بریزید و در کیسه رو ببندین و با وردنه روی اونها ضربه بزنید تا کاملا پودر بشن اما مراقب باشین که کیسه در اثر برخورد با ضربه پاره نشه و بعد میتونید پودر بیسکوئیت‌ها رو یک دور الک کنید.

    کره رو روی حرارت بن ماری یا داخل ماکروفر ذوب کنید و به پودر بیسکوئیت‌ها اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا یکدست بشن و مواد حالت شنی مانند پیدا کنن.

    بیسکوئیت در چیزکیک لیمو

    ۲- داخل قالب مافین کپسول کاغذی قرار بدین و به اندازه مساوی داخل هر کپسول از بیسکوئیت‌های پودر شده بریزین.

    قالب چیزکیک لیمو۳- با کف یک لیوان یا گوشت کوب پودر بیسکوئیت رو داخل کپسول‌ها کاملا فشرده و صاف کنید.

    وقتی همه کپسول‌ها فشرده و آماده شد، قالب مافین رو داخل یخچال قرار بدین.

    قالب چیزکیک لیمو۴- برای آماده کردن لایه پنیری پنیر ماسکارپونه و خامه رو داخل ظرفی بریزین؛ به جای پنیر ماسکارپونه از پنیر لبنه هم میتونید استفاده کنید و برای خامه؛ هم از خامه صبحانه و هم از خامه قنادی میتونید استفاده کنید من از خامه صبحانه استفاده کردم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه موس لیمو 

    پنیر و خامه رو با همزن بزنید تا کاملا ترکیب بشن. (اگه از خامه قنادی استفاده می‌کنید اول خامه رو کمی بزنید تا فرم بگیره و بعد پنیر رو بهش اضافه و مخلوط کنید)

    خامه در چیزکیک لیمو۵- شکر رو اضافه کنید و با همزن مخلوط کنید تا یکدست بشه و بعد آرد سفید قنادی و نشاسته ذرت الک شده رو اضافه و مخلوط کنید.

    شکر در چیزکیک لیمو ۶- پوست یک عدد لیموترش رو رنده کنید و به مواد اضافه کنید.

    هر قسمت پوست لیمو رو یکبار روی رنده بکشین تا فقط قسمت سبز رنگ پوست لیمو رنده بشه و قسمت سفید رنگ رو رنده نکنید تا باعث ایجاد تلخی نشه.

    پوست لیمو در چیزکیک لیمو۷- مواد رو مخلوط کنید و بعد یک عدد تخم مرغ رو اضافه کنید و با همزن در حد مخلوط و یکدست شدن مواد رو هم بزنید (بیش از حد با همزن نزنید)
    و در بین هم زدن وانیل رو هم اضافه کنید.

    وانیل در چیزکیک لیمو

    ۸- وقتی مواد کاملا یکدست شد با یک اسکوپ بستنی از مایه پنیری بردارین و روی لایه بیسکوئیتی بریزین استفاده از اسکوپ باعث میشه اندازه مواد داخل کپسول‌ها یکسان باشه اگه اسکوپ ندارین میتونید از یک ملاقه کوچیک استفاده کنید.

    پنیر پیزکیک لیمو۹- حدود دو سوم کپسول‌ها رو با مایه پنیری پر کنید و بعد قالب مافین رو داخل سینی فر قرار بدین و داخل سینی آب بریزین.

    سینی رو داخل فر صد و شصت درجه سانتی‌گراد که از قبل گرم شده قرار بدین و حدود سی و پنج الی چهل دقیقه زمان بدین تا لایه پنیری بپزه زمان در فرهای مختلف متفاوته وقتی لایه پنیری کمی خودش رو گرفت یعنی پخته شده و آمادست مراقب باشین که قسمت پنیری نسوزه.

    باید توجه کنید که لایه پنیری داخل فر پف میکنه و کمی بالا میاد اما بعد از خاموش کردن فر پفش تا حدودی میخوابه که کاملا طبیعیه چون بیشتر اون از پنیر و خامه تشکیل شده و مقدار خیلی کمی آرد و تخم مرغ داره.

    وجود سینی آب باعث میشه روی لایه پنیری ترک نخوره.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک لیمو 

    بعد از اینکه حرارت فر رو خاموش کردین قالب رو از فر خارج نکنید و فقط در فر رو کمی نیمه باز بذارین تا چیز کیک‌ها تقریبا خنک بشن و از دما بیفتن چون شوک دمایی ممکنه باعث ایجاد ترک روی چیز کیک بشه.

    بعد قالب رو از فر خارج کنید و اجازه بدین چیزکیک‌ها در دمای محیط کاملا خنک بشن.

