آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه سوفله شکلاتی دسر فرانسوی خوشمزه!

سوفله (souffle)، در لغت به معنی پف کردن است. نام این دسر را هم از ظاهر آن برداشته‌اند. سوفله، دسری فرانسوی است که با تخم مرغ درست می‌شود؛ البته کار به همین سادگی‌ها هم نیست! اگر دوست دارید طرز تهیه سوفله شکلاتی خوشمزه را یاد بگیرید، با ما در بخش آشپزی مجله اکالا همراه باشید.

مواد اولیه سوفله شکلاتی
شیریک پیمانه
زرده تخم مرغ۲ عدد
سفیده تخم مرغ۳ عدد
نشاسته ذرتیک و نیم قاشق سوپ خوری
شکر۷۵ گرم و مقداری هم برای دیواره های قالب
شکلات۲۰۰ گرم
کره به دمای محیط رسیده۲ قاشق غذاخوری
نمک۱ پنس

مواد اولیه سوفله شکلاتی

طرز تهیه سوفله شکلاتی

در ادامه مراحل تهیه سوفله شکلاتی که یکی از انواع دسرهای شکلاتی است را توضیح داده‌ایم:

مرحله اول: گرم کردن فر

فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود و سینی را در طبقه وسط بگذارید.

مرحله دوم: آماده کردن قالب

کف و دیواره رمکین‌ها ( ظرف مخصوص سوفله و کرم بروله) را کاملا به کره نرم شده آغشته کنید.

مقداری شکر داخل رمکین بریزید و با دستتان حرکتش دهید و بچرخانید تا کف و دیوارهای رمکین را کاملا پوشش دهید. داخل ظرف رمکین را وارونه کنید تا شکرهای اضافی بیرون بریزند. وقتی همه رمکین‌ها را به این صورت آماده کردید، آن‌ها را داخل فریزر قرار دهید.

آماده سازی ظزف سوفله

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

    شکر و نشاسته ذرت را داخل ظرفی با هم مخلوط و شیر را اضافه کنید. بعد با همزن دستی بزنید تا کاملا حل شود.

    مرحله چهارم: هم زدن مواد روی حرارت

    ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا زمانی که شروع به جوشیدن کند و چند قل بزند.

    بعد حرارت را خاموش کنید در این حالت مواد کمی قوام پیدا می‌کند و غلیظ‌تر می‌شود.

    مخلوط شیر و نشاسته در سوفله

    مرحله پنجم: ریختن مواد سوفله در رمکین

    وقتی مواد را از روی حرارت برداشتیم، تکه‌های شکلات خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم. با همزن دستی مخلوط می‌کنیم تا شکلات با حرارت مواد آب و با مواد کاملا مخلوط شود.

    اضافه کردن شکلات به مایع سوفله

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر دو رنگ کرم باواریا (شکلاتی و وانیلی)

    مرحله ششم: هم زدن زرده تخم مرغ‌ها

    بلافاصله زرده‌های تخم را اضافه می‌کنیم و سریع هم می‌زنیم تا کاملا با مواد مخلوط شوند.

    مرحله هفتم: هم زدن سفیده‌ها

    داخل ظرف دیگری سفیده تخم مرغ و نمک را مخلوط کنید. سفیده را با همزن برقی هم بزنید تا کاملا فرم بگیرد و وقتی ظرف را برمی‌گردانیم، از ظرف نریزد.

    اضافه کردن وانیل و زرده تخم مرغ

    مرحله هشتم: اضافه کردن سفیده به مایه سوفله

    سپس سفیده فرم گرفته را در چند مرحله به مایه سوفله اضافه می‌کنیم. به آرامی و به صورت دورانی فولد می‌کنیم تا پف سفیده نخوابد و با مواد مخلوط شود.

    اضافه کردن تخم مرغ به شکلات در سوفلهمرحله نهم: ریختن مایه در قالب

    از مایه داخل رمکین‌ها می‌ریزیم.

