آشپزیخواص مواد غذایی

۶ خاصیت دمنوش‌های ترکیبی برای مصارف مختلف

بسیاری از افراد علاقه‌مند استفاده از روش‌های سنتی و گیاهی برای درمان و رفع عارضه‌های مختلف هستند. گیاهان دارویی، هریک خواص متفاوتی دارند که گاهی می‌توان با ترکیب کردن صحیح آن‌ها دمنوش‌های مفیدی ساخت و مصرف نمود. به عنوان مثال اکثر دمنوش‌های لاغری موجود در بازار ترکیب چندین گیاه چربی‌سوز، کمک‌کننده‌ی گوارش، رفع‌کننده‌ی یبوست و افزایش‌دهنده‌ی متابولیسم بدن می‌باشد.
در مجله اینترنتی اکالا سعی شده است برای مصارف عادی و رفع مشکلات شایع چندین دمنوش ترکیبی آموزش داده شود که به مراتب تاثیر آن‌ها چند برابر دمنوش‌های ساده است.

۱. رفع سردرد و تقویت اعصاب:

می‌توان گفت تقریبا همه‌ی افراد در طول زندگی خود دچار سردرد می‌‌شوند که در برخی از آن‌ها این مشکل جدی‌تر بوده و با عنوان سردردهای میگرنی، سینوسی، تنشی و خوشه‌ای شناخته می‌شوند. خوشبختانه گیاهان دارویی بسیار زیادی وجود دارد که برای تقویت اعصاب و کاهش سردرد مناسب هستند. بابونه، زنجبیل، بادرنجبویه، دارچین، اسطوخودوس، نعناع، میخک، پونه، گل گاوزبان، سنبل الطیب، نعنا فلفلی، آویشن و چای سبز همگی برای رفع سردرد مناسب هستند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    رفع سردرد و تقویت اعصاب با دمنوش های ترکیبی
    می‌توانید از ترکیب کردن گیاهان نامبرده به نسبت مساوی و یا دلخواه، دمنوش‌های مختلفی را آماده و میل کنید. به عنوان مثال می‌توانید مقداری بادرنجبویه و زنجبیل را درون آبجوش دم کنید و سپس به آن چوب دارچین، عسل و نبات اضافه کنید.
    دمنوش ترکیبی دیگری که می‌تواند برای سردرد بسیار موثر باشد، ترکیب گل گاوزبان، سنبل الطیب و به لیمو است. به همین ترتیب می‌توانید دمنوش‌های متفاوتی را با ترکیب کردن گیاهان نامبرده برای تقویت اعصاب و رفع سردرد درست کنید.

    ۲. تقویت سیستم گوارشی و کمک به هضم غذا:

    از دیدگاه طب سنتی بیشتر امراض ناشی از اختلال در سیستم گوارشی است و بیشتر افراد دچار این مشکل هستند.گاهی اوقات احساس سنگینی بعد از غذا را می‌خواهید با روش‌های طبیعی برطرف کنید. نوشیدن دمنوش‌های گیاهی یک راه بسیار کارآمد و موثر برای این منظور می‌باشد. نعناع، زنجبیل، رازیانه، بهارنارنج، به لیمو، پونه، رزماری، آویشن، دارچین، نعنافلفلی، بابونه، زیره، زنیان و هل از جمله گیاهانی می‌باشند که به هضم غذا و تقویت سیستم گوارشی بدن کمک می‌کنند.

    تقویت سیستم گوارشی و کمک به هضم غذا با دمنوش های ترکیبی
    یک دمنوش ترکیبی مناسب برای هضم بهتر غذا، مخلوطی از آویشن، زیره و زنیان است. این گیاهان را با نسبت‌های دلخواه ترکیب کنید و بگذارید به همراه آب روی حرارت مناسب دم بکشد. پیشنهاد می‌شود این دمنوش را ترجیحا بعد از غذا میل کنید. به همین ترتیب، می‌توانید از ترکیب کردن سایر گیاه‌های نامبرده برای ساخت دمنوش‌های تقویت‌کننده‌ی گوارش استفاده کنید.