    پخت چیزکیک لیمو۱۰- برای آماده کردن سس لیمویی نشاسته ذرت و شکر رو داخل قابلمه‌ای بریزین و مخلوط کنید و بعد آب رو کم کم اضافه و مخلوط کنید.

    پوست یک عدد لیمو ترش رو داخل مواد رنده کنید (فقط قسمت سبز رنگ) و آب همون لیموترش رو هم داخل مواد بریزین و در آخر رنگ زرد خوراکی (ترجیحا لیمویی) اضافه کنید تا به رنگ دلخواه برسه.

    سس چیزکیک لیمو

    ۱۱- مواد رو روی حرارت کم بذارین و مدام هم بزنید تا غلظت پیدا کنه حرارت باید کم باشه تا خامی نشاسته گرفته بشه و طعم خامی داخل سس حس نشه وقتی سس غلیظ شد از روی حرارت بردارین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع چیزکیک

    اجازه بدین از دما بیفته و خنک بشه در این بین هر ازگاهی هم بزنید تا سس رویه نبنده وقتی سس خنک شد و به دمای محیط رسید از اون داخل کپسول‌ها و روی لایه پنیری بریزید تا کپسول پر بشه.

    سس چیزکیک لیمو

    ۱۲- بعد قالب رو داخل یخچال بذارین و اجازه بدین یک شب داخل یخچال بمونه تا خودش رو بگیره بعد کپسول رو به آرومی از چیزکیک‌ها جدا کنید و روی چیز کیک رو به دلخواه تزئین کنید من از لیموی برش خورده و پسته خرد شده برای تزئین استفاده کردم میتونید از برگ پونه با انواه میوه برش خورده هم استفاده کنید.

    چیزکیک لیمونکات تهیه چیزکیک لیمو :

    • در صورتی که قالب مافین ندارین یا دوست دارین چیزکیک تک نفره نباشه میتونید اون رو داخل قالب کمربندی تهیه کنید لایه کراست رو داخل قالب بریزین و با پشت قاشق کاملا فشرده و صاف کنید و بعد مایه پنیری رو روی کراست بیسکوئیتی بریزین اما چون امکان نفوذ آب از داخل سینی به قالب کمربندی و چیزکیک هست قالب رو داخل فویل قرار بدین و کناره‌های فویل رو تا دیواره‌ها بالا بیارین و بعد قالب رو به همراه فویل داخل سینی بذارین و آب رو اضافه کنید وجود فویل باعث میشه آب نتونه به داخل چیزکیک نفوذ کنه سینی رو داخل فر بذارین و توجه کنید چون اندازه چیزکیک بزرگه زمان بیشتری برای پخت لازمه وقتی کناره‌های چیزکیک بست و قسمت وسط چیزکیک کمی تاب میخورد یعنی پخته و لازم نیست بیشتر داخل فر بمونه اجازه بدین با در نیمه باز خنک بشه و بعد از فر خارج کنید و سس لیمو رو آماده کنید و روی اون بریزین.
    • در صورتی که نمیخواین از سس لیمو برای روی چیزکیک استفاده کنید میتونید از ژله لیمو استفاده کنید نصف بسته ژله با طعم دلخواه رو با سه چهارم پیمانه آب جوش حل کنید و بعد ظرف ژله رو روی حرارت بن ماری قرار بدین تا ذرات ژلاتین داخل ژله کاملا حل بشه و ژله کاملا شفاف بشه بعد اون رو کنار بذارین و اجازه بدین کاملا خنک بشه و با یک قاشق یا ملاقه کوچک از ژله خنک شده روی لایه پنیری بریزین تا هر کپسول کاملا پر بشه و بعد قالب رو داخل یخچال بذارین تا ژله ها خودشون رو بگیرن.
    • بعد از پودر کردن بیسکوئیت‌ها چه با دستگاه و چه داخل زیپ کیپ دقت کنید هیچ تکه درشتی داخل مواد جا نمونده باشه و بیسکوئیت‌ها کاملا پودر شده باشن برای اطمینان میتونین یک دور پودر بیسکوئیت رو الک کنید.
    • برای دورهمی و مهمانی‌ها بهتره چیزکیک رو از شب قبل آماده کنید چون مراحل آماده‌سازی زمان بر هست و همینطور وقتی چیز کیک یک شب داخل یخچال میمونه مزه‌های مختلف با هم مچ میشن و دسر خوشمزه تر میشه و لایه بیسکوئیتی دسر رطوبت لایه پنیری رو کمی جذب میکنه و حالت تردیش کمتر میشه.
    • از بیسکوئیت پتی بور شکلاتی یا بیسکوئیت دایجستیو (ساقه طلایی) هم میتونید برای کراست چیزکیک استفاده کنید.

    امیدوارم از طرز تهیه چیزکیک لیمو خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.