    داخل فر گرم شده، به مدت یک ربع الی نیم ساعت قرار می‌دهیم تا کاملا پف کند.  بعد از فر خارج و به صورت گرم سرو می‌کنیم . برای تزئین سوفله می‌توانید روی آن پودر قند یا پودر کاکائو الک کنید.

    فولد کردن خمیر سوفله

    بیشتر بخوانید: کیک دو رنگ وانیلی شکلاتی؛ کیک عصرانه موج دار

    نکات مهم درباره پف کردن سوفله

    حالا وقت فوت کوزه گری است، برای درست کردن سوفله بی نظیر، این نکات را رعایت کنید:

    • نکته مهم در تهیه سوفله این است که نمی‌شود آن را از قبل آماده کرد! سوفله حتما باید داغ سرو شود و علت اصلی خوابیدن پف دسر بعد از حدود ۱۰ دقیقه، همین موضوع است.
    • سوفله حتماباید پف کند و از ظرف بالا بیاید؛ آن سطحی که بالا آمده، چون هیچ اتکایی ندارد و بافت بسیار لطیفی دارد، به تدریج می‌خوابد و پفش را از دست می‌دهد و ظاهر دسر خراب می‌شود.
    • یکی از دلایلی هم که این دسر خوشمزه در رستوران‌ها و کافه‌های کمی سرو می‌شود همین مورد است که نمی‌شود از قبل آن را آماده کرد.
    • اگر اولین بار است که سوفله درست می‌کنید، اگر پف دسرتان بعد از اینکه از فر خارج کردید به تدریج خوابید، فکر نکنید که خراب شده است یا مشکلی داشته این از خصوصیات سوفله شکلاتی است.
    • یکی دیگر از دلایل پف نکردن سوفله، گرم نکردن فر از قبل است که در سوالات متداول توضیح داده می‌شود.
    • برای اینکه سفیده به خوبی پف کند و فرم بگیرد، ظرفی که استفاده می‌کنید و پره‌های هم زن باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هرگونه چربی باشند. بهتر است از ظرف شیشه‌ای یا فلزی برای فرم دادن سفیده استفاده شود، چون ظرف‌های پلاستیکی به مرور چربی را به خودشان جذب می‌کنند و باعث می‌شوند سفیده خوب فرم نگیرد و سفت نشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودینگ شکلاتی

    سوالات متداول درباره سوفله

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با طرز تهیه سوفله شکلاتی آشنا کنیم. امیدواریم این آموزش به شما کمک کرده باشد تا بتوانید دسری خوش‌طعم درست کنید. در ادامه پاسخ پرتکرارترین سوال درباره سوفله را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. ضمنا شما می‌توانید هر سوالی که در این زمینه دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید:

    ۱- چرا پف سوفله می‌خوابد؟

    اگر فر را قبل از آماده کردن سوفله روشن نکنید و فر گرم نباشد، امکان دارد که پف سوفله بخوابد.

    ۲- سوفله را در چه ظرفی باید درست کرد؟

    سوفله حتما باید در ظرف سرامیکی یا پیرکس پخت شود و به هیچ وجه از جنس دیگر نمی‌شود استفاده کرد! بهترین وسیله برای پخت این دسر، ظرف‌های سرامیکی تک نفره است که به آن رمکین (ramekin) گفته می‌شود و سایزهای مختلفی دارند. اگر رمکین ندارید، می‌توانید سوفله شکلاتی را داخل فنجان‌های سرامیکی یا پیرکس آماده کنید. برای آشنایی با ظروف و قالب‌های شیرینی‌پزی این مطلب را بخوانید.