    ۳. کمک به کاهش وزن و لاغری:

    بازار دمنوش‌های گیاهی ترکیبی که برای لاغری توصیه می‌شوند، بسیار گرم است. محصولاتی که ادعا می‌کنند بدون عوارض به کاهش وزن کمک می‌کنند؛ اما این دمنوش‌ها ترکیبات مختلفی از چند‌گیاه هستند که خودتان نیز به راحتی می‌توانید آن‎ها را تهیه کنید. زنجبیل، گل محمدی، رزماری، دارچین، به لیمو، زیره، چای سفید، چای سبز، نعناع، قاصدک، گزنه، رویبوس، چای ترش، چای ماسالا، بادرنجبویه، بابونه و مرزنجوش از جمله گیاهانی هستند که به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید از ترکیب چای ماسالا و زنجبیل یک دمنوش قوی برای کاهش چربی درست کنید؛ اما به این نکته توجه کنید که طبع این دمنوش بسیار گرم است.

    کمک به کاهش وزن و لاغری با دمنوش های لاغری
    برای این منظور می‌توانید به لیمو، زیره و چای سبز را نیز با یکدیگر مخلوط کنید و سپس به همراه آبجوش روی حرارت ملایم بگذارید تا دم بکشد.
    ترکیب بابونه و مرزنجوش نیز یکی دیگر از دمنوش‌های مناسب برای لاغری است. به همین ترتیب می‌توانید از ترکیب کردن سایر گیاهان نامبرده برای کاهش وزن استفاده کنید.

    ۴. نشاط ‌آور و رفع افسردگی:

    زندگی پرمشغله امروزی، نیاز به روش‌هایی برای رفع افسردگی دارد. استفاده از دمنوش‌های گیاهی طبیعی بهترین روشی است که بدون عوارض از این مشکل جلوگیری می‌کند.

    نشاط آور و رفع خستگی با دمنوش های ترکیبی
    زعفران، گل نسترن، زیرفون، هل، به لیمو، بابونه، گل محمدی، بهارنارنج، دارچین و چای سفید برای کاهش افسردگی مناسب هستند.
    یک ترکیب خوب برای این منظور، به لیمو و زیرفون است. این دمنوش طبع گرمی داشته و به کاهش استرس کمک کرده و جزو دمنوش‌های نشاط ‌آور محسوب می‌شود.
    از دمنوش ترکیبی زعفران، گل محمدی، دارچین و هل نیز می‌توانید استفاده کنید.

    ۵. آرامش‌بخش و رفع خستگی:

    نوشیدن یک چای یا دمنوش در انتهای یک روز کاری از عادات بسیاری از مردم است. بابونه، هل، زعفران، به لیمو، گل گاوزبان، بادرنجبویه، بهارنارنج و اسطوخودوس از جمله گیاهانی هستند که برای رفع خستگی و بهبود کیفیت خواب مناسب‌ هستند.

    آرامش بخش و رفع خستگی با دمنوش های گیاهی
    یکی از دمنوش‌های ترکیبی که می‌توانید برای این منظور استفاده کنید، مخلوط بابونه و اسطوخودوس است. بابونه برای داشتن یک خواب خوب بسیار موثر بوده و عطر اسطوخودوس منجر به تمدد اعصاب و کاهش استرس می‌شود. بهتر است این دمنوش را قبل از خواب میل کنید.

    ۶. مسکن و ضد درد:

    در هنگام بروز درد در نواحی مختلف بدن می‌توانید به جای قرص‌های شیمیایی از دمنوش گیاهانی استفاده کنید که خاصیت ضد درد و التهاب دارند. زنجبیل، رزماری، دارچین، گل سرخ، سنبل الطیب، بابونه، اسطوخودوس، تخم کتان، هل، نعناع و گل میخک از جمله گیاهانی هستند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان مسکن استفاده کنید.

    مسکن و ضد درد با دمنوش های گیاهی
    در کل می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه‌ی خود از ترکیب گیاهان نامبرده برای تهیه‌ی دمنوش ضد درد استفاده کنید. مخلوط بابونه، سنبل‌ الطیب و اسطوخودوس می‌تواند یکی از دمنوش‌های ترکیبی بسیار موثر برای کاهش دردهای عضلانی باشد.

    نکات تکمیلی:

    با وجود اینکه گیاه‌های زیادی برای رفع مشکلات مختلف وجود دارد؛ اما این نکته را فراموش نکنید که تنها در صورتی می‌توانید سرخود از این دمنوش‌ها استفاده کنید که مشکل حادی نداشته باشید و یا شرایط‌تان خیلی خاص نباشد. به عنوان مثال برای زنان باردار و شیرده مصرف بیشتر دمنوش‌ها ممنوع است و تغذیه‌ی آن‌ها باید حتما تحت نظر پزشک باشد.

    ۳.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.