آشپزینکات آشپزی

معرفی ۸ مورد از ادویه‌های خوشمزه هندی + کاربرد آن‌ها

برخی هندوستان را سرزمین ادویه‌ها می‌شناسند. ادویه‌ها در هند نقش بسیار مهمی در آشپزی دارند و به عنوان یکی از مواد خوراکی ارزشمند به حساب می‌آیند. ادویه‌ها کار طعم‌سازی غذا را به عهده دارند، برخی خواص دارویی دارند و در عطر و مزه غذاهایتان نیز تاثیرات مثبتی ایجاد می‌کنند. اغلب طعم‌های تند و تیزی دارند اما با توجه به تنوع بسیار زیادشان طعم‌های شیرین و ملایم نیز در آن‌ها یافت می‌شود.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ۸ مورد از ادویه‌های معروف و پرکاربردی که اصالت آن‌ها به هند برمی‌گردد و امروزه نقش پررنگی در آشپزی ایرانی دارند را به همراه کاربردهایشان به شما معرفی خواهیم کرد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی ادویه‌های خوشمزه و پرکاربرد در آشپزی هندی

در این بخش به معرفی ادویه‌های خوشمزه و پرکاربرد هندی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱- پودر انبه

همان‌طور که میدانید درخت انبه به وفور در هندوستان یافت می‌شود پس تهیه پودر انبه و استفاده از آن در اکثر غذاهای هندی عجیب نیست. میوه انبه طعم ملس و جذابی دارد و استفاده از پودر آن در غذا یا انواع سس‌ها جذابیت ویژه‌ای به غذای شما می‌دهد. شما از پودر انبه در طبخ مرغ، کباب، سالاد، ترشی و سوپ می‌توانید استفاده کنید.

پودر انبه در درمان آکنه و جوش صورت به شما کمک می‌کند، برای درمان یبوست و اسهال مفید است،. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و برای هضم غذا نیز بسیار مفید است.

امروزه پای این ادویه نیز به آشپزی ایرانی باز شده است شما می توانید پودر انبه را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. در فصل انبه نیز به راحت در خانه می‌توانید پودر انبه خانگی تهیه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: بهترین ادویه لوبیا پلو چیست؟

    ۲- فلفل تند هندی

    فلفل تند هندی به کاهش وزن کمک می‌کند و برای چاقی مفید است. مصرف این ماده غذایی باعث محدود کردن اشتها می‌شود. ماهیت این ادویه مشخص است و برای تند کردن در انواع غذا می‌توانید از آن استفاده کنید.

    معرفی ادویه‌های خوشمزه و پرکاربرد در آشپزی هندی

    ۳- ادویه کاری

    قطعا نام این ادویه به گوشتان آشناست. ادویه کاری در آشپزی ایرانی کاربرد بسیار زیادی دارد و از آن برای گرفتن بوی زهم مرغ و گوشت، قرمه سبزی و خورشت قیمه، خورشت فسنجان و سایر غذاهایی که با مرغ تهیه می‌شود استفاده می‌کنند.

    این ادویه از ترکیب چند ادویه با هم به وجود می‌آید. به طور کلی این ادویه از ترکیب زردچوبه، فلفل سیاه، زیره،هل، تخم گشنیز، فلفل چیلی، تخم شنبلیله، برگ بو، برگ کاری، جوز هندی، دارچین، سیر، میخک، رازیانه، خردل و زنجبیل تهیه می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه مخصوص میگو

    ۳- جوز هندی

    جوز هندی عطری بی‌نظیر و بسیار خوش‌بو دارد. از آن در تهیه انواع شیرینی‌ها، نان، تارت، سالاد، انواع خورشت و پلو می‌توانید استفاده کنید. جوز هندی خواص و فواید زیادی دارد برای کاهش قندخون و دیابت مفید است. در درمان حالت تهوع و پوکی استخوان به شما کمک می‌کند. قوای جنسی را تقویت می‌کند و برای سلامت دستگاه گوارش نیز مفید است.

    ۴- دارچین

    دارچین پوسته درختچه‌های است که در جنوب هند می‌رویند. دارچین یکی از ادویه‌های شناخته شده و پرکاربرد در آشپزی ایرانی است. دارچین خطر ابتدا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند و تاثیرات مفیدی بر بیماری‌های عصبی دارد. از دارچین برای گرفتن بوی زهم مرغ، پخت انواع کیک و شیرینی، دم‌نوش و چایی استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: معرفی ادویه‌های اصیل ایرانی در آشپزی + کاربرد آن‌ها

    ۵- زنجبیل

    زنجبیل گرمابخش است و سرمای بدن را از بین می‌برد. به هضم غذا کمک کرده و معده را آرام می کند. از پودر زنجبیل در اکثر شیرینی، کیک‌های،دسرها و برای خوش عطر کردن گوشت می‌توانید استفاده کنید. زنجبیل خواص دارویی دارد و برای بهبود علائم درد،التهاب، کنترل فشار خون مفید است. زنجبیل یک شل کننده عروق است.

    ادویه هندی

    ۶- خردل

    اگر آشپزی بخواهد غذایی بسیار تند و تیز تهیه کند قطعا از خردل سیاه هندی کمک می‌گیرد. این طعم‌دهنده هندی بسیار تند است و در تهیه سس انواع سالاد، ترشی و به عنوان یک طعم دهنده برای گوشت می‌توانید از آن استفاده کنید.

    ۷- میخک

    در آشپزی معمولا از میخک به عنوان ادویه‌ای تندوتیز یاد می‌شود. این ادویه برای اولین بار در هند و ماداگاستکار پرورش داده شده است. در گذشته برای خوش‌بو شدن دهان ۲-۳ میخک را در دهان خود قرار می‌دادند تا نفسی خوش‌بو داشته باشند. از آن در انواع سوپ، خورشت و سالاد می‌توانید استفاده کنید.

    میخک جوانه‌های گل این گیاه است که قبل از گلبرگ زدن جدا و خشک شده است. میخک دارای طبعی گرم و خشک است، به هضم غذا کمک می‌کند و برای رفع بوی بد دهان مفید است. به علاوه بیماریهای روحی مانند وسواس یا ترس را بهبود می‌بخشد، قوای جنسی را تقویت می‌کند و در رفع سر دردهای ناشی از سردی بدن به شما کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: معرفی و طرز تهیه ادویه‌ آبگوشت

    خوشمزه‌ترین ادویه‌های هندی چیست؟

    از خوشمزه‌ترین و پرکاربردترین ادویه های هندی می‌توان به فلفل سیاه، فلفل چیلی، جوز هندی، دارچین، زنجبیل و آنغوزه اشاره کرد.

    از این‌که تا پایان این مقاله آموزنده و جذاب نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.