    ۳- چقدر ظرف سوفله را با کره چرب کنیم؟

    • چرب کردن ظرف سوفله جزء مراحل خیلی مهم این دسر است؛ باید ظرف ها را طوری حاضر کنید که مواد سوفله به هیچ وجه به ظرف نچسبد!
    • به این مرحله مهم در آشپزی فرانسوی، chemisage به معنی پوشاندن و آسترکشی گفته می‌شود. این مرحله به قدری در تهیه سوفله مهم است که بعضی از سرآشپزها توصیه می‌کنند: اول کف و دیواره ظرف‌ها را با یک لایه کره بپوشانید و بعد ظرف‌ها را داخل فریزر بگذارید تا کره کاملا خودش را بگیرد و بعد از فریزر خارج کنید و مجدد یک لایه کره بمالید و در آخر شکر پاشی کنید.
    • مایه سوفله را باید به صورت لبالب داخل ظرف‌ها بریزید و نیازی نیست فضا برای پف کردن بگذارید. اگر کناره های ظرف آغشته به مایه سوفله شده، حتما قبل از قرار دادن داخل فر تمیزش کنید.

    ۴- چطور فر را برای پخت سوفله آماده کنم؟

    • روشن کردن فر قبل از شروع پخت و داغ کردن فر یکی از مراحل متداول در شیرینی پزی است. برای شیرینی‌ها و دسرهایی که یک دفعه باید پف کنند، داغ بودن فر اهمیت زیادی دارد.
    • برای پخت سوفله همیشه تاکید می‌شود که قبل از شکاندن اولین تخم مرغ، فر را روشن کنید. لحظه ای که به مرحله آخر یعنی فولد کردن سفیده رسیدید، فر باید ۲۰۰ درجه سانتی گراد داغ شده باشد وگرنه آن حرارت ناگهانی مورد نیاز بهش نمیخورد و خوب پف نمی‌کند.

    ۵- داخل سوفله چقدر باید بپزد؟

    در مورد میزان پخت سوفله به ویژه سوفله شکلاتی، اختلاف زیادی وجود دارد! بعضی‌ها معتقدند داخل سوفله کاملا باید شل باشد و بعضی‌ها اعتقاد دارند باید مثل کیک خیلی مرطوب شود. این مورد را می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان و زمانی که در پخت به سوفله می‌دهید تعیین کنید. در هر صورت به هیچ وجه در طول مدت پخت در فر را باز نکنید.

    ۶- چطور سوفله را برای مهمانی‌ها درست کنیم؟

    اگر می‌خواهید این دسر جذاب را برای مهمانی آماده کنید، می‌توانید مواد را کاملا حاضر کنید و فقط زدن و فولد کردن سفیده تخم مرغ را بگذارید برای موقع سرو. همانطور که گفتیم سوفله از دو بخش تشکیل شده: قسمت اول کِرِم یا پودینگی است که زرده تخم مرغ دارد و قسمت دوم سفیده تخم مرغ زده و سفت شده است که با بقیه مواد ترکیب می‌شود و فرم پفکی به سوفله می‌دهد. شما می‌توانید قسمت اول را آماده کنید و مرحله دوم را نگه دارید برای زمان سرو.

    سوفله علاوه بر دسر، به عنوان غذا یا پیش غذا هم سرو می‌شود؛ به عنوان غذا طعمش از مخلوط کردن سبزیجات، پنیر، گاهی مرغ، به همراه تخم مرغ به دست میاد از معروف‌ترین سوفله های غذایی می‌توانیم به سوفله پنیر و سوفله سیب زمینی اشاره کنیم.

    ۳.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

    1. من ددست کردم فقط به جای ۲۰۰ گرم شکلات ۱۰۰ گرم استفاده کردم و به جاش دو قاشق پودر کاکائو استفاده کردم عالی شد عالی

    2. بخاطر اینکه دسر از ظرف سر ریز نشه بهار هست که دور ظرف را با یک کاغذ روغنی از سمت بیرون حفظ کنیم تا ظاهر سوفله هم زیباتر بشه و بعد از خنک شدن هم پفش نخوابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.